Lab 8: Excel 2010 – Kisim3 ITEC115 Bilgisayara Giriş Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bilgisayar ve Teknoloji Yüksek Okulu Doğu Akdeniz Üniversitesi Lab 8: Excel 2010 – Kisim3 ITEC115 Bilgisayara Giriş 1
Bölüm 6- Çalışma Sayfaları ve Sayfa Yapısı ile Çalışmak Sayfalarınıza Hazır Temaları Uygulamak Page Layout (sayfa düzeni) kısmında yer alan, Themes (temalar) grubundaki seçenekleri kullanarak sayfalarınıza hızlı bir şekilde biçimlendirme ve temaları uygulayabilirsiniz. Temalar kısmında hazır Temalardan birini seçtiğiniz zaman bu tema belgenize Otomatik olarak yansır. Buradan uygun olan temayı Seçebilirsiniz.
Bölüm 6- Çalışma Sayfaları ve Sayfa Yapısı ile Çalışmak Çalışma Sayfalarını İstediğiniz Noktadan Bölmek Page Layout sekmesinde bulunan Breaks (kesme) komutunu kullanarak, belgenizi istediğiniz satırdan bölebilirsiniz. Çalışma sayfanızı bölmek istediğniz satıra tıklayın ve Breaks düğmesine tıklayın
Bölüm 6- Çalışma Sayfaları ve Sayfa Yapısı ile Çalışmak Sayfalarınızın Zeminlerine Resimler Eklemek Resim eklemek için: Page Layout sekmesindeki Page Setup (sayfa düzeni) grubundaki Background (arka plan) komutuna tıklayın Açılan menüden istediğiniz bir resmi seçin
Bölüm 6- Çalışma Sayfaları ve Sayfa Yapısı ile Çalışmak Kılavuz çizgileri ve Başlıkları Gizlemek/Göstermek Page Layout sekmesinde yer alan Sheet Options (sayfa seçenekleri) grubunda bulunan onay kutularını kullanarak, kılavuz çizgilerini gizleyebilir veya yazdırabilrisiniz.
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Listeleri Sıralamak Listeleriniz artan veya azalan şekilde sıralayabilirsiniz. Sırlamak yapmak için: Data(veri) sekmesinde yer alan Sort (sırala) ve Filter(filtre) grubundaki komutları kullanabileceği gibi Sağ buton menüsünde yer alan sıralama düğmeleri de kullanılabilir. 1.Yol 2.yol
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Maaş sütununu küçükten büyüğe sıralamak: Maaş sütununda herhangi bir hücreye tıklayın
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Yazıtipi renklerine veya hücre renklerine göre sırlama yapmak Tabloda bulunan Kıdem sütununda pembe renkte boyalı hücreleri en başta olacak şekilde, maaşları küçükten büyüğe sıralamak için önce tablodan herhangi bir hücreye tklayın Data sekmesinde yer alan Sort and Filter grubundaki Sort (sırala) düğmesine basın
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Aşağıdaki adımları uygulayın: Listelenmiş tablo
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Listelere Filtre Uygulamak Listelere filtre uygulamak, binlerce verinin içinden istediğiniz veriye ulaşmayı sağlar. Data sekmesinden Sort ve Filter grubundaki Filter seçilerek uygulayabilirsiniz. Tablonuzda herhangi bir yere tıkladıktan sonra Filter seçeneğine tıklayın
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Kıdem ifadesinin yanındaki oka tıklayın
Bölüm 8- Listeler ile Çalışmak Kıdemi 5 yıl olanları seçmek için sadece 5 ifadesinin yanındaki oka tıklayın, görüntünüz aşağıdaki gibi olacaktır.
Bölüm 9- Verilerin Alt Toplamlarını Aldırmak Alt toplamlar, oluşturduğunuz listelerdeki bir sütunda aynı olan verilerden yararlanarak, istediğiniz başka bir sütunundaki verilerin toplamını aldırmak için kullanılır. Aşağıdaki tabloda Alt toplamları bulmak için:
Bölüm 9- Verilerin Alt Toplamlarını Aldırmak Tablonuzda Bölümü sütununa tıklayın ve Sıralama komutlarını kullanarak, artan veya azalan şekilde sırlamanız gerekir. Data (veri) grubundaki Outline (anahat) sekmesinde yer alan SubTotal (altoplam) komutunu seçin
Bölüm 9- Verilerin Alt Toplamlarını Aldırmak Alt toplam aldıktan sonra tablo görüntünüz aşağıdaki gibi olacaktır.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafikler Oluşturmak Excel’in en güçlü olduğu alanlardan biri olan grafikleri ve iş dünyasında da çok sık kullanılan grafikleri oluşturmak Excel de oldukça kolaydır. Aşağıda bulunan tabloya göre Satış, servis ve bakım bölümlerini aylık kazanç değerlerini grafiğe yansıtalım
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafik eklemek için: Tablo aralığını seçin ve Insert (ekle) sekmesinde bulunan Charts (grafikler) grubundan oluşturmak istediğiniz grafiğni türünü seçin
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Seçtiğiniz grafik türüne göre grafiğiniz aşağıdakine benzer olacaktır.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafiğinizin Stilini Değiştirmek Excel programında grafik oluşturduktan sonra, grafiğinizin türünü değiştirmek, farklı bir grafik türünde çalışmak isteyebilrisiniz. Grafik türünü değiştirmek için: Değiştirmek istediğniz grafiğin üzerine tıklayın Üst tarafta gelen Design sekmesinde olan Chart Styles (grafik seçenekleri) kısmından istediğiniz stili seçebilirsiniz.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafik Türünü Değiştirmek Değiştirmek istediğniz grafiğin üzerine tıklayın Üst tarafta gelen Design sekmesinden Type(tür) kısmından Change Chart Type (grafik türünü değiştir) komutundan istediğiniz türü seçin.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Uyarı: Her grafik türü birbirine uymayabilir. Grafik türünü değiştirdikten sonra grafiğinizin anlaşılır olmasına dikkat edin.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafiğinizin Başlığını ve Diğer Etiketlerini Eklemek Grafiğiniz oluşturduğunuz zaman, grafik başlıklarını eklemek isteyebilirsiniz. Grafik başlıklarını eklemek için: Başlık eklemek istediğiniz grafiğinizin üzerine tıklayın. Üst tarafta bulunan Layout (düzen) komutunu seçin. Labels (etiketler) grubundan Chart Tıtle (grafik başlığı) ifadesinin üzerine tıklayın. Açılan menüden Above Chart (grafiğin üstünde) ifadesini seçin.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafiğinize istediğiniz başlığı verdikten sonra görüntünüz aşağıdakine benzer olacaktır.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Grafikteki Göstergeyi Eklemek Grafiğinizdeki hangi alan neyi gösterdiğini gösteren göstergeyi (legend) grafiğinizden kaldırabilir veya ekleyebilrisiniz. Grafik başlıklarını eklemek için: Önce grafiğinizin üzerine tıklayın. Üst tarafta bulunan Layout (düzen) komutunu seçin. Labels (etiketler) grubundan Legend(gösterge) ifadesinin üzerine tıklayın. Açılan menüden Show Legend at Bottom (göstergeyi altta görüntüle) ifadesini seçin.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Görüntünüz aşağıdakine benzer olacaktır.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Veri Etiketlerini Görüntülemek veya Kaldırmak Veri etiketlerini göstererk, grafiğinizi oluşturan değerlerin direk olarak grafiğin içinde görünmesini sağlayabilrisiniz.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Veri etiketlerini görüntülemek için Önce grafiğinizin üzerine tıklayın. Üst tarafta bulunan Layout (düzen) komutunu seçin. Labels (etiketler) grubundan Data Labels(veri etiketleri) ifadesinin üzerine tıklayın. Açılan menüden Show (göster) ifadesini seçin. Gösterilen bilgileri kaldırmak için de None (yok) ifadesine tıklayın
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Veri Tablosunu Göstermek veya Gizlemek Veri tablosu, grafiğinizi oluşturan değerlerdir. Bu tabloyu grafiğinizin altına ekleyebilir veya daha önceden eklemiş iseniz, kaldırabilirsiniz.
Bölüm 10- Grafiklerle Çalışmak Eksenleri Göstermek veya Gizlemek Oluşturduğunuz grafiklerinize yatay veya dikey kılavuz çizgileri ekleyebilir veya kaldırabilirsiniz. Bunun için grafiğinizin üzerine tıklayın Üst tarafta bulunan Layout (düzen) komutunu seçin. Axes grubundan Gridlines ifadesinin üzerine tıklayın. Açılan menüden yatay kılavuzları kaldırmak için Primary Horizontal Gridlines (birincil yatay kılavuz çizgileri) seçeneğinden None (yok) ifadesini seçin.
Bölüm 13 – Excel’in Hazır Fonksiyonları ile Çalışmak Excel programında farklı amaçlar için kullanılan çok sayıda işlev vardır. Hazır formül olarak tanımlanabilecek olan işlevler, kullanım alanlarına göre sınıflandırılmış ve Excel’de Formulas(Formüller) diye ayrı bir sekmede toplanmıştır. Günün tarihini bulmak için – TODAY(BUGÜN) fonksiyonu Bulunduğunuz günün tarihini öğrenmek için =TODAY() şeklinde kullanılır
Bölüm 13 – Excel’in Hazır Fonksiyonları ile Çalışmak Excel’in Sık Kullanılan Fonksiyonları IF (eğer) fonksiyonu IF işlevi, belirttiğiniz koşul DOĞRU olarak değerlendirilirse bir değer, YANLIŞ olarak değerlendirilse başka bir değer verir. Kullanılışı: =EĞER(mantıksal sınama ; eğer doğruya değer ; eğer yanlışsa değer) =IF(logical test ; value if true ; value if false)
Bölüm 13 – Excel’in Hazır Fonksiyonları ile Çalışmak Aşağıdaki tabloda satış değeri 1800’den büyük olan değerlerin karşısına İyi, küçük olan değerlerin yanına Zayıf yazmak için aşağıdaki formül yazılır =IF(D4>1800;"iyi";"zayif") Tablonuzun görüntüsü yandaki gibi olur
Bölüm 13 – Excel’in Hazır Fonksiyonları ile Çalışmak And(Ve) işlevi kullanmak And işlevi, IF işlevi ile birlikte oldukça etkin şekilde kullanılır Örneğin bir önceki tabloda, 1500 ve 200 arasındaki değerleri bulmak isterseniz, IF işlevini And işlevi ile beraber kullanamnız gerekir. Eğer değer 1500 ve 200 arasında ise yanına Aranan, değil ise Aranmayan yazılacak =IF(AND(D4>=1500;D4<=2000);"Aranan";"Aranmayan") Tablonuzun görüntüsü yandaki gibi olur