Karşılaştırmalı Eğitim Bu ders notunun tamamı, Ültanır G. (2000) Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi, Kuram ve Teknikler, (Ankara: Eylül Kitapevi) adlı kitaptan alıntı yapılarak hazırlanmıştır.
3.Hafta Karşılaştırmalı Eğitim Biliminde Deneysel Araştırma Mantığı Keşfetme İlişkisi Kurma İlişkisi Değerlendirme ve Etki İlişkisi
Keşfetme İlişkisi İnsan davranışları eğitim sürecinde değiştirilen davranışlardır. Bunun için sosyal sorunlar eğitimin ürünü olabilecekleri gibi, çözümleri de eğitimle sağlanmaktadır. Çıkış noktaları araştırmacının gözlemleyeceği ortamdadır.
Kurma İlişkisi Araştırmacdınıj eldeki verilere dayanarak bir problemi kuramlara indirgediği basamaktır. Bu indirgeme aşaması ile birlikte kurma ilişkisi başlar.Bu aşamada ilk atılım bilgi aşamasıdır. Problemlerin bilgiye vuruluşu önem kazanır.
Ancak bu problemle ilgili görüşler ispatlanmamış görüşler olup yalnızca hipotezler olarak betimlenebilir. Burada ortaya çıkan kavramlar da anahtar kavramlardır.
Tanımlanmaları, içeriklerinin açıklanması gerekir Tanımlanmaları, içeriklerinin açıklanması gerekir. Bunu değişkenler takip eder. Araştırmacı gözlemlerini yapacağı saha içerisinde kendisi için olası önemli değişkenleri diğerlerinden ayırır. Sonuçlar ve datalar işkenir ve istatistiksel işlemlere vurulur.
Bu bulguların yorumlanması gerekir Bu bulguların yorumlanması gerekir. Yorumlamada durum saptamaları, durumların betimlenmesi, analizler ve analizlerin açıklaması yer alır.
Değerlendirme ve Etki İlişkisi Elde edilenlerin kamuya duyurulmasının amaçlandığı basamaktır.Kuram geliştirme bölümü olarak ta düşünülebilir. Tanımlamalar yapıldıktan sonra sosyal planlamalar, ve basın bildirileri sunulur.