ZÜBEYİR ÜLGER SMMM YENİ VERGİ KANUNLARININ TİCARİ ETKİLERİ VE GELECEĞE BAKIŞ ZÜBEYİR ÜLGER SMMM
Plan Giriş Gelecekte vergi idaresinin takibi Taslak Vergi Kanunlarından Öngörüler Elektronik Takip Sonuç
2020’lerde Mali İdare Böyle mi Takip Edecek Çağrı merkezi müşteri temsilcisi: ‘Bizim Pizzayı aradığınız için teşekkürler, nasıl yardımcı olabilirim?’ Müşteri: ‘Merhaba, bir siparişim olacak…’ Önce ‘çok amaçlı kart’ numaranızı alabilir miyim lütfen? Tabii, bir dakika lütfen, evet okuyorum. 880987654789789034446-65-2476
Evet şimdi oldu. Merhaba Sayın Ahmet Bulut, Atatürk Bulvarı No 35/6, tekrar hoş geldiniz. Ev telefonunuz; 346456745, işyeri numaranız; 349230999, cep numaranız; 567266609 ve şimdi bizi evden arıyorsunuz… Evet evden arıyorum. Bütün numaralarımı nereden buldunuz, inanamıyorum! Biz de ‘Merkezi Bilgi Sistemi’ne bağlıyız efendim… Tamam tamam… Deniz mahsulleri pizzanızdan sipariş etmek istiyorum.
Anlıyorum efendim, ama bunun sizin için iyi bir seçim olduğunu düşünmüyorum. Nasıl yani? Tahlil sonuçlarınıza göre yüksek tansiyonunuz ve çok yüksek bir kolesterol değerleriniz var. Bu saatte deniz mahsulleri yemeniz doğru olmaz. Peki, siz ne tavsiye edeceksiniz bakalım, sevgili doktorum? Neden bizim tamamen organik Akdeniz pizzamızdan yemiyorsunuz, eminim çok seveceksiniz.
Nasıl bu kadar emin olabiliyorsunuz küçük hanım, sorabilir miyim lütfen? Geçen hafta şehir kütüphanesinden ‘Akdeniz Mutfağı’ adlı kitabı aldığınızı görüyorum. Ayrıca Amazon’dan da iki tane Akdeniz yemekleri ile ilgili kitap siparişiniz var. Emin olun bu pizzamız tam size göre! Tamam tamam pes. Bir şey sormayacağım artık. Bana lütfen Akdeniz pizzanızdan üç adet aile boyu yollar mısınız lütfen? Bir de hesap ne tutuyor öğrenebilir miyim?
Evet Ahmet bey, sekiz kişilik aileniz için siparişiniz uygundur Evet Ahmet bey, sekiz kişilik aileniz için siparişiniz uygundur. Borcunuz da 450 bin lira. Peki, tamam. Kredi kartıyla ödemek istiyorum. Sanırım bu imkansız Ahmet bey. Çünkü kredi kart limitinizi aşmış bulunuyorsunuz. Geçen ekimden beri bankaya borcunuz olan 356.989,00 TL’yi de ödememiş durumdasınız. Bu durumda en uygun ödeme şekli nakit gözüküyor. Peki, o zaman hemen gidip köşedeki ATM’den para çekmem gerekiyor, arkadaşınız gelmeden hallederim.
Korkarım bu da mümkün değil Ahmet bey çünkü günlük para çekim limitinizi aşmış durumdasınız. Tamam ama siz karışmayın artık pizzaları gönderin yeter. Paranızı da hazırlayacağım merak etmeyin. Bu arada, ne kadar sürede gelecek siparişim acaba? Kırk beş dakika efendim. Ancak ‘bu çok uzun, bu kadar bekleyemem’ diyorsanız kendi motosikletinizle de gelip alabilirsiniz. Ne dediniz?
Merkezi Bilgi Sistemine göre kayıt numarası 6700-554-24 olan bir motora sahipsiniz de… ???? Başka bir isteğiniz var mı? Hayır yok. İlanınızda belirttiğiniz gibi üç de Coca-Cola yollayacaksınız değil mi?
Aslında öyle ama raporlara bakılırsa aynı zamanda diyabet hastası olduğunuzu anlıyorum. Ben senin… Lütfen konuşmanıza dikkat edin Ahmet bey. Başkasına hakaretten dört ay önce başınızın derde girdiğini ve tutuklandığınızı biliyorum. … Müşteri artık yanıt veremez, çünkü bayılmıştır…”
Yeni Türk Ticaret Kanunu 14. 02 Yeni Türk Ticaret Kanunu 14.02.2011 tarihli resmi gazete yayımlandı ve 01.07.2012 tarihinde uygulanmaya başlanacaktır. Yeni Türk Borçlar Kanunu 04.02.2011 tarihli resmi gazetede yayımlandı ve 01.07.2012 tarihinde uygulanmaya başlanacaktır. Vergi usul kanunu taslağı halen üzerinde çalışılmakta ve Yeni TTK uygulamasından önce yasalaşması beklenmektedir. Gelir Vergisi kanunu yenilenmekte ve en kısa zamanda yürürlüğe konulacaktır.
Yeni Vergi Yasalarının Olası Etkileri Yasa koyucu artık malı takip etmeyi 2. Plana itmektedir. Para ve giderlerin öncelikli takibine başlanmıştır. TC Vergi numarası ile kişiler,vergi numarası ile kurumlar elektronik takip altındadır. Nereden buldun veya Kaynağı nedir sorularının alt yapısı hazırlanmaktadır. Elektronik sistem ile e-haciz, e-fatura, e-defter vb. uygulamalar hızla yasalaşmakta ve tüm hareketler elektronik sistem ile takip edilmektedir.
Teknoloji nimet mi? Külfet mi? KDV iade işlemlerinde mal veya hizmet aldığınız firmalar kademe kademe kontrole tabi tutulmaktadır. Form Ba-Bs Bildirimleri ile çapraz kontroller yapılmaktadır. Elektronik sisteme yıl sonu mizanların gönderilmesi ile otokontroller yapılmaktadır. TC numarasından vergi mükellefi olunmadan yapılan gayrimenkul ve oto alış satışları yapanlar takip edilmektedir. Banka hesaplarındaki yıllık hareketlerin belirlenen kotaların üzerine çıkanlar takip edilmektedir. Yurt dışı giriş ve çıkışlar ile kredi kartı harcamaları takip edilmektedir.
Tüm bu elektronik takiplerden dolayı vergi ve cezalara muhatap kalınmaması için; Kayıtdışı çalışmalar yapılmamalıdır. Değer artış kazançları, kira gelirleri beyan edilmelidir. Şirket ortaklarına ait özel banka hesaplarındaki hareketlerin sorgulanacağı unutulmamalıdır. Şirketten borç para veya kefalet alınmamalı, alınmış olanlar adatlandırılarak tasfiye edilmelidir.
Şirket ortakları şirkete sürekli borç vermemeleri, borç alacak ilişkisinin varlığında ise kaynağının izahının mümkün olması. Mal ve hizmet alımlarında, faturanın satıcıya ait olup olmadığının irdelenmesi. İşlem tesislerinden sonra değil , işleme başlamadan önce Mali Müşavirinizden-Yeminli Mali Müşavirinizden ve Hukuk Danışmanınızdan görüş almanız.
AV. SEDA KULAK ANKARA BAROSU 18953 (AVUKAT- MARKA VEKİLİ) 1982 yılı Ankara doğumludur. 1993-2000 yılları arası Ankara Anadolu Lisesi- Fransızca Bölümü, 2000-2005 yılları arasında Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunudur. Adli yardım, Banka ve Ticaret Hukuku, Kamu İhale Hukuku, Avrupa İnsan Hakları, Ceza Muhakemesi Kanunu konularındaki eğitimlerini tamamlamış olup, 2006 yılından itibaren serbest avukat olarak çalışmaktadır.
Vergi Hukukunda Sahte Fatura: Sahte fatura nedir? Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı fatura nedir? Şirket yöneticilerinin sorumlulukları nelerdir? Hapis cezası uygulanmakta mıdır? Alınacak tedbir ve önlemler nelerdir?
Sahte Fatura, Gerçek bir muamele veya durum olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belge, sahte belgedir. Sahte fatura ve cezai müeyyidesi 213 sayılı Vergi Usul Kanunun 359/b maddesinde tanımlanmaktadır.
Muhteviyatı İtibariyle Yanıltıcı Fatura; Gerçek bir muamele veya duruma dayanmakla birlikte bu muamele veya durumu mahiyet veya miktar itibariyle gerçeğe aykırı şekilde yansıtan belge ise, muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgedir. Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı fatura ve cezai müeyyidesi 213 sayılı Vergi usul Kanunun 359/a maddesinde açıklanmıştır.
Şirket Yöneticilerinin Sorumluluğu; Limited Şirketlerde ,şirket müdürleri, Anonim Şirketlerde Yönetim kurulu sahte ve muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kullanımından sorumludurlar. Fiilin faili belirli ise, söz konusu cezanın muhatabı o kişi veya kişilerdir.
Hapis Cezası Var Mıdır? Evet, 213 sayılı VUK’nun 359. Maddesine muhalefet edilmesinin hapis cezası vardır. 359/a muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kullananlar 18 aydan 3 yıla kadar hapis cezasıyla yargılanır, 359/b sahte belge kullananlar hakkında, 3 yıldan 5 yıla kadar hapis cezasıyla yargılanırlar.
Hapis Cezası Artırıldı Mı? Evet, 03.07.2009 tarih ve 27277 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5904 sayılı Kanun’un 23. Maddesi ile değişmiştir. Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kullanımı ile sahte belge kullanımı fiillerine ait verilecek cezalar yeniden düzenlenmiştir. Verilecek hapis cezalarının para cezalarına dönüştürülmesi yeniden düzenlenmiştir,
Cezalara ilişkin değişikler aşağıdaki tabloda açıklanmıştır. Sahte ve Muhteviyatı İtibariyle Yanıltıcı belge kullananlarda: Hapis cezası 6 aydan 3 yıla kadar. Hapis cezası para cezasına çevrilebilir. Hapis cezasını para cezasına çevirmede asgari ücret kıstası vardır. Hapis cezası 18 aydan 3 yıla kadar. Hapis cezası para cezasına çevrilemez. Hapis cezasını para cezasına çevirmede asgari ücret kıstası kaldırılmıştır.
Cezalara ilişkin değişikler aşağıdaki tabloda açıklanmıştır. Sahte belge kullananlarda: Eski Düzenleme Yeni Düzenleme Hapis cezası 18 aydan 3 yıla kadar. Hapis cezası para cezasına çevrilebilir. Hapis cezası 3 yıldan 5 yıla kadar. Hapis cezası para cezasına çevrilemez.
Hapis ve vergi cezalarına muhatap kalınmaması için alınacak tedbirler: Ödemelerinizin mutlaka banka ve diğer finans kurumları aracılığı ile yapılması, Alınan faturalara ilişkin sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, kantar fişi.ambar fişi,yükleme boşaltma hamaliye veya kiralama belgelerinin alınarak fatura ekine konulması, Alış veriş yapılan firmalar hakkında gerekli istihbarat çalışmalarının yapılması ve evraklarının saklanması, İlk defe alışveriş yapılan firmalara ait beyanname, Form Ba-Bs bildirimleri üzerinden Mali Müşavirlerinize analiz yaptırmanız,
Hapis ve vergi cezalarına muhatap kalınmaması için alınacak tedbirler: Şüphe duyduğunuz firmalara özellikle YMM’niz tarafından karşıt inceleme yaptırmanız, Tevkifat konusu mal alışlarınız için mutlaka tevkifatlı fatura almanız, Ciro ile çek vermeniz halinde mutlaka makbuz düzenlemeli, makbuz ekine çekin arka ve ön yüzünü ihtiva eden ve müşteriniz tarafından kaşeli imzalı çek fotokopisini ek yapmanız, Çek ile veya banka üzerinden yapılan ödemelerde mutlaka müşterinizin Adı-Unvanı , vergi dairesi ve numarası veya TC kimlik numarasını yazmalısınız.
Hapis ve vergi cezalarına muhatap kalınmaması için alınacak tedbirler: Nakliye faturası adınıza kesilmiş ise taşıma irsaliyesi ile nakliye faturasını almanızı, nakliye bedeli satıcı firma adına ise taşıma irsaliyesinin bir suretini mutlaka taşıyıcıya imzalatıp almalısınız. Özellikle KDV’li faturalar için gereken hassasiyetin gösterilerek, Mali müşavirlerinizden veya Yeminli Mali Müşavirlerden gerekli tavsiyeleri alınız, Şirketinizdeki işlem yapan müdür,çalışan,muhasebeci veya belgeyi alan kişinin belge arkasına mutlaka imzasını alınız.
==TEŞEKKÜRLER==
YENİ TTK’NIN GETİRDİĞİ YENİLİKLER VE YÖNETİCİLERİN SORUMLULUKLARI ZÜBEYİR ÜLGER SMMM
Mevcut TTK neden değiştirilme gereği duyuldu? Tek ortaklı şirket kurulabilecek mi? Şirket ortak ve yöneticilerine hapis cezası mı geliyor? Ticari faiz ve bileşik faizde ne gibi değişiklikler oldu? Ticaret unvanımız sadece bulunduğumuz il sınırlarında mı korunacak? Yeni şirket kuruluşu ve sermaye artırımı kolaylaşıyor mu zorlaşıyor mu? Kiracılık hakkı devredilirken mal sahibinin söz hakkı, rızası kaldırıl mı? Şirket birleşme,bölünme ve tür değiştirmelerinde ne değişti? Elektronik ortamda genel kurul ve yönetim kurulu toplantıları yapılabilecek mi? Elektronik ortamda tebligatlar ve hukuki sonuçları? Sorularına beraber cevap arayacağız.
6102 SAYILI YENİ TÜRK TİCARET KANUNU’NUN GETİRDİĞİ YENİLİKLER 01.07.2012 tarihinde uygulamaya girecek olan TTK uluslar arası arenada Türk şirketlerinin önünü açmıştır. Yeni TTK ile uygulama çözümsüz kalan hukuki sorunlara çözüm yolları üretilmiştir. Ticaret hukuku Avrupa Birliği hukukuna uygun hale getirilmiştir. Tek kişilik şirket, şirketler topluluğu gibi modern hukuki kurumların oluşturulmasını sağlamıştır.
Ticaret siciline dair yenilik, yetki ve sorumluluklar yeniden düzenlenmiştir. Ticaret unvanının korunması yeniden düzenlenmiştir. Ayni sermayelerin tapu tescilinde ticaret siciline görevler yüklenmiştir. Ticaret sicil müdürü tarafından tescile davete aykırı davrananlara idari para cezası kesilebilecektir. Merkezde ve anasözleşmede yapılan değişiklikler şubelerin bulunduğu ticaret sicillerinde de mi tescil ve ilan edilecektir?
Ticari faizde ne gibi düzenlemeler yapılmıştır. Bileşik faiz yasaklandı mı? Bileşik faiz uygulamasında tüketicinin korunmasına yönelik hükümleri ihlal eden sözleşmeler yok hükmünde sayıldı. Borçlunun temerrüdünde yapılan düzenlemeler, Kefillere temerrüt faizinin işletilebilmesi için, kefile borcun ödenmediğinin bildirilmesi zorunlu tutuldu. Faiz oranlarının belirlenmesinde 3095 sayılı kanun dikkate alınacaktır.
Ultra Vires yasağı kaldırıldı mı? Şirketlerin birleşme, bölünme ve devralma işlemleri açıkça düzenlendi ve kuralları konuldu. Tasfiye halindeki şirket birleşmeye katılabilir mi? Sadece aynı türden şirketler mi birleşip bölünebilecek? Bir sermaye şirketi şahıs şirketine bölünebilir mi? Sermaye şirketi şahıs şirketine devredilebilir mi?
Şirket ortakları şirkete borçlanabilecek mi? Şirketin ortaklardan geçmişten gelen alacaklarında ödeme planı ve süresi yasaya konuldu. Kar payı avansı alınması ortağın şirkete borçlandığı anlamına mı gelir? Ortak şirkete borçlandığında hapis cezası mı alacak. Tersi durumun varlığında şirketin ortağa borçlanmasında düzenleme getirildi mi?
Yeni TTK Anonim şirketlerin kuruluşunu nasıl etkiledi? Tek ortaklı AŞ kurulabilecek veya ortak sayısı bire indirilebilecek. Yönetim kurulunda pay sahibi olmayan kişiler görev alabilecek mi? Üniversite mezunu kişilerin yönetim kuruluna alınma zorunluluğu getirildi. Kuruluş sermayesinde bir değişiklik oldu mu? Anonim şirket kendi paylarını devir alabilir mi?
Tüzel kişilerin yönetim kurulu üyesi olmasında değişiklikler yapıldı mı? Yönetim kurulunun kusurlarından dolayı hak ve yükümlülükleri nelerdir.? Yeni TTK yönetim kurullarına ilişkin yeni düzenlemeler getirdi mi? Denetim kurulu organı yeni kanunda yerini hangi müesseseye bıraktı?
Genel kurul elektronik ortamda yapılabilecek. Çağrısız genel kurul hakkında bir düzenleme var mı? Toplantı ve karar yeter sayısında bir değişikliğe gidiyor mu? Belediye ve Vakıflara ait şirketlerin genel kurulları ve yapılanmaları kolaylaştırıldı mı?
Limited şirketlerdeki asgari 2 ortak sayısı şartı kaldırıldı. Limited şirket asgari sermayesi ve kuruluşta taahhüdün peşin yerine getirilmesi olumlu bir yaklaşım mı? Limited şirketlerin esas sözleşmeleri yeni yasaya uygun olarak revize edilecek. Resen terkin edilmiş şirketler ticaret sicilinden silinecek mi? Limited şirketlerde hisse devrinde değişikliğe gidil mi?
Yeni TTK ile şeffaflık kapsamında getirilen ilke ve zorunluluklar var mı.? İnternet sitesi yapılması ve hangi bilgilerin açıklanacağı Kanunun 1524. Maddesinde açıklanmıştır. İnternet sitesindeki bilgilerin yayınlanma süresi ve deftere kaydedilmesi düzenlenmiştir. İnternet sitesi yaptırmayan veya yasanın öngördüğü bilgiler açıklamayan şirket yönetim kurulu ve müdürleri hapis cezası mı alacak? İnternet sitesindeki yayınlanan bilgiler ticari sırrın ifşası veya vergi mahremiyetini ihlal mi? Öyleyse VUK taslağında halen vergi mahremiyeti maddesi neden yeniden düzenlenmiyor?
Şirketlerde bağlılık ve rekabet etmeme yasağı ile ilgili düzenlemeler yapılmıştır. Ticari hükümlerle yasaklanmış işlemler ile mal ve hizmet tedarikinde geç ödemenin sonuçları (md.1530) KOBİ büyük işletmelerden alacağını 30-60 gün içerinde alabilecektir. Tacirler arası bildirimler ve ispat işlevi düzenlenmiştir. (md.1525-1526) Tacirler arası satımlar ve 2 yenilik. Ayıplı malda zamanaşımı ve kısmi mal teslimlerinde düzenleme (YTTK md.23,YBK md.231) Fatura ve teyit mektubuna itiraz (YTTK md.21)
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe ve Kontrol Bölümünden 1988 yılında mezun oldu. Aynı yıl Varna İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinin Muhasebe ve Kontrol Bölümünü kazandı. 1989 yılında Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesine yatay geçiş yaptı ve 1993 yılında mezun oldu. 1994 yılında aynı üniversitede araştırma görevlisi oldu. 1996 yılında Sosyal Bilimler Enstitüsünde Muhasebe Yüksek Lisans programını, 2001 yılında da aynı Enstitünün Muhasebe - Finansman Doktora programını tamamladı. 2003 yılında Yardımcı Doçent, 2009 yılında da Doçent unvanını alan Yıldız AYANOĞLU halen Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır.
Neden bu kadar büyük bir değişiklik yapıldı? Doç. Dr.Yıldız AYANOĞLU Türkiye Muhasebe Standartlarına Şirketlerin Hazırlık Dönemi ve Beklentiler Neden bu kadar büyük bir değişiklik yapıldı? Neden Muhasebe Standartlarına ihtiyaç duyuldu? Ne zaman yürürlüğe girecek? Kimler uygulayacak? Neler değişti? Değişiklikleri uygulamayanlar hakkında yasal yaptırımlar neler olacak? SONUÇ: Değişikliklere şirketler nasıl uyum sağlayacak?
Neden Bu Kadar Büyük Bir Değişiklik Yapıldı? Türk Ticaret Kanunu’nun genel gerekçesinde bir ülkenin, sermaye ve kredi piyasalarının, uluslararası piyasaların bir parçası olabilmesi; ülkenin yabancı sermayeyi çekebilmesi, rekabet piyasasında güç olarak yer alabilmesi için, tam şeffaflığa dayalı, Uluslararası Muhasebe Standartları’na göre çıkarılmış finansal tablolara ihtiyacı olduğu belirtilmiştir. Kanunda da bu tür yeniliklere yönelik gerekli değişiklikler yapılmıştır.
Muhasebe Standartlarına Neden İhtiyaç Duyuldu? Gerçeğe Uygun İhtiyaca Uygun Tarafsız Karşılaştırılabilir Tutarlı Anlaşılabilir Zamanında Sunulmuş Güvenilir Finansal Bilgiye Olan İhtiyaç Ortak Raporlama Dili Sermayenin Küreselleşmesi Çok Uluslu Şirketler Teknolojik İlerlemeler Finansal İşlem Hızında Meydana Gelen Artış Sermaye Piyasalarının Uluslar arası Boyut Kazanması Ekonomik İşbirlikleri Güvenilir Finansal Bilgi İhtiyacı (Kamuyu Aydınlatma) Finansal Raporlamada Ortak Dil Kullanılması İhtiyacı 47
Ne Zaman Yürürlüğe Girecek? Uygulamanın Başlaması: 01.01.2013 (Md. 1534) Tüm İşletmeler – Kayıt Düzeni ve Finansal Raporlama * Büyük Şirketler – TMS * KOBİ’ler – KOBİ TFRS Tüm Sermaye Şirketleri - Denetim * Büyük Şirketler – Denetim Şirketi * KOBİ’ler – SMMM / YMM
Kimler Uygulayacak?
Neler Değişecek ? HEDEF KİTLE: Yatırımcılar, Borç Ve Kredi Verenler DEĞERLEME ÖLÇÜLERİ: Gerçeğe Uygun Değer FİNANSAL RAPORLARIN SAYISI VE İÇERİĞİ *Finansal Durum Tablosu (Bilanço) *Kapsamlı Gelir Tablosu *Nakit Akış Tablosu *Özkaynak Değişim Tablosu *Açıklamalar ve Dipnotlar
Değişiklikleri Uygulamayanlar Hakkında Yasal Yaptırımlar Neler Olacak? TTK’nun 64 ila 88’inci madde hükümlerine tabi gerçek ve tüzel kişiler; * Gerek ticari defterlerini tutarken, * Gerek münferit ve konsolide finansal tablolarını düzenlerken, Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu tarafından yayımlanan, Türkiye Muhasebe Standartlarına, Kavramsal çerçevede yer alan muhasebe ilkelerine ve bunların ayrılmaz parçası olan yorumlara aynen uymak zorundadırlar. Buna aykırı hareket edenlerin yüz günden üç yüz güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılması öngörülmüştür.
Değişikliklere Şirketler Nasıl Uyum Sağlayacak? 1. Şirketler, şeffaf ve rekabetçi bir ekonomi düzenine hazır hale gelmelidir. 2. Evrensel muhasebe standartlarına uyarlanmış Türkiye Muhasebe Standartlarının hayata geçirilmesi için, şirketin muhasebe düzeninin ve teknik altyapısının bu yeni düzene uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. 3. Sermaye şirketi kuranlar, şirketin kuruluşundan tasfiyesine değin şeffaflaşma ve dürüst resim verme ilkesinin şirkete egemen olacağının bilinciyle hareket etmelidir.
4. Ortaklar ve yöneticiyle şirketin ilişkisi, Yeni TTK’nun getirdiği kurallar ışığında gözden geçirilmelidir: Ortaklar cari hesabı ve yönetici cari hesapları en kısa sürede tasfiye edilmeli ve kanunun izin verdiği düzeye indirgenmelidir. 5. Yeni sistemde uzman hukukçuların, mali uzmanların, profesyonel yöneticilerin etkin işbirliği sağlanmalı ve bu işbirliğinin ürünleri,şirketin yönetim süreçlerine somut olarak yansıtılmalıdır.
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden mezun oldu. 2009 yılında SMMM oldu. Troyes Denetim Danışmalık Ltd. Şti.’nin kurucu ortaklarından biri olan Hasan Önder GÜVEN, aynı zamanda Murat Eğitim Kurumlarında Ekonomi, Maliye, Muhasebe Denetimi, Mali Analiz ve Türk Vergi Sistemi konularında dersler vermektedir. Denetçi kimliğinin yanı sıra çeşitli kurumlarca düzenlenen eğitim seminerlerinde eğitici olarak da görev almaktadır.
Yeni TTK. Işığında Şirketlerin Bağımsız Denetimi
DENETİM NEDİR? ŞİRKETLERİN MALİ NİTELİKTEKİ OLAYLARININ DOĞRULUĞUNUN BAĞIMSIZ BİR UZMAN TARAFINDAN ÖNCEDEN SAPTANMIŞ ÖLÇÜTLERE GÖRE İNCELENMESİ, DEĞERLENDİRİLMESİ VE RAPORLANMASI SÜRECİDİR.
HANGİ ŞİRKETLER DENETİME TABİ OLACAK? BÜYÜK ŞİRKETLER DENETİM KÜÇÜK ŞİRKETLER ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ ŞİRKETLER MİKRO ŞİRKETLER
DENETİMİN KONUSU VE KAPSAMI NELERDİR? ŞİRKETİN FİNANSAL TABLOLARI YÖNETİM KURULU YILLIK FAALİYET RAPORU ENVANTERİ İÇ KONTROL YAPISI ŞİRKETİN KARŞILAŞABİLECEĞİ RİSKLERİN TESPİTİNE İLİŞKİN UYGULAMALAR İŞLEM DENETİMİ DENETİMİN KONUSUNU VE KAPSAMINI OLUŞTURMAKTADIR.
YENİ TTK’DA DÜZENLENEN DENETİM TÜRLERİ İŞLEM DENETİMİ ÖZEL DENETİM FİNANSAL TABLO DENETİMİ
İŞLEM DENETİMİ NEDİR? BİRLEŞME BÖLÜNME TÜR DEĞİŞTİRME ŞİRKET KURULUŞU SERMAYE ARTIRIMI, AZALTILMASI MENKUL KIYMET İHRACI GİBİ ÖZELLİK ARZ EDEN İŞLEMLERİN DE DENETÇİ TARAFINDAN AYRICA DENETLENMESİDİR.
ÖZEL DENETİM NEDİR? HERHANGİ BİR PAY SAHİBİ ŞİRKETTEKİ HAKLARININ KAYBA UĞRATILDIĞINI DÜŞÜNÜYORSA MAHKEMEDEN ÖZEL DENETÇİ TAYİNİ İSTEYEBİLİR.
FİNANSAL TABLO DENETİMİ NEDİR? ŞİRKETİN MALİ NİTELİKTEKİ OLAYLARINI ÖZETLEYEN, MALİ YAPI VE FAALİYET SONUÇLARIYLA İLGİLİ; BİLÂNÇO GELİR TABLOSU NAKİT AKIM TABLOSU ÖZSERMAYE DEĞİŞİM TABLOSU GİBİ FİNANSAL TABLOLARIN DENETLENMESİDİR.
DENETİM NASIL YAPILIR? DENETİM: TÜRKİYE MUHASEBE STANDARTLARINA, TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARINA, ETİK İLKELERE UYGUN BİR ŞEKİLDE VE ÖZENLE, YÖNETİM KURULUNUN YILLIK FAALİYET RAPORU İLE FİNANSAL TABLOLARIN UYGUN OLUP OLMADIĞINI AÇIKLAYACAK ŞEKİLDE, ŞİRKETİN RİSKLERİNİN ERKEN TESPİTİYLE İLGİLİ GEREKLİ TEDBİRLERİN ALINMASINA İLİŞKİN UYGULAMALARI AÇIKLAYACAK ŞEKİLDE YAPILIR.
DENETİM İŞİNİ KİMLER YAPAR? DENETİM İŞİNİ 3568 SAYILI MESLEK KANUNUNDA BELİRTİLEN ŞARTLARI TAŞIYAN SMMM VE YMM’LER YAPABİLİR. DENETÇİ, ŞİRKET GENEL KURULUNCA SEÇİLİR, SONRA YÖNETİM KURULU SEÇİLEN DENETÇİYİ TİCARET SİCİLİNE TESCİL, TİCARET SİCİL GAZETESİNDE VE İNTERNET SİTESİNDE DE İLAN ETTİRMEK ZORUNDADIR. FAALİYET DÖNEMİNİN 4.AYINA KADAR DENETÇİ SEÇİLMEMİŞSE, DENETÇİ SEÇİMİ ŞİRKETİN MERKEZİNİN BULUNDUĞU YERDEKİ ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ TARAFINDAN ATANIR. MAHKEMENİN KARARI KESİNDİR.
ŞİRKETİN BAĞIMSIZ DENETÇİYE KARŞI GÖREV VE SORUMLULUKLARI ŞİRKETİN YÖNETİM KURULU, FİNANSAL TABLOLARI VE YILLIK FAALİYET RAPORUNU GECİKMEDEN ONAYLAYARAK DENETÇİYE VERMEK ZORUNDADIR. YÖNETİM KURULU DENETİMİN SAĞLIKLI BİR ŞEKİLDE YAPILABİLMESİ İÇİN GEREKLİ BÜTÜN İMKANLKARI SAĞLAMAK ZORUNDADIR. ŞİRKETİN DEFTER VE BELGELERİNİN SÜRESİNDE DENETÇİYE İBRAZ EDİLMEMESİ DURUMUNDA YÖNETİM KURULU SORUMLU OLMAKTA VE 3 AY İLE 2 YIL ARASINDA HAPİS CEZASINA MARUZ KALABİLMEKTEDİR.
DENETİM RAPORU DENETÇİ, YAPILAN DENETİMİN TÜRÜ, KAPSAMI, NİTELİĞİ VE SONUÇLARI HAKKINDA GEREKEN AÇIKLIKTA, ANLAŞILIR, BASİT BİR DİLLE YAZILMIŞ VE GEÇMİŞ YILLA KARŞILAŞTIRMALI OLARAK HAZIRLANMIŞ, FİNANSAL TABLOLARI KONU ALAN BİR RAPOR DÜZENLER.
GÖRÜŞ TÜRLERİ: OLUMLU GÖRÜŞ ŞARTLI (SINIRLANDIRILMIŞ OLUMLU) GÖRÜŞ OLUMSUZ GÖRÜŞ ŞARTLI GÖRÜŞ
AMAN DİKKAT!!! DENETÇİ OLUMSUZ GÖRÜŞ VEYA GÖRÜŞ BİLDİRMEKTEN KAÇINMA ŞEKLİNDE RAPOR VERİRSE; YÖNETİM KURULU RAPORUN TESLİM TARİHİNDEN İTİBAREN 4 İŞ GÜNÜ İÇERİSİNDE GENEL KURULU TOPLANTIYA ÇAĞIRIR VE İSTİFA EDER.
Zübeyir ÜLGER SMMM 1975 yılı Ankara doğumlu Zübeyir ÜLGER, Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesi mezunudur. 1996 yılından itibaren muhasebe ve vergi konularında çeşitli şirketlerde görev aldıktan sonra 2002 yılında Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik unvanını alarak çalışmalarına devam etmiştir. 2009-2010 yıllarında Amerika ve Belçika da mesleki faaliyetlerle ilgili araştırmalar yapmış ve 2007 yılında faaliyete giren Troyes Denetim Danışmanlık Ltd.Şti.’nin kurucu ortaklarından biri olmuştur. Dış Ticaret, Bilirkişilik, Vergi Uygulamaları, Vergi Hukuku konularında sertifikalara sahip olmakla birlikte çeşitli gazete ve dergilerde yayınlanan makaleleri ve köşe yazıları bulunmaktadır.Dış ticaret,KDV iadeleri, vergi incelemeleri ve vergi davalarındaki başarısı ile tanınmaktadır.Bir çok kurum,kuruluş ve şirketlerde eğitmen olarak çalışmalarda bulunmuştur.
Yeni Türk Ticaret Kanunu’nda Ticari Defterlerin İspat İşlevi ve Cezai Müeyyideler Zübeyir ÜLGER SMMM
Ticari Defterlerin İspat İşlevi ve Yeni TTK’da Cezai Müeyyideler Defter tasdiklerinde yeni düzenlemeler, Elektronik defter, Yeni kanun ile getirilen para ve hapis cezaları,
Ticari Defterlerin İspat İşlevi Ticari defterlerin ispat işlevi yeni kanunda yer almamaktadır. Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’nun 222. Maddesinde yer bulmuştur. Ticari defterlerin tasdik işlevleri düzenli ve süresinde yapılmamış ise sahibi aleyhine delil kabul edilir. Ticari işlemlerdeki itilafların çözümünde önemli rol oynar.
6100 sayılı HUMK 222. Maddesinde Defterlerin İspat İşlevi; (1) Mahkeme, ticari davalarda tarafların ticari defterlerinin ibrazına kendiliğinden veya taraflardan birinin talebi üzerine karar verebilir. (2) Ticari defterlerin, ticari davalarda delil olarak kabul edilebilmesi için, kanuna göre eksiksiz ve usulüne uygun olarak tutulmuş, açılış ve kapanış onayları yaptırılmış ve defter kayıtlarının birbirini doğrulamış olması şarttır.
(3) İkinci fıkrada belirtilen şartlara uygun olarak tutulan ticari defter kayıtlarının sahibi ve halefleri lehine delil olarak kabul edilebilmesi için, diğer tarafın aynı şartlara uygun olarak tutulmuş ticari defterlerindeki kayıtların bunlara aykırı olmaması veya ilgili hususta hiç bir kayıt içermemesi yahut defter kayıtlarının aksinin senet veya diğer kesin delillerle ispatlanmamış olması gerekir. Bu şartlara uygun olarak tutulan defterlerdeki sahibi lehine ve aleyhine olan kayıtlar birbirinden ayrılamaz.
(4) Açılış veya kapanış onayları bulunmayan ve içerdiği kayıtlar birbirini doğrulamayan ticari defter kayıtları, sahibi aleyhine delil olur. (5) Taraflardan biri tacir olmasa dahi, tacir olan diğer tarafın ticari defterlerindeki kayıtları kabul edeceğini belirtir; ancak, karşı taraf defterlerini ibrazdan kaçınırsa, ibrazı talep eden taraf iddiasını ispat etmiş sayılır».
Yeni Kanun Kapsamındaki Ticari Defterler Yevmiye Defteri Envanter Defteri Defter-i Kebir Yönetim Kurulu Karar Defteri Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri Ortak pay defteri İnternet Sitesi Yayın Defteri (1524/6.Md) TMS Kapsamında Diğer Defterler
Ticari Defterlerin Tasdiki ve E-Defter Ticari defterlerin açılış tasdikine ilişkin düzenlemeler Kapanış tasdikleri takip eden yılın Haziran ayı sonuna kadar yapılmalıdır. İsteyen mükellefler elektronik defter tutabileceklerdir. Defterlere kaydedilen her türlü belgenin erişimi için gerekli proğram ve evraklar 10 yıl saklanacaktır. Kayıtlat UFRS’ye uyumlu TMS kapsamında tutulacaktır. Cari hesap mutabakatları,teyitler,ticari mektuplar vb. de defterler ile beraber muhafaza edilecektir.
Yeni TTK ile Getirilen Cezalar Kanunun 562. Maddesine göre; Defter tutma görevini yerine getirmeyenler, ticari defterlere kaydedilen ve ilgisi olan her türlü belgenin suretini saklamayanlar, açılış ve kapanış tasdiklerini yaptırmayanlar, defterlerini kanunun 65. Maddesinde belirtilen şekilde tutmayanlara, hileli envanter çıkaranlar, defterlere kaydedilen bilgilerin okunması için gerekli programları veya veri taşıyıcıları sağlamayanlara 200 GÜNDEN AZ OLMAMAK ÜZERE ADLİ PARA CEZASI,
Türkiye Muhasebe Standartlarına göre defter tutmayanlara 100 GÜNDEN 300 GÜNE KADAR ADLİ PARA CEZASI, Bu kanunun 199. Maddesinde açıklandığı üzere Hakim ve Bağlı Şirketlerin birbirleri ile olan ilişkilerinin açıklandığı raporun hazırlanmaması halinde 2 YILA KADAR HAPİS VE ADLİ PARA CEZASI İLE CEZALANDIRILIR, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı müfettişlerine defter belgelerini denetim ve inceleme için ibraz etmeyenlere 3 AYDAN 2 YILA KADAR HAPİS CEZASI,
Kanunun 349. Maddesine aykırı beyan veren kuruculara, 351 Kanunun 349. Maddesine aykırı beyan veren kuruculara, 351. Maddesine aykırı rapor veren işlem denetçisine, 358. Maddeye aykırı olarak şirkete borçlananlara, 395. Maddesine aykırı şirketle işlem yapma yasağına aykırı hareket eden yönetim kurulu üyesine 300 GÜNDEN AZ OLMAMAK ÜZERE ADLİ PARA CEZASI, Kanunun 524. Maddesi gereği genel kurul ve mali tablo kararını ilan ettirmez ve sitesinde yayımlamaz ise 200 GÜNDEN AZ OLMAMAK ÜZERE ADLİ PARA CEZASI,
Kanunun 527. Maddesi gereği sır saklama yükümlülüğüne aykırı hareket edenlere TCK 239. göre 1 YILDAN 3 YILA KADAR HAPİS CEZASI, 549. Madde kapsamında şirketin kuruluş, sermaye artırımı, azaltılması vs. hususlarda kanuna aykırı hareket edenlere 1 YILDAN 3 YILA KADAR HAPİS, 550. madde kapsamında sermaye hakkında yanlış beyan veya ödeme yetersizliği halinde 3 AYDAN 2 YILA KADAR HAPİS,
551. Madde kapsamında emsaline aykırı değerlenen ayni sermaye ve diğer yolsuzlukları yapanlar 3 AYDAN 2 YILA KADAR HAPİS CEZASI, 552. Madde kapsamında halktan yetkisiz para toplayanlar 6 AYA KADAR HAPİS
İnternet sitesini yapmayanlar veya yayımlanması gereken hususları yayımlamayanlar, internet sitesi olup da bir kısmını bilgi toplumu için kullanmayan Anonim Şirket Yönetim Kurulu Üyeleri ile Limited Şirket Müdürleri 6 AYA KADAR HAPİS VE 100 GÜNDEN 300 GÜNE KADAR ADLİ PARA CEZASI, internet sitesine konulması gereken içeriği usulüne uygun koymayanlara ise 3 AYA KADAR HAPİS VE 100 GÜNE KADAR ADLİ PARA CEZASI
Fiillerin daha ağır ceza gerektiren başka bir suç oluşturmaması halinde bu cezalar kesilir. Örneğin yetkisiz para toplama TCK açısından daha yüksek bir ceza gerektiriyor ise o kapsamda, gerektirmiyorsa TTK kapsamında cezalandırılır.