Yrd.Doç.Dr.Cengiz Güngör ve Dr.Murat Kurt

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality).
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Işık Dalgalarının Girişimi - Kırınım
Diferansiyel Sürüş Sistemi E-posta:
PERSPEKTİF Yukarıya doğru uzanan kenarlar YÜKSEKLİK kenarlarıdır.
KONU :GÖRÜNTÜNÜN GEOMETRİK MODELLERİNİN KURULMASI
HARİTA OKUMA BİLGİSİ SORU 1: Haritaların alt kenar çizgisi hangi anayönü gösterir?    A. Doğu   B.  Batı  C.  Güney   D.  Kuzey   SORU 2: Haritanın sol.
PERSPEKTİF PERSPEKTİF (İZDÜŞÜM) :Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek şekilde.
EĞİM EĞİM-1 :Bir dik üçgende dikey (dik) uzunluğun yatay uzunluğa oranına (bölümüne) eğim denir. Eğim “m” harfi ile gösterilir. [AB] doğrusu X ekseninin.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Excel’de VBA programlama (Visual Basic Application) Ders 8
SEDA ARSLAN TUNCER Android işletim sisteminde RGB histogram değerlerinin gerçek zamanlı olarak elde edilmesi SEDA ARSLAN TUNCER
HER AN HER YERDE PROGRAMLAMA (Ubiquitous Computing)
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
OPENCV İLE STEREO GÖRÜNTÜLERDEN DERİNLİK KESTİRİMİ
Uzaktan Eğitim ve e-Öğrenme İçin Açık Kaynak Kodlu Çözüm Önerileri
Nesneye Dayalı Programlama
Hacimsel Moleküler Modellemede Kütle-Yay Sisteminin Kullanımı
Artırılmış Gerçeklik (AR)
Mercedes-Benz Magic iPhone & iPad & Android Uygulaması Video Prezentasyon için tıklayınıztıklayınız.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Portre Fotğrafları.
G ESTURE BASED INTERFACES. İnsan yorumlama aracı ile insan hareketlerini algoritmalar ile tanımlar.
TEST – 1.
Ders: İnsan Bilgisayar Etkileşimi Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN
Nesneye Dayalı Programlama
UZAKTAN EĞİTİMDE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
TARAYICI (SCANNER).
AYNALAR TUĞÇE ÇINARLI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
«blender 3d» Hazırlayan: Tarık BAĞRIYANIK Nisan 2013.
DÖNÜŞÜM GEOMETRİSİ ÖRÜNTÜ VE SÜSLEMELER
AYNALARDA YANSIMA VE IŞIĞIN SOĞURULMASI
Klavye, Fare ve Monitor.
Orçun Madran. Wikipedia Web 2.0 ve Sosyal Ağlar, İstanbul - 12 Aralık
Quest Atlantis Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel Bir Bilgisayar Oyununun Teknik Yapısı.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
BÖLÜM 6.
Google Glass Nedir? "Zenginleştirilmiş Gerçeklik Teknoloji" adı verilen teknolojinin uygulandığı Google Gözlüğü sanal aleme açılan üçüncü bir göz olarak.
Bilgi Destek Sistemlerin Kurulması Yrd. Doç. Dr
RLG. Sanal gerçeklik,sanal ortamı gerçek hayatta yaşamanıza olanak sunar.Daha doğrusu bu,gerçek hayat değildir.Ancak giyilebilir teknoloji sayesinde görüntüleri.
BİLGİSAYAR GRAFİĞİ Ders 5:PROJEKSİYONLAR
Bilgisayar Görmesi Ders 9:Korelasyon ve İki Boyutlu Dönüşümler
PERSPEKTİF ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
PERSPEKTİF.
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) SUNU III Doç. Dr. Eminnur Ayhan
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
Prof. Dr. Orhan torkul Arş. Gör. M. Raşit cesur
SketchUp 3D Çizim Programı
ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK YÖNTEMLERİ İLE
PERSPEKTİF NEDİR ? Perspektif, doğadaki iki boyutlu ya da üç boyutlu cisimlerin bizden uzaklaştıkça küçülmüş ve renklerinin solmuş gibi görünmesine denir.
GÖRSEL SANATLAR DERSİ.
Arttırılmış Gerçeklik Geliştirme Araçları ve Google ARCore
BİLGİSAYARDA DONANIM ve YAZILIM
Arttırılmış Gerçeklikte Yeni Cihaz Teknolojileri
PERSPEKTİFPERSPEKTİF. PERPEKTİF (İZDÜŞÜM) 1)Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek.
PERSPEKTİFPERSPEKTİF. PERPEKTİF (İZDÜŞÜM) 1)Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
Uzm. Rıdvan YAYLA – Bilecik Üniversitesi Müh. Fak. Bilg. Müh. Bölümü
Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel
MONİTÖRLER.
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.Dr.Cengiz Güngör ve Dr.Murat Kurt Mobil Cihazlarda Görsel Arttırılmış Gerçeklik Algısının 3 Boyutlu Kırmızı-Camgöbeği Gözlükler İle Arttırılması Yrd.Doç.Dr.Cengiz Güngör ve Dr.Murat Kurt

Sunuş Planı Giriş Arttırılmış Gerçeklik Arttırılmış Gerçeklikte Gözlük Kullanımı Yöntem Sonuçlar Kaynakça

Giriş Mobil cihazlar üzerinde kullanıcılara görsel ek bilgi vermenin bir yolu da son yaklaşımlardan olan arttırılmış gerçeklik (AG) tekniğidir. İng: Augmented Reality Arttırılmış Gerçeklik uzun süredir gündemde olan bir tekniktir. Tekniğin ana esası gerçek dünya görüntüsünde uygun yerlere ek nesneler, yazılar atamak ve gerçek görüntü ile birlikte göstermektir.

Giriş Arttırılmış gerçekliğin sanal gerçeklik kavramından ayrıldığı nokta, sanal gerçeklikteki gibi gerçek dünya görüntüsünden tümüyle vazgeçilmemesi, sanal katkının %10-20 oranında kalmasıdır. Bu açıdan bakılırsa oyuncunun gözünden oynanan oyunlar bile sanal gerçeklik uygulaması sayılır. Ekrandaki görüntüye yapılan ekler ise arttırılmış gerçekliktir.

Arttırılmış Gerçeklik Sanal nesneleri mümkün olduğunca gerçekçi olarak yerleştirme önemlidir. Bunu gerçekleştirmek için bilgisayara fiziksel dünya ile ilgili bilgi aktarmak gerekir. Bu işlem iki yolla yapılabilir: İşaretçi Tabanlı İng: Marker Based [1] Yoğun Takip ve Haritalama Tabanlı İng: Dense Tracking and Mapping – DTAM [2]

Arttırılmış Gerçeklik Biz mobil işlem gücüne daha uygun olduğu için işaretçi kullandık. Her işaretçi ile bir koordinat sistemini temsil eden x, y ve z eksenleri (Şekil 2) elde edilmiş olur. Şekil 1. Çeşitli işaretçiler [3] Şekil 2. İşaretçiler ve eksenler

Şekil 3. İşaretçi-tabanlı sistemlerin genel yapısı [4]. İşaretçi Takip Süreci Şekil 3. İşaretçi-tabanlı sistemlerin genel yapısı [4].

Şekil 4. Arttırılmış gerçeklik görüntüsü [5]. Örnek Şekil 4. Arttırılmış gerçeklik görüntüsü [5].

AG'de Gözlük Kullanımı Günümüzde TV’lerde sunulan 3 boyutlu filmler aktif ve pasif polarize gözlüklerle görülebilmektedir. Bu gözlüklerde üçüncü boyut algısı üst seviyelerdedir. Bu gözlüklerin mobil cihazlarda kullanımı henüz mümkün olmamaktadır. Ancak kablolu özel gözlükler üretilmiştir.

AG'de Gözlük Kullanımı Polarize gözlüklerden önce iki renkli gözlükler kullanılmaktaydı. Bu gözlüklerden birisi de kırmızı ve camgöbeği (İng: cyan) rengi olanıdır. Bu gözlüklerde üçüncü boyut algısı düşüktür ancak en ucuz çözümdürler ve mobil cihazlarda kullanılmaya uygundurlar.

AG'de Gözlük Kullanımı Arttırılmış gerçeklik için özel gözlükler üretilmektedir. Bunlar çift veya tek göze yansıtılan görüntüye sanal eklemeler yapmaktadırlar. Vuzix [6], Meta [7], Google [8], Oculus [9] ve benzerleri. [6] [8]

Yöntem Bu çalışmada arttırılmış gerçeklik tekniği için en popüler araç olan ARToolKit ve grafikler için OpenGL kullanılmıştır. AG ile sol ve sağ göz için ayrı ayrı üretilen görüntüleri, ilgili gözün görmesi gözlükle sağlanmıştır.

Yöntem (Kamera Kullanımı-1) Stereo bir bakışta sağ ve sol göz objenin farklı açılarını görmektedir. Sağ ve Sol göz için görüntü oluşturulması iki yolla yapılabilir. Bu etkiyi vermek için Şekil 4’deki sağ ve sol göz noktalarına kamerayı kaydırmak gerekir. Uzak düzlem Odak düzlemi Yakın düzlem Sol göz Sağ göz Cihaz kamerası Şekil 4. Sağ ve sol göz için objenin Görüntülerinin alınması.

Yöntem (Kamera Kullanımı-2) Bir başka teknikte ise gözler sonsuza bakar şekilde, odak düzlemi ile uğraşmadan Şekil 5’deki gibi obje veya kamera basitçe sağa ve sola kaydırılabilir. Bu yöntemde farklı bir etki elde edilse de izleyici yine de üçüncü boyutu hissetmektedir. Uzak düzlem Yakın düzlem Sol göz Sağ göz Cihaz kamerası Şekil 5. Odak düzlemi olmadan sağ ve sol göz için objenin görüntülerinin alınması.

Yöntem (Renk Filtreleme) Gözlerin birbirlerinin görüntülerini görmemesi için OpenGL filtre metotları uygulanmıştır. Sol göz için: glColorMask(true, false, false, false); ve sağ göz için: glColorMask(false, true, true, false); Bu şekilde gözlüksüz ekrana bakıldığında renk kaymaları, gözlükle bakıldığında 3 boyutlu görüntü algısı sağlanmaktadır.

Bakış Pozisyonu Mobil cihazlarda insanlar ellerindeki cihazla desen etrafında dolaşarak üçüncü boyuttaki derinliği algılamaya çalışmakta ve cihazı çevirdiği yöne başını da çevirmektedir. Bu sebeple biz kullanıcının cihazını gözlerinin oluşturduğu çizgiye paralel tutacağını düşünerek cihazın yatay eksenine paralel renk kayması yaparak bu sorunu giderdik.

Bakış Pozisyonu Şekil 6. Kafa eğilerek sağ ve sol gözün farklı görüntü görmesi. Sol gölgeleri sol göz, sağ gölgeleri sağ göz görebilmektedir.

Sonuçlar Bu çalışmada enstitümüzün binasını AG ile gösteren bir sistem geliştirilmiştir. Kullanılan işaretçi, kırmızı-camgöbeği gözlük ve sonuçlar Şekil 7’de verilmiştir. Zemini beyaz yaparak dış dünya görüntüleri sonuçtan çıkartılmıştır.

Sonuçlar Şekil 7. Üstte kullanılan işaretçi ve gözlük, Sağda ve sağ altta enstitü binamızın görünüşü.

Sonuçlar Bu çalışmada ucuz kırmızı-cam göbeği gözlük özel bir donanım ihtiyacı gerektirmeden kullanılabildiği için tercih edilmiştir. Fakat bu gözlükler renklerle oynadığı için tam bir üç boyut algısı verememektedir. Gelecekte aktif veya pasif üç boyutlu gözlük kullanımı mobil cihazlarda mümkün olursa daha sağlıklı bir sistem geliştirilebilir.

Kaynakça [1] Cawood, S. and Fiala M., 2008, “Augmented Reality: A Practical Guide”, Pragmatic Bookshelf, 2008. [2] Richard A. Newcombe, Steven Lovegrove, Andrew J. Davison: DTAM: Dense tracking and mapping in real-time. ICCV 2011: 2320-2327 [3] Kay de Roos, 2009, www.kayderoos.nl/ARducation-Augmented- Reality-in-education, Ocak 2014. [4] Ercan, M., 2010, “A 3D Topological Tracking System For Augmented Reality”, M.Sc. Thesis, Middle East Techical University, Istanbul, Turkey. [5] Christian Dopler Lab. Handheld Augmented Reality Research, http://studierstube.icg.tugraz.at/handheld_ar, Ocak 2014. [6] Vuzix, www.vuzix.com, Ocak 2014. [7] Meta, www.spaceglasses.com, Ocak 2014. [8] Google glass, www.google.com/glass/start, Ocak 2014. [9] Oculus Virtual Reality Devlopment kit 2, www.oculusvr.com, Mart 2014

Teşekkürler