KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ.
Tohumculuk Sektörünün Hedefleri ve Vizyonu
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Üniversite - Sanayi İşbirliği Destek. Programa Etken Olan Temel Sorular
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
9.BÖLÜM İŞLETMELERDE FİNANSMAN İŞLEVİ VE YENİ FİNANSMAN YÖNTEMLERİ
MAKROEKONOMİK ANALİZ 2 YATIRIM Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli.
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
KOOPERATİFÇİLİK NEDİR?, BAZI TANIMLAMALAR VE ORGANİZASYON YAPISI
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Duran Varlıklar Rasyosu
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
TÜRKİYE’DE TARIM VE HAYVANCILIK
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İŞLETMELERİN KURULUŞU
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Girişimcilik.
Girişimcilik.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Ü CRETSIZ AILE IŞÇISI Aile fertlerinden bir ya da bir kaçının sahip olduğu işletmelerde herhangi bir ücret almaksızın çalışan aile fertleridir. Bu kişiler.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
AHUM Destekleri: İHRACAT UYGULAMASI
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
Kooperatiflerin Finans Kaynakları
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
FİNANSAL SİSTEM.
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
TÜRK KOOPERATİFÇİLİĞİNİN AŞILMASI GEREKLİ SORUNLARI
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Sunum transkripti:

KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK

1)KOOPERATİF ve ORTAKLIK KAVRAMLARI Oluşan faydaların kullanım esasına göre paylaşıldığı, kullanıcının mülkiyetinde ve kullanıcının kontrolünde olan bir işletmecilik türüdür. Kooperatif işletmenin organizasyonu; birey ekonomisi(ortaklar) ve grup ekonomisi(kooperatif işletme) olmak üzere iki kısımdan oluşmaktadır. Birey ekonomisinin amacı kendi sahip olduğu işletmede maksimum kậr’a ulaşmak olduğu halde, kooperatif işletmenin amacı ortağının hedefine ulaşması için gerekli olan koşulları en uygun şartlarda ona hazırlamaktır. Ortaklar kooperatifin temelini oluşturan en önemli unsurlarıdır. Kooperatifi kooperatif yapan ortaklar topluluğudur. Kooperatifte bir ortak kooperatifin hem ortağı(sahibi) hem de müşterisidir. Bu ikili yapı başka hiçbir organizasyon modelinde yoktur. O nedenle kooperatif yöneticisi politikalarını formule ederken çok dikkatli davranmalıdır. Maksimum Kar amacı güdüsüyle oluşturduğu politikalarının sonucunda ortak-kooperatif ilişkisi zayıflar ve ortak kitlesi giderek erimeye başlar.

2)KOOPERATİF BAŞARININ ANLAMI VE ÖLÇÜTLERİ Kooperatif başarı, her kooperatifin tipine göre değişmekle birlikte genel olarak kooperatiflerin ekonomik ve sosyal nitelikli hedefleri ile yakından ilgilidir. Bu hedefler kooperatif-ortak ilişkisi açısından şu şekilde özetlenebilir; a) Gelirin Yükseltilmesi ve Sermaye Birikimine Katkı Kooperatiflerin faaliyetleri Pazarlama ve Tedarik olmak üzere iki ana konu üzerinde yoğunlaşmaktadır. Pazarlama hizmeti veren bir tarım kooperatifi “Üretici Rantı” sağlayarak, ortaklarının gelirinin yükselmesini sağlayabilir. Bu gelir artışının bir kısmı tüketime bir kısmı ise yatırıma dönüşeceğinden ortakların işletmesinde “sermaye birikimini” artırabilir. Bunun yanında bir tarım kooperatifi girdi tedariği hizmeti verirkende “tüketici rantı” sağlayarak ortaklarında bir gelir artışı sağlayabilir. Bu gelir artışıda yine tüketim artışı ve sermaye birikimi olarak değerlendirilecektir.

Üretici Rantı= Ürünler için ortalama piyasa fiyatı üzerinde fiili olarak gerçekleşen ürün satış fiyatıdır. Tüketici Rantı= Girdiler için ortalama piyasa fiyatı altında gerçekleşen girdi alış fiyatı Kooperatifin gelir artırıcı etkisi sadece ürün ve girdi fiyatlarını etkileyerek olmaz. Kooperatif ortağın ürünlerine daha fazla katma değer artışı sağlayarak ta ortağın gelirinin artmasına sebep olabilir. Buda kooperatifin gerekli içsel yatırımlarını yaparak ürün işleme teknolojilerini kooperatif bünyesinde oluşturmasıdır. Bu gün ülkemizdeki birçok Tarım Satış Kooperatifi bunu başarıyla gerçekleştirmektedir.

b) Ortaklara Bilgi Transferi Kooperatif bilgi aktarımında bulunarak hem ortaklarında teknolojik bilgi eksikliğini giderirken, aslında kendi geleceğini de güvence altına almaya çalışır. Bilgi transferi ortakların eğitimi ile ilgilidir. Bu eğitim, üretim teknolojisi yanında; *Kooperatifçilik eğitimi, *Ortakların hak ve sorumlulukları, *Kooperatifin kısa-orta ve uzun vadeli planları, *Yeni ürün geliştirme, kooperatif hesapları, kooperatifin finansmanı *Kooperatif Hukuku konularında yoğunlaşmalıdır.

c)Sosyal Yönden Yükselmeye Katkı Bir kooperatif ortaklığı her ortağa demokratik yollarla yönetim kademelerinde yer alma şansı vermektedir. Kooperatif üyesi olma, bu şansı kullanabilen ortaklar için toplumda saygınlık kazandıran bir unsur olabilmektedir. Bunun yanında kooperatifin ortakları için yapacağı gelir etkisi, servet artırıcı bir özellik gösterdiği takdirde, kooperatif ortağının toplumdaki yaşam standardındaki artış, sosyal statü yükselmesi ile sonuçlanacağı için, kooperatif ortağı olma ortaklar açısından toplumda bir ayrıcalık yaratabilecektir. Bunu sağlayabilen bir kooperatif ortağın motivasyonunu ve bu motivasyonun sürekli yüksek tutulmasını sağlayacaktır. Motive olmuş ortak kooperatif aktivitelerine daha fazla katkıda bulunacaktır.

3) KOOPERATİF-ORTAK İLİŞKİSİNİN ANLAMI Bu konu ortakların kooperatife olan sorumlulukları ile ilgili bir konudur. Ve aşağıdaki konularda yoğunlaşmaktadır. a) Ortakların Kooperatif ile olan Ticari İlişkisinin Yoğunluğu ve Sürekliliği Ortakların ürün teslim taahhütlerinin üzerine çıkarak ve girdi satın almalarında da kooperatif ile mümkün olduğunca yüksek oranda ticari işbirliği içinde olmaları kooperatif-ortak ilişkisinin yoğunluğunu ifade eder. b) Ortakların Sermaye Taahhütlerini kısa sürede yerine getirmeleri c) Ortakların Kooperatif Genel Kurullarına Yüksek katılımın sağlanması Bu konu ortakların sorumlu oldukları ve yönetime ortak katılımının sağlandığı bir süreçtir.

Yapılan pek çok araştırmada Ülkemizde ortakların karar alma sürecine katılımını yansıtan “genel kurullara katılım” oranının son derece düşük olduğunu ortaya koymuştur. Şöyleki; Köy Kalkınma Kooperatiflerinde bu oran ortalama %40 iken, Sulama Kooperatiflerinde %48, Tarım Kredi Kooperatiflerinde %13-18, Tarım Satış Kooperatiflerinde ise %19-28 olarak gerçekleşmektedir. Bu durumda, özellikle Tarım Kredi ve Tarım Satış Kooperatifleri açısından yeterli ortak ilgisinden bahsetmek mümkün değildir.

Ortakların kooperatiften beklentilerinin gerçekleşmesi için kooperatif işletmelerin ekonomide yüksek bir rekabet gücüne sahip olması ve yeterli bir Pazar payına sahip olması gibi bir zorunluluk doğmaktadır. Pazar payının yeterli düzeyde olması kooperatif işletmelerin yüksek rekabet gücünün olduğunu göstermektedir.