Bölüm 6: Uygulamalı Etik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan ve Sunan Fatma Sena YAMAN.
Advertisements

GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
MUSTAFA YEŞİLADA
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
Etik ve Meslek Etikleri
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
 Web-Log kelimesinden türetilen bloglar, yazarların herhangi bir konu hakkında hızlı ve kolay ş ekilde yorumlarını, ba ğ lantılarını yazılarını, resimlerini,
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
Mali İstatistik Kullanım Alanları
7.Hafta MESLEKİ DEĞERLER VE ETİK
PARÇADA ANLAM.
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
HASTANE ETİK KURULLARI
Uzaktan Eğitim Kuramları
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ÇALI Ş ANLARIN BULU Ş LARI Ay ş e Gül ULUÇAY Mühendis ANKARA.
 Jean Monnet Burs Programı, AB üyesi bir ülkedeki üniversitede ya da üniversiteye e ş de ğ er bir kurulu ş ta yüksek lisans e ğ itimi veya ara ş tırma.
Psikoloji.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
 Internet tabanlı bir "Hukuk Portalı" projesi  Hukukun temel argümanlarına eri ş im.
Master in Advanced European and International Studies.
Felsefe-Bilim İlişkisi
Nasıl Test Çözülür? Rehberlik Servisi.
ENM 509 ÜRETİM SİSTEMLERİ PLANLAMASI
HÜTF Asistan Etik Eğitimi
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
Ahlak Gelişimi.
AHLAK NEDİR?.
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
TELKODER Implementation of the EU Regulatory Framework for Electronic Communication 2015 DEĞERLENDİRME.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
YOKSULLUK, REFAH DEVLETİ VE TOPLUMSAL DIŞLANMA
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
SOSYOLOJİ NEDİR?.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
TURİZMDE ETİK SORUNLAR
Etik Türleri.
Bilişim Etiği Kuramlar.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar.
ERp SOFTWARE Hasan HASANOV Slayt içerikleri  ERP Software nedir?  Türkiye’de ERP Uygulamaları  İ nternet ERP  ERP den Önce  ERP den Sonra.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı Fizik hayatımızın her alanında kullanılır. Beslenmek, hareket,
Dürüst, “do ğ ru” kimse anlamına gelir Dürüstlük içtenlik, do ğ ruluk, açıklık, do ğ rudanlık gibi ki ş ilik özelliklerine sahip olmaya i ş aret eder.
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
Öğretmenlik Meslek Etiği
1) Radyoaktif atık nedir 2) Radyoaktif atıkların sınıflandırılması 3) Radyoaktif atıkların toplanması ve depolanması 4) Radyoaktif atıkların yarılanma.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Öğretmenlik Meslek Etiği
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Sunum transkripti:

Bölüm 6: Uygulamalı Etik

Uygulamalı Etik mesleki ve toplumsal alanları da dahil olmak üzere,uygulamada karşılaşılan etik sorunların çözümünde etik kuramları ve etik analiz yöntemlerini kullanma anlamına gelmektedir.

Etik kuramı üzerinde çalışmak en genel durumu kapsarken etiğin uygulamasındaki ayrıntılar ister istemez daha özel durumları kapsamaktadır.

Son yıllarda, iş ve mesleki alanda mesleki etikten beklentiler dramatik biçimde artmıştır. İşverenler,çalışanlar ve müşteriler bilinçli olarak temel etik kuralları tanımlayanları aramaktadırlar. Bunun nedenleri:

Kabul edilmiş/edilebilir davranışları belirlemek, uygulamanın standartlarını yükseltmek, öz eleştiri yapmak için yol göstericilik sağlamak, mesleki davranış ve sorumluluklar için bir çerçeve oluşturmak,

Bu maddeler bir mesleki kimlik (statü) aracı olarak bir mesleki olgunluk standardı sayılabilir.

Etik sadece kuramsal ve bu anlamda özerk bir bilim olarak değil, uygulamalı bir bilim olarak yapıldığında; ahlakiliğin mutlaklık ve koşulsuzluk talebini, ahlakla bir bağlam içinde yorumlayan özel ve somut bir etik olur.

Etik uygulamada ait olduğu eylem alanını açıklayan kavramın adını ön isim olarak alır, o kavramın etiği olur: Tıbbi etik, Biyo-etik, Sosyal etik, İktisat etiği, Bilim etiği, Ekoloji etiği, Barış etiği, Basın etiği ve benzeri gibi.. (mesleki etik konusunda incelenecektir)

Bu etikler uygulamada, o eylem alanında faaliyet gösteren insan gruplarının davranış ilkeleri şeklinde düzenlendiğinde iş veya meslek etiği olarak anılır (Pieper, 1999).

Bahsi geçen davranış ilkeleri bir genellemedirler, ama genel (evrensel) değildirler. Bilgi olmadıkları için doğrulukları-yanlışlıkları sınanamazlar. Ancak geçerlilikleri ölçülebilirler.

Davranış ilkeleri, genellikle kişinin yapılır-yapılmaz, etmeli-etmemeli ve bu konulardaki genel kabulleridir. Bir davranış ilkesi bir bilgi değil, bir düşüncedir: yapılması-yapılmaması gereken ya da yapılmasına izin verilen-verilmeyen konusunda bir düşünceyi dile getirir.

Dolayısıyla her düşünce gibi bir çıkarım ürünüdür ya da çıkarılan bir sonuçtur.

Kullanılan yaklaşım ve yordam ne olursa olsun, etiği tartışılan konu/olay her ne ise, doğru konumlandırılmalı, paydaşların doğru - yanlış, iyi - kötü beklentileri göz önünde bulundurulmalı, karar oluşturulurken başkalarına da danışılmalı, bir karar verilmeli ve uygulanmalıdır)

Elde edilen bu sonuçlar irdelenmeli ve neler öğrendiğimiz mutlaka sorgulanmalıdır. (Bu süreç esas olarak işletmelerde karar verme süreçleri için tanımlanmıştır)

Uygulamalı etiğin bir şekli, normatif etik teorilerinin belirli (spesifik) tartışmalı meselelere uygulanmasıdır. Bu durumlarda, etikçi savunulabilir bir teorik yapı benimser ve sonra teoriyi uygulayarak normatif tavsiyeler türetir.

Fakat, çoğu kişiler ve durumlar (özellikle de geleneksel dindarlar ve hukukçular) bu yaklaşımı ya kabul edilmiş dini doktrine karşı bulur ya da var olan yasa ve mahkeme kararlarına uymadığı için uygulanamaz ve pratikten yoksun bulurlar. Bunun dışında uygulamalı etikte kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımlar da vardır.

Her ne kadar uygulamaları etikte incelenen soruların çoğu kamu politikasını içerse ve doğrudan kamusallaşmış uygulama ve olaylara dair olsa da, “uygulamalı etik” başlığı altında farklı sorularda incelenebilir.

Örnek vermek gerekirse: "Yalan söylemek her zaman yanlış mıdır Örnek vermek gerekirse: "Yalan söylemek her zaman yanlış mıdır? Eğer değilse, hangi zamanlarda izin verilebilirdir (caiz)?" Bu tip etik hükümleri oluşturmak her türlü normdan önceliklidir.

Uygulamalı etiğin farklı uzmanlıklardaki etik sorunları inceleyen bazı alt dalları (disiplin) mevcuttur, örneğin: iş etiği, tıbbi etik, mühendislik etiği ve yasal etik gibi. Her alt bu uzmanlıkların etik kuralları içerisinde ortaya çıkan yaygın meseleleri karakterize eder ve bunların kamuya olan sorumluluklarını tanımlar.

Yasal ve ahlâkî meseleler Hayvan hakları Biyoetik İş etiği Kriminal adalet Çevresel etik Feminizm Eşcinsel hakları İnsan hakları Gazetecilik etiği Tıbbi etik Faydacı etik Faydacı biyoetik

Bir önceki derste anlatılan etik karar verme süreci ile ilgili daha basit olarak şu soruların sorulması önerilmektedir :

1. Etik Bir Konuyu Tanıla Bireysel yaşantımızda, çalışma hayatımızda her an çeşitli karar verme süreçlerine dahil oluyoruz.Özellikle iş hayatında aldığımız her karar sadece bizi değil tüm çevremizi etkiliyor.Bu nedenle kararlarımızın titizlikle tanımlanması gerekir.

Kısacası kullanılan yaklaşım ve yordam ne olursa olsun, etiği tartışılan konu/olay her ne ise, doğru konumlandırılmalı, paydaşların doğru - yanlış, iyi - kötü gibi beklentileri göz önünde bulundurulmalı, karar oluşturulurken başkalarına da danışılmalıdır.

Sonunda bir karar verilmeli ve uygulanmalıdır, elde edilen sonuçlar irdelenmeli ve neler öğrendiğimiz mutlaka sorgulanmalıdır.

2. Etkenleri Tanıla Konu veya vakanın tüm yönleri ve bu karardan etkilenecek olanların karardan etkilenme dereceleri üzerinde yeterince düşünülmeli, ilgili tarafların veya deneyimli kişilerin görüşlerine başvurulmalıdır.

. Bu, karar vericiye daha geniş bir bakış açısı kazandıracak, bilgi ve birikiminin getirdiği önyargıları kırmaya yarayacaktır. Böylece daha yaratıcı seçenekler gündeme gelebilecektir.

3. Eylem Seçeneklerini Değerlendir Farklı yaklaşımlar farklı düşünceler ve sonuçlara varılmasına yol açar. Karmaşık olmakla birlikte karar verici bu yaklaşımlardan birinin cevabını kendisi için en yol gösterici olarak değerlendirebilir.

Karar vericinin bu yaklaşımlarla oluşturduğu çeşitli seçenekleri karşılaştırarak ve bir ağırlıklandırma yaparak bir senteze varması da söz konusu olabilir.

4. Bir Karar Ver, Kararını Sına Karar verici kararını gerek görüşüne değer verdiği kişilerle gerekse geniş kitlelerle paylaştığında içtenlikle savunabilir olmalıdır. Eğer bundan endişe duyuyorsa kararını gözden geçirmelidir.

5. Kararını Uygula ve Sonuçları Üzerinde Düşün Karar verildikten sonra vakit geçirmeksizin uygulamaya geçilmelidir. Gerekiyorsa uygulama sürecinde düzeltmeler yapılabilir.

Çünkü karar eldeki bilgiler ve geleceği ilişkin öngörülerle oluşturulmuştur ve uygulama sırasında bunların bazılarının geçerliliği olmadığı tespit edilebilir.

Listelenen bu beş maddede olduğu gibi süreçte hem tüm paydaşların kaygı ve düşünceleri hem de sonuçları değerlendirilmektedir. Sonuçların üzerinde düşünülmesi gerekir.

Kaynaklar 1. James F.,  ‘Ethics’  The Internet Encyclopedia of Philosophy, ISSN 2161-0002,  http://www.iep.utm.edu  erişim: 17 Ağustos 2011 2. Büken N. Ö., Büken, E.,(2002) ‘Nedir Şu “Tıp Etiği” Dedikleri?’ Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 11 (1), s. 17-20. 3. Koslowski, P.,  ‘Etik ve Hekimlik Sanatı’, Etik ve Meslek Etikleri, Yayına Hazırlayan: Harun Tepe, s. 47-65, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara. 4. Kuçuradi, İ., (2003) Etik ve “Etikler” Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423, s.7-9 5. Santa Clara University, Markkula Center for Applied Ethics. http://www.scu.edu/ethics/practicing/decision/making.pdf Erişim: 20 Ağustos 2011