DÜNYA’DA GENÇ İSTİHDAMININ DURUMU ve İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Okuldan İşe Geçiş – Son Eğilimler
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
Konu Başlıkları Müfredat Oluşturulurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Çalışmalardaki Olumsuz Örnekler ve İstatistiksel Bilgiler Anket Çalışmaları Teknik.
YAŞAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULU.
GÜNÜMÜZ TÜRKİYE’SİNDE KADIN İSTİHDAMININ DURUMU VE BAZI ÖNERİLER
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
ÇAĞDAŞKENT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Erzurum Masa Tenisi İl Temsilciliği Faaliyet Sunumu
KAZAN EFES TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Diferansiyel Denklemler
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜRKİYE’DE İŞGÜCÜ PİYASASININ YAPISAL ÖZELLİKLERİ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Prof. Dr. Seyfettin Gürsel
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Erasmus Bölüm Koordinatörleri Toplantısı
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
‘’Bütün Gençler için Yaygın Eğitim’’
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
2010 – 2011 ÖĞRETİM DÖNEMİ RAPORU Türkiye’de Yerleşik Yüksek Öğretim Kurumları Turizm Eğitim Analizi Bu çalışmada yer alan tüm veriler T.C.Milli Eğitim.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2012 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti Ocak 2012 İstanbul.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
4 X x X X X
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
1 DEĞİŞMEYİN !!!
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Hacettepe Üniversitesi
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
1 ŞEKERBANK BİREYSEL BANKACILIK Kasım/ TÜRKİYE’DE BİREYSEL BANKACILIK-İLKLER.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Diferansiyel Denklemler
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
Sunum transkripti:

DÜNYA’DA GENÇ İSTİHDAMININ DURUMU ve İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ Arş. Gör. Okan Güray BÜLBÜL Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü

GENÇLER VE İŞGÜCÜ PİYASASI Dünya’da 15 – 24 Yaş arası bulunan ve genç olarak ifade edilen 1,2 Milyar Kişi bulunmaktadır. Bu rakam dünya nüfusunun %17’sini oluşturmaktadır. Gençlerin %90’ı gelişmekte olan ülkelerde yaşamaktadır. Gelişmekte olan ülkelerde yaşayan gençlerin %55’i Asya’da yaşamaktadır. Dünya’daki genç işsizlerin sayısı ise 72 Milyon’dur. Küresel Genç İşsizlik Oranı %12,6’dir. Bütün Dünya’da gençlerin yarısı formel ekonomi dışında veya kendi beceri düzeyinden düşük işlerde istihdam ediliyor.

GENÇLER VE İŞGÜCÜ PİYASASI Dünya’da genç işsizliği oranının en yüksek olduğu bölge %28,3 ile Ortadoğu’dur. Genç İşsizliğinin Dünya’daki Sıralaması ise şu şekilde; Genç işsizliğinin en yüksek olduğu ; 2. Bölge Kuzey Afrika %23,7 3. Bölge Merkez ve Güneydoğu Avrupa %17 4. Bölge Gelişmiş Ülkeler ve Avrupa Birliği %15,6 5. Bölge Latin Amerika – Karayipler %14,7 6. Bölge Güneydoğu Asya %14,2 7. Bölge Sahra Altı Afrika %11,8 8. Bölge Doğu Asya %9,5 9.Bölge Güney Asya %9,3

GENÇLER VE İŞGÜCÜ PİYASASI Atalet Oranı: Genç nüfus içerisinde yer alıp; ne eğitime devam edip, ne istihdamda bulunup, ne de herhangi bir staj veya mesleki eğitim programına devam edenlerin genç nüfusa oranı. OECD Ülkelerinde 2010 Yılı Atalet Oranı: %12,8 Avrupa Birliğinde Atalet Oranı: %12,4 Avrupa Birliğinde Erkeklerde Atalet Oranı: %12,1 Avrupa Birliğinde Kadınlarda Atalet Oranı: %13,2 Türkiye’de 2012 Yılı Atalet Oranı: %28

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ 2013 ŞUBAT AYI VERİLERİNE GÖRE; 15 – 24 Yaş Grubunda 11.543.000 Kişi Yer Almakta. Bu Yaş Grubundaki 11.543.000 kişiden 4.330.000’u İşgücü İçerisinde, 7.213.000’i İşgücüne Dahil Değil İşgücünde yer alan 4.330.000’den; 3.445.000’i istihdamda, 885.000’i işsiz Genç İşsizlik Oranı %20,4.

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ Cinsiyet Temelli Bakıldığında; Erkekler arasındaki genç işsizliği oranı: %19,1 Kadınlar arasında genç işsizliği oranı: %22,8 Kır – Kent Ayrımında Bakıldığında; Kentte Genç İşsizliği Oranı: %22,7 Kırda Genç İşsizliği Oranı: %15,7 Kentte Kadınlar Arasındaki Genç İşsizliği Oranı: %27,3 Kentte Erkekler Arasındaki Genç İşsizliği Oranı: %20,2

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ 15 – 24 Yaş Arasındaki Gençlerin İşgücüne Dahil Olmama Nedenlerinin Dağılımı İş Bulma Ümidi Olmadığı İçin İş Aramayanlar: %3,2 Ev İşleri İle Meşgul: %23,1 Öğrenci: %59,8 İş Aramayıp Çalışmaya Hazır Olanlar: %4,8 Gençler Arasında İşgücüne Dahil Olmama Eğilimi Oldukça Yüksek ve Lisansüstü Eğitim Bu Süreci Uzatmakta Kullanılan Bir Yöntem Olarak Ön Plana Çıkmaya Başladı.

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ GENÇ İSTİHDAMININ PROFİLİ İstihdamdaki Gençlerin %61,3’si Lise Altı Eğitim Düzeyinde 2012 Yılı Verilerine Göre Lisans Düzeyinde Öğrenim Gören Kişi Sayısı 3.050.000 Genç İşsizlerin %22,9’u Yüksekokul veya Fakülte Mezunu Yüksekokul veya Fakülte Mezunu Genç İşsizlerin %25,8’i Bir Yıl ve Daha Fazla Süredir İşsiz

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ GENÇ İSTİHDAMININ PROFİLİ İstihdamdaki Bireylerin Yalnızca %28’i Sosyal Bilimler Alanından Mezun Kişilerin İstihdam Edilebileceği Meslekleri İcra Ediyor. Buna Karşılık Lisans Öğrenimi Gören Kişilerin %40’ı Sosyal Bilimler Alanında Eğitim Görüyor. Ayrıca Genç İstihdamının %20,3’ü nitelik gerektirmeyen işlerde gerçekleşiyor.

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİ TEKNİK EĞİTİM GÖREN KİŞİ SAYISI YALNIZCA 30.717 TEKNİK BİLİMLERDE EĞİTİM GÖREN KİŞİ SAYISI İSE YALNIZCA 285.137 MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ALANINDA ÖRNEK UYGULAMALARA SAHİP OLAN KORE TÜRKİYE İLE ARASINDAKİ KİŞİ BAŞINA DÜŞEN MİLLİ GELİR FARKINI SON 25 YILDA KAPATTI VE 3 KAT ARTTIRDI

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİNİN NEDENLERİ MAKRO NEDENLER TALEP YETERSİZLİĞİ YETERİNCE VE (DÜZGÜN) İŞ YARATAMAMA BECERİ UYUMSUZLUĞU İŞGÜCÜ PİYASASI KATILIKLARI NÜFUSUN DEMOGRAFİK DAĞILIMI VE YAPISI EĞİTİM SİSTEMİNİN DİZAYNININ ETKİN YAPILAMAMASI

TÜRKİYE’DE GENÇ İŞSİZLİĞİNİN NEDENLERİ MİKRO NEDENLER GENÇLERİN TECRÜBESİZLİĞİ MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖNEM VERİLMEMESİ İŞTEN ÇIKARMALARDA İLK TERCİHİN GENÇLER OLMASI EĞİTİM DÜZEYLERİNİN YÜKSEK OLMAMASI İŞVERENLERİN GENÇLERE YÖNELİK ALGILARI

İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ ALMANYA Tam istihdam hedefine yönelik olarak kurgulanmış okul ve işyeri temelli iki odaklı eğitim Geliştirilmiş çıraklık sistemi ile eğitimden işgücü piyasasına geçişin kurgulanması 6 Yaşında başlayan ve 9 ila 10 yaşında tamamlanan bir zorunlu eğitim. (Eyaletlere göre değişmekte) Ardından bireyler yüksek akademik bilgi gerektiren ve üniversiteye geçiş imkânı sağlayan(Gymnasium), daha az akademik bilgi gerektiren ikinci düzey diploma sağlayacak(Realschule) ve çok sınırlı bir akademik bilgi gerektiren ve eğitim sisteminden mezun olmayı sağlayacak bir diploma öneren(Hauptschule) okullarından birini tercih etmektedir.

İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ ALMANYA Bireyler Realschule ve Hauptschule sonrası mesleki geçiş programları ile 15 – 16 yaşlarında işgücü piyasasına girmektedirler. Almanya’da 2007 yılında öğrencilerin %43’ü Gymnasiumları, %57’si ise Realschule ve Hauptschule’leri tercih etmişlerdir. Realschule ve Hauptschule’lerden mezun olanlar tercihlerine göre ya ikili sistemi tercih ederek okul ve işyeri birlikteliği ile eğitimlerine devam etmektedirler ya da tam zamanlı meslek okullarına yönelerek 2 ila 3 yıl süren ve çıraklığı da içeren programlara devam etmektedirler. İkili sistemi tercih edenler 349 farklı iş alanında 2 ila 3 yıl arasında eğitilmekte ve tam zamanlı meslek okullarından daha yüksek bir derece ile mezun olarak işgücü piyasasına girmektedirler.

İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ KORE %97’lik ortaokul bitirme oranı ve %53 yükseköğretim mezuniyet oranı ile daha çok mesleki eğitime yönlenmiş bir sistem Öğrencilerin %32’sinin yüksek ve teknik okullardan mezun olduğu istihdam odaklı bir eğitim sistemi Ortaokulun bitirilmesi ile tamamlanan bir zorunlu eğitim. Ortaokuldaki başarıya göre şekillenen bir genel lise, mesleki lise veya çok sınırlı bir kitleye hitap eden lise seçimi. Meslek liselerinin adı 2007 yılında değiştirilmiş ve Profosyonel Okulları adını almıştır.

İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ KORE Profosyonel okullardan mezun olanlar üçüncü seviye eğitime geçerek ya yüksekokullara ya da teknik okullara devam etmektedir. Yüksek okullarda 2 ila 3 yıl eğitim alan bireyler meslek sertifikası ile mezun olmaktadırlar. Teknik okullardan bir yıllık eğitim sonrası mezun olan bireyler ise zanaatkâr olarak işgücü piyasasına girmekte ve meslek sahibi olmaktadırlar.

İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ

PEKİ NE YAPMAK GEREKİYOR ? Genç İşsizliğinin Yalnızca Ekonomik Büyüme İle Çözülebilecek Bir Sosyal Sorun Olmadığını Kabul Etmek Gerekiyor. Aktif İstihdam Politikalarına Ağırlık Vererek Gençlerin İşgücü Piyasasında Karşılaştıkları Sorunların Azaltılması Gerekiyor. Eğitim Sisteminin Belirli Oranda İşgücü Piyasasının Gerekleri Doğrultusunda Dizayn Edilmesi Gerekiyor.

PEKİ NE YAPMAK GEREKİYOR ? İşgücü Piyasasının İhtiyaç Analizlerinin Düzenli ve Sistematik Şekilde Gerçekleştirilmesi ve İşgücü Piyasasında Bilgi Eksikliği ve Bilgi Asimetrisi Sorununun Çözülmesi Gerekiyor. Gençlere Yönelik İstihdam Teşviklerinin Özellikle İşgücü Yoğun Sektörler Göz Önünde Bulundurularak Yeniden Dizayn Edilmesi Gerekiyor. Yatırım Teşviklerinin Genç İstihdamını Sağlayacak Sektörlere Kaydırılması Gerekiyor.

PEKİ NE YAPMAK GEREKİYOR ? Beceri Uyumsuzluğu Sorununun Ortadan Kaldırılması İçin Bürokratik Örgütlenmelerin Birarada Çalışması Gerekiyor. İşveren Temelli Ayrımcılığın Engellenmesine Yönelik Aktif İstihdam Programlarının Uygulanması Gerekiyor. Genç İşsizliğinin Önemli Bir Nedeni Olan Etkin İş Ara(ya)mama Sorununun Çözümüne Yönelik Aktif İstihdam Programlarının Uygulanması Gerekiyor.

TEŞEKKÜRLER