R. Hakan ÖZYILDIZ1 KAMUNUN SİGORTACILIĞA BAKIŞI R. Hakan ÖZYILDIZ Hazine (E) Müst. Yrd. TEB Mali Yatırımlar AŞ-Danışmanı
R. Hakan ÖZYILDIZ2 Sigorta Nedir? İleride meydana gelmesi olası tehlikeden (riskten) doğacak zararın giderilmesinin, önceden yapılan ödemeler (primler) karşılığında taahhüt edilmesi. Prim ödeyen – sigortalı, Taahhüt eden ? Acente mi? Sigorta şirketi mi?
R. Hakan ÖZYILDIZ3 Kamu müdahil olmalı mı? İki gerçek/tüzel kişi arasında yapılan sözleşmeye kamu neden müdahil olmak için örgütleniyor? Çünkü: Sigorta sözleşmesini (poliçeyi) öteki sözleşmelerden ayıran temel özellik, sigortacının edim yükümlülüğünün belli olmayan olgulara (sigorta edilen menfaatin tehlikeye maruz kalmasına) bağlı olmasıdır. Primleri toplayan tüzel kişi risk realize olduğunda yükümlülüklerini yerine getirmezse ne olur?
R. Hakan ÖZYILDIZ4 Kamu müdahil olmalı mı? Sigortacı iki nedenle sözünde duramaz: 1- Riskleri ve primleri yanlış hesaplamıştır. 2- Topladığı primleri yanlış değerlendirmiştir.
R. Hakan ÖZYILDIZ5 Hesap hataları İyi yetişmiş, uzmanlığı dünya çapında kabul edilen aktüerlerce yapılmayan hesaplamalara dayanılarak saptanan primler, riskin oluşması durumunda ödemelerin yapılmamasına neden olabilir. Bazan ağır rekabet koşulları şirketleri düşük prim talep etmeye zorlayabilir.
R. Hakan ÖZYILDIZ6 Primlerin nemalandırılması Küçük birikimler ile yüksek getiri elde edebilmenin en yaygın yollarından birisi de sigortadır. Çok sayıda küçük birikimlerle büyük fonlar oluşturmak mümkündür. Bu fonlar iyi yönlendirilirse ekonomiye büyük katkıları olabilir. Özellikle Alman ve Japon ekonomilerinin en büyük fon kaynağı sigortacılık sektörüdür.
R. Hakan ÖZYILDIZ7 Kamu müdahalesi Öncelikle sigorta şirketlerinin teknik ve mali denetimi yapmalı ve taahhütlerini yerine getirip getiremeyeceği dikkatle takip edilmeli. Ancak primlerin % 60 ını üreten ACENTELERin takibi yeteri kadar yapılabiliyor mu? Kamu Acente sistemine hangi aşamada müdahele etmelidir?
R. Hakan ÖZYILDIZ8 Denetimde şeffaflık Kamu denetim yaparken yeteri kadar şeffaf mı? “Ticari sır” kavramı- İki kişiden fazla insanın bildiği bilgi ne kadar gizlidir? 2003 yılında, SDK Raporuna göre Sektörün; Aktif karlılığı % 3,7 ye, Özkaynak karlılığı % 17 ye düşmüş, Hasar/Prim oranı büyümüş, Teknik Kar/Prim oranı hemen hemen tüm branşlarda düşüyor. Sigorta yaptırdığınız şirketin durumunu ne kadar biliyorsunuz? Taahhüt yerine getirilmezse zararınızı kim karşılayacak?
R. Hakan ÖZYILDIZ9 Denetimde şeffaflık Kamu denetim ve düzenleme otoritesi öncelikle hesap verebilirlik ilkesini çalışmalarına esas almalı. Eğer sigortalı mağdur oluyorsa bunun sorumlusu Kamu otoritesidir, hesabını vermelidir. Hesap vermeninin ilk adımı her aşamada şeffaflıktır.