TÜRKİYE UYGULAMALARI 2008 FATMA NUHOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETÇİ BELGESİ VİZE İŞLEMİ
Advertisements

1EĞİTİM BİRİMİ DİYARBAKIR KHB 90 GÜN ÇALIŞMASI  ‘’Hedeflerle Yönetim İlkesine’’ dayanan bir proje çalışmasıdır.  Çalışma kapsamında 90 gün.
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
-Müşterinin Tanınmasına İlişkin Esaslar-
“Yükümlülüklere Uyum Programı” Yönetmelik Taslağı
EKİZELDEN Hukuk Bürosu
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
T.C. Maliye Bakanlığı Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Sigorta ve Emeklilik Şirketleri İçin Rehber
Bankacılık Etik İlkeleri
9 Ocak 2012 MASAK –EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ Ankara
EVDE BAKIM HİZMETİ SUNAN SAĞLIK KURULUŞU DENETLEME FORMU
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
KARAPARA,SUÇ GELİRLERİ VE TERÖRÜN FİNANSMANI İLE MÜCADELE
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Türkiye Bankalar Birliği Çalışma Grubu İstanbul-2006.
MALİ SUÇLARI ARAŞTIRMA KURULU Ekim 2008 – İSTANBUL / ANKARA
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Tevfik BAYHAN Bakanlık
ADRES BİLGİLERİNİN TUTULMASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 18 AĞUSTOS 2006 Mustafa DÖNER Genel.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
KKTC EKONOMİ VE ENERJİ BAKANLIĞI SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASINI ÖNLEME KURULU VE MALİ BİLGİ EDİNME BİRİMİ 4/2008 sayılı SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASININ.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Türkiye Bankalar Birliği Çalışma Grubu
Mali Suçları Araştırma Uzmanı
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
T.C. Maliye Bakanlığı Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
RİSK YÖNETİMİ VE KARAPARA AKLANMA RİSKİ
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Mali Suçları Araştırma Kurulu
SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASININ ÖNLENMESİ
SUÇ GEL İ R İ,SUÇ GEL İ R İ N İ AKLAMA VE MAL İ EYLEM GÖREV GÜCÜ (FATF) MAYIS 2011.
Karapara Aklama ile Mücadelede
T.C. Maliye Bakanlığı Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı Hüseyin GÜLTEKİN MSA Uzmanı
“Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine İlişkin Yükümlülüklere Uyum Programı Hakkında Yönetmelik“
MALİ SUÇLARI ARAŞTIRMA KURULU BAŞKANLIĞI
Harcama Yetkilileri.
Karapara Aklama ile Mücadele
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
ETİK VE UYUM YÖNETİMİ SİSTEMİ TEORİDEN PRATİĞE 12 Mayıs 2014 İstanbul, Hidiv Kasrı.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
Örgütlü Suçlar ve Suçtan Kaynaklanan Malvarlığı Değerlerinin Aklama Suçu İle Mücadele Stratejisi Koordinatör: R.Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
Tur Sırasında Kullanılan Evraklar
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
Sunum transkripti:

TÜRKİYE UYGULAMALARI 2008 FATMA NUHOĞLU Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi TÜRKİYE UYGULAMALARI 2008 FATMA NUHOĞLU

DÜNYADA AKLAMAYLA MÜCADELE 1988 ►Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’nde “Uyuşturucu ve Psikotrop Maddeler Kaçakçılığı”na Karşı önlem alma maddesi konulması 1989 ► G-7 ülkeleri aklama ile mücadelede uluslararası niteliği olan düzenlemeler yaparak ülkelere bu konuda tavsiyelerde bulunan Mali Eylem Görev Grubu’nu (FATF-Financial Action Task Force) kurmuştur 1990 ► FATF üye ülkeleri bağlayıcı nitelikteki 40 Tavsiyeyi yayınladı 2001 ► 9 Özel Tavsiye Kararı ile terörizmin finansmanı kara para kavramına dahil edildi

Ülkemizde aklamayla mücadele 1991►FATFa üye olundu 1996 ►4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanun yayınlandı 1997► MASAK oluşturuldu 2005► Aklama suçunu düzenleyen TCK 282.madde düzenlendi 2006 ► Suç Gelirlerinin aklanmasının önlenmesi hakkında 5549 sayılı kanun yayınlandı 2008 ►Suç gelirlerinin aklanmasının ve terörün finansmanının önlenmesine dair tedbirler hakkında Uygulama yönetmeliği yayınlandı

TEMEL FARKLAR Suç ve cezanın belirlenmesi 4208 sayılı Kanunda; öncül suçlar sayılmış, karapara aklama suçu tanımlanmış ve cezası belirlenmiştir. 5549 sayılı Kanunda ise suç ve ceza belirlenmemiştir. Aklama suçu 5237 sayılı TCK’nun 282. maddesinde düzenlenmiştir. Alt sınırı 1 yıl veya daha fazla hapis cezası gerektiren bir suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanmasıdır

TEMEL FARKLAR Yeni Kanun; Terörün finansmanının önlenmesi konusunda da düzenlemeler içermektedir

TEMEL FARKLAR Yükümlülük ihlallerinin Yaptırımı 4208 sayılı Kanunda ; yükümlülük ihlalleri için 6 aydan bir yıla kadar hapis ve 12 milyon liradan 120 milyon liraya kadar ağır para cezası ve müsadere öngörülmüş 5549 sayılı Kanunda ise yükümlülük ihlalleri için, ihlal edilen yükümlülüğün türüne göre idari veya adli ceza uygulamasına hükmedilmiştir.

5549 sayılı Kanunla Getirilen Önemli Yenilikler Yükümlüler hukuki ve cezai bakımdan koruma altına alınmıştır “Yükümlülüklerini yerine getiren gerçek ve tüzel kişiler hiçbir şekilde hukukî ve cezaî bakımdan sorumlu tutulamaz.” “Şüpheli işlem bildiriminde bulunanlara dair, mahkeme dışında, üçüncü kişi, kurum ve kuruluşlara bilgi verilemez. Bu kişilerin kimliklerinin saklı tutulması ve güvenliklerinin sağlanması için mahkemece gerekli önlemler alınır”

AKLAMA SUÇUYLA MÜCADELEDE TEMEL İLKELER ‘Müşterini tanı’

MÜŞTERİNİN TANINMASI Kimlik tespiti Kimlik teyiti Nihai yararlanıcının (beneficial owners) belirlenmesi Risk tabanlı müşteri tanıma/müşteri kabul prosedürleri geliştirilmesi

YASAL DÜZENLEMELERİN BANKALARA GETİRDİĞİ YÜKÜMLÜLÜKLER Kimlik tespiti Şüpheli işlem bildirimi Muhafaza ve ibraz Eğitim, iç denetim, kontrol ve risk yönetim sistemleri ile diğer tedbirler Devamlı bilgi verme Bilgi ve belge verme

Kimlik Tespiti Parasal sınıra tabi işlemler İşlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı 20.000.- YTL ve üzeri Elektronik transferlerde işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı 2.000.- YTLve üzeri Hayat sigortası sözleşmelerine ilişkin işlemlerde bir yıl içinde ödenecek prim tutarı toplamı 2.000.- veya tek primli olup prim tutarı 5.000.- YTLve üzeri Parasal sınıra tabi olmayan işlemler SÜREKLİ İŞ İLİŞKİSİ

Başkası adına hareket edenler için yapılacak kimlik tespiti müşteri adına hareket eden kişinin kimlik tespiti müşteri adına hareket eden kimsenin yetki belgesi adına hareket edilenin kimlik tespiti

Müteakip İşlemlerde Kimlik Tespiti Daha önce kimliği tespit edilenlerin sürekli iş ilişkisi kapsamındaki yüz yüze yapılan müteakip işlemlerinde , kimliğe ilişkin bilgiler yükümlüde bulunan bilgilerle karşılaştırılır İlgili evraka işlemi yaptıran gerçek kişinin ad ve soyadı yazılır ve imza örneği alınır

BAŞKASI HESABINA HAREKET Yükümlü nezdinde veya bunlar aracılığıyla kendi adına ve fakat başkası hesabına hareket eden kimse, bu işlemleri yapmadan önce kimin hesabına hareket ettiğini yükümlülere yazılı olarak bildirmek zorundadır. Cezası Altıaydan bir yıla kadar hapis veya Beşbingüne kadar adli para cezası

BAŞKASI HESABINA HAREKET Bankaların Sorumluluğu Şubelerde Duyuru asmak, Sürekli iş ilişkisi tesisinde başkası hesabına hareket edilmediğine ilişkin müşteri yazılı beyanını almak Sürekli iş ilişkisi kurulan şirketleri gerçekte yöneten, kontrolünde veya sahipliğinde bulunduranlar hakkında doğru bilgilere ulaşmak için tedbir almak Kişinin başkası hesabına hareket etmediğini beyan etmesine rağmen kendi adına ve fakat başkası hesabına hareket ettiğinden şüphelenilmesi halinde gerçek faydalanıcıyı tespit için tedbir almak

Özel dikkat gerektiren işlemler Bankalar, karmaşık ve olağandışı büyüklükteki işlemlerle görünürde makul hukuki ve ekonomik amacı bulunmayan işlemlere özel dikkat göstermek, talep edilen işlemin amacı hakkında yeterli bilgi edinmek için gerekli tedbirleri almak bu kapsamda elde edilen bilgi, belge ve kayıtları istenildiğinde yetkililere sunmak üzere muhafaza etmek zorundadır.

Müşteri durumunun ve işlemlerin izlenmesi Finansal kuruluşlar, Müşterilerinin mesleği, iş geçmişi, mali durumu, hesapları, ticari faaliyetleri, yerleşik olduğu ülke ve ilgili diğer göstergeleri dikkate alarak aklama ve terörün finansmanı açısından risk profilini çıkarmak, yüksek risk taşıyan müşterilerini, iş ilişkilerini ve işlemleri belirlemek ve bunları devamlı olarak takip etmek, müşteri hakkındaki bilgi, belge ve kayıtları güncel tutmak zorundadır

ÇOK RİSKLİ MÜŞTERİ KATEGORİSİ → Müşteri olarak kabul edilmemelidir Bilgi ve belge vermekten kaçınanlar İşlemleri ve parasının kaynağı hakkında tatminkar bilgi veremeyenler BM’in ve BKK terörizmin finansmanına karışanlar listesinde bulunanlar Yasadışı kumar/bahis şirketleri Tabela bankaları (shell bank) Tabelâ Şirketleri (Paravan Şirketler) Gerçek sahibinden farklı üçüncü şahıslar adına, anonim bir adla veya rumuzla hesap açılmamalı,

RİSKLİ MÜŞTERİ KATEGORİSİ →Müşteri olarak kabulde ilave özen Gösterilmelidir Riskli Ülke ve Bölgeler, Hassas Sektör, Faaliyet Konusu veya Meslekler Yüksek Varlık Sahibi Kişiler Riskli Işlem Türleri

Muhabirlik ilişkisi Karşı finansal kuruluşun aklama ve terörizmin finansmanıyla mücadele sistemini değerlendirmek, sistemin uygun ve etkin olduğundan emin olmak, Yeni muhabir ilişkiler kurmadan önce üst düzey yöneticinin onayının alınmasını sağlamak, Kendilerinin ve karşı finansal kuruluşun sorumluluklarını bir sözleşmeyle açıkça belirlemek, Muhabirlik ilişkisinin aktarmalı muhabir hesapların kullanılmasını kapsadığı durumlarda karşı finansal kuruluşun yeterli önlemleri aldığından ve talep edildiğinde ilgili müşterilerin kimlik bilgilerini sağlayabileceğinden emin olmak,

Şüpheli İşlem Bildirimi Bankalar aracılığıyla yapılan veya yapılmaya teşebbüs edilen işlemlere konu malvarlığının; Yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına Terörist eylemler veya terör örgütleri, teröristler veya terörü finanse edenler tarafından kullanıldığına veya bunlarla bağlantılı olduğuna dair, herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir durum olmasıdır

CEZALAR

İdari cezalar Usulüne uygun şekilde kimlik tespiti yapılmaması Şüpheli işlem bildiriminde bulunulmaması Devamlı bilgi verilmemesi Eğitim, iç denetim, kontrol ve risk yönetim sistemleri oluşturulması, uyum görevlisi tayini ihlali BANKAYA 11.556.-YTL

İdari cezalar Usulüne uygun şekilde kimlik tespiti yapılmaması Şüpheli işlem bildiriminde bulunulmaması ÇALIŞANA 2.305.-YTL

Adli cezalar Şüpheli işlem bildiriminde bulunulduğuna dair bilginin saklanmaması Görevlilerin istediği bilgi ve belgelerin verilmemesi Belge ve kayıtların belirtilen sürelerde saklanmaması BANKAYA faaliyet izninin kaldırılması, müsadere gibi güvenlik tedbirleri

Adli cezalar ÇALIŞANA bir yıldan üç yıla kadar hapis ve Şüpheli işlem bildiriminde bulunulduğuna dair bilginin saklanmaması Görevlilerin istediği bilgi ve belgelerin verilmemesi Belge ve kayıtların belirtilen sürelerde saklanmaması ÇALIŞANA bir yıldan üç yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası