Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Istatistik I Fırat Emir.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BARALAR.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Program Tasarım Modelleri
TEST GELİŞTİRME.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Etkili Öğretmen Kimdir?
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
KAVRAM HARİTALARI.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ Standart Testler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

TEST NEDİR? Test, bireylerin onlara sunulan maddelere verdikleri tepkileri gözleme aracıdır. Amaç, materyali öğrenen öğrencilerin niceliği ve kalitesi hakkında doğru ve güvenilir bilgi sağlamaktır.

STANDART TESTİN ÖZELLİKLERİ Farklı kullanıcılarla da aynı ölçme ve değerlendirme sürecinin devam ettirilmesini sağlanması amacıyla hazırlanmış detaylı yönergesi vardır. Norm grupları çıkarılmıştır ve standardizasyon çalışmaları yapılmıştır. Standart testlerin eş değer formları vardır. Standart testlerin geliştirilme süreçlerinin detaylı anlatıldığı el kitapları vardır.

Karşılaştırmaya Esas Alınan Boyut Öğretmen yapımı testler Standart testler Testin maksadı Genellikle bir sınıf ya da bir okuldaki öğretim sonuçlarını ölçmek Ülke çapındaki ya da belli bir bölgedeki öğretimin etkililiğini ölçmek Testin içeriği Test kapsamına giren konular, sınıf öğretmeninin koyduğu öğretim hedeflerine göre belirlenir Ders kitapları ve ders programlarının incelenip analiz edilmesiyle belirlenir Kullanılan soru tipi Objektif veya subşektif soru tipi olabilir Objektif soru türlerinden herhangi biri kullanılabilir Soruların hazırlayıcısı Sınıf öğretmeni ya da okuldaki bir öğretmenler grubu Soruların hazırlandığı alanın uzmanları, öğretmenler ve ölçme uzmanlarından oluşan bir grup Madde analizi Genellikle hiç yapılmaz Maddeler, son testin uygulanacağı grubun benzeri bir gruba uygulanır ve her bir maddenin güçlük derecesi 𝑝 ve ayırt etme gücü 𝐷 hesaplanır. Testin son formuna girecek maddelerin seçimi, bu bilgiler üzerinde temellenir. Uygulama süresi ve yönergelerin anlaşılırlığı gözden geçirilir

Standartlaştırma ve normal Standartlaştırmaya gidilmez. Genelllikle norm çıkarılmaz. Belki, aynı test, birkaç yıl uygulanırsa, öğretmen tarafından sınıf başarısına göre yüzdelik sırası çıkarılabilir, oldukça esnek olmakla birlikte başarı 𝑥 hesaplanabilir Madde analizi temelinde seçilen maddelerden oluşan test ilkin, testin evreni temsil eden bir örneklem grubuna uygulanır ve testin maksadına ve duruma göre bazı tipik puanlar hesaplanır Form sayısı Genellikle bir tanedir Genellikle iki ya da daha çok paralel takım hazırlanır Testin dışında yardımcı materyal Genellikle bir açıklama ve puanlama anahtarı vardır Testin maksadını, uygulanması ve puanlanması için gerekli yönergeyi, testin geçerlik ve güvenirliğini, normal tablosunu, sonuçların yorumlanış ve kullanılışlarını gösteren, özenle hazırlanmış bir el kitabı vardır

Standartlar Standart 1.1: Önerilen her yorum ve test puanlarının kullanımı için, amaçlanan kullanıma veya yoruma dayanan kanıt ve kuramın kapsamlı bir özetiyle birlikte, bir gerekçe sunulmalıdır Standart 1.2: Test geliştiricisinin, test puanlarının nasıl yorumlanacağı ve kullanılacağı açık bir şekilde belirtilmelidir. Bir testin uygun olduğu popülasyon (lar) açık bir şekilde sınırlandırılmalı ve testin değerlendirmeyi amaçladığı yapı açıkça belirtilmelidir. Standart 7.7: Dilsel okuma becerisinin seviyesinin ilgi yapılarının bir parçası olmadığı uygulamaların test edilmesinde, testin dilsel veya okuma talepleri, amaçlanan yapılanmanın geçerli değerlendirmesi için gerekli olan minimum seviyede tutulmalıdır.

Standart 1.6: Doğrulama, test içeriğinin uygunluğuna kısmen dayanıyorsa, test içeriğinin belirlenmesinde ve üretilmesinde izlenen usuller, testin ölçmek üzere tasarlandığı veya söz konusu olduğu alanı belirtmek için açıklanmalı ve gerekçelendirilmelidir. Standart 1.18: Bir test kullanımı ya da skor yorumlaması gerekçeleri, araştırmacılar tarafından kullanılan psikolojik süreçler ya da bilişsel işlemler hakkındaki esaslara dayanıyorsa, o zaman bu önermeleri destekleyen teorik ya da ampirik kanıtlar sağlanmalıdır Standart 13.3: Bir test, bir öğretim alanındaki başarının bir göstergesi olarak veya belirli müfredat standartlarına göre kullanıldığında, testin bilgi alanını örnekleme derecesine ilişkin kanıtlar ve hedef alana yansıtılan işlemleri ortaya çıkarır . Hem test edilen hem de hedef alanlar, ilişkileri değerlendirilebilecek şekilde ayrıntılı bir şekilde açıklanmalıdır. Analizler, testin temsil ettiği hedef alanın yanı sıra temsil etmeyi başaramadığı yönleri açıkça belirtmelidir.

Örnekler Dünyadan standart başarı testi örnekleri; -SAT (Amerika) -BDS (Rusya)

Kaynakça Dowing, S. M. ve Haladyna, T. M. (2006). Handbook of test development .USA:Lawrence Associates, Inc. Durham, G. (2014) Standardized Testing Skills. Strategies, Techniques, Activities To Help Raise Students Scores. USA: R&L Education