(18. madde ve 10/c maddesi uygulamaları)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
mue PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum : Emre Eser
PLN MESLEKİ UYGULAMA ESASLARI
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
YABANCILAR VE YABANCI SERMAYELİ ŞİRKETLERİN TAŞINMAZ TASARRUFLARI
ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARINDA HARİTA MÜHENDİSİNİN GÖREVLERİ
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
Müh. Alparslan YILMAZ TAPU VE KADASTRO VI. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
Fen Dairesi Başkanlığı
Fen Dairesi Başkanlığı
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Tevfik BAYHAN Bakanlık
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
RESMİ MÜHÜR YÖNETMELİĞİ
MUHASEBE EĞİTİMİ.
TÜRKİYE’DE GAYRİMENKULLERİN VERGİLENDİRİLMESİ Vergi Bölümü Yöneticisi
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
İMAR HUKUKU (Tek. Seç.III) , Slayt III
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
İMAR HUKUKU (Tek. Seç. III)
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
(18. madde ve 10/c maddesi uygulamaları)
İMAR HUKUKU (Tek. Seç. III) , Slayt XII
SORULAR Parsel cephesi 20m., parsel derinliği 30m.; uygulama imar planındaki yapılaşma koşulları ayrık nizam, TAKS= 0,20, KAKS= 0,40, kat adedi= 2, ön.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KOCAELİ ARSLANBEY ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ 2013 YILI İŞ PROGRAMI.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
Harcama Yetkilileri.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
ŞANS OYUNLARI VERGİSİ (ŞOV) EKİM 2007
EMLAK İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
TAŞINMAZ MÜLKİYETİ ve KAT MÜLKİYETİ KANUNU
TABİAT VARLIKLARINI KORUMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ İMAR UYGULAMALARI.
KADASTRO
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
TARIM ARAZİLERİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELLERİNİN TESPİTİ
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
İMAR KANUNU'NUN 18. MADDESİ UYARINCA YAPILACAK ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMESİ İLE İLGİLİ ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA DERSİ Yrd. Doç. Dr. Nilüfer KART AKTAŞ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

(18. madde ve 10/c maddesi uygulamaları) Nevzat KAMİLOĞLU İnşaat Mühendisi nevzatkamiloglu@hotmail.com

1. İmar uygulaması nedir? imar uygulaması arazi ve arsa düzenlemesi, kamulaştırma , parselasyon (yer bölümleme) ve ortaklandırma (şüyulandırma) gibi terimlerle de açıklanabilmektedir. İmar uygulamalarının gerçek amacı, imara uygun konut alanı elde etmektir. Bu arada, düzenlemeye alınan yerlerin gereksinimi olan yol, meydan, park, genel otopark, çocuk bahçesi, yeşil alan, Milli Egitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve orta öğretim kurumlar., ibadet ve karakol yerleri gibi genel hizmetlere ilikin alanlar elde edilmektedir.

2. 18. madde uygulamasının yasal dayanakları nelerdir? İmar uygulamasına ilişkin ana kurallar, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. ve 19. maddelerinde yer almaktadır. Ayrıntılı düzenleme ise, 09.11.1985 günü yürürlüğe giren “İmar Kanunu’nun 18. Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlemesi ile ilgili Esaslar Hakkında Yönetmelik” (kısaca AAD Yönetmeliği) ile yapılmıştır. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesine göre, imar uygulaması yetkisi, belediye ve kamu alanları içinde belediyelerde, bu sınırlar dışında ise il özel yönetimlerindedir. (valiliklerdedir). Bu yetki, imar planı sınırı içinde bulunan binalı ve binasız arsa ve arazilerin birbirleri, yol artıkları ya da kamu kurumlarının ya da belediyelerin yerleri ile birleştirilmesi, bunların yeniden imar planına uygun ada ve parsellere ayrılması ve bagımsız ya da ortaklandırılması olarak ya da kat mülkiyeti ilkelerine göre hak sahiplerine dağıtılmasını kapsar. Belediye ve il özel yönetimleri (valilikler) bu yetkilerini, arsa ve arazilerin sahipleri ya da öteki hak sahiplerinin uygun görüp görmemelerine bakmaksızın kullanırlar ve yeni oluşturulan imar parsellerinin tapu kütüğüne yazımlarını yaptırırlar.

3. 18. madde uygulaması hangi durumlarda yapılabilir? AAD Yönetmeliği’nin 5. maddesine göre; belediye ve komu alanları içinde belediyeler, belediye encümeni kararıyla; dışında valilikler, il özel yönetimi kararıyla; 5 yıllık imar programlarında öncelik tanımak ve beldenin gelişim ve gereksinim durumuna göre yeterli ölçüde arsayı istenildiğinde konut yapılabilmeye elverişli durumda bulunduracak biçimde, düzenleme alanlarını belirlemek ve uygulamasını yapmak zorundadır. Buna göre, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi kapsamında imar uygulaması yapılabilmesi için aşağıdaki koşulların varlığı gereklidir.

» Öncelikle uygulama bir imar planına dayanmalıdır Planı bulunmayan yerlerde imar Uygulaması yapılamaz, uygulama alanı içerisinde plansız alanlardan bölümler bulunamaz. Dayanak oluşturacak imar planının, nazım ve uygulama imar planlarından oluşacagı açıktır. » İkinci olarak, uygulama imar planının uygulanmasına yönelik imar programı bulunmalıdır. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 10. maddesine göre, belediyeler; imar planlarının yürürlüğe girmesinden başlayarak en geç 3 ay içinde, söz konusu imar planını uygulamak üzere 5 yıllık imar programlarını düzenlerler. Bu programlar, belediye meclisince onaylandıktan sonra kesinleşir. » Üçüncü olarak, imar uygulaması yapılacak düzenleme alanının, belediye ve komu alanları içinde belediye encümeni kararıyla, dışında il özel yönetimi kararıyla belirlenmiş olması gereklidir. » Son olarak da, düzenleme alanının içinde imar planına göre konut (yerleşim) alanları bulunmalıdır. İmar uygulaması, imar planında yerleşime ayrılmış alanlarda yapılabilir. Ancak, bu alanlarda yalnızca imar planında öngörülen yol, yeşil alan gibi yerlerin açılması ve kamuya kazandırılması amacıyla da imar uygulaması yapılamaz. Yine, tümü sanayi, tarım ve yapı yasağı getirilen alanlar gibi yerleşime açık olmayan yerlerde imar uygulaması yapılamaz.

(!) İmara uygun parsel üretme amacın dışında, var olan yolun genişletilmesi, kamuya taşınmaz kazandırılması ya da yeşil alan yaratılması gibi amaçlarla imar uygulaması yapılması hukuka aykırıdır. (Dan.tay 6. Dairesi’nin; E: 2003/6312, K: 2004/2165; E:2002/5689, K: 2004/2074; E: 1992/4472, K: 1993/4498 sayılı kararları.) (!) İmar planı ile yeni bir düzenleme yapılmasını gerektirecek bir neden olmaksızın bir alanda ikinci kez imar uygulaması (parselasyon) yapılamaz. (Dan.tay 6. Dairesi’nin 04.04.2000 gün, E: 1999/1215, K: 2000/1847 sayılı kararı.)

4. 18 uygulamasının tapu kütüğüne yazımının sonuçları nedir? Düzenlemeye alınan taşınmazların, ada ve parsel numaraları ile belediye encümeni kararının örneği ilgili tapu yönetimine gönderilerek, kütüğe “imar düzenlemesine” alındıklarının yazılması istenir. Düzenleme alanına tümüyle ya da bölüm olarak giren parsellerde, düzenlemeye alındıklarına ilişkin tapu kütüğüne yazım yapıldıktan sonra, ayırma ve birleştirme işlemleri yapılamaz.

5. 18 uygulamasında düzenleme alanı ölçeği nedir? İmar planı kapsamındaki alanlarda imar uygulamasının bir kezde yapılmasına gerek yoktur; uygulama aşamalar biçiminde de yapılabilir. Öte yandan, AAD Yönetmeliği’nin 5. maddesine göre, belirlenen düzenleme alanı bir bağımsız imar adasından daha küçük olamaz. Ancak, imar adasının büyük bir bölümünün imar düzenlemelerine uygun bir biçimde oluşmuş olması nedeniyle, yeniden düzenlemesine gereksinim bulunmaması ve öteki bölümünde birkaç taşınmazda yapılacak birleştirme ve ayırma işlemleriyle imar planı ve düzenlemelerine uygun imar parselleri elde edilmesinin olanaklı olması durumunda, adanın geri kalan kadastrolu parselleri bağımsız bir imar düzenlemesine konu edilebilir.

(!) Dört ayrı parselde ayırma ve birleştirme yapılması amacını taşıyan işlem parselasyon işlemi niteliğini taşımadığından, parsel sahiplerinin uygun görüşlerinin alınması gerekir. (Danıştay 6. Dairesi’nin 14.01.2003 gün, E: 2001/6965, K: 2003/196 sayılı kararı.)

6. “Genel Hizmet Alanları ne demektir ve kapsamına neler girer? 3194 sayılı Yasa’nın 18. maddesi çerçevesinde düzenlenen yerlerin gereksinimi olan yol, meydan, park, genel otopark, çocuk bahçesi, yeşil alan gibi genel hizmetlere ayrılan ve tapu kütüğüne yazımı yapılmayan alanlar ile Milli Eğtim Bakanlığı’na bağlı ilk ve orta öğretim kurumları, ibadet ve karakol yerleri gibi genel hizmetler için kullanılmak üzere ayrılan ve DOP kesintileriyle oluturulan alanlardır. 3194 sayılı Yasa’da anılmamasına karşın AAD Yönetmeliği’nin 32 maddesi uyarınca, “toplu taşıma istasyonu” ve “terminal” alanları; Danıştay 6. Dairesi’nin kararlarına göre de, “pazaryeri” ve “semt spor alanı” da genel hizmet alanlarındandır.

7. “Düzenleme Ortaklık Payı nedir? Genel hizmetler için kullanılmak üzere ve düzenleme dolayısıyla oluşan değer artışları karşılığında düzenlemeye konu edilen arsa ve arazilerin, düzenlemeden önceki yüzölçümlerinden % 40'a varıncaya değin kesilebilen tutar ve/veya zorunluluk dolayısıyla kesilememesi durumlarında sahibinin de uygun görmesi ile alınan parasal karşılıktır. Düzenleme ortaklık payı kesintisi yapılabilmesi için tek başına imar planının yapılmış olması yeterli olmayıp, yürürlükteki imar planına göre imar uygulamasının da yapılması gerekir. Düzenleme ortaklık payı olarak doğrudan % 40 oranı uygulanamayacağı gibi düzenlemen ortaklık payı olarak kesilen alanlar, genel hizmetlerden ve bu hizmetlerle ilgili yapılardan başka amaçlarla kullanılamaz.

(!) Düzenleme ortaklık payından karşılanması gereken yeşil alanın kamu ortaklık payı oranından karşılanması olanaklı değildir. (Danıştay 6. Dairesi’nin 22.02.2001 gün ve E: 2000/53, K: 2001/1123 say.l. karar..) (!) 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesinin 3. fıkrasında; DOP ile oluşturalacak yolun “düzenlemeye alınan yerlerin gereksinim olan yol” olduğu vurgulanmıştır. Bu çerçevede, DOP ile karşılanabilecek yolun, daha çok beldede yaşayanların kullanımına yönelik olması gerekmektedir. Buna göre, toplu taşıma yolu düzenleme ortaklık payından karşılanır. (Danıştay 6. Dairesi’nin 22.10.1992 gün, E: 1991/1550, K: 1992/3867 sayılı kararı.) Uygulama alanından geçen otoyol alanı ise, DOP ile karşılanamaz.

(!) Hastane, çocuk yuvası (kreş), belediye hizmet alanı gibi kamu hizmetlerine özgülü olup, bu amaçlarla kullanımları süren alanlardan da, ibadet ve karakol alanlarında olduğu gibi, düzenleme ortaklık payı kesilemez. Danıştay 6. Dairesi’nin 10.10.2003 gün, E: 2003/5021, K: 2003/4766 sayılı kararına göre; hastane alanı olarak kamusal amaçlı kullanımı sürmekte olan ve imar planında da bu kullanım amacının sürekliliği sağlanan taşınmazdan, parselasyon işlemi sonucunda değerinin artması söz konusu olmadığından, DOP kesintisi yapılamaz. (!) Ağaçlandırılacak alanlar DOP’tan karşılanır. (Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 22.11.2007 gün, E: 2004/244, K: 2007/2331 sayılı kararı.) (!) Uygulama sonrasında düzenleme ortaklık payından arta kalan bölümler AAD Yönetmeliği’nin 12. maddesinde belirtilen kamu yapıları için kullanılamaz. (Danıştay 6. Dairesi’nin 22.10.1991 gün, E: 1991/5, K: 1991/2101 sayılı kararı.) (!) Uygulama sonrasında DOP’tan arta kalan bölümlerin tümü ya da bir bölümü, DOP ile oluşturulması gereken Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve ortaöğretim kurumları, yol, meydan, park, genel otopark, çocuk bahçesi, yeşil alan, pazaryeri, ibadet ve karakol yerleri gibi genel hizmetler için saklı tutulamaz. Bundan dolayıdır ki, böyle bir saklı tutma imar uygulamasının gerektirdiğinden daha çok DOP kesintisi yapılmasının yolunu açmak anlamına gelir.

8. Düzenleme ortaklık payı oranı ne biçimde belirlenir? DOP, düzenlemeye giren belediye, il özel yönetimi, Hazine, özel ve tüzel kişi vb.mülkiyetinde bulunan tüm taşınmazlardan en çok % 40’a değin ve eşit oranda alınır. (!) Düzenleme ortaklık payı oranı 17.12.2003 günü yürürlüğe giren 5006 sayılı Yasa’nın1. maddesinin 1. fıkrası % 35’ten % 40’a yükseltilmiştir. Düzenleme ortaklık payı oranı, genel hizmetlere ayrılan alanın, düzenleme ortaklık payı alınacak parsellerin düzenlemeye giren alanları toplamına bölünerek bulunur. Düzenlemeye giren alan, düzenleme alanındaki parsellerin tapu kütüğünde yazılı yüzölçümleri toplamından düzenlemeye girmeyen ve kamuya bırakılan (bağışlanan) alanların çıkarılması ile bulunur. (!) Parsellerden 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 15. maddesi çerçevesinde yol, meydan,yeşil alan, park ve genel otopark gibi genel hizmetler için önceden kamuya bırakılmış parsel alanları, DOP kesintisinde göz önünde bulundurulur ve bu parsellerden kamuya önceden bırakılmış olan alan tutarında eksik kesinti yapılır.

Düzenleme alanında genel hizmetlere ayrılan alanın, düzenlemeye giren alan toplamının %40’ından daha çok çıkması durumunda, bu alanın % 40’a düşürülmesi için öncelikle, varsa bu düzenleme alanındaki belediye arsaları genel hizmetler için özgülenir. Bunların yetmemesi durumunda, bu alanda, belediyeye aktarımı olanaklı Hazine ya da il özel yönetimi mülkiyetindeki parsellerden; yol, meydan, park, yeşil alan, otopark, toplu taşıma istasyonu ve terminal gibi genel hizmet alanlarına denk gelen bölümlerin, bu amaçlara özgülenmek üzere, belediyeye aktarımları sağlanır. Bunların da yetmemesi durumunda, eksik kalan bölüm belediye ya da il özel yönetimince (valilikçe) kamulaştırma yoluyla tamamlanır. Kamulaştırılması gereken alan; genel hizmetlere ayrılan alandan, düzenleme alanı toplamının % 40’ının çıkarılması ile elde edilen tutarın 100 ile çarpılıp 60’a bölünmesiyle bulunur. Kamulaştırmanın gerekmesi durumunda, kamulaştırılacak alanın tutarı ve düzenleme ortalık payı (DOP) oranı bu biçimde belirlenir:

Örnek-1: Düzenleme Alanı(DA) = 220.000 m2 İmar PlanIndaki Konut Alanları(KA)= 125.000 m2 Genel Hizmet Alanları(GHA) = 95.000 m2 Kamulaştırılacak Alan (KOP) = [GHA - (DA x 0,40)] x (100 / 60) KOP = [95.000 – (220.000 x 0,40)] x (100 / 60) = 11.667 m2 Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) = (DA – KOP) x 0,40 DOP = (220.000 – 11.667) x 0,40 = 83.333 m2 Örnek-2: Bir düzenleme bölgesinde katılım kütlesinin (K) alanı 200 000 m2, düzen­leme sonunda imar parsellerine ayrılan kısmın alanı (dağıtım kütlesi) (D) 160 000 m² ise, DOP hesabı şu şekilde olacaktır. (DOP)    = (K) – (D)    = 200 000–160 000 = 40 000 m2 (DOPO) = (KAA) / (K) = 40 000/200 000    = 0,20 yani %20 dir.

2981 Sayılı imar Affı Yasası Kapsamındaki İmar Uygulamaları

A. 2981 Sayılı Yasa’nın “Ek Madde 1” Uygulaması Imar ile ilgili yasal düzenlemelere göre, imar uygulamasi ilkesel olarak 3194 sayili Imar Kanunu’nun 18. maddesine dayanmalidir. Gerek 2981/3290 sayili Yasa’nin 10/c maddesi uyarinca yapilan iyileştirme (islah) imar uygulamasinin ve gerekse de 2981 sayili Yasa’nin “Ek Madde 1”inin uygulamasinin yapilabilmesi özel kosullara bağlanmistir. (!) Imar uygulamasina iliskin belediye encümeni kararinda imar uygulamasinin hangi yasal düzenlemeye dayandirildigi belirtilmelidir. Belediye encümeni kararina imar uygulamasinda dayanilabilecek yasal düzenlemelerin tümünün yazilmasi hukuka uygun degildir. Kaldi ki, 3194 sayili Imar Kanunu’nun 18. maddesi ile 2981 sayili Imar Affi Yasasi’nin birlikte uygulanabilmesi de olanakli değildir. 2981 sayili “Imar ve Gecekondu Mevzuatina Aykiri Yapilara Uygulanacak Bazi Islemler ve 6785 Sayili Imar Kanununun Bir Maddesinin Degistirilmesi Hakkinda Kanun”a 07.06.1986 günü yürürlüğe giren 3290 sayili Yasa ile eklenen “Ek Madde 1” aşağidaki gibidir:

Ek Madde 1: Imar plani olan yerlerde, 3194 sayili Imar Kanunu’nun 18 Ek Madde 1: Imar plani olan yerlerde, 3194 sayili Imar Kanunu’nun 18. maddesi uyarinca yapilacak imar düzenlemelerinde, binali ya da binasiz arsa ve arazilere 3290 sayili Yasa’dan (07.06.1986 gününden) önce özel parselasyona dayali ya da pay karsiligi satin alinan yerler göz önüne alinarak bagimsiz, ortaklandirilmis parselleri ya da üzerinde yapilacak binalarin konut (daire) alanlari göz önünde bulundurularak kat mülkiyeti ilkesine göre arsa paylarini sahiplerinin adlarina kendiliginden tapu kütügüne yazdirmaya belediye ya da il özel yönetimleri (valilikler) yetkilidir.

Yasa koyucu, “Ek Madde 1” ile belirli kosullar altında, 3194 sayılı Imar Kanunu’nun 18. maddesi uygulamalarında da pay (hisse) çözümüne gidilebileceğini belirlemiştir. Pay çözümü yapılabilmesi için, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi ile 2981 sayılı Yasa’ya 3290 sayılı Yasa ile eklenen “Ek Madde 1” birlikte uygulanmalı ve “Ek Madde 1”de belirlenen koşullar sağlanmalıdır. Buna göre; ortaklar arasında toprakta (zeminde) bir paylaşım olacak ve imar planı da olduğu gibi uygulanacaktır. Söz konusu koşuların sağlanması durumunda, 3290 sayılı Yasa’dan (07.06.1986 gününden) önce özel parselasyona (yer bölümlemeye) dayalı ya da pay karşılığı satın alınmış olan yerlerde ortaklar arasında bir tür paylaştırma yapmak yoluyla bireyselleştirme olanaklıdır. Bu durumda, belediye ve il özel yönetimlerine (valiliklere) kendiliğinden pay çözme yetkisi verilmiştir. Pay çözümü sonucu, birlikte mülkiyet ya da elmenliğin (zilyetliğin) geçerli olduğu parsellerde eylemsel kullanım durumu resmi niteliğe kavuşturulmakta ve bağımsız mülkiyet koşulları geçerli kılınmaktadır. Başka bir deyişle, ortakların, öteki ortaklardan bağımsız olarak tek başlarına payları üzerinde tasarrufta (egenimde) bulunabilmesi sağlanmakta; bireyselleştirme (ferdileşme) yapılmaktadir.

2981 sayılı Yasa’ya 3290 sayılı Yasa ile eklenen “Ek Madde 1”, 3194 sayılı Yasa uyarınca yapılan parselasyon işlemlerinin uygulanmasında sorunlara yol açan özel parselasyona dayalı ya da pay karşılığı satın alınan yerler için bir çözüm getirmekte ve 2981 sayılı Yasa’ya eklenmiş olmasına karşın, uygulanabilmesi için düzenlemenin iyileştirme imar planına dayanması gerekmemektedir. Danıştay 6. Dairesi’nin 06.04.2005 gün, E: 2003/5830, K: 2005/1997 sayılı kararında; “3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi ile birlikte değerlendirildiğinde, 2981 sayılı Yasa’ya 3290 sayılı Yasa ile eklenen “Ek Madde 1”inin 3194 sayılı Yasa’nın 18. maddesi uyarınca yapılacak parselasyon işlemlerini bütünleyici nitelikte uygulamalara olanak sağladığı, “Ek Madde 1”in amacının 3194 sayılı Yasa uyarınca yapılan parselasyon işlemlerinin uygulanmasında sorunlara neden olan özel parselasyona dayalı olarak ya da pay karşılığı satın alınan yerlere bir çözüm getirmek olduğu ve 3194 sayılı Yasa’nın 18. maddesinden ayrık olarak özel parselasyona dayalı satın alınan yerlerin bağımsız özgülenmesi olanağını sagladığı, paylı satın alınan taşınmazların ise yine pay tutarları göz önünde bulundurularak paylı mülkiyet ilkelerine göre özgüleneceği ve “Ek Madde 1”in uygulanabilmesi için düzenlemenin iyileştirme imar planına dayanmasının gerekmediği sonucuna varılmaktadir.”denilmektedir.

B. 2981 SayılıYasa’nın 10/c Maddesi B. 2981 SayılıYasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca İyileştirme (Islah) İmar Uygulaması 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi: İmar düzenlemelerine aykırı bina yapılmış, ortaklandırılmış arsa ve araziler ya da özel parselasyona dayalı arazilerde, imar adası ya da parseli olabilecek büyüklükteki alanlarda, binalı ya da binasız arsa ve arazileri birbirleriyle, yol artıklarıyla ya da devletin yetki ve tasarrufu altındaki yerlerle birleştirmeye, bunları yeniden ada ve parsellere ayırmaya, yapıları yeniden doğan imar ada ya da parseli içinde kalanları sahiplerine, yapı olmayanları öteki ortaklara bağımsız ya da paylı ya da kat mülkiyeti ilkelerine göre vermeye ve bunlar adına tapu kütüğüne yazdırmaya; düzenleme sonucu kendisine bağımsız ya da paylı olarak arsa verilemeyenlerin paylarını, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’na göre belirlenecek ederi peşin ödenerek ya da bu parsellerin yeni sahipleri borçlu gösterilmek yoluyla üzerlerinde yasal ipotek kurularak, tapu kütüğünden düşürtmeye belediye ya da il özel yönetimleri (valilikler) kendiliğinden yetkilidir. Belediye ya da il özel yönetimlerinin istemi durumunda bu yetkiler kadastro yönetimlerince de kullanılır.

İyileştirme imar planı ile düzenlemeye alınan arsa ve arazilerin yeni sahiplerine verilmesinde belediyeler ya da il özel yönetimlerince arsa ve arazilerin durumuna göre düzenleme ortaklık payı alınabilir. Bu gibi yerlere ilişkin yapılmış olan özel parselasyon planı, iyileştirme imar planı olabilecek nitelikte olduğu belediye ya da il özel yönetimlerince uygun görüldüğünde olduğu gibi onaylanarak yürürlüğe sokulur. 2981 sayılı Yasa’nın uygulanmasına yönelik olarak çıkarılan ve 23.07.1986 günü yürürlüğe giren “3290 ve 3366 Sayılı Kanunlar İle Bazı Maddeleri Değiştirilen ve Bazı Maddeler Eklenen 2981 Sayılı Kanunun Uygulanmasına Dair Yönetmelik”te, 2981 sayılı Yasa’nın 10/c maddesinin uygulanmasıyla ilgili düzenlemelere de yer verilmiştir. Söz konusu yönetmelik ve 2981 sayılı Yasa’nın uygulamayla ilgili birtakım maddeleri aşağıdadır:

Ortak Arsa Ya Da Araziler Üzerindeki Yapı (Yönetmelik, Md. 4) Kişilerin ortak (hissedar) oldukları arsa ya da arazinin istedikleri bir yerine el atarak, imar düzenlemelerine aykırı olarak yaptıkları yapılardır. İyileştirme İmar Uygulaması Yapılacak Yerler (Yönetmelik, Md. 20) Aşağıda sayılan alanlarda iyileştirme imar planı yapılabilir: a) Bir yerleşme alanı ya da yapı topluluğu niteliği kazanmış gecekondu alanları. b) Üzerinde bir yerleşme alanı ya da yapı topluluğu niteliği kazanmış imar düzenlemelerine aykırı yapılar bulunan ortak arsa ya da araziler. c) Üzerindeki imar planı ve düzenlemelerine aykırı yapılanmalar nedeniyle, olağan imar uygulaması yapılma olanağı kalmamış olan imar planlı alanlar. (!) Uygulama alanında bulunan tümü imar planına aykırı ve 2981 sayılı İmar Affı Yasası çerçevesinde yapı ruhsatına bağlanan yapılar nedeniyle imar planının uygulamasının olanaksızlaşmış olması durumunda, 3194 sayılı Yasa’nin 18. maddesi uyarınca imar uygulaması yapılamaz. Böyle alanlarda iyileştirme (ıslah) imar uygulaması yapılması gerekir.

d) İyileştirme imar planı olabilecek nitelikte görülmeyen özel parselasyon planına göre düzenlenmiş alanlar. (!) İyileştirme imar planı olabilecek nitelikte görülmeyen yerler için yapılmış özel parselasyon planları, iyileştirme imar planı olabilecek nitelikte bulunurlarsa, belediyeler ya da valiliklerce olduğu gibi onaylanarak yürürlüğe sokulurlar. İyileştirme Imar Plani Yapılacak Alanlarin Belirlenmesi ve Plan Sınırı (Yönetmelik, Md. 21) İyileştirme imar planı yapılacak alanlar, belediye ve komşu alanlarında belediyelerce, belediye ve komsu alanları dışında il özel yönetimlerince (valiliklerce) belirlenir. Plan sınırı, 10.11.1985 gününe değin tümden ya da yalnızca temel yapımı bitirilmiş ya da temel ayağı (sömel) betonları ya da kat kolonları dökülmüş, bir yerleşme alanı ya da yapı topluluğu niteliği kazanmış olan, 2981 sayılı Yasa kapsamındaki yapıların bulunduğu alanın sınırı olarak ele alınır. İyileştirme imar planı sınırları içinde, zorunlu nedenlerle boş alanlar bulunabilir.

(. ) 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18 (!) 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi kapsamında yapılabilecek imar uygulamalarında düzenleme alanı ilke olarak bir bağımsız imar adasından daha küçük olamazken, 2981 sayılı Yasa’nin 10/c maddesi çerçevesinde yapilan imar uygulamalarında, düzenleme alanı bir parsel ölçeğine değin daraltılabilir. İyileştirme İmar Planlarının Yapılması (2981 Sayılı Yasa, Md. 13/c) İyileştirme imar planları belediye ya da il özel yönetimlerince (valiliklerce) olabildiğince güncel yapılanma durumu göz önüne alınarak ve yapılanma koşulları da belirlenerek yapılır ya da yaptırılır. Belediye ve komşu alanlarında belediye meclislerince, belediye ve komşu alanları dışında il özel yönetimlerince, en geç bir ay içinde onaylanarak yürürlüğe sokulurlar. İmar planı olan yerlerde güncel imar planları, gerekmesi durumunda iyileştirme imar planları biçiminde yeniden düzenlenir.

(!) 2981 sayılı Yasa’nın 10/c maddesi kapsamındaki planlama, iyileştirme imar planının yapılması ve uygulanması aşamalarından oluşur. İyileştirme imar planı olmadan, iyileştirme imar uygulaması yapılamaz ki, iyileştirme imar planının yapılması ve uygulanması süreçleri de iç içe geçmiş durumdadır. İyileştirme imar planı yapılmamış ise, o zaman 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi uyarınca imar uygulaması yapılması gerekir. 3194 sayılı Imar Kanunu’na göre yapılan olağan imar uygulamalarında ise, planlama; nazım (düzenleyici) imar planı, uygulama imar planı ve parselasyon planının yapılması olmak üzere, üç aşamadan oluşur. (!) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 7. maddesine göre, anakent belediye ve komşu alan sınırları içinde ilçe ve ilk aşama belediyelerinin yapacakları iyileştirme imar planlarını olduğu gibi ya da değiştirerek onaylamak ve uygulanmasını denetlemek, anakent belediyelerinin yetkisindedir.

Ortak Arsa ve Arazilerde Tapu Verme (Yönetmelik, Md. 26) İyileştirme imar planına konu olan paylı (hisseli) arazilerde, 2981 sayılı Yasa’nın 10/c maddesi uyarınca, iyileştirme imar planına dayalı olarak yapılan parselasyon planlarının, belediye encümeni ya da il özel yönetimince onaylanmasından sonra, durum, yerel tapu yönetimine bildirilir ve hak sahiplerine bağımsız ya da paylı olarak tapuları verilir. (!) 2981 sayılı Yasa’nın 10/c uygulamasında, üzerinde yapı olmayan ve karşılığında bağımsız parsel verilemeyecek alanların ederinin hak sahiplerine para olarak ödenmesi olanaklıdır. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. maddesi kapsamındaki uygulamalarda ise, imar uygulamasına alınan tüm parsellere karşılık bir yer; bağımsız ya da ortaklandırılmış olarak ya da kat mülkiyeti ilkesine göre verilir. Başka deyişle, DOP kesintisinden sonra geriye kalan alanın karşılığının, bağımsız bir imar parseli oluşturmaması gerekçesine dayanılarak, para olarak ödenmesi olanaklı değildir.

10/c Uygulaması: 2981/3290 sayılı Kanuna göre arazi ve arsa düzenlemesi ise, be­le­diye ve mücavir alan sınırları içinde belediyece, bu sınırlar dışında ise va­lilik­lerce veya bu idarelerin talebi halinde kadastro müdürlüklerince, imar mev­zuatına aykırı bina yapılmış, hisseli arsa ve araziler veya özel parselas­yona dayalı arazilerde, imar adası veya parseli olabilecek büyüklükteki alanlarda, binalı veya binasız arsa ve arazileri birbirleri ile, yol fazlalarıyla veya dev­letin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerle birleştirilmesi, bunla­rın yeniden ada ve parsellere ayrılması, yapıların yeniden doğan imar ada veya parsel içinde kalanları yapı sahiplerine, yapı olmayanları diğer hisse sahiple­rine müstakil veya hisseli veya kat mülkiyeti esasların göre veril­mesi, bunlar adına tescil ettirilmesi ve tescil işlemi dışında kalanların his­selerini 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’na göre tespit edilecek bedeli peşin ödenmek veya parsel sahipleri aleyhine kanuni ipotek tesis edilerek, tapu sicilinden terkin ettirilmesi gibi işlemlerinin tamamıdır.

SABIRLA DİNLEDİĞİNİZ TEŞEKKÜR EDERİM ! ... Nevzat KAMİLOĞLU İnşaat Mühendisi nevzatkamiloglu@hotmail.com