TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
MED İ NEL İ LERLE GÖRÜ Ş ME VE AKABE ANLA Ş MALARI.
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
%68 % 32 ANADOLU İMAM HATİP LİSELERİ İMAM HATİP ORTAOKULLARI EĞİTİM İÇERİĞİ.
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
MALIN VE CANIN BEREKETİ ZEKAT
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Kur'ân Kıssalarının Tarihî Gerçekliliği
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Proje Oluşturma ve Yönetimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
AY.
MÜNAZARA.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
DÜRÜSTLÜK ÜZERİNE BİR HİKAYE
Bireysel Konularda İstişare
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Bugün neler öğreneceğiz?
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Din Dersi Paylaşım Portalı
ÇUMRA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Kimsesizlere Yardım Hz. Muhammed (s.a.v), hayatının her aşamasında fakir ve kimsesizlerle yakından ilgilenmişti. Onun bu güzel tavrı başta sevgili eşi.
1- İmam Hatip Okulları nedir?
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Kur'ân Kıssalarının Tarihî Gerçekliliği
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
Tezin Olası Bölümleri.
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
TAKVİMLER Bugün yeryüzünde kullanılan İki, çeşit takvim vardır;
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Salih (a. s.)
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
MALIN VE CANIN BEREKETİ ZEKAT
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

TASAVVUF II DÖRDÜNCÜ BÖLÜM TASAVVUFİ KAVRAMLAR VE DEYİMLER 4. HAFTA Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir?

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rüya, sözlükte kalp ve gözle bakmak, düş, uyku sırasında zihinde beliren görüntülerin bütününü ifade eden Arapça bir kelimedir. Tasavvuf ıstılahında rüya, bütün his ve şuur hallerinin tamamen yok olmadığı uykuda veya yakaza hâlinde insanların kalplerinde karar kılan şeyin tahayyül ve tasavvur yoluyla idrak edilmesidir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Kur’an-ı Kerim’de Rüya İnsan doğasının bir parçası olan rüya, Kur’an’da ve hadislerde yer bulmuştur. Kur’an’da “rüya” altı, aynı anlamdaki “menam” kelimesi ise iki yerde geçmektedir.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA İbrahim (a.s.)’ın rüyasında oğlunu kurban edişi, Yusuf (a.s.)’ın on bir yıldız ve güneşin kendine secde ettiğini görmesi, Hz. Yusuf’un zindan arkadaşlarının rüyası Mısır Melikinin rüyası,

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Allah Rasûlü (s.)’ne Bedir Savaşı öncesi Cenâb-ı Hakk tarafından düşmanların sayısının az gösterilmesi, Hudeybiye öncesinde Müslümanlarla birlikte Mekke’ye gireceğine dair rüyası gayba dair bilgi veren rüyanın ileride doğrulanması Kur’an’da geçen rüyalardandır

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Hadislerde Rüya Rüya Allah Rasûlü (s.)’nün hadislerinde de yer almıştır. Allah Rasûlü (s.)’ne nübüvvetinin ilk altı ayında vahiy, sâlih rüya şeklinde gelmiştir. Bu mânâda Allah Rasûlü (s.), “mü’minin sâdık rüyası nübüvvetin kırk altıda biridir” buyurmaktadır

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Yunus Sûresi’ndeki, “onlar (Allah’a karşı gelmekten sakınanlar) için dünya hayatında da âhirette de müjdeler vardır!” âyetinde geçen “dünyadaki müjde”yi Allah Rasûlü (s.) mübeşşirât, yani “Müslüman’ın gördüğü veya kendisine gösterilen sâdık rüyadır” diye tefsir etmiş, irtihali sonrası vahyin kesilmesine mukabil mübeşşirâtın devam ettiği bildirilmiştir.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rasûlullah (s.)’ın sabah namazından sonra gördüğü rüyaları Ashâbı’na anlatır ve onlara “içinizde rüya gören var mı?” diye sorar, varsa tabir ederdi. Bugünkü ezanın belirlenmesi Abdullah b. Zeyd b. Sa’lebe’nin rüyasıyla olup Hz. Ebû Bekr’in de rüyaları tabir ettiği nakledilmektedir. Hadis mecmualarında Kitabu’-rü’ya ve Kitabu Ta’biru’r-rü’yâ başlığı altında Allah Rasûlü (s.)’nün rüyalarına ve yorumlarına yer verilmiştir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rüyaların Çeşitleri Kur’an’da ele alınışından ve bu konuda Allah Rasûlü (s.)’nden nakledilen rivâyetlerden hareketle rüya, İslâmî ilimlerde rüyâ-yı sâdıka ve rüyâ-yı kâzibe şeklinde sınıflandırılmıştır. “Rüya-yı sâdıka”ya, “Rahmânî rüya” da denilmektedir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Mübeşşirât denilen sâdık rüyalar, yoruma ihtiyaç duyma açısından üçe ayrılmaktadır: 1. Yoruma ve tabire ihtiyaç göstermeyecek kadar açık ve seçik rüyalar. Hz. İbrahim’in rüyası, 2. Kısmen yoruma ihtiyaç gösteren rüyalar. Hz. Yusuf’un rüyası, 3. Tamamen tabir ve yoruma ihtiyaç gösteren rüyalar. Mısır melikinin ve zindanda rüyalarını Hz. Yusuf’a anlatan iki mahkûmun gördüğü rüya gibi…

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rüyanın Epistemik Değeri İlk zâhidler ve sûfîlerden itibaren rüyanın epistemik bir değere sahip olduğu ileri sürülmüştür. Peygamberlerin gördüğü rüyalar vahiy, takvâ sahibi mü’minlerle velîlerin gördüğü mübeşşirât türü rüyalar ilhâm mahiyetindedir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rüya, kalp âleminin akisleriyle doğru orantılıdır. Yani rüyalar, aynada yansıyan sûretler gibidir. Ayna temiz ve olduğu gibi yansıttığı takdirde berrak bir şekilde görüntüyü yansıtır.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Bununla birlikte kalbi temiz kişilerin gördükleri tüm rüyalar Rahmâni olmayacağı gibi sâdık rüyaları mü’min olmayanlar ve hattâ zalimler de görebilir. Bu ifadelerden kasıt, sâdık rüyaları kalb-i selim sahiplerine münhasır kılma değil, onların bu tür rüyalara daha fazla muhatap olacağıdır

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Tasavvufta rüya algısı, vahdet-i vücûd düşüncesindeki varoluşun mertebeleri ile doğrudan bağlantılıdır. Müşâhede âlemindeki insan, uykuya daldığında ruhu, varoluşun bir üst mertebesi kabul edilen misal âlemine gider. Rüyaların sembolik imgeleminin sebebi de budur. Hayırlı olanı dilemek anlamındaki istihare uygulamasının sebebi, Levh-i Mahfuz’un da bu âlemde bulunuşudur

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Sûfîlerin rüyaları bir bilgi edinme kaynağı şeklindeki genel kabulü, rüyalarla amel edilip edilmemesi yönünde fıkhî tartışmaları da beraberinde getirmiştir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Tarikatlarda Rüyaya Verilen Önem Sûfî düşüncede rahmânî rüyalara muhatap olmak, seyr ü sülûkun meyvelerinden biridir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Rüya, peygamberlerin dışındakiler için mutlak bir hüküm içermemekle birlikte, belli şartlarda bilgi kaynağı olarak kabul edilmekte, hattâ müridin manevî eğitiminde rüyadan faydalanılmaktadır.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Sembolik âleme ait rüyaların yorumlanmasında iki usûl vardır. Biri “enfüsî” diğeri ise “âfâkî”dir. Enfüsî tabir, kulaktan duymak sûretiyle geçmişte ehil kimselerin yaptığı tabirleri çeşitli eserlerden toplayarak yapılanıdır

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Seyr ü sülûk esnasında görülen rüyalar ve onların yorumlanması Halvetilik ve Kâdirîlik gibi tarikatlarda müridin manevî gelişimine bir işaret ve delil sayılırken Nakşbendîler ve Melâmiler’in bu yönteme çok fazla başvurmadığı söylenebilir

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Sonuç olarak, Gündelik hayatın çok küçük bir anında gerçekleşen ama kimi zaman bireyin bütün hayatını etkileyebilecek derecedeki rüyalar rahmâni, nefsani ve şeytani şeklinde kategorize edilmiştir. Rüyanın sâdık mı yoksa hulm türünden mi olduğu konusundaki temel ölçütlerden biri, dini hükümlere uygunluğudur.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Peygamberlerin gördükleri rüyalar vahiy niteliği taşımakta olup bağlayıcılık arz ederken diğer insanların gördükleri sâdık rüyalar değil başkaları, kendileri için bile bağlayıcılık arz etmez. Sâdık rüya için hüküm bu olunca dini hükümlere aykırı rüyalar ile hiçbir şekilde amel edilmez.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Her ne kadar bilgi kaynağı olarak kabul edilse de rüyalar, şahsa özel olup sâdık rüya ile amel, kişinin tercihine bağlıdır. Bu tür rüyalar uyarı, yönlendirme, müjdeleme gibi fonksiyonlar icra edebilmektedir.

Rüyanın tasavvuftaki yeri nedir? 4. HAFTA Tarikatlarda rüyalara önem verilmesinin en önemli nedenlerinden biri, kişinin iç âlemini, bilinçaltını teşhis ile doğru manevî eğitim yönteminin uygulanmasıdır. Sâdık rüyaları, sahip olduğu kalbin temizliğine bağlı olarak herkes görebilmektedir. Tasavvuf açısından temel hedef sâdık rüyalara muhatap olmak değil, Kur’an ve Sünneti zahiren ve bâtınen yaşamaya çalışmaktır