İKTİSAT-AHLAK-İMAN İLİŞKİSİ ADYÜ İİBF 2019 BAHAR
İKTİSAT-AHLAK İLİŞKİSİ Kapitalist dünya sisteminin edilgen bir üyesi olan ve hala “gelişmekte olan” ülkeler arasında yer alan İslâm ülkelerinin etken ve hâkim olmalarının sırrı, iktisadın da temelinde yer alan ahlâkın tekrar önemsenmesinde bulunmaktadır. Günümüzde dünya sistemi içerisinde müslümanların etken değil edilgen olmaları ve İslâm ülkelerinin dünyanın gelir dağılımı en bozuk ülkeleri olmaları, öncelikle ahlâkî bir problem olarak görünmektedir. Tabakoğlu, Ahmet, “İktisat Öznesi olarak İnsan”, Sabahattin Zaim İslam ve Ekonomi Sempozyumu II-III, s. 51-52.
İKTİSAT-AHLAK-İMAN İLİŞKİSİ Hoşça bak zâtına kim zübde–i âlemsin sen; Merdüm–i dîde–i ekvân olan âdemsin sen. [Şeyh Galip, ö. 1798] (Kendine hoşca bak; dünyanın özüsün sen; Bütün yaratıkların gözbebeği olan insansın sen) insanın gayesi dünyadaki imtihan süresini en verimli bir şekilde ibadet (Allah’a kulluk ve Allah’ı bilmek) şuuru içerisinde değerlendirmek ve kalb–i selîm (temiz kalb) elde etmektir. Tabakoğlu, Ahmet, “İktisat Öznesi olarak İnsan”, Sabahattin Zaim İslam ve Ekonomi Sempozyumu II-III, s. 41-52
Bütün yaratıklara üstün olan (İsra, 17/70) ve en güzel şekilde yaratılan insan (Tîn, 95/4) çok aşağı bir yere indirilmiştir (Tîn, 95/15). Bu yer maddî ihtiraslar ve menfaatlerdir. İnsan bu çemberi kıramazsa kendisine bir kötülük geldiğinde feryad eden, bir iyiliğe ve zenginliğe malik olduğunda ona ihtirasla sarılan (Me’aric, 70/19–25), nankör (Hacc, 22/66), maddî sıkıntıya uğradığında ümitsizliğe düşen (İsra, 17/83), hatta Allah’a isyana kalkışan (Fecr, 89/15–20), elde ettiği mal, mülk sayesinde kendisini herşeyden müstağni gören azgın (Beled, 90/10; Alak, 96/6–8) ve cimri (İsra, 17/190) bir yaratık olur. Kaynak tabakoğlu ?? Necmettin ders notları??
RİYAZUS SALİHİN TANITIM KAPAK FOTOSU İÇİNDEKİLER FOTO MOBİL UYGULAMALAR
HADİSLERLE İSLAM TANITIM KAPAK FOTOSU İÇİNDEKİLER FOTO MOBİL UYGULAMALAR OKUMALAR SINAV İÇİN
İMAN HADİSLERLE İSLAM İnsan, boyunun kaç katı erzakı itekleye sürükleye yuvasına götüren karıncaları gözünün önüne getirmelidir. Suyun derinliklerinde güle oynaya beslenen balıkların yaşayışlarını tefekkür etmelidir. Dünyanın nasıl ahenkli bir düzenle işlediğini ve yaratılmışların nasıl dengeli bir hayat sürdüğünü idrak etmelidir. Bu muhteşem sahneleri düşünerek Yüce Yaratıcı'yı tanımak ve eldeki imkânları, sahip olunan bütün malı mülkü ihsan edenin O olduğunu bilmek, “nimetlere teşekkür edip gereğini yapma” ahlâkını bireye kazandırır ki, bu kazanım da ayrı bir nimettir. Hadislerle İslam I, 649