PANDEMİ PLANLAMASININ İLKELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
2011 – 2012 Erasmus Bilgilendirme Toplantısı Uludağ Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Ofisi.
Advertisements

İç Kontrol Sistemi ve Kamu İç Kontrol Standartları
STRATEJİK PLAN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
SORU VE YANITLARLA KUŞ GRİBİ Prof. Dr
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Hazırlayan: Dr. Ayça Çitoğlu Abbott Laboratuarları İşyeri Hekimi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ (YBS)
“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BULAŞICI HASTALIKLAR DAİRE BAŞKANLIĞI
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
ÇOCUK YOĞUN BAKIM Yrd Doç Dr Yasin BULUT
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
Yazılım Proje Yöneticisinde Arananlar…
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI KURULUŞLAR.  Bu kuruluşların kendi özel para kaynakları vardır.  Danışma ve yardımcı birimler bulunmaktadır.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
2010 – 2011 Erasmus Bilgilendirme Toplantısı
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
Bahtiyar ÇETİN Endüstri Mühendisi Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi
BİRİNCİ BASAMAKTA KUŞ GRİBİNE YAKLAŞIM
Kütahya İl Afet ve Acil Durum Müdürü
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
 Hastane Yönetimi.  İzdihamın önlenmesi ve sağlık personelinin emniyeti için gerekli güvenlik tedbirleri alınır,  Sağlık Bakanlığı ve Emniyet Teşkilatı.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
SAĞLIK BAKANLIĞI TAŞRA TEŞKİLATI
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
PROGRAM GELİŞTİRMENİN PLANLANMASI
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Hazırlayan : Şevki YILMAZ T.Ed./Dil ve Anl.Öğrt.
AFETLERDE YÖNETİM Prof.Dr. Recep AKDUR.
20. Sağlık insangücü planlaması
İNFLUENZA Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Demir Gibi Türkiye Emzirmenin Korunması, Özendirilmesi, Desteklenmesi ile Demir Yetersizliği, Anemisinin Önlenmesi Ve Kontrolü.
X ülkesinde bir köyde ağır solunum hastalığı salgını bilgileri Sağlık Bakanlığına ulaşır. Çevre bölgelerde de olgular saptanır.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Stratejik Yönetim.
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
DOMUZ GRİBİ.
Bilgi Güvenliği Hukuksal Süreçler
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRÜLÜĞÜ
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
Vet. Hekim Ahmet SAFRAN Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Hastalık ve Erken Ölümleri Önleme Açısından Toplum Sağlığı Merkezleri
Halk Sağlığı (Erken Ölüm ve Hastalıkları Önleme) Prof. Dr. Zeynep ŞİMŞEK (Harran Üniversitesi Tıp. Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Başkanı Tarımda.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
GRİP PANDEMİSİ Adıyaman Halk Sağlığı Müdürlüğü
GRİP Adıyaman Halk Sağlığı Müdürlüğü
BAKANLIK UYGULAMALARI VE MEVZUAT
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
DİSPANSERLER
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Hatice Şimşek Keskin***
Hazırlayan: Dr. Ayça Çitoğlu Abbott Laboratuarları İşyeri Hekimi
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
Sunum transkripti:

PANDEMİ PLANLAMASININ İLKELERİ Dr. Levent AKIN Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı 4/7/2017

AFET nedir? Doğa veya insan kaynaklı bir tehlikenin bir toplum üzerinde gösterdiği tesir sonucu ortaya çıkan Fiziksel, ruhsal ve sosyal olarak yaralanmış/hastalanmış Çok sayıda insana gereksinim duyduğu sağlık hizmetinin, niceliksel ve/veya niteliksel nedenlerle, yerel imkanlarla sunulamaması ve Meydana gelen arz-talep dengesizliği sonucu insanların sakat kalmaya, organ kaybetmeye, ölmeye başlamasına, Bu durumla başaçıkabilmek için o toplumun dışarıdan yardım almaya gereksinim duyması 4/7/2017

Afet Sınıflaması IV. Terörizm I. Doğal Afetler I.1. Biyolojik afetler I.1.1 Epidemik afetler I.1.1.1 Viral enfeksiyon hastalıkları I.2. Jeofizik afetler I.3. Klimatolojik afetler I.4. Hidrolojik afetler I.5. Meteorolojik afetler II. Teknolojik Afetler II.1. Endüstriyel kazalar II.2. Çeşitli kazalar II.3. Ulaşım kazaları III. Kompleks İnsani Aciller (Savaş ve anlaşmazlık ile ilgili aciller) IV. Terörizm 4/7/2017

Pandemi riski İnfluenza pandemisi gelişmesi için; Antijenik yapısı farklı yeni bir virüs olmalı, ya da insan popülasyonunda en az bir kuşak görülmemiş olmalı İnsanlarda çoğalabilmeli ve infeksiyon oluşturmalı İnsandan insana kolaylıkla geçebilmeli 4/7/2017

MEVCUT BİLGİLER Influenza virusları her yıl değişmekte ve populasyon hassas hale gelmektedir. Influenza çocuklardan erişkinlere yayılmaktadır. Influenza ölüme ve hospitalizasyona neden olan ciddi bir hastalıktır. Türkiye’nin epidemiyolojik verileri Avrupa ve Amerika ile benzerdir. Her yıl influenza aşısı kullanımı hastalığın etkisini azaltır. 4/7/2017

Pandemiler Her 10 ile 40 yılda bir ortaya çıkar Bütün dünyayı etkilerler Antijenik shifti takip ederler Seyahat yolları aracılığıyla yayılırlar Bütün yaş gruplarında atak oranları yüksektir Morbidite ve mortalite belirgin biçimde artar Yılın herhangi bir zamanında başlayabilirler Ciddi olmasının nedeni çok sayıda insanın etkilenmesidir CDC. Atkinson W, et al. Chapter 13: Influenza. In: Epidemiology and Prevention of Vaccine-Preventable Diseases, 4th ed. Department of Health and Human Services, Public Health Service, 1998, 220-221 4/7/2017

Influenza Epidemiyolojisi - Pandemiler 1889-1892 ? A/H2N2 1900 ? A/H3N8 hafif pandemi 1918 A/H1N1 İspanyol Gribi 1957 A/H2N2 Asya Gribi 1968 A/H3N2 Hong Kong Gribi (1977* A/H1N1 tekrar ortaya çıkış) En kısa interval = 11 yıl En uzun interval = 39 yıl Şimdiki interval = 36 yıl 4/7/2017

1918 H1N1: İspanyol Gribi İNFLUENZA VİRÜSLERİ Antikor Prevalansı Virus izolasyonu B H1N1 H3N2 H2N? H2N2 H1N1 H1N1 1880 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 1918 H1N1: İspanyol Gribi 4/7/2017

1918 epidemisinin yayılışı - ABD 4/7/2017

1918 epidemisinin yayılışı - ABD 4/7/2017

1918 epidemisinin yayılışı - ABD 4/7/2017

1918 epidemisinin yayılışı - ABD 4/7/2017

1957 H2N2: Asya Gribi İNFLUENZA VİRÜSLERİ Antikor Prevalansı Virus izolasyonu B H3N8 H3N2 H2N? H2N2 H1N1 H1N1 1880 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 1957 H2N2: Asya Gribi 4/7/2017

1968 H3N2: Hong Kong Gribi İNFLUENZA VİRÜSLERİ Antikor Prevalansı Virus izolasyonu B H3N8 H3N2 H2N? H2N2 H1N1 H1N1 1880 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 1968 H3N2: Hong Kong Gribi 4/7/2017

1977 H1N1: Rus Gribi İNFLUENZA VİRÜSLERİ Antikor Prevalansı Virus izolasyonu B H3N8 H3N2 H2N? H2N2 H1N1 H1N1 1880 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 1977 H1N1: Rus Gribi 4/7/2017

Bir Sonraki Pandemi İçin Avian İnfluenza H5N1 Değişime Katkı Sağlayabilir mi? 4/7/2017

İNSANLARDA REASSORTMENT Periorbitaal oedeem 4/7/2017

DOMUZLARDA REASSORTMENT Periorbitaal oedeem 4/7/2017

İNSANLARA ADAPTASYON Periorbitaal oedeem 4/7/2017

H5N1 için Neden bu kadar ilgi var? Yüksek patojenite Daha önceden sessiz konak olan su kuşlarında mortalitesi yüksek salgınlar Konak yelpazesi giderek genişliyor Domuz, at, kedi, kaplan, balina, fok, insan Genetik alışveriş şansı İnsanlarda ölümcül infeksiyon İnsandan insana geçiş (-) Pandemi (?) riski 4/7/2017

BİR İNFLUENZA PANDEMİSİNİN SONUÇLARI DSÖ’nün hazırladığı en iyimser senaryolara göre , çok kısa bir zaman dilimi içinde, Dünya çapında 233 milyon hasta polikliniklere başvuracak, 5.2 milyon hasta hastaneye yatacak ve 7.4 milyon ölüm gerçekleşecektir. 4/7/2017

4/7/2017

Olası pandemi durumunda; Mortaliteyi tahmin etmek çok güç. 2 – 50 milyon kişi ? Olumlu durumlar: Beslenme şartları Temel sağlık hizmetleri İletişim daha iyi Olumsuz durumlar: Virüsün virülansı değişken olması Dünya nüfusunun daha kalabalık olması Yaşlı nüfusun fazla olması 4/7/2017

Şu an neredeyiz? ? H5N1’in mevcut durumu İnterpandemik Pandemik alarm Faz 1 İnsanda yeni virus yok Hayvan virusları düşük riskli Faz 2 İnsanda yeni virus yok Hayvan virusları yüksek riskli Faz 3 İnsanda yeni virus İnsanlar arasında yayılım yok/çok az Faz 4 Küçük gruplar, lokalize İnsanlar arasında sınırlı yayılım Faz 5 geniş gruplar, lokalize İnsanlar arasında sınırlı yayılım Faz 6 Genel toplumda artmış ve devamlı yayılım ? H5N1’in mevcut durumu 4/7/2017

ULUSAL GRİP PANDEMİ PLANI 4/7/2017

DSÖ’nün Pandemik Hazırlılık Planı (2005) Halen revize ediliyor.... 4/7/2017

İngiltere’nin Pandemik Hazırlılık Planı (2008) 4/7/2017

4/7/2017

PANDEMİ PLANI HAZIRLIK GRUBU (59 kişi) SAĞLIK BAKANLIĞI TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ REFİK SAYDAM HIFZISIHHA MERKEZİ BAŞKANLIĞI TEDAVİ HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HUDUT VE SAHİLLER SAĞLIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İLAÇ VE ECZACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI KORUMA VE KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ETLİK VET. ARŞ. VE KONT. ENST. MD.LÜĞÜ ÜNİVERSİTE VE EĞT. ARŞ. HASTANELERİ HALK SAĞLIĞI UZMANLARI ENFEKSİYON HAST. VE KL. MİK. UZMANLARI GÖĞÜS HAST. UZMANLARI PEDİATRİK ENF. HAST. UZMANLARI AŞI VE İLAÇ FİRMALARI 4/7/2017

Yayına Hazırlama Grubu Dr Levent Akın Dr. Turan Buzgan Dr. Yıldırım Bayazıt Dr. Vedat Buyurgan Dr. Şehnaz Tümay 4/7/2017

ULUSAL İNFLUENZA PANDEMİ PLANI AMAÇ İnfluenza pandemisi hakkında ülke genelinde kişi , kurum ve kuruluşların bilgilendirilmesi Plandaki rol ve sorumluluklarına göre hazırlık yapmalarına yardımcı olacak bilgi ve çerçeveyi sağlamaktır. 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANI İÇERİĞİ (I) GİRİŞ, AMAÇ VE HEDEFLER İNFLUENZA VE EPİDEMİYOLOJİSİ Virüs, hastalık, tanı Pandemi dönemleri dışında influenza: Özellikleri ve etkileri Pandemik influenza: Özellikleri ve etkileri DSÖ PANDEMİ ALARM DÜZEYLERİ KAMU SAĞLIĞI MEVZUATI SÜRVEYANS Uluslar arası ve bölgesel sürveyans Türkiye’deki mevcut sürveyans sistemi Ulusal sürveyans sistemi için gereksinimler Pandemiler arası dönemdeki sürveyans Pandemi varlığında aktif sürveyans ve laboratuvar destekli sürveyans 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANI İÇERİĞİ (II) KORUNMA VE TEDAVİ Aşılar Aşı uygulamalarında mevcut politika Aşı türleri Aşı etkinliği Aşıların taşınması ve saklanması Aşılama sonrası istenmeyen etkilerin takibi Antiviral ilaçlar Mevcut durum Mevcut antiviraller, özellikleri, endikasyonları ve temini Pandemi boyunca tedavi ve proflaksi İlaçlara bağlı yan etkilerin izlenmesi Diğer ilaçlar Enfeksiyon kontrolü 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANI İÇERİĞİ (III) HİZMETLERİN KOORDİNASYONU 1. basamak Hastane Hasta nakil Lojistik Morg, ölü, defin Sağlık kuruluşlarında pandemi planlaması İLETİŞİM Geliştirilmiş iletişim planları Pandemi anında acil iletişim Ulusal medya ilişkileri 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANININ ANAHATLARI 1. KOMUTA VE KONTROL Pandeminin başladığı konusundaki açıklama Sağlık Bakanlığınca yapılacaktır. Ulusal kriz yönetim sistemi devreye girecektir. Pandemi İzleme Kurulu oluşturulacaktır. Pandemi ile ilgili açıklamalar Sağlık Bakanlığınca yapılacak, yerel olarak uzmanlar hastalıktan korunma yolları konusunda toplumu bilgilendirecektir. Sağlık kurumları kontrol listeleri ile planlamalarını kontrol edecektir Kamu sağlığını koruyucu uygulamalar için mevcut yasal mevzuat yeterlidir. 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANININ ANAHATLARI 2. SÜRVEYANS Pandemik sürveyansda amaç, vaka ve ölüm oranlarını izlemek, koruyucu önlemlerin zamanında alınmasını sağlamak. Bu amaca uygun olarak; Mevsimsel grip sürveyansı güçlendirilerek devam etmektedir. Bilgi bütün sağlık kuruluşlarından toplanacaktır. 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANININ ANAHATLARI 3. VAKA ARAŞTIRMASI, TEDAVİ VE TOPLUMUN KORUNMASI Mevcut iki laboratuvarın nitelikleri artırılmıştır. Ancak yeni laboratuvarların eklenmesi gerekmektedir. Vaka inceleme formları pandemi başlangıcında hazır olacaktır. Tedavi protokolleri belirlenmiştir. Sağlık kuruluşlarında enfeksiyon kontrolü için yapılacaklar belirlenmiştir. Aşı henüz yoktur. (Prepandemik aşı??) Antiviral ilaç stoklamak için çalışmalar yapılmaktadır. 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANININ ANAHATLARI 4. HİZMETLERİN DEVAMLILIĞININ SAĞLANMASI Bütün sağlık kuruluşları iç hizmet planını hasta kapasitesinde olacak artışa göre yapacak. Hasta kapasitesini karşılamak için kamu binaları ve seyyar hastanelerin kullanımı gerekebilecektir. Gerektiğinde Kızılay aracılığıyla emekli sağlık personeli ve gönüllüler göreve çağrılacaktır. Sağlık personeli için koruyucu malzeme standartları belirlenmiş ve bir kit halinde planlanmıştır. Belediyelerin ölüm artışı göz önüne alarak defin hizmetleri planlaması yapması gerekecektir. Bazı kamu hizmetlerinin kesintiye uğramaması için kurumsal sağlık hizmeti planlaması yapılacaktır. 4/7/2017

GRİP PANDEMİ PLANININ ANAHATLARI 5. ARAŞTIRMA VE DEĞERLENDİRME Elde edilen veriler değerlendirilerek düzenlemeler yapılacaktır. Bilimsel araştırmalar yapılacaktır. Toplumdaki sosyo-ekonomik etkileri değerlendirilecek ve maliyet analizleri yapılacaktır. 4/7/2017

PLANLAMA 4/7/2017

Planlamada varsayımlar neden önemli? Beklenen pandemide epidemiyolojik özellikler bilinmemektedir. Bu durum pandemik influenza hazırlık ve yanıt planlamasında zorluklar yaratmaktadır. Varsayımların sağlayacağı kolaylıklar: Planlamada kararları kesinleştirme Gereken kaynakları tahmin edebilme 4/7/2017

Ülke Planındaki Varsayımlar (1) 1- Pandemi birden fazla dalga halinde olabilir (hastalık salgın olarak başlar, salgın durur, ikinci bir kez salgın tekrarlayabilir). 2- Hastalığın kişiden kişiye yayılması damlacık enfeksiyonu şeklindedir. Ancak kontamine ellerin yüze teması ile veya aerosol halinde havada asılı kalarak da bulaşmaya yol açabilir. 3- Bulaştırma süresi 4–5 gün civarındadır. Çocuklar erişkinlere göre virüsü daha uzun süre bulaştırabilirler. Asemptomatik kişiler de enfeksiyonu bulaştırabilir. Semptomatik olan kişi sayısı kadar asemptomatik olan kişi vardır. 4- Bir kişinin çevresini enfekte etme olasılığı R0 : 1,4–1,8 civarındadır. 4/7/2017

Ülke Planındaki Varsayımlar (2) 6- İnfluenza mevsiminde atak hızı %5–10 olarak bilinmektedir. 15 haftalık dönemde birden fazla salgın dalgası yaşanırsa kümülâtif atak hızı %25 dir. Ancak toplam kümülâtif atak hızı %50’den fazla olamaz. 7- Hastalananlar arasında sağlık kurumuna başvuru %50 olarak öngörülebilir. 8- Yaşa özel atak hızları benzerdir. Ancak çocuk ve yaşlı gruplarda olursa mortalite, çalışan veya okula devam eden çocuklarda olursa işe/okula devamsızlık yüksektir. 9- Hastaneye yatış hızı %5,5 olabilir. 10- Pandemi arası yıllara göre mortalite daha yüksektir. İnfluenza fatalite hızı %0,37– 2,5 arasında değişebilir 4/7/2017

TÜRKİYE İÇİN PANDEMİ SENARYOLARI KLİNİK ATAK HIZI VAKA SAYISI ÖLÜM SAYISI HASTANEYE YATAN SAYISI %5 3.603.250 13.332 99.089 %15 10.809.750 39.996 297.268 %25 18.016.250 66.661 495.447 4/7/2017

TÜRKİYE İÇİN PANDEMİ SENARYOLARI “3 BÜYÜK İL” – PANDEMİNİN 6. ve 7 TÜRKİYE İÇİN PANDEMİ SENARYOLARI “3 BÜYÜK İL” – PANDEMİNİN 6. ve 7. HAFTASI K. ATAK HIZI %15 6. HAFTA BAŞVURAN VAKA SAYISI YATAN SAYISI 7. HAFTA İSTANBUL 183.578 10.097 180.178 9910 ANKARA 69.971 3.848 68.675 3.777 İZMİR 59.114 3251 58.019 3.191 4/7/2017

Pandeminin olası etkilerini azaltmak için Stratejiler Topluma yayılmasını önlemek ya da geciktirmek (zaman kazandırmak) Hasta ve ölen sayısını azaltmak Antiviral tedavi ve hastaların izolasyonu Etmenle karşılaşanlara karantina Sosyal faaliyetleri azaltma Aşılama (üretilince) 4/7/2017

LOJİSTİK HAZIRLIKLAR OSELTAMİVİR TEMİNİ SAĞLIK PERSONELİ İÇİN KORUYUCU MALZEME TEMİNİ EĞİTİM MATERYALLERİ HAZIRLANMASI VE TEMİNİ 4/7/2017

LOJİSTİK HAZIRLIKLAR OSELTAMİVİR TEMİNİ -İlk Hedef 1.000.000 Kutu -Kullanım Stratejisi : Tedavi Önceliklendirme 1. Sağlık Personeli 2. Kritik Hizmetlerdeki Kamu Personeli 3. Sağlık Yönünden Riskli Olan Kişiler (Hastaneye Yatan ve Risk Faktörü Taşıyanlar) 4/7/2017

ANTİVİRAL İLAÇ DEPOLANMASI TAMİFLU (ROCHE) TEDAVİ VE PROFLAKTİK KULLANIMA UYGUN KAPSÜL VE SÜSPANSİYON FORMU ZANAMAVİR ?? AŞI ÜRETİLENE KADAR RİSKLİ GRUPLARIN TEDAVİSİ İÇİN KAMU HİZMETLERİNİN AKSAMAMASI İÇİN TEDAVİ AMAÇLI KRİTİK KAMU PERSONELİ İÇİN KORUMA AMAÇLI 4/7/2017

ANTİVİRAL İLAÇ DEPOLANMASI SAĞLIK PERSONELİ İÇİN %30 =100.000 KUTU BELEDİYE HİZMETLERİ İÇİN %30 = 80.000 KUTU EMNİYET HİZMETLERİ İÇİN %30 = 50.000 KUTU SİLAHLI KUVVETLER İÇİN %30 =250.000 KUTU KRİTİK KAMU PERSONELİ = 25.000 (?) ----------------------------------------------------------- RİSKLİ TOPLUM İÇİN %30 =3.000.000 KUTU (!..) 4/7/2017

RİSK ALTINDAKİ NÜFUSUN HESAPLANMASI 65 Yaş üstü populasyon: 3 630 000 kişi KOAH Prevalansı: 3 000 000 kişi Astım Prevalansı : 3 000 000 kişi ? Kronik Koroner Kalp Hastalığı prevalansı: 1 660 000 kişi . Hipertansif ve diğer etyolojili kalp hastalığı prevalansı : 710 000 Kişi . Kronik Metabolik hastalık prevalansı: 2 000 000 kişi 1998 yılında yapılan tarama sonuçlarına göre 1 660 000 Diabetli olduğu ve bu sayının her yıl %6,5 yada 100 000 civarında arttığı belirtilmektedir. Buradan hareketle 2001 yılında 2 000 000 erişkin Diabetlinin varlığı bilinmektedir. Hemoglobinopatisi olanlar : 1 300 000 kişi Ülkemizde sadece talasemiler gözönüne alındığında 1 300 000 talasemi minör ve major olduğu bilinmektedir. 4/7/2017

İKİNCİ PANDEMİ DALGASINA YETİŞEBİLİR. ÖN SÖZLEŞME YAPILMALIDIR. AŞI DEPOLANMASI AŞI YOK. İKİNCİ PANDEMİ DALGASINA YETİŞEBİLİR. ÖN SÖZLEŞME YAPILMALIDIR. 4/7/2017

LOJİSTİK HAZIRLIKLAR SAĞLIK PERSONELİ İÇİN KORUYUCU MALZEME TEMİNİ - Öncelik, bütün kurumların standart ve damlacık enfekiyon önlemleri kapsamında koruyucu malzemeyi temin etmesi - Ulusal stoklama, pandeminin pik yaptığı dönemde destek amaçlı dağıtılacak ve kullanılacak - 400.000 Malzeme Kiti temin edildi ve depolandı. 4/7/2017

SAĞLIK PERSONELİ KORUYUCU MALZEME KİTİ : Bir adet koruyucu gözlük Bir adet maske Beş çift nonsteril eldiven Beş çift galoş 500 ml el dezenfektanı 4/7/2017

LOJİSTİK HAZIRLIKLAR Eğitim ve İletişim Materyali - Ulusal Planın basımı ve dağıtımı - Enfeksiyon kontrolü için eğitim materyalleri ve toplantılar - Toplum için afiş ve broşürler 4/7/2017

KURUMSAL HAZIRLIKLAR Laboratuvar altyapısının güçlendirilmesi Hastanelerde yoğun bakım ünitelerinin hazırlanması Hizmet planlaması için duruma dayalı eğitimler (TATBİKAT) yapılması 4/7/2017

TATBİKATLAR YAPILMIŞTIR TATBİKATLAR YAPILMIŞTIR. - SAĞLIK KURUMLARI DÜZEYİNDE - İL DÜZEYİNDE - BAKANLIK DÜZEYİNDE - ULUSAL KRİZ YÖNETİMİ DÜZEYİNDE 4/7/2017

ULUSAL İNFLUENZA TATBİKATI SENARYOLAR - 4 DURUM 1. DURUM → MEVSİMSEL İNFLUENZA 2. DURUM → AVİAN İNFLUENZA 3. DURUM → PANDEMİK İNFLUENZA İLK DÖNEM 4. DURUM → PANDEMİK İNFLUENZA İLERİ DÖNEM - TOPLAM 40 MESAJ 4/7/2017

PANDEMİ DURUMUNDA KURUM VE KURULUŞLARIN ORGANİZASYONU 4/7/2017

İNFLUENZA PANDEMİSİNDE YÖNETİM SİSTEMİ KRİZ YÖNETİMİ GENEL İDARE BİLİMSEL DESTEK BAŞBAKANLIK KRİZ YÖNETİM MERKEZİ BAŞBAKANLIK SAĞLIK BAKANLIĞI OPERASYON MERKEZİ ULUSAL PANDEMİ İZLEME KURULU SAĞLIK BAKANLIĞI İL KRİZ MERKEZİ VALİLİK İL PANDEMİ İZLEME KURULU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ OPERASYON MERKEZİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ 4/7/2017

SAĞLIK BAKANLIĞI OPERASYON MERKEZİ 4/7/2017

SAĞLIK BAKANLIĞI OPERASYON MERKEZİ BAŞKAN : MÜSTEŞAR BAŞKAN YARDIMCISI : TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ BAŞKAN YARDIMCISI : TEDAVİ HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ KURUMLARARASI KOORDİNASYON BİRİMİ: TSHGM – SAVUNMA SEK. SÜRVEYANS BİRİMİ : TSHGM – RSHMB – HSSGM – AÇSAPGM – BİDB LOJİSTİK HİZMETLER BİRİMİ : TSHGM – İMİDB – İEGM – RSHMB HASTANE HİZMETLERİ İZLEME BİRİMİ : TSHGM – THGM BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER BİRİMİ : TSHGM – BASIN MÜŞAVİRLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER BİRİMİ : TSHGM – DİDB - ABKDB TERCÜME BÜROSU : TSHGM – ABKDB – DİDB GENEL İDARİ HİZMETLER BİRİMİ : TSHGM – İMİDB – BİDB 4/7/2017

ULUSAL PANDEMİ İZLEME KURULU SAĞLIK BAKANLIĞI MÜSTEŞARI TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ TEDAVİ HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ REFİK SAYDAM HIFZISIHHA MERKEZİ BAŞKANI HUDUT VE SAHİLLER SAĞLIK GENEL MÜDÜRÜ HALK SAĞLIĞI ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ ENFEKSİYON HAST. ve KLİNİK MİKROBİYOLOJİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ KLİNİK MİKROBİYOLOJİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ ÇOCUK ENFEKSİYON HASTALIKLARI BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ GÖĞÜS HASTALIKLARI ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ ACİL TIP ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM GÖREVLİLERİ KONU İLE İLGİLİ DİĞER UZMANLAR (İSMEN TERCİH) 4/7/2017

İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ OPERASYON MERKEZİ 4/7/2017

İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ OPERASYON MERKEZİ BAŞKAN : İL SAĞLIK MÜDÜRÜ BAŞKAN YARDIMCISI : İL SAĞLIK MÜDÜR YARDIMCISI KURUMLARARASI KOORDİNASYON SORUMLUSU : İL SAĞLIK MD. YRD. SÜRVEYANS HİZMETLERİ : BULAŞICI HASTALIKLAR ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ SAĞLIK OCAKLARI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ İSTATİSTİK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ LOJİSTİK HİZMETLER : İDARİ VE MALİ İŞLER ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ İLAÇ VE ECZACILIK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE SAĞLIĞI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ HASTANE HİZMETLERİ : YATAKLI TEDAVİ KURUMLARI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ AÇSAP ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ 112 VE ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER : BASIN BÜROSU EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ GENEL İDARİ HİZMETLER : İDARİ VE MALİ İŞLER ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ 4/7/2017

İL PANDEMİ İZLEME KURULU İL SAĞLIK MÜDÜRÜ BULAŞICI HASTALIKLAR ŞUBE MÜDÜRÜ HASTANE BAŞHEKİMLERİ ENFEKSİYON HAST. ve KLİNİK MİKROBİYOLOJİ UZMANLARI ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI UZMANLARI ÇOCUK ENFEKSİYON HASTALIKLARI UZMANLARI GÖĞÜS HASTALIKLARI UZMANLARI HALK SAĞLIĞI UZMANLARI ACİL TIP UZMANLARI KONU İLE İLGİLİ DİĞER UZMANLAR (İSMEN TERCİH) 4/7/2017

PANDEMİ DURUMUNDA KURUM VE KURULUŞLARIN GÖREV VE SORUMLULUKLARI SAĞLIK BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATI 4/7/2017

TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Pandemi planlamasında ve pandemi durumunda ana sorumlu kuruluştur. Diğer kurumların çalışmalarında koordinatör olarak görev alacaktır. Operasyonel ve stratejik planlama bu kurum tarafından gerçekleştirilecektir. Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevleri; Pandemi planlarının hazırlanması Bakanlık üst düzey ve Başbakanlık Kriz Yönetim Merkezi ile işbirliğinin sağlanması Pandemi İzleme Kurulunun oluşturulması ve sekretaryasının yürütülmesi 4/7/2017

TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Kurumların görev planlamasının yapılması İl düzeyindeki hazırlıkların yapılması Lojistik planlamanın yapılması Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi Tatbikatların yapılması Verilerin değerlendirilmesi Operasyon Merkezinin oluşturulması ve yürütülmesi Hizmetlerin sunulmasında liderlik yapılması ve koordinasyonun sağlanması 4/7/2017

REFİK SAYDAM HIFZISIHHA MERKEZİ BAŞKANLIĞI Laboratuvar hizmetlerinin planlanması Merkez ve il düzeyinde laboratuvarların kapasitelerinin geliştirilmesi Uluslararası referans laboratuvarlarla iletişimin sağlanması Laboratuvar rehberlerinin hazırlanması Bilimsel araştırmalara destek sağlanması TSHGM tarafından düzenlenecek saha çalışmalarına katkı sağlanması 4/7/2017

HUDUT VE SAHİLLER SAĞLIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Sınır kapılarında gerekli sağlık önlemlerinin alınması Uluslararası Sağlık Tüzüğü gereği diğer ülkelerdeki kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılması Bilimsel çalışmalara destek sağlanması Sınır kapılarında giriş ve çıkış yapan insanlar için, pandemi konusunda broşür hazırlanması 4/7/2017

TEDAVİ HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Hastane hazırlıklarının TSHGM ile işbirliği içinde tamamlanması Seyyar hastane ve kamu binalarının lojistik ihtiyaçlarının belirlenmesi Yoğun bakım ünitelerinin hazırlıklı hale getirilmesi Tatbikatlar için TSHGM ile işbirliği yapılması 4/7/2017

PANDEMİ DURUMUNDA KURUM VE KURULUŞLARIN GÖREV VE SORUMLULUKLARI SAĞLIK BAKANLIĞI TAŞRA TEŞKİLATI 4/7/2017

VALİLİKLER İl Kriz Merkezinin oluşturulması İl Hıfzısıhha Kurulunun kararlarının uygulanması Karantina, izolasyon, okul ve işyeri kapatma, tatil edilme gibi uygulamaların gerçekleştirilmesi Toplum düzeninin sağlanması, sağlık kuruluşlarında gerekli güvenlik önlemlerinin alınması Hastane olarak kullanılacak kamu binaları ve seyyar hastanelerin hazırlanması 4/7/2017

İL SAĞLIK MÜDÜRLÜKLERİ İl Pandemi planlarının hazırlanması Bakanlık ve Valilik ile işbirliğinin sağlanması İl Pandemi İzleme Kurulunun oluşturulması ve sekretaryasının yürütülmesi İl içinde kurumların görev planlamasının yapılması İl düzeyindeki hazırlıkların yapılması Lojistik planlamanın yapılması 4/7/2017

İL SAĞLIK MÜDÜRLÜKLERİ Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi Tatbikat yapılması Verilerin toplanması ve değerlendirilmesi İl Operasyon Merkezinin oluşturulması ve yürütülmesi Hizmetlerin sunulmasında liderlik yapılması ve koordinasyonun sağlanması Hastane organizasyonunun yapılması Sevk sisteminin oluşturulması 4/7/2017

BİRİNCİ BASAMAK SAĞLIK KURULUŞLARI Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi Kurumsal sağlık hizmetlerinin sunulması Sevk zinciri ve triaj uygulaması Salgın kontrol önlemlerinin uygulanması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

İKİNCİ BASAMAK YATAKLI TEDAVİ KURUMLARI Hasta tanı ve tedavi protokollerinin uygulanması Yataklı tedavi hizmetlerinin planlanması ve uygulanması Hastane içi hizmet planlarının yapılması Kurum içi enfeksiyon kontrol uygulamalarının yapılması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANELERİ Eğitim çalışmalarına destek verilmesi Pandemi ile ilgili bilimsel kurullara destek sağlanması Hasta tanı ve tedavi protokollerinin uygulanması Yataklı tedavi hizmetlerinin planlanması ve uygulanması Hastane içi hizmet planlarının yapılması Kurum içi enfeksiyon kontrol uygulamalarının yapılması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

PANDEMİ DURUMUNDA KURUM VE KURULUŞLARIN GÖREV VE SORUMLULUKLARI DİĞER SAĞLIK KURULUŞLARI 4/7/2017

ÜNİVERSİTELER Eğitim çalışmalarına destek verilmesi Pandemi ile ilgili bilimsel kurullara destek sağlanması Hasta tanı ve tedavi protokollerinin uygulanması Yataklı tedavi hizmetlerinin planlanması ve uygulanması Hastane içi hizmet planlarının yapılması Kurum içi enfeksiyon kontrol uygulamalarının yapılması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

S.B. DIŞI RESMİ KURUMLARIN SAĞLIK BİRİMLERİ Kurumsal sağlık hizmetlerinin sunulması Sevk zinciri ve triaj uygulaması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

ÖZEL SAĞLIK KURULUŞLARI Sevk zinciri ve triaj uygulaması Verilerin toplanması Bilimsel çalışmalara destek verilmesi 4/7/2017

İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM 4/7/2017