PROBLEMLİ BEBEKLERDE ANNE BEBEK ETKİLEŞİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EKİP ÇALIŞMASI.
Advertisements

 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
ORHAN YÜCEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
Olumlu Disiplin Yöntemleri
BODRUM İ LÇES İ N İ N E Ğİ T İ M OLANAKLARI BAKIMINDAN MU Ğ LA ÜN İ VERS İ TES İ ’NDEN BEKLENT İ LER İ.
Araştırma Görevlilerinin Öğrenci Laboratuvarlarına Katılımı
Kurulu ş Misyon Vizyon Amaçlar ve Hedefler E ğ itim-ö ğ retim alt yapısı Fakülte Bina Proje Süreci Akademik Kadro Da ğ ılımı Eylem Planı Stratejik Plan.
KÖK HÜCRE MUHAMMED KARAKAYA A-9-D.
Ebeveynlerin Sağlıkla İlgili Görüşleri ve Hemşirelerden Beklentileri
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
TÜRETİLMİŞ VERİLER VE HASTALIK ÖLÇÜTLERİ
OKUL DENEYİMİ -I- Dr. Muhammed TURHAN.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
AİLE HEKİMLİĞİNDE HASTALIKLAR
Dr. Harun GÜLMEZ KOLAN British Hospital BAŞHEKİMİ
+ YA Ş Lı BAKıM GÜVENCE SISTEMINDE FINANSMAN MODELLERI III. ÇALI Ş MA GRUBU.
Bipolar Duygudurum Bozukluğu
KKTC MERKEZ BANKASI BA Ş KANI Dr. Bilal SAN 8 Mart 2013, Lefko ş a Finansal Kriz, KKTC Bankacılık Sektörü ve Kurumsalla ş ma.
ANKARA’DA SA Ğ LIK TUR İ ZM İ Ankara Valili ğ i İ l Sa ğ lık Müdürlü ğ ü Dr. Dursun AYDIN (Sa ğ lık Müdür Yardımcısı)
PRETERM BEBEKLERDE TABURCULUK ÖNCESİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Master in Advanced European and International Studies.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
İSTİSMARA UĞRAMIŞ VE İHMAL EDİLMİŞ ÇOCUKLAR
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ekinözü Çok Programlı Lisesi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin etkinlikleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmeti anlayışı çerçevesinde;
14 MART TIP BAYRAMIMIZ KUTLU OLSUN
Emzirme Öyküsünün Alınması. Amaç: Emzirme ile ilgili sorunları tanımada yardımcı olacak bir emzirme öyküsünün alınması konusunda bilgi ve beceri kazanmak.
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
“Öfke”.
ÇOCUKLARIMIZ VE SINAV. SINAV KAYGISI Daha önce öğrenilen bilgi Başarısızlık korkusu Sınav anı SINAV KAYGISI.
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
Kamu Ar-Ge Fon Kaynaklarına Erişim
EVC İ L HAYVAN BESLEMEN İ N YET İŞ K İ NLERDE DEPRESYON DÜZEY İ İ LE İ L İŞ K İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
FAYDALARI VE ZARARLARI
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA ASTIM RİSK FAKTÖRLERİ Dr.Mehmet Seyhan A Acta Pædiatrica , 1606–1610.
Sevda GÜL 1450Y  EEG nedir?  EEG Nasıl Ölçülür?  İ nsan beyninin yaydı ğ ı dalgalar nelerdir?  Epilepsi nedir?  Epilepsi verilenin YSA ile.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
MİSYONUMUZ İNSANİ VE TOPLUMSAL DEĞERLERİ ÖZÜMSEMİŞ, ÖZ GÜVENİ YÜKSEK, SORUMLULUK SAHİBİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL ETKİNLİKLERE KATILAN, DONANIMLI ÖĞRENCİLER.
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
Sağlık Kurumlarında Kurum İmajı
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
AİLE EĞİTİMİ.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
BİTKİLERİN YETİŞME ŞARTLARI
SDÜ ARA Ş TIRMA VE UYGULAMA HASTANES İ HEM Şİ REL İ K H İ ZMETLER İ MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M HEM Şİ RES İ 2018 ÖĞRENCİ UYUM EĞİTİMİ.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
B İ LG İ S İ RAYIN İ CADI VE TAR İ HSEL GEL İŞİ M İ TEKNOLOJ İ VE TASARIM HAZIRLAYANLAR MEN Ş URE DÜZGÜN S İ MGE ALP EL İ F NUR TURAN.
1) Radyoaktif atık nedir 2) Radyoaktif atıkların sınıflandırılması 3) Radyoaktif atıkların toplanması ve depolanması 4) Radyoaktif atıkların yarılanma.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
HAZIRLAYAN : HEL İ NNAZ ÜLGE N DERS Ö Ğ RETMEN İ : NECM İ YE GÜNGÖR.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

PROBLEMLİ BEBEKLERDE ANNE BEBEK ETKİLEŞİMİ Dr. Asibe ÖZKAN, PhD İstanbul Anadolu Kuzey Kamu Hastane Birliği Siyami Ersek Hastanesi Sağlık Bakım Hiz. Müdürü 3. Ulusal 2. Uluslar arası Ebelik Kongresi-2013

En kıymetli varlığımız nedir? 2

TOPLUMLARIN EN DEĞERLİ VARLIĞI=İNSAN SAĞLIKLI AİLE SAĞLIKLI TOPLUM

ANNE BEBEK ETKİLETİŞİMİ Doğum sonu ilk günlerde başlayan anne-bebek etkileşimi daha sonraki gün/ay ve yıllarda oluşacak anne-bebek ilişkisinin temelini oluşturur. Annenin bebeği algılaması ile başlayan bu etkileşim doğum öncesi dönemde başlayıp doğum ve doğum sonu dönemde de devam etmektedir. İletişimi etkileyen faktörlerden en önemlisi bebeği SAĞLIĞI’ dır.

Problemli bebek annesi sağlıklı bir bebek doğuramamaktan dolayı bir başarısızlık ve güvensizlik içinde olabilir, bebeği ile etkileşime girmeyi reddedebilir. Kendine güvende azalma ve beklentilerinin karşılanmaması bebeğin negatif algılanmasına neden olabilir . Yapılan çalışmalarda problemli bebeği olan annelerin, bebeklerine daha geç dokundukları, onu görmeyi geciktirdikleri ve kucaklarına geç aldıkları, bebeklerinin kendilerinin olduğunu algılamakta zorluk çektikleri ve annenin bebeğini term bebeğe göre negatif algıladığı belirtilmektedir. Problemli bebeklerin gereksinimlerini ifade etme yollarının zayıf olmasının da anne ile bebek arasında olumsuz yönde etkileşime neden olduğu bilinmektedir. Balcı S. İlk Kez Doğum Yapan Annelerin Bebeklerini Algılama Durumları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi 1997. Korkmaz Z Primipar Annelerin Bebeklerini Algılama Durumu, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2003. Youngkin E Q, Davis M S. Postpartum Care: Women’s health a primary care clinical guide, Third Edition, Pearson Prentice Hall 2004: 643.

Anne bebek ilişkisinin niteliği; bebeğin büyüme ve gelişmesine katkısı oldukça önemlidir. Annenin bebeğine ilişkin algıları pozitif yönde gelişmez ise anne hem kendisinin hem de bebeğinin sağlığını riske atacaktır. Normal bebek bakımı ve beslenmesi yavaşlayacağı veya gecikebileceğinden bebeğin büyümesi yavaşlayacak ve gecikecektir. Bu nedenle annenin yenidoğanı algılaması belirlenerek, anne bebek ilişkisi için risk yaratan durumlar erken evrede tespit edilip, aralarındaki etkileşim bağları güçlendirilebilir. Görak G. Yenidoğan Hemşireliğinde Etik, Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevi 2002;31-40. Mercer R T, Ferketich S L. Maternal-Infant Attachment of Experienced and Inexperienced Mothers During Infancy, Nurs Res 1994; 43: 344-51

Anne bebek etkileşiminin gelişiminde en önemli konumda olan EBE anne ve bebeklere zaman ayırarak bebeğin davranışları, bu davranışları annelerin nasıl yorumlayacağı nasıl tepki vereceği konusunda destekleyici, danışmanlık edici ve eğitici rolde olmalıdırlar.

AYNI ORTAMDA IUGR Prematüre Gastroşizis Sarılık Apne PROBLEMLİ BEBEK ANNE BEBEK IUGR Prematüre Gastroşizis Sarılık Apne PROBLEMLİ BEBEK

AİLE MERKEZLİ BAKIM PRENSİPLERİ Tıbbı bakımı ve çalışanların ihtiyaçları Bebek ile aile arasındaki ilişki Bakımda ortaklık nörogelişimsel destek Kendi alanı, vakit geçirme Dürüst bilgilendirme, kötü anda bilgilendirme

Yenidoğan Yoğun Bakım Üniteleri Yatış Deneyiminin anne ve yenidoğan bebek üzerine etkileri Şok, suçluluk Çaresizlik Küvöz izolasyonu, ünite Kırılgan görünüm

ANNE-BEBEK İLETİŞİMİ Kaygı, stres Posttravmatik stres sendromu Kırılgan çocuk sendromu Maternal deprasyon

STRES Fiziksel talepler Maddi sorunlar Belirsizlikler Bilgi eksikliği Annenin durumu Bebeğinden ayrılma Ünitenin ortamı Personel Bebeeğin durumu Tıbbi sorunlar

DOĞUM SONU MATERNAL DEPRESYON İlgi eksikliği ve mutsuzluk Uyku düzensizliği, Suçluluk, Yorgunluk, Dikkat eksikliği, İştah kaybı, Düşük özgüven, İsteksizlik Değersizlik duygusu İntihar düşüncesi Bebeklerinin sağlığını ve gelişimini tehdit eder •Bakım eksiklikleri •Önem taşıyan etkinliklerde isteksizlik •Sağlık hizmetine ulaşmada sorunlar •Bebekte huzursuzluk, sık ağlama, uyku problemleri •Daha ‘zor bebek’ •Sinirli ve hiperaktif çocuk •Düşük okul başarısı

Kırılgan çocuk sendromu Geçirilmiş bir hastalık sonrası çocuğun iyileşmesine rağmen, ailenin onun hakkında sürekli kaygı sahibi olması Kırılgan çocuk sendromu Sağlık başvuru oranı Ciddi davranış sorunları Somatik problemler Agresif, disiplinsiz, kontrolsüz ve yıkıcı kişilik Zayıf sosyal davranışla Belirti

Problemli bebek (preterm, anomolili vs) Sağlık hizmeti gereksinimi hastanede yatıs, Anne-baba stresi, Maternal Depresyon, Kırılgan Çocuk Sendromu

ANNE İLE/REFAKAT 24 saat YYBÜ içinde aynı oda En az 7 gün-gece Ortak fiziki ortam Gelişimsel Pediatri desteği (bebek ve aile) Anne-baba ziyareti En az 7 günlük ziyaret ile bilgi ve beceri kazanımı

KULLANILAN ÖLÇEKLER 10 soruluk, tarama anketi ≥ 13 skor; depresyon Edinburgh Doğum Sonrası Depresyon Ölçeği (EPDS) 10 soruluk, tarama anketi ≥ 13 skor; depresyon Kırılganlık Ölçeği (Modifiye Forsyth) Annelerin erken süt çocukluğu döneminde kırılganlık algıılarını ölçmede geçerli ≥ 10 skor; kırılgan çocuk Aile Stres Ölçeği (Parental Stress Involuntary-Short Form, PSI-SF) 36 soruya indirgenmiş kısa form Stres, anne bebek iletişimde zorluk ve bebekle ilgili zorluk şeklinde üç ana stres alanı Alınan puanın yüksekliği ters olarak stresin azlığını ifade eder.

TABURCULUK SONRASI

SONUÇ Yaşamın erken döneminde anne, baba ve çocuğun birbirlerinden ayrılması ALGILAMAYI/BAĞLANMAYI /İLETİŞİMİ olumsuz şekilde etkileyebilir.

AİLE-BEBEK MERKEZLİ BAKIM Tıbbi ve etik konularda dürüst işbirliği Bilgi edinme ve vizitlere katılma hakkı Bebekleri için ileri tedavi konusunda karar verme hakkı Doğum öncesi değerlendirme Ağrıyı azaltma Bebek için uygun ortam Tedavi etkinliği ve güvenilirliği Bebeğin bakımında rol almaları Düzenli uzun dönem takipler Sekelli olarak takip edilecek bebeklerin ihtiyaçları

PROBLEMLİ BEBEKLERDE Sık emzirme, Bakımına katılım saglama, Kanguru bakımı, Gelişimsel bakım Maksimun EBELİK takibi ve danışmanlığı, Ebelik eğitiminin parçası

TEŞEKKÜRLER, 2013, ÖZKAN