DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Dramanın tanımı Dramanın amacları Dramanın yararları Drama türleri Drama yöntemleri Eğitimde yaratıcı drama uygulama boyutları Eğitimde drama sürecindeki öğeler
1.DRAMA NEDİR? Öğrenme, eğitim etkinlikleri içindeki en önemli kavramdır. Bütün eğitimciler en etkili ve kalıcı öğrenme sürecinin ‘yaparak-yaşayarak öğrenme’ olduğu konusunda birleşmektedirler. Drama,‘yaparak-yaşayarak öğrenme’ bakımından en etkili yöntemlerden biridir.
Genel olarak konuyla ilgili olan eğitimci/sanatçı/uygulayıcıların birleştiği ve en basit anlatımla drama: Bir düşünceyi beden diliyle, hareket ederek, devinimle anlatımdır. İçsel bir durumun, bir tasarımın, bir düşüncenin eyleme dönüşmesidir. Dramayla birey düşünür, plan yapar, organize eder ve düşüncesini eyleme dönüştürerek uygular. Bu süreçte de yaşantılar yoluyla yeni davranış ve duyguları öğrenir, deneyim sahibi olur. Böylece birey duygularını kontrol edebilme, değiştirebilme, düşüncelerini ifade edebilme, konuşarak iletişim kurabilme gibi yeteneklerini geliştirir.
2. DRAMANIN YARARLARI a. Çocukta yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirmesi, b. Zihinsel kapasiteyi geliştirmesi, c. Kendilik kavramının gelişmesinde katkı, d. Bağımsız düşünme ve karar verme, e. Duyguların farkına varılması ve ifade edilmesi, f. İletişim becerilerine olumlu katkı, g. Sosyal farkındalığın artması ve problem çözme yeteneğinin gelişmesi, h. Demokrasi eğitimine destek, i. Grup içi süreçlere olumlu katkılar (arkadaşlık), j. Öğretmenle çocuklar arasında olumlu ilişkilere katkı, k. Genel öğrenci performansına olumlu etki.
3. DRAMANIN HEDEFLERİ Yaratıcılığı geliştirme, Estetik gelişimi sağlama, Eleştirel düşünme yeteneği kazandırma, birlikte çalışma alışkanlığı kazandırma, sosyal gelişimi sağlama, kendine güven duyma ve karar verme becerilerini geliştirme, dil ve iletişim becerilerini kazandırma, Soyut kavramları ya da yaşantıları somutlaştırma, İmgelem gücünü, duygularını ve düşüncelerini geliştirme.
4. DRAMA TÜRLERİ PSİKODRAMA EĞİTİCİ DRAMA YARATICI DRAMA
PSİKODRAMA Kişilik, kişiler arası ilişki, çatışma ve duygu sorunlarının özel dramatik yöntemlerle keşfedildiği bir grup yöntemidir.
EĞİTİCİ DRAMA Eğitici drama, çocuğun psikolojik yapı ve psikolojik yaşantılar konusunda bilinçlenmesini ve özel bir yetenek olarak yaratıcılığı kazanmasını da amaçlar.
YARATICI DRAMA Yaratıcılık özelliğini geliştirmek ve oyun yoluyla düş güçlerini harekete geçirmek için çocuklarla yapılan drama etkinliklerine yaratıcı drama denir.
5. DRAMANIN YÖNTEMLERİ Isınma ve Rahatlama Çalışmaları Oyunlar Doğaçlama Oluşum Değerlendirme
6. EĞİTİMDE YARATICI DRAMA UYGULAMA BOYUTLARI Öğretim yöntemi olarak yaratıcı drama, Sanat eğitimi alanı olarak yaratıcı drama , Kişisel-sosyal gelişim yöntemi olarak yaratıcı drama .
Dramanın başlıca özellikleri Drama bir süreçtir. Başlangıçla şimdi arasında bir fark vardır. Drama dramatik yaşantılara dayalıdır. Drama doğaçlamalardan oluşur. Doğaçlama olmadan drama olmaz. Doğaçlamalarla bir durum yaratılır. Dramada gerçekle oyun içiçedir. Dramada gerçekle kurgu içiçedir. Drama sosyaldir; tekli, ikili, çoklu gruplarla yaratılır. Drama eğitimi bütünleştirir. Drama bilgiyi yaşantıya dönüştürür. (Okvuran,2003)
7. EĞİTİMDE DRAMA SÜRECİNDEKİ ÖĞELER Çalışma mekanı (çevre, araç ve gereçler). Oyun grubu (katılımcılar). Çalışmanın kendisi (uygulama). Drama lideri (öğretmen)
KAYNAKLAR: Okvuran,A. (2003).Drama Öğretmeninin Yeterlilikleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,36(1-2),81-87. www.egitim.aku.edu.tr/arikan-ugurlu.ppt