Politik Fay Hatları (cleavages)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Schengen Antlaşması 14 haziran 1985
Advertisements

Avrupa Birliği ve Türkiye İlişkilerinde İzlenen Politikalar
Avrupa Birliği.
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI
TÜRKİYE’DE GÖÇLER.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Nüfusun Yaşlanması Çalışma Grubu
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Kalkınma Tartışmalarında Japon Modelinin Yükselişi, Düşüşü ve Tekrar Yükselişi Prof. Dr. Murat YÜLEK İstanbul Ticaret Üniversitesi.
AB Düşüncesinin Temelini Batı Almanya Fransa İtalya Belçika Hollanda Lüksemburg.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
SIK SORULAN SORULAR Hale ŞEN Atılım Üniversitesi AB & ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ Kasım, 2009.
ÇANAKKALE ZAFERİ 18 MART 1915.
Karşılaştırmalı Siyasette Araştırma Gelenekleri ve Kuram
PAZAR RAPORLARI_2013.
Prof. Dr. Seyfettin Gürsel
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
Sanayi kentleri ve gelişimi
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
POEC617 – Karşılaştırmalı Siyaset
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Türkiye’de ve AB’de kamu harcamaları: karşılaştırmalı bir inceleme
IAB Türkiye Basın toplantısı Büyük dönüşüm Dijital akıl.
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI COMENİUS PROGRAMI. Comenius Programı Nedir?  Öğrencilere ve eğitim personeline, Avrupa’daki farklı kültürleri, dilleri.
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
Tarafından yayınlanmaktadır.
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
Cansu TASCI Yoksulluk, ülkeden ülkeye, veya coğrafyadan coğrafyaya değişik nedenlerle ortaya çıkabilir. Başlıca nedenler arasında çevresel nedenler,
REFORM.
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Avrupa Ülkelerinde Arazi Toplulaştırılması ve Sağladığı Faydaları
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
Çağdaş Dünya Sanatı Eugene Delacroix.
/erolkaya_ist. Sunum Planı  Türkiye’de Belediyeciliğin Gelişimi  Küresel Eğilimler  Modern Kent Yönetimi 2.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
Sosyal Bilgiler GÖÇÜN NEDEN VE SONUÇLARI
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül. Soğuk Savaşın bitişi KSB için çok kolay olmadı. Yeni bir kategori çıktı: post-komünist devletler. Italya, Fransa, Kanada,
Yaşar KOCAOĞLU Demografik Dönüşüm ve Yaşlanma
Hibe ve Performans. Üniversitelerin Hibe Miktarları Merkez Hibe Tahsisatını Nasıl Yapar : Merkez üniversitelerin talep ve performanslarına dayanarak toplam.
RÜZGAR ENERJİSİ.
FRANSIZCA FRANSIZCA LAL İLBAHAR 4-B 193.  İsviçre  Belçika  Monako ve Andorra  Fransa  Kanada  İtalya  Lüksemburg  Haiti  Birleşik Devletler.
Avrupa Birliği Ülkeleri
Özlem Keçim.
YOKSULLUK, REFAH DEVLETİ VE TOPLUMSAL DIŞLANMA
DİN ve DEVLET İLİŞKİLERİ
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SİYASİ PARTİLER. Demokratik yönetim sisteminin temelini oluşturan siyasi partiler, prensip itibariyle birer dernek konumundadırlar.
- Önlisans ve Lisans öğrencileri için en az 2 ay -Üniversitemiz daha fazla öğrencinin yararlanması için herkese eşit olarak 2 aylık hibe vermektedir.
İŞLETMELERDE ÇALIŞANLARIN BİLGİLENDİRİLMESİ VE DANIŞMA SÜRECİNİN İŞLETİLMESİ AB 15’TEKİ UYGULAMALAR Ek b.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
ERASMUS PROGRAMI Personel Eğitim Alma Hareketliliği Oryantasyonu
ERASMUS PROGRAMI Personel Ders Verme Hareketliliği Oryantasyonu
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
AVRUPA BİRLİĞİ. BİRLİĞİN GEÇMİŞİ Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
EKONOMİ POLİTİK Ekonomi yönetiminde ve uygulamalarında tercih edilen politikalardır. Kırsal alan için ekonomi-politik belirlemeleri i. Nüfus ii. İstihdam.
KÜRESELLEŞEN DÜNYADA DİN, DİNLER ARASI İLİŞKİLER VE DİN ÖĞRETİMİ (MODEL ARAYIŞLARI VE TÜRKİYE TECRÜBESİ) Prof. Dr. Cemal TOSUN Ankara Üniversitesi.
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
6. Hafta Hollanda’nın yükselişini hazırlayan etmenler:
İKİ SAVAŞ ARASI DÜNYA VE MİLLETLER CEMİYETİ
Sunum transkripti:

Politik Fay Hatları (cleavages) Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül

Batı Avrupa parti sistemlerini araştıran Seymour Martin Lipset ve Stein Rokkan analizlerini dört yüzyıllık bir uzun dönem içinde ele alarak politik fay hatlarını incelediler. Gözlemleri: Eğer bir ülkede ana sağ parti Hristiyan Demokratik Parti ise o ülkede mutlaka büyük bir Katolik oy vardır. Protestan ülkelerde ise ana sağ parti Muhafazakar parti olmaktadır. Bu ayrım 1517’de Martin Luther Wittenberg’deki kilisesinin kapısını 95 tezini astığı andan itibaren oluşmuştur.

Rotterdam ve Venedik arasındaki çizginin güney ve batısındaki ülkeler Roma’ya sadık kalırlar: Fransa, İspanya, Belçika, Lüksemburg, İtalya, Hollanda. Ayrıca: Avusturya ve güney Almanya. Hollanda hem Katolik hem de Protestan oyu olduğu için Katolik ve Protestan Hristiyan partilere sahip.

Fay hattının tanımı: insanları temel toplumsal-yapısal özelliklerine göre birbirlerinden ayıracak meslek, statü, din, etnik grup gibi ayrımlar. 1-Ayırım sadece politik düzeyde değil, yapısal düzeyde de var. 2-İnsanların bu ayırım hakkında toplumsal bilinçleri var. Bu nedenle örneğin cinsiyet bir fay hattı olarak politikada henüz yok (İzlanda hariç). 3-Bu ayırım örgütsel düzeyde de ifade ediliyor.

Lipset ve Rokkan’a göre Avrupa’da dört tarihsel fay hattı var: Merkez hakim kültürü ve çevre bağımlı kültürleri Kilise ve devlet Kır ve kent İşçiler ve kapitalistler

Merkez/çevre Otoritesini genişletirken merkez çevreden bir dirençle karşılaşır. Sonuç: Ayrılma: İrlanda – İngiltere Otonomi: Flemish ve Walon (Belçika) Asimile etme / İçerme (?): Fransa Bretonlar

Kilise ve devlet Fransız devrimi sonrasında temel ayrım kullanılan ayrıcalıklar ve en önemlisi de eğitimin kimin sorumluluğunda olacağı. Protestan ülkelerde yeni kurulan ulusal kiliseler devletin kurumları oluyor ve bu nedenler kilise devlet ayrımı çok fazla değil (İstisna: Hollanda’da Fransız devrimine karşı bir Protestan parti örgütlü ve 1970’lere kadar etkili). Katolik ülkelerde ise devlet kilise ayrımı kuvvetli. Vatikan etkisini kırmak zor. Laikleşme istemiyorlar. Kendi okullarını korumak istiyorlar. Boşanma, kürtaj, sansür konularında kendi projeleri var. Eğitimdeki tekellerini kırmak istemiyorlar.

Kırsal-kentsel Sanayileşme sonucunda önemli oluyor. Kentin kırı ‘sömürmesi’ ile ortaçağdan itibaren bu ayırım kendisini gösteriyor. Ancak aynı zamanda ‘Stadtluft macht frei!” Post-endüstriyel dönemde de suburban (altkentsel) alanlara göç, kentleri bu sefer fakirliğin yoğunlaştığı bir alan haline getiriyor.

Sınıf Bu da kendini işçi/ sermaye ayrımı olarak kendini gösteriyor. Ancak işçi de sermaye de kendi içinde bölümlüdür.

Avrupa’da kilise-devlet ve kent-kır ayrımlarının giderek azaldığını diğer iki ayrımınsa önemli olmaya devam ettiğini görüyoruz.

Fransa: Sınıf, din ve merkez-çevre ayırımı devam ediyor Fransa: Sınıf, din ve merkez-çevre ayırımı devam ediyor. Ulusal cephenin ortaya çıkışı yeni bir olgu. Almanya: Temel ayırım sınıf. Ancak Doğu Almanya’nın birleşmesi sonrasında merkez-çevre ayırımı yeniden gündeme geldi. İtalya: Fransa gibi, sınıf, din ve merkez-çevre ayırımı var. Hızlı laikleşme din ayırımı törpülüyor. Hristiyan Demokrat parti, Forza İtalya’ya dönüştü. İspanya: Sınıf ve merkez-çevre ayırımı önemli. Bölgecilik eğilimleri Avrupa’da en kuvvetli ülke. İngiltere: En önemli ayırım sınıf. Dinsel ve kent-kır ayırımı çok az da olsa var.

Soru Türkiye’de bu ayırımlar nasıl? Burada söylenmeyen ayırım var mı?

Avrupa’da bu ayırımların / fay hatlarının 1920’lerden itibaren donduğu söylenebilir. Bu tarihten itibaren oluşan kimlikler korunuyor. Genel oy hakkının kabul edilmesinden sonra kitlesel oy alan başka partiler yok. Seçim sistemleri yeni oluşumları desteklemiyor. Partiler yeni kimlikleri massetmeye çalışıyor ve ‘rekabete’ izin vermiyorlar.

1970’lerde ise parti yapılarının hızla değiştiği, bu ‘donma’nın çözüldüğü görülüyor. 1968 öğrenci olayları, sokak gösterileri, yeni toplumsal hareketler. Ulusal hareketlerin ortaya çıkışı, Flanders, Walon. Dinin yeniden ortaya çıkması, aşırı sağın yükselişi Sosyal yapılar hızla değişmeye devam ediyor. 1960’da Batı Avrupa’da tarımda tam istihdam oranı %34, sanayide %40, hizmet sektöründe %26. 1995’te sayılar sırasıyla %12, %31 ve %56. Dinsel kimlikler değişiyor. 1990 yılındaki bir araştırmaya göre, 65 ve üstü insanların %83’ü kendileri dindar olarak değerlendirirken, gençlerde bu oran %53’e düşüyor. İtalya’da kiliseye gitme oranı 1956’da %69’dan, 1976’da %37’ye düşüyor.

Seçimlere katılma oranları düşüyor. Sınıfsal kimliğine göre oy verme oranı düşüyor. Ancak bütün bunlara rağmen solun oy oranı düşmüyor! ?? Parti sadakati azalıyor ve volatilite artıyor. Seçimlerde oy verme oranı azalıyor. Almanya’da volatilite 1960’lardan sonra azalırken, Fransa’da, İtalya’da artma eğiliminde.