HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Advertisements

İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
TÜRKLERDE HUKUK SİSTEMİ
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
HİNDUİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
KURAN’I KERİMİN İÇ DÜZENİ
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
Ticari İş ve Ticari Yargı
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
3.2 YAZISIZ KAYNAKLAR ( ÖRF VE ÂDET HUKUKU)
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
İLAHİ GÖREVLER.
YTÜ * İNŞAAT FAKÜLTESİ HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
Sadakanın Miktarı, Zamanı ve Şartları Fıtır Sadakası (Fitre)
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
AHLAK NEDİR?.
MEZHEPLER.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
İslam’da Bilginin Kaynakları
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
İSLAM HUKUKU. ÖZELLİKLERİ DİNİ KAYNAKLIDIR TEMEL ESASLARI ALLAH VE PEYGAMBER TARAFINDAN BELİRLENMİŞTİR HUKUKÇULARIN FERDİ İÇTİHATLARIYLA TEŞEKKÜL ETMİŞTİR.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
HAZRET MUHAMMED (SAV).
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
KUR’ÂN-I KERİM’İ TANIYALIM
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
1. TEMEL HUKUK BİLGİLERİ.
MEDENİ HUKUK.
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
Kur’an-ı Kerim’in Belli Başlı Konuları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARI
HUKUK BAŞLANGICI 1.
TEMEL HUKUK Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Sunum transkripti:

HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı   ·         Hak ve Hukuk tanımı ·         Sosyal Hayatı Düzenleyen Kurallar Din Kuralları Ahlâk Kuralları Görgü Kuralları Hukuk Kuralları

GİRİŞ Hukuk (sözlük anlamı): Haklar. Kanunlar ilmi.   Hukuk (sözlük anlamı): Haklar. Kanunlar ilmi. Kanunların ceza ile alakalı olmayıp, alacak-verecek davalarını ilgilendiren kısmı: hukuk davası, hukuk mahkemesi. Dostluk, ahbaplık. Hak: Doğruluk, batıl olmayan, adalet, birine ait olan şey, bir emeğin karşılığı, Allah (Cenab-ı Hak). Hukuk:   Sosyal hayatta; şahıslar ile şahıslar veya şahıslar ile toplum arasındaki ilişkileri düzenleyen, maddi müeyyideli, yani, uyulması zorunlu kuralların bütünüdür. 

DİN KURALLARI   Din kuralları, Allah tarafından peygamberleri vasıtasıyla insanlara tebliğ edilmiş emir ve yasaklardır. Din kurallarının bir kısmı bu Dünya ile, diğer kısmı da öbür Dünya (Ahiret) ile ilgilidir. Bu nedenle, bunlara uyup uymamanın mükafat ve cezası da Dünya ve Ahiret’te verilir. Fertlere, topluma ve çevreye zarar vermenin cezası bu Dünya’da; Dünya’da verilemeyen cezalarla Allah’ın emir ve yasaklarına uymamanın cezası da Ahiret’te verilir. Örneğin; hırsızlık yapanın cezası bu Dünya’da, Allah’a şirk (ortak) koşmanın cezası Ahiret’te verilir. Dünyadaki cezaları verme yetkisi ve sorumluluğu “ulul-emr”e (yönetime) aittir, fertler ceza veremezler.

Dinler temel olarak ikiye ayrılırlar:   1-Hak (tek tanrı inançlı) dinler: Musevilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet. 2-Batıl (Çok tanrı inançlı) dinler: Putperestlik, Totemizm vb.. Hak dinlerin sonuncusu olan İslamiyet, İlahi kitaba dayanan dinlerin hükümlerini tamamlamıştır. İslam Dininin esasları, Dünya ve Ahiret’e ilişkin bütün hükümleri kapsar.

İslam Dini üç temel esas üzerine kurulmuştur: 1.      İtikat (İnanç), 2.      İbadet (kulluk), 3.      Muamelat (Ahlak ve davranışlar).

İslam Hukuku, inanç ve ibadetle ilgili hususları kişi ve Allah arasındaki samimi fiil ve davranışlara bırakmıştır. İnançta ve ibadette kasten kusurlu olanlar bunun hesabını Ahiret’te vereceklerdir. Muamelatta kusurlu olanların müeyyidesi ise bu Dünya’da uygulanır. Aksi taktirde, toplumsal düzenin bozulması ve insanlığın yok olması tehlikesi vardır. Bu yüzden, fertle fertler, fertle toplum arasındaki ilişkileri düzene koyan kurallar konulmuştur. İlk İslam Devletlerinde, özellikle Selçuklu ve Osmanlılarda bu kuralların dayandırıldığı deliller tespit edilmiştir. Örneğin, Osmanlı döneminde iki çeşit hukuk vardı:   1-     Şer’i hukuk, 2-     Örfi hukuk.

Şer’i hukukun delilleri: Asli Deliller   Kitap (Kur’an-ı Kerim) Sünnet (Peygamberin sözleri ve davranışları) İcma (Kitap ve Sünnete aykırı olmayan hükümler, icma-i ümmet) Kıyas (Benzer hükümlerle mukayese sonucu varılan hükümler, içtihatlar) Fer’i Deliller İstihsan (Güzel bulma), İstihlah (Aykırı bulmama), Örf ve adetler (Toplumun benimsediği, İslam’a aykırı olmayan uygulamalar), Sahabe sözü (Peygamberi görenlerin sözleri), Geçmiş şeriatler (İslam’dan önceki peygamberlerin İslam’a aykırı olmayan şeriatleri),

Örfi hukukun delilleri:   - Padişah fermanları - Gelenek ve görenekler

İslam hukuku, İslam bilim adamlarının her devirde, bu kaynak delilleri göz önünde bulundurarak geliştirdiği kurallar sayesinde giderek zenginleşmiş ve toplumsal düzenin sağlanmasını başarmıştır. Bu hukuk, Osmanlı döneminde altı asır uygulanmıştır. Ancak, hatalı ve keyfi uygulamaların İslam hukuku gibi gösterilmesi karışıklıklara sebep olmuştur. Cumhuriyetle birlikte, Türkiye’de Medeni Hukuk hükümleri uygulamaya konmuştur. Esasen hukuk “hakların korunması” olduğu için evrensel bir kavramdır. İslam düşüncesinin esası da bir anlamda hak ve hakların korunması ve sahibine iadesi olduğu için, bu sağlandığı taktirde, yapılan işlemlerin İslam’a da uygun olacağına inanılmıştır.

AHLAK KURALLARI Sosyal hayatta, şahısların birbirleriyle olan ilişkilerini düzenleyen kurallardır.   AHLAK KURALLARI §      SÜBJEKTİF AHLAK KURALLARI (Şahsın kendi nefsine karşı uygulayacağı kurallar) §      OBJEKTİF AHLAK KURALLARI (Şahısların birbirlerine karşı uygulanan kurallar) Ahlak kurallarının müeyyidesi manevidir. Bunlara uymayanlara ayıplama, küçük görme gibi tepkiler uygulanır.

olan hak ve sorumluluklardır. Ahlak kurallarının çoğu din temeline dayanır. Özellikle, İslam Dini ahlaka büyük önem vermiştir. Hz. Muhammet, “Ben güzel ahlakı tamamlamak üzere gönderildim” mealindeki hadisiyle bunu teyit etmektedir.   İslama göre aklı başında olan her ferdin birtakım görev ve sorumlulukları vardır. Bunlar; Allah’a karşı, Peygambere karşı, Peygamberin ashabına (sahabilere) ve diğer peygamberlere karşı, Kendi nefsine karşı, Anne ve babaya karşı, Çocuklarına karşı, Akrabalarına karşı, Komşularına karşı, Diğer Müslümanlara karşı, Müslüman olmayanlara karşı, Diğer canlılara karşı, Cansız varlıklara karşı olan hak ve sorumluluklardır.

GÖRGÜ KURALLARI  Bir kimsenin, herhangi bir olayda ne şekilde davranması gerektiğini gösteren kurallara “görgü” veya “muaşeret” kuralları denir.   Bu davranış biçimleri toplumun çoğu veya bütününce kabul edilmiş olup, bu kurallara uymamanın müeyyidesi de manevidir. Görgüsüz, saygısız, vefasız, cahil vb.. sıfatlarla toplumun diğer fertleri tarafından ayıplanılar. Devletin bu kuralları zorla uygulatma yetkisi yoktur. Örneğin, bir toplumda herkesçe yadırganacak bir davranış biçimi sergileyen kimseye “görgüsüz” denir. Görgü kuralları toplumdan topluma, ülkeden ülkeye ve hatta farklı kültür kesimleri arasında değişebilen kurallardır. Örneğin, yeme, içme adabı, büyük-küçük ilişkileri, giyim-kuşam vb.. gibi…