T.C. Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Advertisements

MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Sağlık Bakanlığı için Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Önemi
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
OKULUMA GÜVENLİ GİDİYORUM PROJESİ
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
“Proje Adı” “Müşteri Kurum” “Yürütücü Kuruluşlar”.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Hassas Görevler hassas…çok….
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
ÇED YÖNETMELİĞİ T.C. KOCAELİ VALİLİĞİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
Sağlık Hizmetlerinin Finansman Yöntemleri
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ & ÖSS Kasım SASDER Dr. Halit Başkaya.
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İL KOORDİNASYON KURULU
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
Ordu Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Şu anda mecliste bekleyen 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası (SSGSS) yasa tasarısından haberiniz var mı? Şu anda mecliste bekleyen.
EKONOMİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
Analitik Bütçe Sınıflandırması
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
GAZİANTEP SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRÜ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
Prof. Dr. Nermin ÖZGÜLBAŞ
Üniversite Hastanelerinde Global Bütçe ve Etkileri Üniversite Hastaneleri Birliği XIX. Toplantısı Erciyes Üniversitesi, Kayseri 16 Ekim 2017 Prof. Dr.
BÜTÜNLEŞİK KAMU MALİ YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMİ
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
TMS-19 ÇALIŞANLARA SAĞLANAN FAYDALAR
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

T.C. Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü

Kamu harcamalarında öncelik sorunu ve GSS Sosyal güvenlik sisteminin finansman açığı ve merkezi yönetim bütçesinden yapılan yardımın tutarı sürekli olarak artış göstermektedir. Bu durum, eğitim, alt yapı, üretim, enerji, ulaşım gibi ülkenin gelişmesini hızlandırmaya yönelik yatırımlara daha az kaynak ayrılmasına neden olmaktadır. Dolayısıyla, genel sağlık sigortası kapsamındaki harcamalar ile ilgili olarak alınacak kararların etkisi; genel sağlık sigortasından yararlananlar veya bu alandaki tedarikçiler ile sınırlı kalmamaktadır. Buna göre, mevcut tedavi yöntemlerine göre daha maliyetli tedavi yöntemlerine ya da daha maliyetli ilaç ve tıbbi malzemelere geçişin avantaj veya dezavantajlarının; Devletten diğer alanlarda hizmet bekleyenlere ya da diğer alanlardaki tedarikçilere etkileri açısından da değerlendirilmesi gerekmektedir. Nitekim, SGK bünyesindeki Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu ile Ödeme Komisyonunun üye yapısı da bu ihtiyaçtan kaynaklanmıştır.

GSS’ye ayrılan kaynakların etkili ve verimli kullanımı 1- İdeal Durum Genel sağlık sigortasının finansmanı amacıyla üretilen prim gelirlerinin yetersizliği ve merkezi yönetim bütçesinden yapılan yardımın büyüklüğü, bu amaçla ayrılan kaynakların etkili ve verimli kullanılmasını sağlayacak şekilde kararlar alınmasını çok önemli hale getirmektedir. Bu durum, kararlar öncesinde;  Sağlık hizmetleri ile mevcut uygulamaların maliyetlerinin ve faydalarının izlenerek sonuçlarının periyodik olarak raporlanmış olmasını,  Sağlık hizmetleri ile ilgili yeni öneri veya gelişmelerin ülkemizin insan kaynağı ve fiziki ve teknolojik altyapısı gibi değişkenler itibarıyla uygulanabilirliğinin belirlenmiş olmasını,  Uygulanabilirliği olan öneri ve gelişmelerin maliyetlerinin ve faydalarının birbirinden bağımsız olarak araştırılmasını,  Öneri ve gelişmelerin maliyetlerinin ve faydalarının belirlenmiş olmasını,  Maliyet ve faydaların ölçülerek karşılaştırılabilir hale getirilmiş olmasını,  Maliyet ve faydaların; mesleki ve kurumsal taassuplardan arınmışlık başta olmak üzere, her türlü ile yanlı tutumlardan uzak bir şekilde değerlendirilmiş olmasını, zorunlu hale getirmektedir.

2- Mevcut Durum a) Kamu kurumları açısından;  Sağlık hizmetleri ile mevcut uygulamaların maliyetleri ve faydaları konusunda hastalık grupları, ilaç grupları, malzeme grupları, tedavi türleri gibi farklı açılardan ortaya çıkan sonuçlar ile ilgili yeterli ve düzenli bir raporlama yapılmamakta,  Ödeme listesine alınma aşamasında karar vermeye esas varsayım ya da öngörülerin gerçekleşme düzeyleri genellikle ölçülmemekte,  Sağlık hizmetleri ile mevcut uygulamaların maliyetleri ve faydaları ölçülmediği için de yeni öneri ve gelişmeler hakkında kurumsal olarak güvenilir bir karşılaştırma yapılamadığı ve öneri sahiplerinin varsayım ya da öngörülerine göre karar oluşturulması zorunluluğunun ortaya çıktığı,  Bütçelerin hazırlandığı dönemde, ilgili bütçe uygulama döneminde ortaya çıkacak ilave ihtiyaçların yeterince hazırlık yapılmadığı ve bütçe yeterliliği dikkate alınmaksızın karar oluşturma eğilimine girildiği,  Sosyal güvenlik sisteminin diğer parametreleri ile uyumluluğun gözetilmediği ve sosyal güvenlik sisteminin bugünkü ve gelecekteki başka sorunlarına da çözüm üretme amacı olmaksızın karar oluşturulduğu, görülmektedir.

Bu çerçevede, genel sağlık sigortasından karşılanacak ihtiyaçlar için;  Kaliteye Uyarlanmış Yaşam Yıllarını ölçen QALY,  Sakatlığa Uyarlanmış Yaşam Yıllarını ölçen DALY, ölçüt yöntemleri arasında bir seçim yapmadan önce, sağlıklı bir veri seti oluşturulması ve sosyal güvenlik sisteminin güncel ve gelecekte ortaya çıkması çok muhtemel başka sorunlarının da doğru tespit edilmesi gerekmektedir. Örneğin; emekliye ayrılabilme açısından ülkemize göre daha yüksek yaş hadlerinin uygulanmakta olduğu ülkelerde çok uzun süreli geçici iş göremezlik hali sebebiyle sigortalılara ödenen geçici iş göremezlik ödeneklerinin oluşturduğu harcamaların büyüklüğü ile aynı yaş seviyesinde emeklilik hakkı tanınmış olduğu halde kişi başı sağlık harcamalarının yüksek olduğu ülkelerin diğer ülkelere göre geçici iş göremezlik açısından daha düşük harcama yapıyor olması alınacak doğru kararın ne derece önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, yaş gruplarına göre sağlık harcamalarının durumu ile ilgili veriler de alınacak kararlar açısından önemli ipuçları içermektedir. Grafik 1 İş Göremezlik Grafik 2Yaş Gruplarına Göre Sağlık Harcamaları

b) Sağlık hizmet tedarikçileri açısından;  Mevcut tedavi yöntemlerine göre daha maliyetli tedavi yöntemlerine ya da daha maliyetli ilaç ve tıbbi malzemelere geçişin avantajları, Bayesçi yaklaşımı esas alan istatistik analizlerinin sonuçlarına dayanmaktadır. Ancak bu analizlerin varsayımları yeterince paylaşılmamakta ve söz konusu avantajlar sanki sıklıkçı yaklaşım esas alınarak elde edilmiş istatistiki analiz sonuçları gibi tanıtılmaktadır.  Tekliflerin hazırlanmasında; - Beslenme alışkanlıkları, - Fizik egzersiz ya da sağlık için spor yapmadaki yetersizlikler, - Evde bakım hizmetli verecek aile yakınlarının bilgisizliği, - Evde bakım hizmetlerinin yeterince kurumsallaşamamış olması, - İlaç ve tıbbi malzeme kullanımı açısından yanlış kanaat ve eğilimler, gibi ülkemize özgü koşullar dikkate alınmaksızın, başka ülkelerin koşullarına uygun olarak yapılmış araştırmaların sonuçları ile sınırlı öngörülerde bulunulmakta ve doğrudan bu sonuçlar üzerinden karar verilmesi istenilmektedir.  Maliyet karşılaştırmaları çok sınırlı unsurlar üzerinden yapılmakta veya ülkemize özgü avantajlar hem genel maliyet değerlendirmesi açısından hem de alternatiflerle ilgili karşılaştırmalar açısından gözardı edilmektedir.  Kamu kurumlanın bilgi ve sonuç üretmekteki yetersizlikleri, kendi öngörü ve sonuçlarının alternatifsizliği olarak algılanmakta ve bu öngörülerinin gerçekleşmemesine bağlı olarak sorumluluk üstlenme riski taşımaksızın hareket edilmektedir.

SONUÇ VE ÖNERİLER  Sosyal Güvenlik Kurumunun mevcut yazılımlarının ve birim yapılanmasının, GSS harcamalarını etkileyen kararlar için veri üretecek, önceki kararların sonuç analizlerini ortaya çıkaracak ve buna bağlı olarak alternatif maliyet hesaplamalarının daha hızlı ve daha güvenli yapılmasına imkan sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılması,  Daha maliyetli tedavi yöntemlerine ya da daha maliyetli ilaç ve tıbbi malzemelere geçişin, öncelikle geçici uygulama şeklinde hayata geçirilmesi, beklenen sonuçların gerçekleşme durumuna göre nihai pazarlık sürecine geçilmesi ve karar oluşturulması,  Geçici uygulama döneminin, aksi gerekmedikçe, pilot olarak seçilecek üniversite hastaneleri ile eğitim ve araştırma hastaneleriyle sınırlı tutulması ve ortaya çıkan sonuçların bu hastanelerin daha yüksek bilgi ve ölçme imkanlarından yararlanılarak değerlendirilmesinin sağlanması,  Daha maliyetli tedavi yöntemlerine ya da daha maliyetli ilaç ve tıbbi malzemelere geçişte, tedarikçilerin belli bazı sorumluluklara tabi tutulması,  Karar alma kriterlerinin daha ölçülebilir ve tedarikçiler tarafından da bilinebilir kılınması,  Alınan kararların uygulama takvimi ile bütçe hazırlama ve uygulama takviminin daha uyumlu hale getirilmesi,  Tedarikçilerin öneri setlerine ilişkin belge ve bilgilerin tamamının, Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu ile Ödeme Komisyonunun üyelerine makul bir süre içinde intikalinin sağlanması ve böylelikle farklı kurumlarda daha geniş inceleme ve değerlendirme yapılması,  Tedarikçilerin, başka ülkelerde uygulama örneği bulunmayan ürün ve hizmet önerilerinin, geniş katılımlı bilimsel çalışmalarla inceleme ve araştırmaya tabi tutulması, bu tür ürün ve hizmetlerle ilgili olarak tedarikçiler açısından hem hastalar yönünden, hem de geri ödeme sistemi açısından ilave sorumluluklar getirilmesi, iyi uygulama örneği olduğu anlaşılanların ise ayrıca teşviki yoluna gidilmesi, yararlı olacaktır. Saygılarımla.