I. Hafta Kutsal Kitaplarda Dil

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
Program Geliştirme Modelleri
Hemen hemen her toplumda önem verilen İnsanların davranışlarına yön veren Dini ve ahlaki ilkelerdir.
 Bir Uygur destanıdır. Büyük Türk İmparatorluğunu Göktürkler' den devralan Uygur Türkler' i, Türeyiş Destanı ile soylarının vücut buluşunu anlatırken.
Program Tasarım Modelleri
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA NASIL OLUR? EYYÜBİYE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
TANRISI PEYGAMBERİ MERKEZİ ORTAYA ÇIKIŞI KİTABI Yehova Hz.Musa Tevrat M.Ö civarında Kudüs Yahudilik-Musevilik.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
Tarih Felsefesi.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Hz. İsa Prof. Dr. Şadi Eren.
Son İlahi Kitap Kur’an-ı Kerim
Niçin Yaratıldık?
Karagöz İle Hacivat 1.
Öğretimin Uyarlanması
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
TUTUM VE ALGILAR.
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Prof. Dr. Sevinç Sakarya Maden
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ 2017.
Yazı Sistemleri.
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yazı Sistemleri.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
İNSAN NE İÇİN YARATILDI ?
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Otokontrol Öz denetimli
FOTOSENTEZ.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
Ünite Konuları için tıklayınız
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Salih (a. s.)
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
III. Hafta Kutsal Metinlerde Dil Algısı
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

I. Hafta Kutsal Kitaplarda Dil

1. Kutsal Kitaplarda Dil 3.1 Tevrat’a göre Dil Algısı Tevrat’ta dilin ortaya çıkması hakkında şu bilgilere yer verilmektedir: Ve Rab Allah dedi: Adamın (Âdem’in)yalnız olması iyi değildir; kendisine uygun bir yardımcı yapacağım. Ve Rab Allah, her kır hayvanını ve göklerin ve her kuşunu topraktan yaptı; ve onlara ne ad koyacağını görmek için adama (Âdem’e) getirdi; ve adam (Âdem)her birinin adını ne koydu ise, canlı mahlukunun adı o oldu. Ve adam (Âdem)bütün sığırlara ve göklerin kuşlarına ve kır hayvanına ad koydu(Tevrat, Tekvin 2/18-20) Bu metinden de anlaşılacağı gibi, Allah her kır hayvanını, gökleri ve her kuşu topraktan yarattığını ve onlara ne ismini vereceğini görmek için onu Âdem’e getirdiğini ve Âdem’in koyduğu isimlerin tüm canlı mahlukatın ismi olduğu belirtilmiştir. Bâbil Efsanesi de Tevrat’ta geçmektedir. Nemrut Tanrılık iddiasında bulunarak Bâbil Kulesi’ni gökyüzüne doğru yükseltmiştir. İsteği Tanrı’ya ulaşmaktır. Kule inşa edilirken, Tanrı buna çok kızar, zira bu girişimi kendisine karşı bir başkaldırı olarak algılar ve sonunda insanları birbirlerini anlayamayacakları birçok dille donatır, daha doğrusu onların dillerini birbirlerini anlamayacakları derecede karıştırır. Birbirlerini anlayamaz hale gelen Bâbiller, kulenin inşaatını durdurarak dünyanın değişik yerlerine dağılmak zorunda kalırlar. Böylece dünyanın değişik ulusları ve dilleri (anadilleri) oluşmuş olur(Tokyay, 2010: 74-75). İnal (2012, 34), bu efsaneye Tevrat’ta geçen şu ifadelerin temel teşkil ettiğini belirtmektedir.

Ve Yehova Bunların hepsi tek kavim dedi Ve Yehova Bunların hepsi tek kavim dedi. Konuştukları dil aynı, girişecekleri işi yarıda bırakcağa benzemiyorlar. Gelin de toprağa inelim, dillerini ayıralım şunların, birbirini anlamaz olsunlar. Konfüçyüs’ün kendisine yöneltilen: -Bir ülkeyi yönetmeye çağrılsaydınız yapacağınız ilk iş ne olurdu? Sorusuna -Hiç kuşkusuz, dili gözden geçirmekle işe başlardım. Dil kusurlu olursa sözcükler düşünceyi iyi anlatamaz. Düşünce iyi anlatılmazsa yapılması gereken şeyler doğru yapılamaz. Ödevler gereği gibi yapılmazsa töre ve kültür bozulur. Töre ve kültür bozulursa, adalet yanlış yola sapar. Adalet yoldan çıkarsa şaşkınlık içine düşen halk ne yapacağını, işin nereye varacağını bilemez. İşte bunun içindir ki hiçbir şey dil kadar önemli değildir.” diyerek verdiği cevap Tevrat’taki ifadeleri hatırlatmaktadır.

3.2. İncil’e Göre Dil Algısı Yuhanna İncili’nin ilk ayetlerinde “Başlangıçta Kelam vardı; kelam Allah’ta idi. Başlangıçta O Allah’ta idi. Her şey onun vasıtasıyla var oldu ve var olan hiçbir şey onsuz olmadı.” İfadesinde geçen kelam, farklı şekillerde yorumlansa da sözle, yani dil ile de ilişkisi vardır. İlk insanın konuşmayı nasıl öğrendiği, varlıklara nasıl isim koyduğu hususuna gelince, bu konuda Hıristiyan İlahiyatçılar da Tevrat’ta verilen bilgileri esas almaktadırlar. Çünkü onların kutsal kitap koleksiyonu arasında, Yahudilerin kutsal kitabı olan Tevrat da vardır. Başka bir ifadeyle onlar, Ahd-i Cedid dedikleri İncil yanında Ahd-i Kadim dedikleri Tevrat’a da kutsal kitap olarak inanıp ikisini birden Kitab-ı Mukaddes diye kabul etmektedirler. Dolayısıyla Ahd-i Kadim’deki bilgiler onları da bağlar (Aydar ve Ulutaş, 2010: 686-687).

3.3. Kur’an-ı Kerim’e Göre Dil Algısı Kur’ın-ı Kerim’de Bakara süresi 31. ayette “Allah, Âdem’e isimlerin tümünü öğretti” diye buyrulmakta ve Âdem’e isim koymayı Allah’ın öğrettiğini, Âdem’in de bu bilgi üzerine eşyaları isimlendirdiği görülmektedir. Dilin mucizevi ve insana Tanrı tarafından bağışlanmış olduğu inancını savunanlar, Tanrısal Bağış Hipotezini ortaya atmışlardır. İslam Aleminde Ebü’l- Hasan el-Eş’arî, Ebü’l-Kasım Abdullah el-Ka’bî, Muhammat b. El-Hasan İbn Fure gibi alimler Kur’an ayetlerini delil göstererek dillerin Allah tarafından Âdem’e ve onun vasıtasıyla insana öğretildiğini savunmuşlardır(Aydar, Ulutaş: 2012: 683-684). Batı’da da Sussmilch, De Bonald, D Maistre, De Lamennais, Gioberty gibi düşünürler, dilin insana Tanrı tarafından vahyedildiğini dile getirmişlerdir(Altonörs: 48-49).

Mutezile mezhebine mensup Ebu Hâşim, her varlığa, onun manasına uygun isimleri insanların verdiğini dile getirerek İslâm alimlerinin görüşüne, yine İslami duruşunu dile getirerek karşı çıkmıştır(Ayder, Ulutaş, 2012: 684). Batıda ise başta Maupertüis, Herder, Renan ve Darwin olmak üzere birçok düşünür Tanrısal bağış hipotezine karşı çıkarak dilin semavi veya Tanrısal bir bağış olmadığını dile getirmişlerdir(Altonörs: 48-49). Renan (2011:68), her bölgesel dil ailesinin, her ırkın dehasından, uzun uzadıya gayretler ve deneme yanılmalar olmaksızın fışkırmıştır, demektedir. Burada üzerinde durulması gereken konu, Allah’ın Âdem’e dili öğretip öğretmemesi değil, Âdem’de dil öğretme ve öğrenme vasfının yaratılmış olmasıdır.