KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Hazırlayan Erkan KARAARSLAN
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
T.C. MALİYE BAKANLIĞI MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Yerel Yönetimlerde Sayıştay Denetimi
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
SAYIŞTAY DENETİMİ Yeni Kamu Mali Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Düzenlilik Denetimi MURATPAŞA BELEDİYESİ 28 NİSAN 2014.
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
T.C. CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
SİSTEMİMİZDE DIŞ DENETİM
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
Harcama Yetkilileri.
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Finlandiya’da raporlama sistemi ve denetim Visa Paajanen.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
29 Mayıs 1862 Tarihinde DİVAN-I MUHASEBAT Adıyla Kurulmuştur Kanun-i Esasisi İle Anayasal Kimlik Kazanmıştır. 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarında.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
İnceleme Dairesi Başkanlığı
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME VE FAALİYET RAPORU
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Sunum transkripti:

KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ

Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının ve tarafsız hizmetler sunabilmesinin ön koşuludur. Denetimlerin dürüst, önyargıdan uzak ve tarafsız bir biçimde yürütülmesi ve mesleki etik kurallarına uyulması kurumsal güvenilirliğin vazgeçilmez bir unsurudur. Bu nedenle Sayıştay Kanunu bu temel değeri 3 üncü maddesi ile güvence altına almıştır

Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Madde 1- Bu Kanunun amacı, kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve malî saydamlığı sağlamak üzere, kamu malî yönetiminin yapısını ve işleyişini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm malî işlemlerin muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve malî kontrolü düzenlemektir.

1982 T.C. ANAYASASININ SAYIŞTAYLA İLGİLİ HÜKÜMLERİ MADDE 160. – (Değişik: –5428/2 md.) Sayıştay, merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarının bütün gelir ve giderleri ile mallarını Türkiye Büyük Millet Meclisi adına denetlemek ve sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlamak ve kanunlarla verilen inceleme, denetleme ve hükme bağlama işlerini yapmakla görevlidir.

Vergi, benzeri malî yükümlülükler ve ödevler hakkında Danıştay ile Sayıştay kararları arasındaki uyuşmazlıklarda Danıştay kararları esas alınır. Mahalli idarelerin hesap ve işlemlerinin denetimi ve kesin hükme bağlanması Sayıştay tarafından yapılır.

Sayıştay ın kesin hükümleri hakkında ilgililer yazılı bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde bir kereye mahsus olmak üzere karar düzeltilmesi isteminde bulunabilirler. Bu kararlar dolayısıyla idarî yargı yoluna başvurulamaz

SAYIŞTAY 1862 yılında ‘Divan-ı Ali Muhasebat ‘ adıyla kurulmuştur. Günümüzde parlamento adına gerçekleştirilen denetim yargılama fonksiyonu, geniş yetki ve bağımsızlık düzeyi ile Türk Anayasal sistemin en saygın kurumları arasında yer almaktadır. Denetimleri Türküye Büyük Millet Meclisi adına gerçekleştirmektedir sayılı Sayıştay kanunu, ulusal bütçede yer alıp almadığına, kimler tarafından toplandığına ve yönetildiğine bakılmaksızın tüm kamu kaynaklarını ve faaliyetlerini denetler.

Sayıştay ın Misyonu Kamuda hesap verme sorumluluğu ve mali saydamlığı sağlamak üzere, uluslararası standartlarla uyumlu denetimler yapmak, adına denetim yaptığı TBMM ve kamuoyuna raporlar sunmak, Genel yönetim kapsamındaki kamu kurumlarının mali işlemlerinden kamu zararına yol açan hususları sağlam bilgi ve analizlere dayanacak ve zamanlı şekilde kesin hükme bağlamaktır.

Kamu kurumlarının mali yönetim, performans yönetimi ve 5018 sayılı Kanunun raporlama gerekliliklerine uygun hareket etmesini ve kamu kaynaklarının ekonomik, verimli, etkin kullanımına kanıt oluşturacak şekilde güvenilir, zamanlı, bilgi verici mali düzenlemelere uygun mali tablolar ile diğer raporlar sunmasını sağlamak,

Sayıştay ‘ ın Temel Değerleri Bağımsızlık ve Tarafsızlık İyi Yönetişim ve Beklentilere Duyarlılı Yeniliğe Açıklık Mesleki Yetkinlik ve Çalışanların En Değerli Varlık Olarak Kabulü

Sayıştay’ın rolü Kamu idareleri tarafından yapılan tüm kaynak aktarımları ve kullanımları Kamu idareleri ve kurumalarının yurtiçi ve yurtdışından sağladığı kaynakların ve fonların kullanımı Antlaşma veya sözleşme ile denetlenmesi öngörülen uluslar arası kuruluşlar ve örgütlerin hesap işleri Ve Kamu Mali Yönetiminde saydamlığın sağlanması ve hesap verme sorumluluğunun geliştirilmesi

Kamu hesapları, fonları, kaynakları ve faaliyetleri Kamu idarelerinin gelir gider ve malları ile bunlara ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygun olup olmadığının tespitinde ‘Kamu Zararı ‘ yönüyle kamu kaynağı kullanan sorumluların hesap ve işlemlerinin mevzuata uygun olup olmadığı denetimlerinde etkilidir. Keyfi ödenek kullanımlarının önlemek ve vatandaş haklarının ihlalinin önüne geçmektedir.

‘Yönetim, planlama ve kural varsa, denetim zorunludur’ görüşüne sahiptir. ‘ Denetim olamaması bir risktir, doğru denetimin olamaması diğer bir risktir ‘ görüşüne sahiptir. Sınırlı denetim kaynaklarını daha etkin ve geniş çerçevede kullanmayı, denetlemelerde daha isabetli sonuçlara ulaşmayı ve denetim riskini düşürmeyi hedefler. Kamu kaynak kullanımında hataları ortaya koymanın yanında geleceğe yönelik uygulama önerileri de sunmaktadır.

Denetimler sonucunda mali tablolara olumlu veya olumsuz görüş verileceğinden, denetim kapsamındaki kamu kuruluşlarınca yürütülen faaliyetlere yönelik daha sağlıklı çıktılar üretilecek ve geleceğe yönelik gerçekçi politikalar oluşturulabilecektir. Denetimler kamu kaynaklarının kötü kullanımını engelleyeceğinden, vergi mükelleflerin katlandığı maliyet düşecek böylece mükelleflerin vergi isteksizliği azalacaktır.

TBMM ‘ye sunmak ve kamuoyuyla paylaşmakla görevli olduğu raporlar : Genel uygunluk bildirimi Dış denetim genel değerlendirme raporu Faaliyet genel değerlendirme raporu Mali istatistikler genel değerlendirme raporu Kamu iktisadi teşebbüslerinin raporu Diğer raporlar

Sayıştay’ın Görüşü vatandaşların refah ve huzuru için artan kamu harcamalarının kısa vadede sınırlı kamu kaynakları ile karşılanması gerektiği.. Ve Hem ülke ekonomisi hem de toplumsal refah açısından mali yönetimin önemli bir unsur olduğu görüşlerini savunmaktadır.

Sayıştay 150 yıllık tarihinden gelen güçlü bir birikimi olan denetimlerini yerine getirirken kurumsal,işlevsel ve mali olarak bağımsız ve tarafsız faaliyetlerini yürütmektedir.

HAZIRLAYAN ŞEYMA KUŞAK : BARAN YAVUZ :