ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ, SINAV-BELGELENDİRME VE AKREDİTASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Türkiye’de Mesleki Yeterlilikler.
Advertisements

Kasım 2008 İtibariyle Tamamlanan Çalışmalar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ VE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİNİN İŞLEYİŞİ VE
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
ULUSALYETERLİLİK SİSTEMİMİZ VE MESLEKİ BİLGİ, REHBERLİK VE DANIŞMANLIK
Strateji Geliştirme Başkanlığı
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP. MESLEKÎ YETERLİLİK KURUMU KANUNU, Bir kurumun kuruluşu ve işleyişini belirlemek amacıyla çıkarılmış kanundur. Meslekî.
HAYATBOYU ÖĞRENME AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ HAYATBOYU ÖĞRENME ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARININ ROLÜ Prof. Dr. Mustafa.
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
Mesleki Yeterlilik Kurumu
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) İnşaat Sektörü 24 Aralık 2014.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Tarım Sektörü Raporu 24 Aralık 2014.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
ÜLKEMİZDE MESLEKİ REHBERLİK ALANINDA ÖNEMLİ BİR AŞAMA:
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
GENÇLİK PROGRAMI EYLEM 1.3. GENÇLİK DEMOKRASİ PROJELERİ
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
Ulusal Yeterlilik Ulusal yeterlilik; yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca yapılan değerlendirmelerle tespit edilen ve MYK (Mesleki Yeterlilik.
TÜRK ODA SİSTEMİ İÇİN KALİTE MODELİ ODA AKREDİTASYON SİSTEMİ Dr. Mustafa LALE Sanayi Daire Başkanı, TOBB , ANKARA.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Ulusal Yeterlilik Sistemi
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
AKREDİTE EĞİTİM ÖĞRETİM Eğitim kuruluşlarının akreditasyonu, eğitim ve öğretim kurum ve kuruluşlarının ilgili ulusal yeterlilikte tanımlanan eğitim programının.
MEGEP «İş» ve «İnsan» birbirini tamamlayan iki unsurdur. İnsanın yetkin ve mutlu olabilmesi, toplumun ekonomik ve sosyal hayatına katkıda bulunabilmesi.
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) TR1-LEO Saruhanlı Almış Şentürk ATL, TL, METEM - MESTEKYEN Projesi Ulusal ve uluslararası meslek.
ULUSAL MESLEK STANDARDI Ulusal Meslek Standardı (UMS) bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından kabul edilen.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
“BEYAZ BAYRAK” KASTAMONU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 03/08/2015.
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
TS EN ISO/IEC Personel belgelendirme sertifikalandırma işi yapmak isteyen kurum ve kuruluşların akreditasyon şartlarını içeren uluslararası bir standarttır.
MYK NEDİR ?? Meslek standartlarını temel alarak,teknik ve mesleki alanlarda,ulusal yeterliliklerin esaslarını belirlemek; denetim,ölçme ve değerlendirme,belgelendirme.
Standardizasyon.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
MESLEKİ YETERLİLİK KURUMU
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
Mesleki Yeterlilik Kurumu Nedir?
Meslek Haritalama Çalıştayı Hilal DOĞRUÖZ ÖZER
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Programlar ve Öğretim Materyalleri Daire Başkanlığı
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve TEŞVİK
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Sunum transkripti:

ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ, SINAV-BELGELENDİRME VE AKREDİTASYON Bayram AKBAŞ MYK Başkanı V. Ulusal MYO Müdürler Toplantısı 2 Aralık 2010, Isparta

SUNUM PLANI Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemi Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Ulusal Meslek Standartları Sınav ve Belgelendirme Eğitim Akreditasyonu Gerçekleştirilen Faaliyetler

ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ Teknik ve mesleki eğitim standartlarının ve bu standartları temel alan yeterliliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve bunlara ilişkin yetkilendirme, denetim, ölçme - değerlendirme ve belgelendirmeye ilişkin kural ve faaliyetler bütünüdür.

AVRUPA YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (AYÇ) Avrupa’daki farklı ülkeler ve sistemler arasında yeterliliklerin daha anlaşılır ve açık olmasını, ülkelerin yeterlilik sistemlerinin birbirleriyle bağlantısını sağlamak için oluşturulmuş bir tercüme aracıdır. AYÇ Tavsiye Kararı Avrupa Konseyi ve Parlamentosu tarafından Nisan 2008’de kabul edilmiştir Öğrenme çıktılarına dayalı, 8 seviyeli yapıdan oluşur. AYÇ’de yer alan her seviye, bireyin sahip olması gereken asgari bilgi,beceri ve yetkinliği tanımlar. MYK , AYÇ ulusal koordinasyon noktasıdır. .

AYÇ Öğrenme Çıktıları İnformal Öğrenme Yaygın Öğrenme Örgün Öğrenme AYÇ, öğrenme sonuçlarına odaklıdır. AYÇ’de öğrenme çıktısı, bireyin öğrenme süreci sonunda bildiği, anladığı ve yapabildiği şeyler olarak tanımlanır. AYÇ’de öğrenme çıktıları sekiz referans seviyesi ile tanımlanmıştır. Öğrenme çıktıları üç kategoride belirtilir: Bilgi (knowledge), beceri (skill) ve yetkinlik (competence). Bu nedenle yeterlilikler, farklı kombinasyonlarda kuramsal ve uygulamalı bilgi, kavramsal ve uygulamalı beceriler ile tutum ve davranışları içeren geniş bir öğrenme çıktısı sahasını kapsamaktadır. AYÇ genel, mesleki ve akademik eğitim ve öğretimin tüm yeterlilik düzeylerini kapsar. Ayrıca hayat boyu öğrenme kapsamında kazanılan yeterlilikler de değerlendirilir. Örgün Öğrenme

ULUSAL YETERLİLİK ÇERÇEVESİ (UYÇ) UYÇ; AB tarafından benimsenen yeterlilik esaslarıyla uyumlu olacak şekilde tasarlanan ve ilk, orta ve yüksek öğrenim dahil tüm teknik ve mesleki eğitim programları ile örgün, yaygın ve ilgili kurumların iznine dayalı programlarla kazanılan yeterlilik esaslarını belirler. MEB, YÖK ve MYK temsilcilerinden oluşan UYÇ Hazırlama Komisyonu oluşturulmuş ve AYÇ ile uyumlu UYÇ oluşturma çalışmaları sürdürülmektedir.

HUKUKİ STATÜ Bütün işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi, MYK; Bütün işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi, Kamu tüzel kişiliğini haiz, İdari ve mali özerkliğe sahip, Devlet, işçi, işveren ve meslek kuruluşları temsilcilerinin eşit katılımıyla yönetilen, ÇSGB’nin ilgili kuruluşudur. 21 Eylül 2006 tarihli ve 5544 sayılı Kanun

MYK’NIN TEMEL AMACI AB ile uyumlu Ulusal Mesleki Yeterlilik Sistemini kurmak ve işletmektir

BU AMAÇ DOĞRULTUSUNDA Ulusal meslek standartlarının hazırlanmasını sağlamak, Mesleki yeterlilik alanında sınav ve belgelendirme sistemini kurmak ve işletmek, Eğitim kurumlarının akreditasyonunu sağlamak, Ulusal Yeterlilik Çerçevesini oluşturarak, Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi ile referanslandırmak, MYK’nın temel görevleri arasındadır.

ULUSAL MESLEK STANDARDI (UMS) Bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler olduğunu gösteren asgari normdur. İş ve eğitim dünyasının üzerinde uzlaştığı belgedir. UMS taslakları sektörü temsil edebilen ve yetkinliği olan iş dünyası aktörlerince katılımcı anlayışla hazırlanır.

UMS HAZIRLAMA VE YÜRÜRLÜĞE KONULMA SÜRECİ Meslek standardı taslağının hazırlanması, ilgili tarafların ve kamuoyunun görüşüne sunulması Taslağın MYK Sektör Komitesine sunulması ve incelenmesi MYK Sektör Komitesince uygun bulunan taslak standardın MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanması Meslek standardının Resmi Gazete’de yayımlanarak Ulusal Meslek Standardı (UMS) niteliği kazanması

ULUSAL YETERLİLİKLER MYK tarafından onaylanarak UYÇ’ye yerleştirilen, bireyin sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinlik ile ölçme ve değerlendirme kriterlerini içeren ayrıntılı dokümanlardır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartları ya da standartları oluşturan alt birimler, bunların bulunmadığı hallerde ise uluslararası meslek standartları esas alınarak geliştirilmektedir.

U.YETERLİLİK GELİŞTİRME VE KABUL EDİLME Örgün ve Yaygın Eğitim ve Öğretim Kurumları Ulusal Meslek Standardı Hazırlamış Kuruluşlar Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları Personel belgelendirmesi yapan ve kuruma ön başvuru yapmış kuruluşlar Meslek Kuruluşları Ulusal yeterlilik taslakları Taslakların incelenmesi Sektör Komitesi MYK Yönetim Kurulu ULUSAL YETERLİLİK ÇERÇEVESİ

YETKİLENDİRİLMİŞ BELGELENDİRME KURULUŞLARI UYÇ’de tanımlı ulusal yeterliliklere göre sınav ve belgelendirme faaliyetlerini yürüten, TÜRKAK ya da Avrupa Akreditasyon Birliği (EA) bünyesinde çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış diğer akreditasyon kurumlarınca ilgili ulusal yeterliliklerde TS EN ISO/IEC 17024 standardı şartlarına uygun oluşturulmuş sistem dahilinde akredite edilmiş, MYK tarafından yapılan inceleme, denetim ve değerlendirme sonucunda belirlenen şartları sağladığı tespit edilen kurum ve kuruluşlardır.

ADAYLARIN BELGELENDİRİLME SÜRECİ Adaylar MYK’nın yetkilendirdiği kuruluşa başvurur. Başvuru, yetkilendirilmiş kuruluş tarafından değerlendirilir ve uygun olanlar kabul edilir. Ulusal yeterlilikte tanımlanan kriterlere göre, bireyin bilgi ve becerisi sınav heyeti tarafından ölçülüp, değerlendirilir. Belge almaya hak kazananların listesi MYK’ya iletilir ve MYK belgeleri düzenlenir. Belgelendirme için başvuru Başvuruların değerlendirilmesi Sınav ve değerlendirme Belgelendirme kararı, MYK belgesi düzenlenmesi

EĞİTİM VE ÖĞRETİM KURUMLARININ AKREDİTASYONU MYK’nın yetkilendirdiği kurum veya kuruluşlarca uluslararası kabul görmüş teknik ölçütlere göre yapılan değerlendirme sonucunda; Eğitim kurumlarının öğrencilere ulusal yeterliliklerin gerektirdiği bilgi, beceri ve yetkinliği kazandıracak teorik ve uygulamalı eğitim ve öğretim yaptığının tespit edilmesine ilişkin faaliyetler bütünüdür. Akredite olan eğitim kurumları aynı esaslara göre düzenli aralıklarla denetlenir, sonuca göre verilen uygunluk tekrarlanır veya belge iptal edilir. Eğitim kuruluşlarının akreditasyonu ihtiyaridir. Mevcut mevzuata göre, akredite eğitim kuruluşlarından mezun olan bireyin MYK belgelerine ulaşmasında kolaylık bulunmamaktadır. Bu yönde kanun değişikliği yapılması için gerekli çalışmalar İMEİEP’nı kapsamında yürütülmektedir.

GERÇEKLEŞTİRİLEN FAALİYETLER İmzalanan İşbirliği Protokolleri 18 sektörde 28 farklı kuruluşla 573 meslek standardını kapsayan “meslek standardı hazırlama işbirliği protokolü“ imzalandı Taslak Meslek Standartları Çeşitli sektörlerde toplam 294 taslak meslek standardı hazırlandı, Ulusal Meslek Standartları Hazırlanan meslek standartlarından 127 tanesi Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi, Sektör Komiteleri 15 sektörde Sektör Komiteleri oluşturuldu.

GERÇEKLEŞTİRİLEN FAALİYETLER Sınav ve belgelendirme alanında pilot uygulama gerçekleştirildi. Bu kapsamda; İlk ulusal yeterlilik (Plastik Kaynakçısı) hazırlanarak yürürlüğe konuldu, İlk sınav ve belgelendirme kuruluşu yetkilendirildi ve yetkilendirilmiş kuruluş olan UGETAM tarafından ilk sınavlar yapılarak, ilk “MYK Mesleki Yeterlilik Belgeleri” verildi. Yeterlilik geliştirmek üzere 9 sektörde 10 farklı kuruluşla 101 meslekle ilgili Ulusal Yeterlilik Hazırlama Protokolü imzalandı. Sınav ve belgelendirme faaliyetlerinin 2011 yılından itibaren tüm sektörlere yaygınlaştırılarak artırılması için program yapıldı.

“İSTİHDAM ve MESLEKİ EĞİTİM İLİŞKİSİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ EYLEM PLANI” İlk ulusal meslek standardının yayımlanmasını takiben; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sayın Ömer DİNÇER’in özel ilgisi ve talimatlarıyla Bakanlık koordinasyonunda, MYK’nın sekretaryasında, MEB ve YÖK başta olmak üzere, STB, DPT, İŞKUR, KOSGEB, TÜİK, Ulusal Ajans, TOBB, TESK, işçi ve işveren konfederasyonları, meslek kuruluşları, STK’lar ve ilgili tüm tarafların katılım ve katkısıyla hazırlandı. Eylem Planı 2010/660 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla kabul edildi, 15.07.2010 tarihli ve 27642 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi.

“İSTİHDAM ve MESLEKİ EĞİTİM İLİŞKİSİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ EYLEM PLANI” AMAÇ Mesleki ve teknik eğitimin iş piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda verilmesi, eğitim istihdam ilişkisinin güçlendirilmesi, hayat boyu öğrenme anlayışı içinde aktif işgücü piyasası politikalarının etkin olarak uygulanması, mesleksizlik sorununun giderilerek işgücünün istihdam edilebilirliğinin artırılması için; bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör arasında işbirliği ve koordinasyonun geliştirilmesidir.

“İSTİHDAM ve MESLEKİ EĞİTİM İLİŞKİSİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ EYLEM PLANI” Eylem Planında dokuz öncelik alanı yer almaktadır ve Plan bir önceki oturumda detaylı olarak bilginize sunulmuştur. Planda MYO öğrencileri için öngörülen staj ve istihdam imkanlarının huzurunuzda bir kez daha altının çizilmesinde yarar görülmektedir. Keza Eylem Planına bir bütün olarak bakıldığında; mesleki ve teknik eğitim alan, MYK yeterlilik belgelerine sahip olan bireylerin mesleklerinde istihdamını teşvik eden somut tedbirler heyecan vericidir. Eylem Planında öngörülen tedbirler takvime uygun olarak uygulanmaktadır ve izlenmektedir.

Teşekkürler…