PSİKODRAMA VE SOSYODRAMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Advertisements

Yaratıcı Drama Atölyesi
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
PSİKODRAMA: GÜCÜ VE ETKİNLİĞİ
DRAMA 3.HAFTA EĞİTİCİ DRAMADA ROL OYNAMANIN EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ROL OYNAMA.
Yaratıcı Drama.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
REHBERLİK.
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
BANU TEMEL PSİKOLOJİK DANIŞMAN PSİKODRAMATİST
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Okul Rehberlik Servisi
Öğretim Teknikleri - III
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
ROL OYNAMA ve DRAMA.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Bu konuda, grupla psikolojik danışmayı anlayabilmek için bu alanda kullanılan bazı kavramlara değinilmiştir.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Psikodrama Giriş. Psikoterapinin amaçları Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, geriletilmesi veya değiştirilmesi Bozulmuş davranış örüntülerinin.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
Psikodrama Kuram ve Temel Kavramlar. Sağlıklı/Uygun davranış için Eğitme Tedavi etme Cezalandırma.
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
İLETİŞİMİN TANIMI ÖNEMİ VE İLKELERİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı Drama.
Müzede Yaratıcı Drama.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
Etkileşime dayalı teknikler - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
İKNA SÜRECİ.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

PSİKODRAMA VE SOSYODRAMA FUAD BAKİOĞLU ŞEFİKA SÜRÜCÜ

PSİKODRAMA NEDİR? Psikodrama, Jacop Lebi Moreno’nun 1920’ lerde geliştirdiği ve Sosyometri olarak isimlendirdiği bir eylem-işlem yöntemidir. Psikodrama, Yunancadaki “psyche (ruh)” ve “drama (eylem)” sözcüklerinden oluşur. İlk on yılda psikoterapi uygulaması olarak sınırlanan bu yöntem, 1930 lardan başlayarak pedagoji, endüstri ve öğrenim alanlarına da aktarılmıştır (Özbek,1976; Schützenberger, 1995).

Psikodrama, bireylerin yaşadıkları sorunları yeniden ele alıp sorgulama ve sahneleme biçimi olarak tanımlanabilir. Bireyler bir grup ortamı içinde, diğerleriyle etkileşim içinde girdikleri rollerle, dolayısıyla kendileriyle ilgili farkındalık kazanırlar. Psikodrama bireylere, dramatik canlandırmalar yoluyla, geçmiş ve güncel sorunlarını ve çatışmalarını ya da geleceğe dair beklenti, kaygı ve güçlüklerini ele alarak hazırlanma, başa çıkma becerilerini görme ve bunları deneme olanağını sağlar. Bu yönüyle Psikodramanın terapötik etkisi yanı sıra, pedagojik etkinliğinden de söz edilebilir (Schützenberger, 1995).

Moreno’ya göre sosyal evrende de tıpkı fizik ve biyolojik evrendekine benzer, ampirik olarak araştırılabilir güçler ve yasalar vardır. Sosyal yapı içinde görülen sempati ve antipati, biyolojik ve fizik evrendeki çekme ve itme güçlerine benzer. Moreno’ya göre insan, doğası gereği sosyal çevresiyle ve kosmosla ilişkiye girer. Sosyometrik anlayışa göre, çekme ve itme özelliği insanın sosyalleşmesinde en önemli kaynaklar ve güçlerdir. Moreno, çekme ve itme gibi, sosyal-duygusal güçlerin etkilerini göstermesinin üç ana yolu olduğunu ileri sürer; bunlar empati, duygusal aktarım (transferans) ve teledir.

Empati (eş duyum, eş duygulanım), “kişinin kendi kişiliğini başkasına yansıtarak, onu bütünüyle anlaması durumu” diye tanımlanır. Empati, kişinin hem başkasının yerinde hem de başka bir kişi olarak kimliğinin farkında oluşunu içerir. Empati yapma yeteneği, psikodrama yapmanın en önemli koşuludur.

Duygusal aktarım, tam olarak gerçeğe dayanmayan bir kişilerarası ilişki biçimidir. Aktarımlar, bireyin geçmiş yaşamındaki ilişki kişisine bilinçdışı saplanması nedeni ile oluşur ve çoğu zaman insanlar arası ilişkilerin bozulmasından sorumlu tutulur. Psikodrama da duygusal aktarımı oyun şeklinde yaşamak ve grup içinden bilinçli olarak transferans taşıyıcılarını seçme olanağı vardır. 

Tele, tek yönlü olan empatiden farklı olarak, iki ya da daha fazla bireyin iç dünyalarının karşılaşmasıdır. Bireyler arasında yaşanan gelişmiş ve sağlıklı bir ilişki biçimi olan tele sürecinde, bir an için bireyler birbirlerinin iç dünyalarını, o sırada nasıl hissettiklerini kendi içlerinde yaşarlar (Özbek ve Leutz, 2003).

Psikodrama “kişilik, kişiler arası ilişki, çatışma ve duygu sorunlarının özel dramatik yöntemlerle keşfedildiği bir grup yöntemi” Eylem Spontanlık Yaratıcılık

Moreno'ya göre her türlü canlılığın en önemli belirtisi olan eylem, kosmik bir olaydır ve varlığı insandan çok öncelerine dayanır. Moreno, eylemin insan yaşamındaki öneminden hareketle, insanların duygu ve düşüncelerini eylem halindeyken ifade edebilecekleri bir tedavi yöntemi geliştirmek istemiş ve böylece psikodrama ortaya çıkmıştır.

Spontanlık (kendiliğindenlik), yeni bir duruma uygun, olumlu tepkiler vermek, ya da eski bir duruma yeni bir tepki vermektir. Verilen tepkinin insanın kişiliği ile bütünlük içinde olması gerekir. Moreno'ya göre herkesin az veya çok kendisine ve dış dünyaya uyumunu sağlayan bir Spontanlık potansiyeli vardır. Spontan olabilmek, geçmişle ilgili bağlardan kurtulmayı, yeterli oranda bağımsız, esnek olmayı ve kendini tanımayı gerektirir.

Yaratıcılık yeni bir senteze varmak, yeni bir ürün ortaya koymaktır Yaratıcılık yeni bir senteze varmak, yeni bir ürün ortaya koymaktır. Moreno’ ya göre, insanlar kendileri ve çevreleri ile anlamlı, sevgiye dayanan, yaratıcı ilişkiler kuramazlarsa nevroz ortaya çıkar.

Görüldüğü gibi, psikodramanın temel yaklaşımı insanın Spontanlık ve yaratıcılık kaynaklarını harekete geçirerek, onu, kendisi, toplum ve çevre için sorumluluğunu alacak duruma getirmektir. Psikodrama temel etkinlik olarak insanın katı davranışlarının yumuşak, esnek duruma gelmesine, özgür ve spontane olmasına, empati kurabilmesi ve sorumluluk alabilmesine olanak verir. Genel anlamı ile insanın sosyal beceri kazanmasına yardımcı olur. Ayrıca geleceğe yönelik projelerin belli bir rol ve durum içinde uygulanabilme olanağını vermesi yoluyla insanda yeni yaklaşım ve yeni davranışların geliştirilmesini sağlar (Özbek ve Leutz, 2003; Dökmen, 1995).  

Psikodrama da işlenen konu ve sorunlar bir zamanla sınırlı değildir; geçmiş, şimdi ve gelecekle ilgili olabilirler. Oyunun içinde ölüm yoktur, ölmüş bir insan, bir koltuk gibi her şey canlanıp bir ruh ve kişiliğe bürünebilir. Belli bir yerle de sınırlı değildir; tüm evren, mitoloji ve masallar, rüyalar psikodrama’nın ortamını oluşturabilirler. Klasik bir psikodrama oturumu ortalama 1 ½ saat sürer, en uygun grup üyesi sayısı 8–10 arasındadır (Özbek,1976).

Psikodrama kişileri güçlendirir. John Raven Mosher

PSİKODRAMANIN TEMEL ÖĞELERİ Psikodramanın beş temel öğesi vardır: Sahne, Protogonist, Yönetici/terapist, Yardımcı egolar ve Grup.

Sahne: Psikodramanın geçtiği yerdir. Mekanın nasıl kullanılacağına karar veren kişi protogonisttir. Sahnenin ilk iki basamak ısınma için kullanılır.

Psikodrama Bireyin Grup içerinde tedavisidir. Deniz ALTUNAY

Protogonist: Psikodrama da kendi yaşantısını getiren baş oyuncudur.

Yönetici/Terapist: “Psikodramatist”, “lider”, “terapist”, “direktör”, “terapöt” ve “kolaylaştırıcı” gibi isimlerle de adlandırılan yönetici, psikodramanın tüm aşamalarından ve çalışmasından sorumlu olan en üst düzeydeki profesyonel kişidir. Yöneticinin en önemli işlevi, bireylerdeki yaratıcılığı, spontanlığı ve eylem kapasitesini harekete geçirmektir. Yöneticinin, gruplardaki rolü, model olma, aktif rol alma ve gerektiğinde inisiyatifini kullanma, yerine göre yön verici ve yorumlayıcı olmaktır. Psikodrama oturumları, tek yönetici ya da bir yönetici ve birden çok yardımcı yönetici ile yürütülebilir. 

Yardımcı Egolar: Psikodrama oturumlarında, protagonistin yaşamındaki önemli kişiler, duygular ve olgular protagonistin gruptan seçtiği kişiler yardımı ile sahnede canlandırılır. Bu kişilere “yardımcı egolar” denir. Protagonistin hayatındaki önemli birinin (annesi, babası, çocuğu, eşi gibi) rolünü oynayan yardımcı egolar, “antagonist” adını alırlar. Protagonistin kendisinin rolünü alan yardımcı egolar ise “eş” olarak adlandırılır. Duruma göre, aktif ya da pasif bir şekilde, her zaman protagonistin yanında, arkasında ya da önünde, onunla birlikte olur.

Grup: Grup izleyicilerle birlikte gruba katılanların tümüdür. Psikodrama da verilen geri bildirimler ve paylaşımlarla her bir grup üyesinin değişimi, gelişimi ve tedavisinde grup oldukça etkin bir role sahiptir. Grupta, ortak amaçlar, uyum, ait olma duygusu vb. özellikler ile sürekli olan ve gelişen grup kohezyonu söz konusudur (Özbek ve Leutz, 2003; Dökmen, 1995 ) . Grup 8-10 kişiden oluşur. Eğitim gruplarında 15-20 kişi olabilir.

Psikodrama oturumunun temel aşamaları Bir psikodrama oturumunun üç temel aşaması vardır: Isınma, oyun aşaması ve grup görüşmesi.

Isınma Aşaması: Bir psikodrama oturumu, grup üyelerinin ve yöneticinin role, konuya ve o andaki duruma hazırlanmasını amaçlayan ısınma aşaması ile başlar. Isınma, üyelerin spontanlıklarının artmasına ve grubun direncinin kırılmasına olanak verir. Bu aşamada grubun nasıl bir çalışma yapacağı, kimin protogonist olacağına karar verilir.

Oyun Aşaması: Bu aşama, ısınma aşamasında verilen kararların uygulamaya geçirilmesini içeren, eylem aşamasıdır. Yönetici, bu aşamada psikodramanın temel tekniklerini (eşleme, rol değiştirme, ayna.) ve bazı yardımcı teknikleri uygular. Teorik olarak psikodramada konu sınırlaması yoktur.

Psikodrama tedavisi türleri: Protogonist merkezli psikodrama, Konu merkezli psikodrama, Gruba yönelik psikodrama, Grubu merkeze alan psikodrama, Grup içi ilişkileri merkeze alan psikodrama, Isınma oyununu merkeze alan psikodrama, Sosyodrama, Eğitici rol oyunu,

Doğmaca oyun: Konu, amaç ve gidiş yönünde hiçbir ön hazırlık yapılmadan oynanan oyundur. Gerçeğe yada tamamıyla düşlemsel tasarımlara dayanabilir. Birkaç kişi ya da tüm grup tarafından oynanabilir.

SOSYODRAMA Oyun (drama) tekniklerinden yararlanarak kişilere, insan ilişkileri konusunda gerekli bilinç ve beceriyi kaşandırmak için uygulanan toplumsal oyun (sosyodrama) bir deneysel eğitim tekniğidir. Bu uygulamada ilgi, kişilerden çok, kümenin ortak sorunlarına yönetilmektedir. Kişilerin öbür kişilerle kurduğu ilişki biçimleri incelenmektedir. -Oyuncular, kişileri değil, belirli tipleri canlandırmaktadırlar Örneğin, küme üyelerine iş arayan bir kişinin nereye , nasıl başvuracağı oynatılarak, kümenin bu ortak toplumsal sorunu incelemesi sağlanmış olmaktadır.)

SOSYODRAMA Psikodrama, kişiler arası ilişkiyi ve kişisel yaşamın öğretilerini derinlemesine ele alırken; sosyodrama çeşitli gruplar arası ilişkiyi ve değişik kollektif öğretileri konu alır. Moreno, insanların rahatsızlıklarının sadece onların doğuştan getirdikleri özellikleri ile kişilik yapılarından değil, daha çok onların kollektif kaynaklı özelliklerinden kaynaklandığını söyler. Her zenci sırf kendi kişiliği dışında sırf ona zenci olduğu için beyazlarla aynı grupta olduğunda güçlükler ve sıkıntılar yaşar.

Grup görüşmesi: Grup görüşmesi, psikodrama da sahnelenen oyunun bitiminde grup üyelerinin rol geribildiriminde ve paylaşımda bulunduğu aşamadır. Bu aşamada yöneticinin sürece ilişkin geribildirimleri ve yorumları da oldukça önemlidir (Özbek ve Leutz, 2003). 

Paylaşım aşamasında yardımcı egolar rol geribildiriminde bulunur. Bazı grup üyeleri özdeşim geribildiriminde bulunur. Grup üyelerinin kendi yaşamları ile ilgili çağrışımları grupta konuşulur. Bu aşamada grup üyelerinin asla yorum yapmamaları, eleştiride bulunmamaları, protogonisti yargılamamaları gerekir.

Sharing: Protogonistin yaşantısına doğrudan katılmaktır. Yaşadığı şeyi sadece kendisinin yaşadığını düşündüğü bir anda diğer grup üyelerinin de benzer şeyler yaşadığını dile getirip ortak bir yaşantı paylaşımında bulunmasıdır. Protogonist kendini kabul görmüş ve önemsenmiş olarak algılar. Süreç Analizi: oyun esnasındaki olaylar, rol kuramı ve sosyometrik açıdan ele alınır. Birbirleriyle ilişkileri ve dış dünya ile karşılıklı etkileşimleri ortaya konur.

Psikodramanın temel teknikleri

Eşleme: Protagonistin söyleyemediği, söylemek istemediği ya da o anda bilincinde olmadığı, bastırdığı duygularını açığa çıkarmayı amaçlayan bu teknikte,  yönetici ya da grup üyeleri onun ağzından bu duyguları dile getirirler. Bunu yaparken eşleyen kişi protagonistin arkasında durur, ellerini onun omuzlarına koyar. Eşleme esnasında eşleyen protagonistin beden duruşu, jest ve mimiklerini taklit ederek onunla empati kurar. Eğer eşleyenin söyledikleri protagoniste uymazsa bunu kabul etmeyebilir.

Rol Değiştirme: Protagonistin, antagonistin rolüne geçerek “o” olması anlamına gelmektedir. Diğer temel teknikleri gibi, doğrudan iyileştirici ve tedavi edici bir etkiye sahiptir. Rol değiştirme tekniğinin olmadığı bir psikodrama oturumu düşünülemez. Sahnede ne kadar rol varsa hepsi, önce protogonist tarafından oynanır, böylece, diğerinin gerçekliğinin farkına varma ve yine onun gözüyle kendisiyle yüzleşme mümkün olur.

Ayna: Ayna tekniği, protagonistin, hayatının bir bölümünü ya da bazı bölümlerini sahnede canlandırarak, bunu dışarıdan gözleyebildiği ve kendi davranışlarını değerlendirme ve gerektiğinde değiştirme fırsatını bulabildiği önemli bir tekniktir. Protogonist farklı zamanlarda geçen farklı sahnelerdeki kendisine ve yaşadıklarına bakıyorsa, buna “çoklu ayna tekniği” denmektedir. Bu teknikte ayna rolünde olan “eş”tir. Bu teknik özellikle geleceğin prova edildiği oyunlarda önemlidir (Özbek ve Leutz, 2003).

Bilinç Alanını Genişletme Yolu Olarak Psikodrama Kendini yaşama (surplus reality). Dış gerçek açısından bilinç alanını genişletme. Geleceği deneme, Geri dönüşü olmayan olayları geri getirme, Psikodrama yoluyla suçu ortadan kaldırma, İç gerçek açısından bilinç alanını genişletme Psikodramada düş, İçe atılan nesne ile barışma, Katatim psikodrama Büyü dükkanı, Psikodramatik gezinti, Seni yaşama olarak (surplus-reality) Rol değiştirme yoluyla seni yaşama, Aksiyo-Drama,

Bağlardan Kurtulma Olarak Psikodrama: Psikodrama yoluyla arınma (katarsis). Gözlem yoluyla arınma, Eylem yoluyla arınma, Grup arınması, Sosyometrik Görüş Açısından Psikodrama Tedavisi: Sosyal atom modeli temel alınarak yapılan psikodrama tedavisi Sosyomeyrik algı testi temel alınarak yapılan psikodrama tedavisi.

Rol kuramı Açısından Psikodrama Tedavisi Rol kuramına göre ruhsal bozukluklar. Rol yetersizliği sendromu Rollerin körelmesive ikincil rol yetersizliği. Çeşitli rol alanlarında eylem ve tepkiye bağlı akıl hastalıkları. Rol çatışmaları. Rol içi çatışma, Roller arası çatışma, Kişilik içi rol çatışması, Kişiler arası rol çatışmaları,

Dürtü Dinamiği Açısından Psikodrama Spontanlıkta tutukluk. Gerçek olanakların azlığı. Uygun olmayan roşl davranışı. Rolden çıkma yetersizliği. Yaratıcılık nörozu. Dürtü tutukluğu.

KAYNAKLAR Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Özbek A, Leutz G, (2003). Psikodrama: Grup Psikoterapisin de Sahnesel Etkileşim, Ankara Acar, N, V. (2011). Grupla psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, Ankara. Türköz, Y. (1998). Büyü Dükkanı, İstanbul. Altınay, D. (2009). Psikodrama 400 ısınma oyunu, İstanbul. Altınay, D. (2007). Çocuk Psikodraması. (İstanbul.