İMGENİN YENİDEN-ÜRETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REKLAM DİLİ ÇÖZÜMLEMESİ REKLAM-SANAT-GÖSTERGELER
Advertisements

“Resimde İç Mekan” nedir?
FİKİR AKIMLARI VE LİDERLER.
SANAT KURAMLARI.
SANAT VE TARİH MÜZESİ.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
Analitik Eğitim Felsefesi
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
Müze Nedir?.
İMGELERİN DEĞERİ İmgelere toplumsal açıdan değer kazandıran nedir? Van Gogh, Irises, 1889 (1991’de Getty Müzesi’ne 53,8 milyon dolara satıldı)
Öğretim Teknolojileri ve
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
Laura Mulvey’nin Kadının Sinemadaki Temsiline Yaklaşımı
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
Althusser ve İdeoloji Haz: Özgür ŞAHİN.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
İDEALİZM NEDİR ?.
Çağdaş Dünya Sanatı.
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
GÖRSEL TEKNOLOJİLER İmge üretiminin ve görsel kavramının dönüşümü:
Zaman içinde bilim.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR VE TARİHSEL SÜREÇ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
ALİ-HASAN COŞKUN meslekİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
SANAT TARİHİ.
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek, İnsan zekâsının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce ürünü,
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
Eğitimin ve Toplum.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
BU RESMİN ADI NEDİR? SANATÇISI KİMDİR?
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
MEDYA VE ÇOCUK
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLGİ YÖNETİMİ.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
KÜLTÜR TURİZMİ.
Toplum ve Toplumsal Yapı
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
Resimle İlgili Meslekler
GÖRSEL KÜLTÜR 9. Görüntü Teknolojileri II İmgenin Yeniden Üretimi. Yrd
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
11. HAFTA KÜLTÜR.
Sosyal Teori Nedir Aydınlanma Dönemi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
TARIM – SANAYİ – BiLGİ ve BİLGİ ÖTESİ TOPLUMLAR
Medya OkuryazarlIğI.
Karşılaştırmalı Hukukun Tarihçesi
Sunum transkripti:

İMGENİN YENİDEN-ÜRETİMİ İmge üretim tarihinin aşamaları: 1. Perspektif öncesi (1425’e kadar) antik sanat. 2. Perspektif Çağı (Onbeşinci yüzyıl ortalarından onsekizinci yüzyıla kadar): Rönasans, Barok, Rokoko ve Romantik dönemler. Bilimsel Devrim ve Aydınlanma. ---------------------------------------------- 3. Modern Dönem: Sanayi Devrimi ve mekanizasyonun gelişimiyle birlikte birlikte meydana gelen teknik gelişmeler. 1830’larda fotoğrafın bulunuşuyla yeniden-üretim (çoğaltım) ve kitle iletişiminin olanaklı duruma gelmesi. 4. Postmodern dönem (1960’lardan günümüze): elektronik teknoloji, bilgisayar aracılığıyla ve sayısal-yoldan imge üretimi, ve sanal mekan çağı.

Modernizm: - İmgenin yeniden üretimi alanında yeni olanakların doğuşu - Kitle iletişiminin gelişimi Toplumda imgelerin rolünde köklü değişim: fotoğraf, sinema ve televizyon imgelerinin sınırsız biçimde çoğaltılabilmesi.

“Mekanik Yoldan Yeniden Üretilebildiği Çağda Walter Benjamin “Mekanik Yoldan Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı”

İmgelerin mekanik yoldan yeniden üretilebildiği dönemler öncesinde sanat yapıtı biricik ve özgün sayılıyordu. Anlamı, içinde bulunduğu mekana (çoğunlukla kilise ya da saray) bağımlı olarak belirleniyordu. “Aslında sanat yapıtı, her zaman yeniden-üretilebilir olagelmiştir. İnsanların yapmış oldukları, her zaman yine insanlarca yeniden yapılabilmiştir (…) Buna karşılık sanat yapıtının teknik aracılığıyla (mekanik yoldan) yeniden-üretilmesi yeni bir olgudur.” Mekanik-olmayan yeniden-üretim yöntemleri: Eski Yunan: döküm (bronz yontular) ve sikke basma 15 ve 16. yüzyıllar: tahtabaskı, yazının yeniden-üretimi (baskı), litografi (taşbaskı)

Fotoğraf: Varolan sanat yapıtlarının çoğaltımını olanaklı duruma getirerek, imgenin konumunu değiştirdi. “En etkin düzeydeki yeniden-üretimde bile eksik olan bir yan vardır: sanat yapıtının şimdi ve burada’lığı - başka deyişle, bulunduğu yerde biriciklik niteliğini taşıyan varlığı” Authenticity (sahicilik, otantiklik): “ Özgün yapıtın şimdi ve burada’lığı, o yapıtın sahiciliği (otantikliği) kavramını oluşturur” Benjamin, yeniden-üretilmiş bir imgenin özgün örneğinin, kopyasına oranla daha otantik olarak değerlendirildiğini belirtir. Otantiklik yeniden-üretilmez. Otantik: sahici, güvenilir, sahte ya da kopya olmayan. Bir nesnenin otantikliği, “maddi varlığına” ve “tarihsel tanıklığına” dayanır. Yeniden-üretim tarihsel tanıklık öğesini sarsıntıya uğratır, nesnenin otoritesini yok eder.

Aura (özel atmosfer): İmgenin özel atmosferi, onun biriciklik niteliği taşıyan zaman ve mekandaki varlığı. “Sanat yapıtının teknik yoldan yeniden-üretilebildiği çağda gücünü yitiren, yapıtın özel atmosferi (aura) olmaktadır (…) Yeniden-üretim tekniği, yeniden üretilmiş olanı geleneğin alanından koparıp almaktadır. Bu yeniden-üretilmişi çoğaltarak, onun bir defaya özgü varlığının yerine, yine onun bu kez kitlesel varlığını geçirmektedir. Ve yeniden-üretilmiş olanın, alımlayıcıya bulunduğu konumda seslenmesine izin vermekle, üretilmiş olanı güncelleştirmektedir.” Benjamin’e göre bir imgenin “özel atmosferi”, onu “otantik” (sahici) kılan şeydir. Doğal nesnelere ilişkin aura: ne denli yakınımızda bulunursa bulunsun duyulan uzaklık duygusu.

“Sanat yapıtının biricikliği ile, geleneğin bağlamı içersinde yerleşikliği arasında özdeşlik bulunmaktadır (…) Sanat yapıtının geleneğin bağlamına en eski yerleşme ortamı, kült ortamıdır. Bilindiği gibi, en eski sanat yapıtları önce büyüsel, sonra da dinsel nitelikli kutsal törenlerin hizmetinde kullanılmak üzere oluşturulmuştur. Burada belirleyici olan nokta, sanat yapıtının özel bir atmosfer (aura) taşıyan varoluşu ile törensel işlevi arasındaki bağıntının hiçbir zaman bütünüyle kopmamasıdır. Başka deyişle, ‘otantik’ sanat yapıtının biriciklik değeri, temelini, özgün ve ilk kullanım değerine de kaynaklık etmiş olan kutsal törende bulur (…) Sanat yapıtının teknik yoldan yeniden-üretilebilirliği dünya tarihinde ilk kez olarak yapıtı kutsal törenlerin asalağı olmaktan özgür kılmaktadır.” Alımlama: Sanat Yapıtı - Kült değeri: yapıtın görülmesi değil, varlığı önemli. Büyü işlevi. - Sergileme değeri: sanatsal işlev. “Fotoğraf alanında sergileme değeri, kült değerini bütünüyle geri plana itmeye koyulmuştur. Ancak kült değeri geri çekilirken belli bir direnişte de bulunmaktadır.” Eski fotoğraflar

Postmodern Çağda Yeniden-Üretim: Sanat yapıtının çeşitli araçlarla çoğaltımı: Özgün örnek, kopyaya oranla, hem maddi hemde manevi anlamda daha değerli. Ancak bu değer, onun “biriciklik” özelliğinden değil, pek çok kopyanın özgün örneği olmasından kaynaklanıyor. Daha önce tek bir yerde bulunan imge artık çok farklı bağlamlarda bulunabiliyor: kitap, reklam, internet vd. Bilgisayar ve dijital medyanın görsel kültüre etkisi.

Mona Lisa (Leonardo, 1503)

Dijital Mona Lisa: 1965’de bilgisayar aracılığıyla dijital yoldan yeniden üretildi. Bu “dijital başyapıt”ın kopyaları internette satılıyor (bkz. www.digitalmonalisa.com)

L.H.O.O.Q. (M. Duchamp, 1919) Young Mona Lisa (Botero) Two Golden Mona’s (Andy Warhol)

Bkz. www. monalisamania. com/artmain. htm Mona knitting (Unknown) Bkz. www.monalisamania.com/artmain.htm Mona knitting (Unknown) Manhattan Mona Lisa (Ashkar)

Monica Lewinsky, New Yorker, 8 Şubat, 1999

Yeniden-Üretilen İmge ve Siyaset “Sanatsal üretimde otantiklik ölçütünün iflasıyla (yeniden-üretimle) birlikte, sanatın toplumsal işlevi de bir bütün olarak köklü bir değişim geçirmiştir. Sanatın kutsal törenden temellenmesinin yerini bir başka uygulama, yani sanatın politika temeline oturtulması almıştır.” John Heartfield, Adolf as Superman: “He Swallows Gold and Spits Out Tin-Plate” (1932)

İmgelerin çoğaltımı ve internet aracılığıyla dolaşımı

Görsel Teknolojiler ve Görüngübilim: Görüngübilim (fenomenoloji): Bilgi ve doğruya ancak öznel deneyim yoluyla ulaşılabileceğini savlayan görüş. Görsel iletişim araçlarının görüngübilimi: her aracın kendine özgü ayırtedici nitelikleri, ve bu niteliklerin sözkonusu aracın ürettiği imgeyi alımlamamıza etkisi. Fotoğraf, sinema, televizyon, bilgisayar imgeleri

Dijital İmge Dijital imgede, kopya ve orijinal arasında farklılık düşüncesine yer yoktur. Dijital imgenin değeri, bilgi kaynağı olmasından, kolay ulaşılmasından, üzerinde oynanmasından, bilgisayarda saklanmasından yada download edilebilir olmasında gelmektedir. Dijital imgeyle birlikte fotoğrafik gerçeklik kavramı da sorgulanmaya başlamıştır.

Robert Capa, Near Cerro Mriano (Cordoba frobt), 5.9.1936