ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
TIBBİ CİHAZLAR UYARI SİSTEMİ
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI BURDUR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
TEHLİKELİ ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
T.C. İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÇEVRE KORUMA VE KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI ATIK YÖNETİMİ MÜDÜRLÜĞÜ İMHA İŞLEMLERİ.
İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
ATIK YÖNETİMİNDE ENVANTER VE ONLINE UYGULAMALAR ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI (TABS, MOTAT, KDS) Arzu NURAY Şube Md. V.
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
T.C. İZMİR VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
E-Sağlık Uygulamaları
T.C. ANKARA VALİLİĞİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ TIBBİ ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ YÖNETMELİKLER KAPSAMINDA YÜKÜMLÜLÜKLER
1 ÇEVRESEL İZİN GENEL BAKIŞ VE TEMEL AŞAMALAR No. 3.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Tıbbi Atık Yerel Eğitim Programı
AKILCI İLAÇ KULLANIMI UYGULAMALARI
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
Tehlikeli Atıklar & Yönetimi
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
İl Çevre ve Orman Müdürlüğü
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Zeki TERZİOĞLU Ziraat Mühendisi Çevre ve Orman Bakanlığı İSKENDERUN OSB 02 Aralık HATAY.
Şule YETKİN Çevre ve Orman Uzman Yrd. 2010, Antalya
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
MALZEME GÜVENLİK BİLGİ FORMU MSDS
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
Bitkisel Atık Yağların Yönetimi
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
22 EKİM PERŞEMBE İKİNCİ GÜN PROGRAMI - 5. OTURUM 10:00 – 11:00 PANEL TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ, ATIKLARIN YAKIT VE ALTERNATİF HAMMADDE OLARAK.
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
HOŞGELDİNİZ HOŞGELDİNİZ.
Veteriner Ecza Deposu Sorumlu Yönetici Eğitim Toplantısı
VERİ DEĞERLENDİRME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
TASFİYE HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde yapılan düzenlemeyle, sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunundan 4458 sayılı.
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
KİŞİSEL KORUYUCU DONANIMLARIN İŞYERLERİNDE
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
M.Ü ATIK TOPLAMA VE DEPOLAMASINDA İZLENECEK SÜREÇLER
TÜRKİYE İLAÇ VE TIBBİ CİHAZ KURUMU TEŞKİLAT YAPISI VE GÖREVLERİ.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü

AKILCI İLAÇ KULLANIMI Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de yanlış ve gereksiz ilaç kullanımı, tedavi maliyetleri ve halk sağlığını etkileyen ciddi bir sorun olarak devam etmektedir. Bu nedenle akılcı ilaç kullanımı konusunda halkın ve sağlık çalışanlarının bilinçlendirilmesi ve eğitilmesi son derece önemlidir. Akılcı ilaç kullanımı, ilacın imalinden imhasına kadarki sürecin her aşamasını kapsamaktadır. 2

14 Mart 2005 Tarihli Resmi Gazete Sayı: 25755   Çevre ve Orman Bakanlığından: Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, İlkeler Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, tehlikeli atıkların, üretiminden nihai bertarafına kadar; a) İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesine, b) Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanmasına, c) İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne, d) Yönetiminde gerekli teknik ve idari standartların sağlanmasına, e) Üretiminin kaynağında en aza indirilmesine, f) Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede bertaraf edilmesine, g) Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı bir şekilde kontrolüne, h) Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına, yönelik prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasları kapsar. 3

EK 3 DOĞAL KARAKTERLERİNE YA DA ONLARI OLUŞTURAN AKTİVİTE’YE GÖRE TEHLİKELİ ATIK KATEGORİLERİ (ATIK, SIVI, ÇAMUR YA DA KATI HALDE OLABİLİR) A) (Ek 5) te sıralanan özelliklerden herhangi birini gösteren ve aşağıdakilerden oluşan atıklar; 1) Hastanelerden, tıp merkezlerinden ve kliniklerden kaynaklanan tıbbi atıklar, 2) Farmasotik ürünlerin üretiminden ve hazırlanmasından kaynaklanan atıklar, farmasotik ve ilaç atıkları, 3) Ahşap koruyucuları, 4) Biositler ve fito-farmakolojik maddelerin üretiminden, hazırlanmasından ve kullanımından kaynaklanan atıklar, 5) Solvent(çözücü) olarak kullanılan maddelerin kalıntıları, 6) İnert polimerize malzemeler hariç solvent (çözücü) olarak kullanılmayan halojenli organik maddeler, 7) Siyanür içeren ısıl işlemler ile sertleştirme işlemlerinden kaynaklanan atıklar tuzlar, 8) Hedeflenen kullanıma uygun olmayan mineral yağlar ve yağlı maddeler, 9) Yağ / su, hidrokarbon / su karışımları, emülsiyonlar, 4

ilgi: 13.05.2005 tarih ve 24343 sayılı genelgemiz.   ...........................VALİLİĞİNE                                             (İl Sağlık Müdürlüğü) ilgi: 13.05.2005 tarih ve 24343 sayılı genelgemiz. Üretim yerlerinde, eczanelerde, hastanelerde, sağlık müdürlüklerinde gümrükte ve diğer kuruluşlarda katı, yarı katı, sıvı, aeresol halde imalı ithal izni bulunan veya yurda kaçak olarak giren ve mahkeme sonucu imhasına karar verilen bütün ilaçların! ilaç hammaddelerinin (penisilin ve türevleri, sefalosporin ve türevleri, hormonlar v.b. dahil) ve kullanılmamış tıbbi malzemelerin çeşitli nedenlerle (miadının dolması, bozulması, kullanmının risk oluşturması v.s.) imhasıyla ilgili Çevre Bakanlığı'ndan alınan bilgiler doğrultusunda ilgide kayıtlı Genelgemiz ile Sağlık Müdürlükleri bilgilendirilmiştir. 5

6

ATIK İLAÇLARIN TOPLANMASI ATIK İLAÇLARIN DEPOLANMASI ATIK İLAÇLARIN TAŞINMASI ATIK İLAÇLARIN İMHASI 7

ATIK İLAÇLARIN TOPLANMASI Halkın elindeki artık ilaçların toplanması Eczaneler Ecza depoları Hastaneler Sağlık Ocağı, Aile Sağlığı ve Toplum Sağlığı Merkezleri SORUN? Yeterli bir toplama sisteminin olmaması Ülke çapında kampanyaların olmaması Denetimsiz kampanyaların olması Halkın bilgi eksikliği Atık ilaçların kayıt altına alınması sorunu ve maliyeti 8

ATIK İLAÇLARIN DEPOLANMASI Çevre ve Orman Bakanlığının 14/03/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmi gazetede yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde bulunan standartlara göre depolanmalıdır. SORUN? Yeterli standartlara uygun depolama alanı olmaması 9

ATIK İLAÇLARIN TAŞINMASI Atık ilaçların taşınması Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine göre; Lisans almış şirketler tarafından Özel araçlarla taşınması SORUN? Taşıma maliyetleri Her bölgede lisanslı firmaların bulunamaması 10

ATIK İLAÇLARIN İMHASI Çevre ve Orman Bakanlığının 14/03/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmi gazetede yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde bulunan standartlara göre paketlenmeli, etiketlenmeli ve imha edilmelidir. Lisanslı firmalar tarafından İZAYDAŞ Ekolojik Enerji Limited Şirketi SORUN? İmha maliyetleri 11

İLAÇ İMHASINDA YAPILAN HATALAR İl sağlık müdürlüklerinden edindiğimiz bilgilere göre yanlış yapılan uygulamalar: İhtiyaç fazlası ilaçların toplanıp tekrar kullanıma sunulması Toplama ve imha işlemlerinin belediye tıbbi atık ekiplerine yaptırılması 12

NE YAPMALIYIZ? 13.05.2005 tarih ve 24343 sayılı genelgemize göre; Söz konusu atıkların tehlikeli atık olarak kabul edilmekte olduğu, bu atıkların toplanmasının, taşınmasının ve bertarafının da Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak yapılması gerektiği, bu nedenle söz konusu atıkların belediye çöp depolama sahalarında diğer tıbbi atıklarla beraber imhasının mümkün görülmediği, Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği'nde "EK-Tde yer alan faaliyetler sırasında tehlikeli atık üreten gerçek ve tüzel kişilerin, atığı üretenin bilinmemesi durumunda ise bu atıkları zilyetliğinde veya mülkiyetliğinde bulunduran gerçek ve tüzel kişilerin "üretici" olarak tanımlandığı, Üreticilerin, Yönetmeliğin "Atık Üreticisinİn Yükümlülükleri" başlıklı 9. maddesinin (d) bendine göre atığını göndereceği lisanslı geri kazanım ya da bertaraf tesisinİn istemiş olduğu uluslararası kabul görmüş standartlara uygun ambalajlama ve etiketleme yapmakla, (h) bendine göre taşıma formunu doldurmakla, (i) bendine göre de bertaraf yapılacak harcamaları karşılamakla yükümlü tutulduğu, Uygulamada kolaylığın sağlanması açısından değişik illerde az miktarda bulunan bu atıkların dökülme, sızma, akımı veya herhangi olumsuz bir reaksiyon yaratmayacak şekilde güvenli olarak ambalajlandıktan sonra merkezi illere nakliyesinin yapılması, burada toplanan ve taşıma için gereken miktara ulaşan atıkların ise taşıma formlarının doldurularak lisanslı araçlarla İZAYDAŞ'a götürülmesi ve bertaraf ücreti mukabilinde bertarafının sağlanması gerektiği, belirli noktalardan lisanslı araçlarla yapılacak taşıma işlemlerinde taşıma formlarının doldurulacak olması ve bu formların ilgili bölümlerinin de bertaraf eden tarafından onaylanarak bertaraf işleminin gerçekleşecek olması nedeniyle İl Sağlık ile İl Çevre ve Orman Müdürlüklerinden elemanların iZAYDAŞ'a gitmesine gerek görülmediği bildirilmiştir.

www.akilciilac.gov.tr- akilciilac@iegm.gov.tr 14