Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi BTÖ 212 ÖĞRETİM TASARIMI Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
Öğretim staretejisi nedir? HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Öğretim Stratejileri Reigeluth (1983) öğretim stratejilerinin üç farklı bileşeni olduğunu belirtmektedir. Örgütleme stratejileri Sunum stratejileri İdare (yönetim) stratejileri HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Örgütleme Stratejileri Örgütleme stratejilerinin genel özellikleri: Giriş Kurgu Özet (Sonuç) Değerlendirme HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Örgütleme Stratejileri Giriş: Öğrencileri derse hazırlamak, seçici algılarını harekete geçirecek, öğrenecekleri ile ilişkili bilgileri işleyen belleklerine getirebilmek için geçirilen süreçtir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Örgütleme Stratejileri Kurgu (Kuruluş): Dikkati derse toplama, öğretim kazanımları hakkında öğrencileri bilgilendirme, öğrenenlerin dikkatini uyarma, dersle ilgili genel açıklamalarda bulunma aşamalarını içeren bir süreçtir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Örgütleme Stratejileri Özet (Sonuç): Bu aşamada öğrenciler bilgilerini ayrıntılandırma ve düzenlendirme fırsatı bulmaktadır. Süreç özetleme ve gözden geçirmeyi, öğrenmeyi transfer etmeyi, öğrenmeye yeniden motive olmayı kapsamaktadır. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Örgütleme Stratejileri Değerlendirme: Bu bölümün amacı öğrenenlerin dersin kazanımlarını edinip edinmediğinin değerlendirilmesidir. Bu aşama hem tasarımcı hem öğretmen hem de öğrenciler için önem taşımaktadır. Tasarımcılar bu süreçten aldıkları bilgiler ile öğretimi gözden geçirerek gerekli düzeltme ve gelişmeleri işe koşmaktadır. Öğretmenler, bu süreçten elde ettikleri bilgiler ile planlarında zamanlama değişiklikler ve iyileştirilmeler yapmaktadır. Öğrenenler ise, süreç sonunda kullandıkları stratejilerin yeterliliğini değerlendirerek iyileştirmelere gidebilmektedir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kavram nedir? Terim nedir? HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kavramların Özellikleri Kavramların üç farklı özelliği vardır. Bunlar: Esas(kendine özgü) özellik, 2) İşlevsel özellik, 3) İlişkisel özellik. Değişmez Değişebilir HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kavram Türleri Kavram türleri alınan referans noktasına göre çok çeşitlilik göstermektedir. Soyut ve Somut kavramlar Nesnel ve İlişkisel kavramlar Üst, Alt ve Bağlantılı kavramlar Kendiliğinden ve Kendiliğinden Olmayan kavramlar Günlük ve Bilimsel kavramlar HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Somut ve Soyut Kavramlar HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Nesnel ve İlişkisel Kavramlar Kavram oluşturma Kavram özümseme HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Üst, Alt ve Bağlantılı Kavramlar Kavramlar kendi içlerinde aşamalı bir yapıya sahiptir ve aslında bir kavram birçok şeyin ortak adı olabilmekle beraber kendisi de başka kavram/ların parçası olabilir. Kavram yapılanması içinde en tepede olan ve en geniş kapsamlılığı gösteren kavrama üst kavram adı verilir. Üst kavramların küçük bir bölümünü ya da özel parçasını oluşturan bir alt düzey kavramlara da alt kavram adı verilir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kendiliğinden ve Kendiliğinden Olmayan Kavramlar Kavramları oluşumuna göre iki kategoriye ayıran Piaget (1964) çocukların düşüme özelliklerini doğrudan yansıtan kavramlara kendiliğinde oluşan kavramlar adını vermiştir. Küçük çocukların kediye “miyav”, köpeğe “hav hav ” ismini takmalarını bu kavramlara verdikleri etiketler olarak göstermektedir. Çocukların, genellikle yetişkinlerin istediği doğrultuda sergilediği düşünme biçimini gösteren kavramlara da kendiliğinden olmayan kavramlar adı verilmektedir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Günlük ve Bilimsel Kavramlar Kavramların oluşumunu doğal ve eğitsel bağlamda ele alan Vygostky (1994) kavramları günlük ve bilimsel olarak sınıflamaktadır. Buna göre günlük kavramlar, günlük bağlamda gelişen, çocukların okul dışında yetişkinler ile etkileşimi sonucu oluşan kavramlardır. Bu kavramlar çocuğun kendi kafasında biçimlenir, başkaları tarafından amaçlı biçimde öğretilmez. Buna karşın bilimsel kavramlar ise belirli bir bilim dalıyla ilişkili olarak okulda öğretilir. Bu kavramlar; uygun biçimde tanımlanır, sistematik yönden aşamalı bir yapı içindedir, mantıksal düzenleme içinde sunulur ve sözel olarak kapsamlı biçimde tanımlanabilir. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kavram Öğretiminde Kullanılan Öğrenme Stratejileri Kavram haritaları Kavram Ağaçları Benzerlikler Bellekler Betimleme Bilişsel haritalar Yol bulma ağları İçerik çözümleme Anlamsal ağlar Çapraz sınıflama çizelgeleri Anlamsal özellik çözümlemeleri HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Kavram öğretimi tasarımında kullanılabilecek örgütsel strateji 1. GİRİŞ 2. KURULUŞ 3. ÖZET(SONUÇ) 4. DEĞERLENDİRME Önceki bilgileri hatırlatma, Bilgi ve örnekler süreci, Dikkate odaklanma, Uygulama, Geribildirim değerlendirme, Öğrenme stratejilerini kullanma. Performans değerlendirme, Geribildirim değerlendirme ve geri uzlaşmayı araştırmak İlgi ve motivasyonu harekete geçirmek, Öğretimsel amacı ortaya koymak, Dersi önizleme (özetleme) Özetleme ve gözden geçirme, Bilgileri transfer etme, Tekrar motive etme ve dersi bitiriş. HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı
Uygulama için akış şeması önerisi HÜ_BÖTE 2008-2009/Bahar BTÖ 212 Öğretim Tasarımı