YAPILANDIRICI ÖĞRENME YAKLAŞIMI CONSTRUCTIVIST APPROACH IN EDUCATION

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
PROJE TABANLI ÖĞRENME Konu Adı: Dünyamızın İklim Zenginliği.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesinde destek verici, bütünleştirici ve aydınlatıcı olan portfolyo oldukça etkili bir değerlendirme metodudur.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
MATEMATİK YAZILIMLARI.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
PROBLEM ÇÖZME.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
21. YY BECERİLERİ.
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

YAPILANDIRICI ÖĞRENME YAKLAŞIMI CONSTRUCTIVIST APPROACH IN EDUCATION

EĞİTİMDE BEKLENENLER VE UZLAŞMA Günümüz dünyasında küreselleşmenin, yoğun bilgi veya analitik düşünme gerektiren işlerin, bilgi teknolojilerinin kullanımının ve takım çalışması gerektiren iş organizasyonlarının artması, profesyonelce çalışmak için gerekli yeteneklerin sınırlarını genişletmiştir. Kişiler hayat boyunca öğrenme stratejisini uygulayarak edindiği bilgileri tekrar tekrar yapılandırması gerekmektedir.

Bu nedenle, eğitim sistemlerinin geleceğin çalışma hayatının uzmanları yetiştirmesi gerekmektedir. Bu bağlamda da eğitim sistemleri sorgulanmaktadır. Eğitimin amaçları açısından son yıllarda yapılan tartışmalr, çalışma hayatının gerektirdikleri il uyum içindedir. Örneğin Allan (1996) yüksek öğretimin amaçlarını arzulanan öğretim çıktılarına göre tatirf etmiş ve bu çıkyıları: öğretimini gördüğü alana ait bilgiler, kritik yapma , bilgiyi kullanma, takım çalışması ve iletişim becerileri gibi uygulamaya yönelik beceriler ve genel bilimsel (akademik) yaklaşım olarak ortaya koymuştur.

Aynı şekilde, Atkins (1995) eğitimin amaçlarını: - kişinin kendisine yetmesini sağlayacak düşünme becerisinin kazandırılması - öğrencileirn bilgiyi üretecek, uygulayacak ve ayıklama yapabilecek şekilde hazırlanmasını - öğrencilerin özel meslekler ve genel işlere göre yetiştirilmesi Olarak belirmektedir

Bu genel amçları alt başlıklara ayırabiiriz. - kişinin kendine yetmesini sağlayacak düşünme becerisi: “eğitimli beyin”in geliştirilmesidir kritik düşünme becerisi ile kavramsal düşünme yeteneğini kapsar. -öğrencilerin bilgiyi üretme, uygulama ve ayıklamaya hazırlanması: ilgilenilen konu ile ilgili kavramsal çerçevenin oluşturulması, ilgili bilginin toplanması ve bilgiyi biçimlendirme becerisini içerir. - öğrencinin mesleklere hazırlanması: teorik ve pratik bilginin entegrasyonu, müşterilerle ilişkiler gibi beceri ve uzmanlıkların geliştirilmesi ve kendi uygulamalarının sorumluluğunu gerektirir - öğrencinin genel işlere hazırlanması: sözel sunum ve rapor yazma gibi iletişim becerilerinin geliştirilmesi, bilgi teknolojilerinin kullanılması ve yabancı dil teknik becerilerinin geliştirilmesini kapsar.

Geleneksel metodlarla yukarıda saydığımız amaçların gerçekleşemiyeceği açıktır. Bu amaçlar ancak öğrencinin uzmanlaşması ile gerçekleşebilecektir. Eğitimin amacı ise uzmanlaşmış öğrenci yetiştirmektir. Çünkü uzmanlar takım çalışması yapar, bilgilerini çalışma arkadaşları ile paylaşır ve iletir, yeni bilgilere ulaşmak için araştırır, bilgiyi uygular ve yeni durumlar için biçimlendirir. Geleneksel uygulamalarda ise öğrenciler okullarda genellikle bireysel olarak çalışır, çoğunlukla bilgisini paylaşması gerekmez. Sahip oldukları bilgileir hatırlamaları ve tekrar etmeleri genellikle yeterli görülür.

PEKİ UZMANLAŞMA NEDİR? Sternberg’e göre Uzmanlaşma (1997) 1- İleri derecede problem çözme yöntemlerine, 2- kapsamlı bilgiye, 3- bilgiyi organize etme yöntemlerine, 4- bilgiyi etkili olarak kullanma yöntemlerine, 5- mevcut bilgilerine dayanarak yeni bilgi üretebilme yeteneğine, 6- durumlar karşısında sergilenebilecek otamatik hale gelmiş eylem ve tavırlara 7- bilgilerin bir alana nasıl yönlendirilip uygulanacağına dair yeteneğe sahip olunmasıdır.

Uzmanlık bilgisi üç ana başlık altında toplanmaktadır (Scardamalia 1993, Eraut 1994) - formal bilgi - uygulama bilgisi - kendini yönetme bilgisidir.

Formal bilgi İfade edilebilen bilgi kategorisine girer. Diğer bir deyişle matematiksel olarak tanımlanabilen bilgidir. Bu; eğitimde temel bir rolü olan açık ve gerçek bilgidir.

Uygulama bilgisi Çoğunlukla işlemsel bilgi olarak adlandırılır. Bir kimsenin kendi kendine geliştirdiği beceriler ve bir şeyin nasıl olduğuna dair bilgilerdir. Formal bilgi evrensel ve açık bilgi olarak tarif edilirken uygulama bilgisi daha çok kişisel ve sezgi yoluylaöğrenilen sezgisel bilgidir.açıklaması kolay değildir.

Kendini yönetme bilgisi Metabilişsel ve sorgulama yetenekleridir. Kişi bu bigiyi kendi eylemlerini kontrol etmek ve değerlendirmek için kullanır.

Okullarda öğrenilenler üzerine yapılan araştırmalarda formal bilginin toplanması üzerine yoğunlaşılırken, uygulama bilgisinin gelişimi ile ilgili yapılan araştırmalarda iş hayatı şartlarına yoğunlaşır. Kendini yönetme bilgisinin hem okulda hem de işte kazanıdığı kabul edilir. Ancak son yıllarda meslek uzmanlarının yetişmesinde her üç bilgi bileşeninin entegre edilmesi ve öğretimde uygulanması için gayret sarfedilmektedir

Uzmanlığa giden yol Dreyfus (1986) tarafından beş basamaklı bir model öngörülmüştür. Bu modele göre beceri geliştirme basamağı olan ilk basamak çıraklık basamağıdır ve bu basamakta çırak belirli kuralları iyi bir şekilde uygulamasını öğrenir. İkinci basamak kalfalık basamağıdır. Kalfa da kuralları uygular fakat çırağa göre daha esnektir. Üçüncü basamak amaca yçnelik planların yapıldığı yeterli olma (yeterlilik) basamağıdır. Dördüncü basamak ustalık basamağıdır. Bu basamağa gelen birisi herhangi bir durumda yapması gereken en önemli şeyin ne olduğunu görebilecek yeterli tecrübe ve donanıma sahip olmalıdır ve duruma göre esnek karar verebilmelidir. Son basamak olan uzman kademesi ise devam eden aktivitelerde sürekli düşünerek hareket etme ve kurallara bağlı kalmama aşamasıdır.

Uzman yetiştirmede kullanılan ve en iyi bilinen bir öğrenme teorisi, Kolb’un “Deneysel öğrenme modeli” dir. Deneysel öğrenme, kişinin tecrübeleri ve çevresiyle etkileşimlerine dayanan sürekli bir öğrenme işlemi içerir. Deneysel öğrenme, soyut kavramlardan ziyade somut tecrübelere ve düşündürücü gözlemlerden ziyade aktif deneylere önem verir. Diğer taraftan Schön (1983). Sorgulayıcı düşünmenin uygulama bilgisi kazanılmasında temel bir role sahip olduğunu ortaya koymuştur.

Yapılandırıcılık ve Öğretim Uygulamaları Yapılandırıcılık bir öğreneme (bilme) teorisidir. Onun temeli Kantçı epistomaloji ile 19. yüzyıl düşünürü Giambattista’nın görüşlerinin yanında, John Dewey gibi 20.yy. pragmatistlerinin ve Barlet, Jean Piaget ve Vygotsky gibi bilişsel ve sosyal psikolojinin önde gelen isimlerin düşüncelerine dayanır.

Yapılandırıcılık tek başına bir teori değildir Yapılandırıcılık tek başına bir teori değildir. Daha çok, farklı teorilerin sentezi gibidir. Bir çok dalı vardır ve son literatürde en azından aşağıdaki dallar yer almaktadır. Bilişsel (veya radikal) yapılandırıcılık, sosyal yapılandırıcılık, sosyokültürel yaklaşım ve sembolik etkileşimcilik Bütün bu dalların ortak noktası bilginin kişiler veya sosyal topluluklar tarafından aktif olarak yapılandırılıp oluşturulduğudur. Bilginin kazanılmasını mecazi olarak tarif eder. Böylece yapılandırıcılık bilginin pasif olarak kazanıldığı fikrini reddeder.

Bilişsel yapılandırıcılar, kişinin bilgiyi yapılandırması işlemlerine ve zihinsel modellere yoğunlaşılırken, sosyal yapılandırıcılar daha çok sosyal, iletişimsel ve ilişkisel işlemler üzerine yoğunlaşırlar.

Yapılandırıcılığın Pedagojik Sonuçları ve Uygulamaları Yapılandırıcılığa göre öğrenme, bilginin pasif olarak algılanması değil, öğrenenin olgularla ilgili anlayışını aktif ve sürekli olarak yapılandırması ve yeniden yapılandırması işlemleridir. Öğrenen, yeni bilgiyi kendisinde var olan bilgiye göre yorumladığı için yapılandırıcı pedagoji öğrencinin önceki anlayışlarına ve daha önce gördüğü konularla ilgili kanılarına yoğunlaşır. Ayrıca, hatırlama ve tekrarlama bilgisinden ziyade anlamaya yoğunlaşır ve anlamın oluşturulmasında sosyal etkileşim ve iş biriliğini öne çıkarır.

Aynı dili konuşan ve aynı kültürden olan insanların aynı şeylere aynı anlamlar yüklenmesi beklenir. Ancak insanların bilişsel tecrübeleri aynı şeylere farklı anlamlar yüklemelerine sebep olabilir. Bu nedenle, kişilerin yorum ve anlayışlarını birbirleirne aktarabilecekleri (interaktif) ve incelemelerin işbirliği ile yapıldığı bir öğrenme ortamı savunulur. Öğretme, bilginin aktarılması (duyurulması) değil, öğrencilerin bilgiyi aktif olarak yapılandırmasına yardım etmektir.

Son olarak Yapılandırıcı yaklaşımın pedagojik yönden bazı önemli sonuçlarını maddeler halinde özetleyelim: Öğrenmede, kişinin önceki bilgi, kanı, anlayış ve yanlış kavramalarının öneminin ortaya konulması Öğrenmede kişinin metabilişsel ve kendi kendini kontrol etme becerileri ve bilgisinin önemine dikkat çekilmesi, Öğretimde tartışmalar ve farklı şekillerdeki işbirliği yoluyla anlamların oluşturulması ve paylaşılması gereğinn vurgulanması,

Öğretimde, kavramların ve bilginin değişik kullanımlarının verilmesi hususunun belirtilmesi, Öğrenmenin şartlara bağlı doğasının göz önüne alınması ve böylece bilginin edinilmesi ve kullanılmasını birbirine entegre edebilecek öğretim metotlarının geliştirilmesi gereğinin ortaya konulması, Öğrenme sürecinin bir parçası olan, gerçek konulara yoğunlaşan ve öğrenenin kişisel eğilimleri ile metabilişsel becerilerini pekiştiren değerlendirme prosedürlerinin oluşturulmasını Sağlar.