ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
MANTIK Mantığın Konusu.
Beyin Fırtınası Bir Öğretim Materyali Olarak Film Tartışma Yöntemi
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
HAZIRLAYAN: Kenan SEZER.
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
KUR’AN AKLIMIZI KULLANMAMIZI İSTER
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
BİLGİ YARIŞMASI.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
1. ALLAH’A İNANIYORUM.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İslam’da Bilginin Kaynakları
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
ALLAH’IN EŞSİZ YARATICILIĞI
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
1 B. Deliller 1. İlim a. Kadîm İlim b. Hadis İlim 1) Zarurî İlim: 2) Nazarî ve İstidlali İlim: c. Yakîniyyât-Zanniyyât 2. Delil a. Akli-nakli Delil b.
HÜKÜMLER A. Dinî Hükümler B. Akli Hükümler 1. İtikadi hükümler
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
1 1. Selefiyye  selef, itikadı konularda âyet ve hadislerdeki ile (müteşabihler de dahil olmak üzere) yetinip, bunları aynen kabul eder, teşbih ve tecsime.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Peygamberlik Meselesi
3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
KLASİK MANTIK.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
MANTIK - 7 Prof. Dr. Şadi Eren.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ DERS SUNUSU
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
aklın dini sorumluluktaki yeri
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ KELAM https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Neler Öğreneceğiz? Varlık Meselesi Bilgi Meselesi Delil Hüküm https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Var, varlık, varoluş denince aklınıza neler gelmektedir? https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Varlık Meselesi Kelam ilminin kendine has temel meseleleri ve bunların anlaşılmasına ve açıklanmasına yardımcı olan yan meseleleri vardır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

KELAM İLMİNİN ANA KONULARI (MESÂİL/MAKÂSID) İlâhiyyât: Allah'a ve kadere iman konuları Nübüvvât: Peygamberlere ve ilahi kitaplara iman konuları Sem'iyyât: Meleklere ve ahirete iman konuları https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Kelam İlminin Yan Konuları VARLIK BİLGİ Kelam İlminin Yan Konuları (Vesâil-Mebâdi) DELİL HÜKÜM https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Kelam ilminin varlık konusuyla ilgilenmesinin sebepleri: "Var olarak bilinen şeylerin aslında bir vehim ve zandan ibaret olduğu" iddialarına karşı koymak Âlemin varlığının mahiyetini ve Allah ile olan ilişkisini açıklamak https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelamcılar, soyut bir kavram olan varlıktan (vücud) ziyade var olan şeyler (mevcûd) üzerine fikir yürütmüşler ve varlıkları sınıflandırmışlardır. Bunlar: Kadim/Ezeli Varlık Varlığının bir başlangıç noktası olmaksızın diğer şeylerden önce mevcut olan ve yokluğu mümkün olmayan mutlak varlık: Allah (c.c.) Hâdis/ Yaratılmış Varlık Varlığının başlangıcı olan; sonradan varlık sahasına çıkan; yoktan yaratılmış tüm varlıklar: Allah dışındaki her şey. Âlem. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 1.1. Allah-Âlem İlişkisi İşaretler ve deliller demektir. ÂLEM Yüce Allah'ın var etmesiyle var olmuş hâdis yani başlangıcı ve sonu olan yaratılmış olan her şey. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelam âlimlerine göre âlem "Allah ve sıfatları dışında kalan ve Allah tarafından yaratılmış her şeydir. (küllü mâ sivallâh/mâsivâ)" Âlemdeki hiçbir varlık Allah’a (c.c.) benzemez ve her varlık Allah'ın varlığına, birliğine ve O'nun eşsiz sıfatlarına bir delil ve işaret olarak yaratılmıştır. Allah ile âlem arasındaki ilişki Yaratıcı ve yaratılan ilişkisidir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 1.2. Madde Kelamcılara göre madde atomlardan başka bir deyişle cevher veya cüzlerden oluşur. Atomlar sonlu ve sınırlı olup her biri Allah (c.c.) tarafından yaratılmıştır. Bu atomların hareket, renk, şekil, tat, koku vb. akla gelebilecek her türlü niteliği ise araz adını alır. Arazlar devamlılığı olan nitelikler olmayıp her an Allah (c.c.) tarafından yaratılırlar. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 1.3. Hayat Materyalist (maddeci) anlayış Tanrı'yı inkâr eder ve hayatın kaynağının madde olduğunu ve maddenin de ezeli olduğunu iddia eder. Buna karşılık İslam, hayatın kaynağı ve sebebinin Yüce Allah olduğunu bildirir. "Ezelî ve ebedî hayat sahibi, hep diri" anlamında Hayy ve "hayat ve can veren" anlamında Muhyî isimleriyle can verme ve diriltme fiillerinin gerçek faili Allah’tır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

1.4. İnsan Kur'an-ı Kerim Göre İnsan En güzel şekilde yaratılmıştır ve yeryüzünün halifesi kılınmıştır. İlâhi emaneti yüklenmiştir; sorumluluk almıştır. Kur'an-ı Kerim Göre İnsan Asli vazifesi Allah’a kulluk etmektir. Akıl ve irade sahibidir; yaptıklarından sorumludur. Tabiattaki her şey onun istifadesine sunulmuştur. Kötülüğe de yönelebilen bir varlıktır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelam ilmi insanın özgürlüğüne vurgu yaparak ona sorumluluğunu hatırlatmaktadır. İnsana özgürlüğünün mutlak ve sınırsız olmadığını, Allah’ın (c.c.) mutlak kudret ve iradesi ile kuşatıldığını bildirmektedir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Bildiklerinizi nasıl öğrendiniz? https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2. Bilgi Meselesi Kelam ilminin bilgi konusuyla ilgilenmesi inanca ilişkin esasları Temellendirmek Açıklamak Savunmak Sistemleştirmek gibi amaçlar taşımaktadır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Kelam Âlimlerinin Bilgi Tanımları 2.1. Bilginin Tanımı Kişiyi cahillik, şüphe ve zandan uzaklaştıran niteliktir. Kelam Âlimlerinin Bilgi Tanımları Tereddüdün zihinde oluşturduğu belirsizliği ortadan kaldırarak kişiyi tatmin edecek tarzda, bir şeyi olduğu hâl üzere bilmektir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelamcılar bilginin tanımından ziyade, bilginin çeşitleri kaynakları bilgiye ulaşma vasıtaları gibi konulara daha çok odaklanmışlardır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

BİLGİ ÇEŞİTLERİ Kadim Bilgi Hâdis/ Yaratılmış Bilgi Kelam âlimlerine göre; Allah’ın bilgisi. Herhangi bir vasıtaya, duyulara, düşünmeye vs. ihtiyaç duymayan, ezelî ve ebedî, yokluğu düşünülemeyen, bütün bu özellikleriyle insanın bilgisinden tamamen farklı bir bilgidir. Kadim Bilgi BİLGİ ÇEŞİTLERİ Hâdis/ Yaratılmış Bilgi İnsana ait öğrenme yoluyla sonradan meydana bilgidir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

İNSANIN BİLGİSİ Zaruri/ zorunlu bilgi Nazari (akıl yürütmeye Herhangi bir akıl yürütme veya delillendirmeye ihtiyaç duymadan, doğrudan doğruya zihinde oluşan bilgidir. Bedihi (apaçık) bilgi de denir. İNSANIN BİLGİSİ Nazari (akıl yürütmeye dayalı) bilgi Ulaşılan veriler üzerine düşünerek, birtakım vasıtalara başvurarak ve delil getirerek oluşan bilgidir. İstidlâli (delillendirmeyle ulaşılan) bilgi de denir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2.2. Bilginin Kaynakları Akl-ı selim (Selim akıl) Havass-ı selime (Sağlam duyular) Haber-i sadık (Doğru haber) https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Havass-ı selime (Sağlam duyular) Haber-i sadık (Doğru haber) Akl-ı selim (Selim akıl) Haber-i sadık (Doğru haber) Dış dünyadan haber ve diğer verileri alır. Aldığı verileri akla aktarır. Haber ve duyuların sağladığı verileri değerlendirip bilgiye dönüştürür. Duyuların yanılma ihtimaline karşı duyu verilerinin sağlamasını yapar. Mütevatir haber Haber-i resûl (Kur’an ve Sünnet) Akıl ve duyularla elde edilmesi mümkün olmayan bilgileri insana verir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelamcılara göre bu üç bilgi kaynağının her biri farklı bir saha ile ilgili bilgi vermektedir. Selim aklın ulaşabildiği bilgiyi duyular, selim duyuların temin ettiği bilgiyi ise selim akıl kazandıramaz. Ayrıca selim akıl da sağlam duyular da tek başına haber-i sadıkın (vahyin) verdiği bilgilere ulaşamazlar. Dolayısıyla bunların hiçbirinin terk edilmesi düşünülemez. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2.2.1. Akl-ı Selim Akıl düşünme, anlama, kavrama ve ayırt etme gücü olarak tanımlanır. Selim akıl ise insanın doğru karar vermesini sağlayan, herhangi bir olumsuzluktan veya ortamın kötülüğünden etkilenmeyen, yaratılışındaki temizliği koruyan akla denir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelam âlimleri akl-ı selimin büyük ölçüde hayır ve şerri, iyi ile kötüyü, güzel ve çirkini kavrayıp ayırt edebileceğini; insanın bu bilgisi ile yararına olanları tercihe yöneleceğini kabul etmişlerdir. Aklın ulaşamayacağı, bulup kavrayamayacağı bilgileri vahiy ortaya koyar, akıl da bunları benimser. Onlara göre vahyin ortaya koyduğu hükümlerde akıl ve mantığa aykırı, asla kabul edilemeyecek şeyler yoktur. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

2.2.2. Haber-i Sadık Mütevatir haber Peygamberden gelen haber Hz. Peygamberin verdiği haber ya da bilgidir. Peygamberden gelen haber hem Kur'an ayetlerini hem de sünneti kapsamaktadır. Vahiy de bir bilgi kaynağıdır. Yalan üzerine birleşmelerini aklın imkânsız gördüğü bir topluluğun rivayet ettiği haberdir. Dinî bilginin aktarım şeklidir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2.2.3. Havass-ı Selime Kelam âlimlerine göre herhangi bir eksiklik ve kusuru bulunmayan duyularla elde edilen bilgiler; aklın doğruluğuna apaçık hüküm verdiği zorunlu bilgilerdir. Salim duyular vasıtasıyla bu şekilde zorunlu bir bilgi oluştuğu için duyuların verdiği bilgi akıl yürütmeyle elde edilen bilgiye göre daha kesin ve bağlayıcı olarak değerlendirilmiştir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2.3. İman-Bilgi İlişkisi Kelamcıların bilgi konusuyla ilgilenmelerinin temel sebeplerinden birisi imanla bilgi arasındaki doğrudan ilişkidir. Çünkü iman özü itibariyle bilinçli bir tasdik, benimseme ve kabullenme eylemidir. Bu tasdik ve benimsemenin gerçekleşmesi için bilgi şarttır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2.4. Akıl-Vahiy İlişkisi Kelamcıların çoğunluğuna göre akıl Allah'ın varlığını ve birliğini idrak edebilecek bir potansiyele sahip olsa da; vahiyden bağımsız olarak bir hüküm koyması, özellikle de bir inanç esasını belirlemesi mümkün değildir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Akıl vahiy tarafından ortaya konulan hükümlerin anlaşılması, yorumlanması, işlenmesi ve delillendirilmesini gerçekleştirir. Ancak yaratıcıya karşı sorumluluklarının ne olduğunu ve bu sorumlulukları ne şekilde yerine getireceğine karar veremez. Bu hususlar insana vahiy ve nakil (yani Kur’an ve sünnet) yoluyla bildirilmekte ve bu şekilde birer inanç esası hâline gelir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Düşüncelerinizi nasıl delillendirirsiniz? https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

3. Delil Delil Mürşid, rehber ve kılavuz. Doğru bir düşünceyle bakıldığı zaman, insanın sonuca ulaşmasını sağlayan; kendisiyle başka bir şeyin de bilgisine ulaşılan şey. 3. Delil https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Deliller Nakli Deliller Öncülleri, ayet ve hadislere dayanan delile naklî ya da dinî delil denir. Herhangi bir konuda naklî deliller söz konusu ise kelamcılar vahiy yoluyla gelen bu delilleri esas alırlar. Akli Deliller Öncülleri akla dayanan delile akli delil denir. Kesin olan akli delile burhân ve huccet adı da verilir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Akli delillere dayanarak akıl yürütme (istidlâl) üç şekilde yapılır: Tümdengelim (ta’lîl, dedüksiyon) Bütünden parçaya veya sebepten sonuca gidiş. Tümevarım (istikrâ, endüksiyon) Parçadan bütüne veya sonuçtan sebebe gidiş. Kıyas (temsîl, analoji): Parçadan parçaya gidiş; iki şey arasındaki benzerliğe dayanarak birisi hakkında verilen hükmü diğeri hakkında da vermek. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kelamcılar ele aldıkları meselelerde yerine göre hem naklî hem de akli delilleri kullanmışlardır. Naklî deliller olarak ayet ve hadislere; akli delillerde tümdengelim, tümevarım ve kıyas yöntemlerine başvurmuşlardır. Varlık, bilgi gibi kelami konuların izahında kelamcılar bilimsel verilere, tecrübeye, deney ve gözleme de yer vermişlerdir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Dinî hükümler denince aklınıza neler gelmektedir? https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Hüküm Mantıkta hüküm, bir şeyi tasdik veya inkâr etmek; iki kavram ve iki şey arasında "böyledir" veya "değildir" tarzında olumlu veya olumsuz bağlantı kurmak demektir. Dinde ise, akıllı ve ergenlik çağına gelmiş insanların, yani mükelleflerin fiil ve davranışları ile ilgili farz, vacip, sünnet, haram, mekruh gibi nitelemeler ortaya koyan dinî ve ilâhî hitaba hüküm adı verilir. 4. Hüküm https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Dinî Hükümler Hükümler Akli Hükümler Dinî hükümler (ahkâm-ı şer’iyye, ahkâm-ı ilâhiyye), ayet ve hadislerden çıkarılan hükümlerdir. Akli Hükümler Aklın verdiği hükümlerdir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 4.1. Dinî Hükümler İslam'da Dinî Hükümler Üç Başlıkta İncelenir: İtikadi Hükümler: Akaid ve kelam ilimlerini incelediği iman esasları ve inançla ilgili konulardır. Amelî Hükümler: Fıkıh ve İslam hukuku ilimlerinin incelediği ibadet ve muamelat konularıdır. Ahlaki hükümler: Ahlak ve tasavvuf ilimlerinin incelediği iyi ve kötü huylar, kalbî ve vicdani hükümlerle ilgili konulardır. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Kesinlik Açıklık İTİKADİ HÜKÜMLER İÇERMELİDİR. Değişmezlik Bütünlük/Bölünemezlik https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Amelî hükümler İbadetler: Yüce Allah'a kulluk ifade eden hükümlerdir. Allah'ın hakkıdır. Değişmezler. Muâmelât: İnsanlar arasındaki hukuki, beşerî ve sosyal ilişkileri düzenleyen hükümlerdir. Muamelât ile ilgili konularda ictihad gerekebilir. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ 4.2. Aklî Hükümler Akıl, var oluş ve gerçekleşme ile ilgili olarak üç türlü hüküm verir: Mümkin/Câiz Varlığı veya yokluğu zâtının gereği olmayan, var olmak için bir sebebe muhtaç olan, var olması da yok olması da eşit derecede imkân dâhilinde bulunan varlıktır. Mümteni Yokluğu zâtının gereği ve zorunlu olan, dış dünyada varlığı düşünülemeyen, varlığı ve gerçekleşmesi imkânsız olan demektir. Varlığı zâtının gereği olan, var olmak için bir sebebe muhtaç olmayan, yokluğu düşünülemeyen varlık. Allah'ın varlığı. Vâcip https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Ünitemizi Değerlendirelim Kelam ilminin temel konuları nelerdir? Kısaca açıklayınız. Kelam ilminin varlık meselesiyle ilgilenmesinin sebepleri nelerdir? Kelam ilminin kullandığı delilleri kısaca tanıtınız. Kelam ilminin kabul ettiği bilgi kaynakları nelerdir? https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ Cevaplayalım 1. Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin varlık meselesiyle ilgilenmesinin temel nedenidir? Varlıkları bilimsel açıdan sınıflandırmak Varlık kavramını soyut olarak açıklamak Felsefenin varlık konusuyla ilgili iddialarını doğrulamak Âlemin varlığının mahiyetini ve Allah ile olan ilişkisini açıklamak Varlıkların vehmi olduğunu; aslında var olmadıklarını kanıtlamak https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 2. Aşağıdakilerden hangisi Kelam ilminin bilginin kaynaklarından biri değildir? Havass-ı selime İlham Akl-ı selim Vahiy Haber-i sadık https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 3. Kelam ilmi bu âlemde var olan her şeyi bir delil, bir işaret kabul eder. Bu yüzden görünenden hareketle görünmeyenin varlığı ve fiilleri hakkında bilgi sahibi olmanın mümkün olduğunu savunur. Kelam verilen bilgiye ulaşırken aşağıdaki yöntemlerden hangisini kullanmaz? Tümevarım Temsil Akıl yürütme Tümdengelim Rüya https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 4. Kelam ilminde aklın önemi ve bilgi kaynağı olması hususunda aşağıdakilerden hangisi söylenemez? Akıl tek başına bir inanç esası belirleyebilir. Vahyin bildirdiği hususlar akla aykırı ve çelişik değildir. Akıl büyük ölçüde hayrı ve şerri kavrayıp ayırt edebilir. Kişinin akıl sahibi olması sorumlu olmasının temel dayanağıdır. İnanç konularını temellendirme ve açıklamada aklın önemi büyüktür. https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/ 5. I. Akıl, ---- ve duyular Kelam ilmine göre bilgi kaynaklarıdır. II. Varlığı kendiliğinden olan ve yokluğu düşünülemeyen varlığa ---- varlık denir. III. Öncülleri, ayet ve hadislere dayanan delile ---- ya da dinî delil denir. Yukarıda verilen boşluklara sırasıyla hangi kelimeler gelmelidir? I. II. III. vacip naklî vahiy vahiy vacip naklî vahiy naklî vacip naklî vacip vahiy naklî vahiy vacip https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/

Hazırlayanlar Redaksiyon Tasarım ve Düzenleme Furkan ÖZÜDOĞRU, Hatice Büşra PAKSOY, Dilek MENKÜÇ Redaksiyon Suna AKKURT, Hüseyin KAZAN Tasarım ve Düzenleme Hanife KOYUTÜRK https://dogm.meb.gov.tr/ http://dkab.meb.gov.tr/