GRUP MUAFİYETİ VE GARANTİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

Sözleşmelerde Damga Vergisi
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
İHALEYE KATILMADA YETERLİK KURALLARI 1- EKONOMİK VE MALÎ YETERLİK 2- MESLEKİ VE TEKNİK YETERLİK.
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
İstanbul /Tüyap Kongre Merkezi
HOŞGELDİNİZ BİREYSEL SİGORTALAR / HASAR DEPARTMANI
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
Yeterlilik Belgeleri ve Yeterlilik Kriterleri (Mali Hizmetler Uzmanı)
6111 Sayılı Kanunla Yapılan Sigorta Primi Düzenlemeleri
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
Doğrudan Tazmin Sistemi (DTS) Takas Odası Projesi
MUHASEBE EĞİTİMİ.
Gürsoy Yem Gıda Hayvancılık Sanayi tic. Ltd. şti.
COĞRAFİ İŞARETLER Seher AÇIKEL Marka Uzmanı Aralık 2010 Antalya.
OTO KAZA SİGORTALARI - HİZMET KALİTE İYİLEŞTİRME
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
DÜZENLENMEMİŞ ALANDA KARŞILIKLI TANIMA YÖNETMELİĞİ 16 Ağustos 2012 ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİ KAPSAMINDA ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINCA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Motorlu taşıtlardan kaynaklanan.
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
Kıyı Tesisleri Deniz Kirliliği Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası 19/10/2010, İstanbul 19/10/2010, İstanbul.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARI PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARLAMA FAALİYETLERİ - İBGS 2009/5 YURTDIŞINDA DÜZENLENEN FUARLARA KATILIM - İBGS 97/5.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
Motorlu aracın işletilmesi sırasında 3
Gündem Belge, herhangi bir bireysel veya kurumsal fonksiyonun yerine getirilmesi için alınmış veya fonksiyonun sonucunda üretilmiş, * içerik, * ilişki.
Markalaşmanın yolu, doğru ‘den geçer.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI EK DERS ÜCRETLERİ
ERZURUM ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
İŞYERİM PAKET SİGORTALARI
K AYıTLı E LEKTRONIK P OSTA E LEKTRONIK TEBLIGAT YÖNETMELIĞI ( TR SY. RG ) KEP YÖNETMELIĞI ( TR SY. RG ) SMMM Güney.
1 Ziraat Sigorta A.Ş.. 2 Ziraat Sigorta A.Ş. TIBBİ KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ MESULİYET SİGORTASI (HSS)
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
Konu : Sigorta – Trafik Cezaları – Trafik Suçları
Standardizasyon.
SİGORTA BİLGİ ve GÖZETİM MERKEZİ (SBM) ve TRAMER
Neşe İLOĞLU Marka Uzmanı 06/01/2017
Teknik Karşılıklar 12/05/2017.
25/01/2017 tarihli değişiklikler
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
PANELVAN-KAMYON-KAMYONET MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ VE GİDER NİTELİĞİ
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

GRUP MUAFİYETİ VE GARANTİ

KAYNAKLAR : 1-12 Kasım 2005 tarihli ve 25991 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Grup Muafiyeti Tebliği 2-17.01.2008 tarihli Rekabet Kurulu Kararı 3-15 Ağustos 2003 tarihinde yürürlüğe giren ve SADECE C-1 maddesinin 30.06.2009 tarihli ve 27274 nolu Resmi Gazetede yayımı ile değişen Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası ( TRAFİK SİGORTASI ) Genel Şartları 4-TC Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Sigorta Denetleme Kurulu Sigorta Denetleme Uzmanı Sn Şenol Serkan Şentürk’ün Nisan 2011 sayılı Reasürör Dergisi’ndeki Makalesi 5-TÜRKAK Akreditasyon Kurumu

1-ORJİNAL YEDEK PARÇA NEDİR. 2-O. E 1-ORJİNAL YEDEK PARÇA NEDİR ? 2-O.E.M ( Original Equipment Manufacturer ) YEDEK PARÇA NEDİR ? 3-O.E.M YEDEK PARÇA YETKİLİ SERVİSLERDE KULLANILABİLİR Mİ ? 4-YETKİLİ SERVİSLERDE O.E.M YEDEK PARÇA KULLANILMASI HALİNDE ARAÇ GARANTİDEN ÇIKAR MI ? 5-YETKİLİ SERVİSLER DIŞINDA ONARILAN ARAÇLARDA O.E.M YEDEK PARÇA KULLANILMASI HALİNDE GARANTİ DURUMU ?

6-EŞDEĞER ( O. E. P – Original Equivalent Parts ) YEDEK PARÇA NEDİR 6-EŞDEĞER ( O.E.P – Original Equivalent Parts ) YEDEK PARÇA NEDİR ? a)Kasko açısından b)Trafik açısından 7-YAN SANAYİ PARÇA NEDİR ? Kısaca : Düşük Kalite Parçalar ( Aftermarket Auto Parts ) diye tanımlanan parçalara Kamu Otoritesinin bakışı ? 8-ÇIKMA VE SÖKME PARÇALAR ? 9-EŞDEĞERLİK NASIL SAĞLANMALI ?

2005/4 sayılı “Motorlu Taşıtlar sektöründeki Dikey Anlaşmalar ve Uyumlu Eylemlere İlişkin Grup Muafiyeti Tebliği”nin 3. maddesinin (r) bendinde ORJİNAL PARÇA ; “Bir motorlu aracın üretiminde veya montajında kullanılan parçalarla aynı kalitede olan ve söz konusu motorlu aracın üretiminde veya montajında kullanılan parçaların veya yedek parçaların üretiminde sağlayıcı tarafından getirilen spesifikasyonlara ve üretim standartlarına göre üretilmiş yedek parçalar anlamına gelmektedir.

O.E.M YEDEK PARÇA Aracın parçaları ile aynı üretim bandında üretilen yedek parçalar da bu kapsamdadır. Bu parçaların, söz konusu aracın montajında kullanılan parçalarla aynı kalitede olduğunun ve araç üreticisinin spesifikasyonlarına ve üretim standartlarına göre üretildiğinin parça üreticisi tarafından belgelendirilmesi halinde, aksi kanıtlanana kadar, orijinal yedek parça olduğu varsayılır”

REKABET KURUMU , 2005/4 TEBLİĞİNİN 3 REKABET KURUMU , 2005/4 TEBLİĞİNİN 3. MADDESİNİN ( r ) BENDİNDEKİ BU KARARLARIYLA ; O.E.M YEDEK PARÇALARIN YETKİLİ SERVİSLERDE KULLANILABİLMESİNİN ÖNÜNÜ AÇMIŞTIR . BU KARAR ÇERÇEVESİNDE YETKİLİ SERVİSLERDE O.E.M YEDEK PARÇA KULLANILABİLİR

O.E.M YEDEK PARÇA KULLANILMASI DURUMUNDA ARAÇ GARANTİ KAPSAMINDAN ÇIKARILABİLİR Mİ ? Bu soruya verilecek cevap bir önceki bahiste anılan karar hükmünün doğrultusunda “ Hayır “ dır . Garanti kapsamı dışına çıkarılabilmek için ileri sürülebilecek tek argüman ; aracın yetkili olmayan servislerde tamiridir . Yetkili servislerde yapılan tamiratlarda böyle bir itiraz geçersizdir .

Eşdeğer Parçalar (Original Equivalent Parts - OEP): Üreticisi tarafından orijinal (OEM) parça vasfında olduğu iddia edilen “ikincil pazar” parçalar “orijinal eşdeğer parça” olarak tanımlanmaktadır. Tebliğin 3. maddesinin (s) bendinde eşdeğer yedek parça, “Bir motorlu aracın montajında kullanılan parçalarla eşdeğer kalitede olduğu varsa mevzuat gereği aranan mecburi standartlara uygunluğunun üreticisi tarafından belgelendirilmesi gereken parçalar” olarak tanımlanmıştır.

Böylece Tebliğ , aracın montajında kullanılan parçalarla aynı kalitede olan ancak üreticisi tarafından sağlanan üretim standartları ve spesifikasyonlara uygun olarak üretilmeyen parçaları eşdeğer kalitede parçalar olarak tanımlamaktadır. Bu durumda eşdeğer parçalar orijinal parçalarla aynı veya daha üst kalitede fakat buna karşılık farklı spesifikasyonlara sahip parçalardır. Eşdeğer parça üreticisi ürettiği parçanın orijinali ile “aynı kalitede” olduğunu ispatlarsa ürettiği parça eşdeğer parça olacaktır.

Yan Sanayi Düşük Kalite Parçalar (Aftermarket Auto Parts): Piyasada kısaca “yan sanayi” olarak adlandırılan söz konusu parçalar orijinal ya da eşdeğer parçalara göre düşük kalitede ve fiyatta olan parçalardır.

KAMU OTORİTESİNİN YAN SANAYİ YEDEK PARÇA KULLANILMASINA BAKIŞI : Hazine Müsteşarlığı’nın 06.11.2009 tarih ve 2009/18 sayılı Genelgesinde: “Mevzuatın izin verdiği sınırlar dışına çıkılarak araç değerini düşürecek nitelikte parça takılması uygulamasından vazgeçilmesi “ hükmü ile

27.10.2010tarih ve 2010/38 sayılı Sektör Duyurusunda ise : “Sigortalıların ve hak sahiplerinin mağdur edilmemesini teminen parça tedarik uygulamasının anılan Tebliğde (Motorlu Taşıtlar Sektöründeki Dikey Anlaşmalar ve Uyumlu Eylemlere İlişkin Grup Muafiyeti Tebliği) yer alan tanımlamalara uygun biçimde yürütülmesi gerekmektedir. Aksi durumlarda sorumlular hakkında 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 34 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (f) bendi uyarınca müeyyide uygulanacaktır” hükmü mevcuttur .

ÇIKMA VE SÖKME PARÇALAR : Çıkma parçalar kazaya uğramış araçların onarılarak yeniden kullanıma hazır hale getirilmiş parçalarıdır. Sökme parçalar ise kazaya uğramış araçların onarım gerektirmeyen sağlam parçalarıdır .

EŞDEĞER ( Original Equivalent Parts – O. E EŞDEĞER ( Original Equivalent Parts – O.E.P ) PARÇALAR İLE YAN SANAYİ DÜŞÜK KALİTE ( Aftermarket Auto Parts ) PARÇALARIN BİRBİRLERİNDEN AYIRT EDİLEBİLMESİNE İLİŞKİN KURALLARIN NET OLARAK KONULMASININ , YAN SANAYİ PARÇA KULLANILMASI OLASILIĞININ EKSPERLERDE YARATTIĞI TEDİRGİNLİĞİ GİDERECEĞİ , ÖTE YANDAN , SEKTÖREL MEMNUNİYETİ ARTTIRACAĞI DÜŞÜNÜLMEKTEDİR . O HALDE ; EŞDEĞERLİK NASIL SAĞLANMALIDIR ?

Motorlu bir taşıt ortalama olarak 5. 000’e yakın parçadan oluşmaktadır Motorlu bir taşıt ortalama olarak 5.000’e yakın parçadan oluşmaktadır. Her bir parça için eşdeğerlik belgesi almak yüksek maliyet gerektiren ve uygulamada gerçekleşmeyen bir durumdur. Her bir ürün için eşdeğerlik belgesi almak yerine üreticiler üretim sistemlerine ilişkin kalite yönetim sertifikaları almaktadırlar.

Yedek parça üreticileri üretim sistemleri için çeşitli sertifikalar alabilirler. Bu sertifikalar üretimlerinin örneğin çevreyle ilgili kriterlere uyumuna (Environmental Management System - ISO 14001: 2004) veya genel kalite yönetim sistemine (Quality Management System – ISO 9001) ilişkin olabilir. Söz konusu sertifikalar yan sanayi ürünlerin orijinal parçalarla eşdeğer olduğunu belgelendirmezler. Tedarikçi firmalar tarafından bu belgeler yanıltıcı bir biçimde eşdeğerlik belgesi olarak sunulabilmektedir.

Bugün için otomotiv yedek parça piyasasında üreticilerin yüksek kalitede üretim yönetim sürecine sahip olduklarının başlıca belgesi ISO/TS 16949:2002’dir. Belli başlı taşıt üreticileri kendilerine üretim yapan yedek parça tedarikçilerinin söz konusu belgeye sahip olmalarını şart koşmaktadır. Markaya söz konusu belgeyi veren kalite kontrol kuruluşunun gerekli koşulları taşıyıp taşımadığı da Türk Akreditasyon Kurumu vasıtasıyla teyit edilmelidir. BUNUN 15. SAYFADA BELİRTİLEN ÇEKİNCELERİ ORTADAN KALDIRACAĞI VE BEKLENEN FAYDAYI SAĞLAYACAĞI DÜŞÜNÜLMEKTEDİR .

TRAFİK SİGORTASI HASARLARI AÇISINDAN EŞDEĞER PARÇA : Trafik sigorta poliçesinin yürürlüğe giriş tarihi : 15 Ağustos 2003 , Grup Muafiyeti Tebliğinin 25991 sayılı Resmi Gazetede yayım tarihi : 12 Kasım 2005 olduğuna göre ; Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının “Tazminat ve Giderlerin Ödenmesi” başlıklı B.2. maddesinin 4. fıkrası; “Hasar halinde,hasar gören parça, onarımı mümkün değilse veya eşdeğeri parça ile değiştirilme imkânı yok ise yenisi ile değiştirilir. Bu durumda taşıtta bir kıymet artışı meydana gelse dahi bu fark tazminat miktarından indirilemez.” hükmünü amir olup, anılan hüküm gereği hasarlı aracın tamir edilmesi ya da eşdeğer parça ile değiştirilme imkânı yok ise yenisi ile değiştirilmesi gerekmektedir.

Yani , Grup Muafiyeti Tebliğinin yayımından önce ,Trafik sigorta poliçesinde yer alan ” eşdeğeri parça “ kavramının ; çıkma ve sökme parçaları işaret ettiği ve bunun da poliçe genel şartlarına aykırılık değil tam aksine uygun olduğunu düşündürmektedir .