SEÇİM VE SANDIK GÜVENLİĞİ MERKEZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETÇİ BELGESİ VİZE İŞLEMİ
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Gelir İdaresi Başkanlığı Uygulamalarında GELİR İDARESİ DAİRE BAŞKANI
SEÇİM GÜNÜ. SEÇİM GÜNÜ SEÇİM GÜNÜ SANDIK KURULU, OY VERMEYE BAŞLANMASINDAN BİR SAAT ÖNCE OLUŞTURULUR. SANDIK KURULU PARTİ ÜYESİ YOKSA YEDEK, YOKSA.
OKAN ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ TOPLULUKLARI KURULUŞ VE ÇALIŞMA ESASLARI
SEÇİM VE HUKUK İŞLERİNDEN SORUMLU GENEL BAŞKAN YARDIMCILIĞI BÜLENT TEZCAN 1.
CUMHURBAŞKANI SEÇİMİ 2014 HUKUK ve SEÇİM İŞLERİNDEN SORUMLU GENEL BAŞKAN YARDIMCILIĞI BÜLENT TEZCAN.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Ardahan ÜNİVERSİTESİ Yaz Okulu YÖNETMELİĞİ
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
ÖSYM SINAV SONRASI UYGULAMALARI Modül 6
CUMHURBAŞKANI SEÇİMİ 2014 BÜLENT TEZCAN
ŞİKAYET ŞİKAYET; Şikayet, kütüklerin düzenlenmesi ile görevli ilçe seçim kurulu başkanlar ile, kütüklerin düzenlenmesine memur edilen sair kimselerin.
Kurulun İnceleme ve Araştırması
CUMHURBAŞKANI SEÇİMİ 2014 HUKUK ve SEÇİM İŞLERİNDEN SORUMLU GENEL BAŞKAN YARDIMCILIĞI BÜLENT TEZCAN.
MİLLETVEKİLİ GENEL SEÇİMİ
SEÇİM SİYASETÇİNİN EN SİHİRLİ SÖZÜ SİYASETÇİNİN EN SİHİRLİ SÖZÜ SİYASETİN HARMAN YERİ SİYASETİN HARMAN YERİ BÜTÜN EMEKLERİMİZİN KARŞILIĞINI ALACAĞIMIZ.
ESKİŞEHİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
2015 Milletvekili Genel Seçimi Yurt Dışı Sandık Güvenliği Eğitimi 2015
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
25. DÖNEM MİLLETVEKİLİ GENEL SEÇİMİ SANDIK KURULU EĞİTİMİ
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
STAJ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
TASNİF VE OPTİK BİRİMİNDE SINAV AÇIMI ESNASINDA TESPİT EDİLEN SORUNLAR
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Eğitim Kurumları Bilgilendirme Toplantısı Eğitim Kurumları Denetimi
ÖLÇME, DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1. SINAV İTİRAZLARI. 2 MEB Merkezi Sistem Sınav Yönergesinin Sınav itirazları konulu 20. maddesi; Başvurusu/sınavı geçersiz sayılan, sınava girmeyen,
ÇAY İLÇE SEÇİM KURULU BAŞKANLIĞI. Yüksek Seçim Kurulu yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay Genel Kurullarınca.
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
SAKARYA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MUAYENE KABUL İŞLEMLERİ
SANDIK KURULU EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
Müracaat ve Şikayetler
ADIM ADIM STAJ Değerli öğrenciler, sizlere okulumuzda ki zorunlu staj da yapacağınız işlemleri sırasıyla açıklamaya çalışacağım. *Her şeyden önce staj.
Gelir İdaresi Başkanlığı. ELEKTRONİK TEBLİGAT NEDİR? Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği.
MESLEKİ AÇIK ÖĞRETİM LİSESİ AÇIK ÖĞRETİM ORTAOKULU SINAVLARI
ÖDEME EMRİ BELGESİNİN EKLERİ VE TANIMLARI
 5, 6, 7 inci sınıflara yönelik olarak Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı, 28 Mayıs 2016 tarihinde Türkiye saatiyle saat 10.00’da yapılacaktır.
Adım 1: Ders Kayıt: Staj yapacak öğrenciler öncelikle Ders kayıt döneminde staj derslerini kodlayarak Endüstri Stajı dersini almış olmaları gerekir (Son.
19-20 MART 2016 AÖL VE MAÖL İKİNCİ DÖNEM SINAVLARINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR SINAV TARİH VE SAATLERİ 1.Oturum- 19 Mart 2016 Cumartesi – 09: 30 (180 dakika)
Sunum Planı 1.1. Sayım Tutanağı Oluştur, 1.2. Sayım Tutanağı Listesi,
OY VERME YERİ, BAŞLAMA VE BİTİŞ ZAMANI 1. Oy verme işlemleri 12 Temmuz 2016 Salı günü saat 09:00'da Üniversitemiz Kültür Merkezi'nde başlayacak olup, saat.
DAVA İŞ LEMLER İ 03 – 07 EKİM Dava Dosyası Açılacak her dava için gününde ayrı bir dosya düzenlenir. İdare ve vergi dava dosyaları aşağıda yazılı.
SANDIK KURULU ÜYESİ ve MÜŞAHİT EĞİTİM SUNUMU
2017-YGS Görevli Eğitimi ÖLÇME, SEÇME VE YERLEŞTİRME MERKEZİ BAŞKANLIĞI Sınav Görevlileri Yönetimi Daire Başkanlığı.
SEÇİM KURULU ASİL ve YEDEK ÜYELERİ İLE GÖZLEMCİ TEMSİLCİLER
Bazı Önemli Kural Değişiklikleri
Bazı Önemli Kural Değişiklikleri
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
25/01/2017 tarihli değişiklikler
2017-ALES Sonbahar Dönemi Bina Sınav Sorumlusu Görevli Eğitimi
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
OLAĞAN GENEL KURULDA YAPILACAK İŞ VE İŞLEMLER
ADALET MESLEK YÜKSEK OKULU ÖNLİSANS PROGRAMI
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
2017-YGS Görevli Eğitimi ÖLÇME, SEÇME VE YERLEŞTİRME MERKEZİ BAŞKANLIĞI Sınav Görevlileri Yönetimi Daire Başkanlığı.
Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı
2018 KPSS- Ortaöğretim (KAMU PERSONEL SEÇME SINAVI) GÖREVLİ EĞİTİMİ
KAMU PERSONELİ SEÇME SINAVI (2018 KPPS GK-GY-EB) GÖREVLİ EĞİTİMİ
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ STAJ ESASLARI
1 Nisan 2018 tarihinde uygulanacak olan Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavına (2018-YDS İlkbahar Dönemi) Görevli Eğitimi ÖLÇME, SEÇME VE YERLEŞTİRME.
YABANCI DİL BİLGİSİ SEVİYE TESPİT SINAVI (2018 YDS) GÖREVLİ EĞİTİMİ
DAVA İŞLEMLERİ 12 – 16 ARALIK 2016.
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
Sunum transkripti:

SEÇİM VE SANDIK GÜVENLİĞİ MERKEZİ AYDIN BARO BAŞKANLIĞI SEÇİM VE SANDIK GÜVENLİĞİ MERKEZİ

SEVGİLİ MESLEKTAŞIM; DEMOKRASİ HUKUKSUZ; HUKUK AVUKATSIZ; BU SEÇİM SENSİZ OLMAZ !

“Müşahit” Kime Denir ? Görevleri Nelerdir? Sandık başı işlemlerini takip etmek üzere, siyasi partilerin ve bağımsız adayların belirleyip ilçe seçim kuruluna sunduğu gözlemcilere denir. Müşahitler tüm seçim sürecini ve oyların sayımını gözlemleyen kişilerdir.

Müşahidin Görevleri Nelerdir? Seçimin tarafsız bir şekilde yürütülüp yürütülmediği, Sandık Kurulu’nun görevini gerektiği şekilde yapıp yapmadığını denetler. Gerekirse itiraz ve şikayet hakkını kullanır. Öncelikle çıkan sorunlarda okulun görevli AVUKAT’ını arayarak koordineli bir şekilde müdahale yapılmasını sağlaması hususuna dikkat edilmelidir.

Seçim bitip oylar sayıldığında oy sayılarının yazıldığı mühürlü tutanağın bir örneğini ilçe başkanlığına ulaştırır. Sandık çevresinde müşahitlerin seçim ve sayım süresi boyunca sürekli sandık çevresinde kalma hakkı vardır. Bu yasal hak hiçbir şekilde engellenemez.

Yasal Düzenlemeler 298 Sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun. 135 Sayılı Sandık Kurullarının Oluşumu ile Görev Ve Yetkilerini Yapacakları İş Ve İşlemleri Oy Verme Şekli İle İlgili Esas Ve Usullere İlişkin Genelge 135/II Sayılı Seyyar Sandık Kurullarının Oluşumu İle Görev Ve Yetkilerini Yapacakları İş Ve İşlemleri Oy Verme Şekli İle İlgili Esas Ve Usullere İlişkin Genelge

Müşahitlerin, * Sandık kurulunda eksiklik olduğu taktirde görev alabilmesi, * Sandık Kurulu’nun oluşumundan önceki işlemleri takip edebilmesi için, Sandık kurulunun ant içmesinden evvel en geç 6:45’te görevli olduğu okulda hazır bulunması önemlidir.

SANDIK ÇEVRESİ Oy sandığının kurulduğu ve sandık kurulunun görev yaptığı oda, bölüm veya bu amaçla oluşturulan yerdir.

Sandık çevresinde kimler bulunur? Sandık kurulu başkan ve üyeleri, Adaylar, Milletvekilleri, Sandık bölgesinde kayıtlı seçmenler, Müşahitler, Bina sorumluları, Çağrı üzerine gelen kolluk güçleri, Siyasi partilerin seçim kuruluna bildirdikleri itiraza yetkili kişi ve temsilciler, seçim kurullarınca daha önce verilmiş belgeleriyle sandık çevresinde bulunabilirler. Medya mensuplarının sandık çevresinde, sandık başı işlemlerine engel olmamak şartıyla haber amacıyla görüntü ve bilgi elde etmeleri serbesttir.

NOT: ÇAĞRI ÜZERİNE GELEN KOLLUK GÜÇLERİ; ÖNCEKİ DÜZENLEMEDE VATANDAŞLAR KOLLUK GÜÇLERİNİ ÇAĞIRAMIYORDU. ANCAK YENİ DÜZENLEME İLE SANDIK KURULLARI VE HERHANGİ BİR SEÇMENİN İHBARI ÜZERİNE KOLLUK GÜÇLERİ SANDIK ÇEVRESİNDE BULUNABİLİR.

Oy Verme İşlemi ! 08:00’DA 17:00’DA BAŞLAR BİTER

SANDIK KURULU VE SEYYAR SANDIK KURULU NASIL OLUŞUR? Bir (1) Başkan, Altı (6) üyeden, Oy verme işlemi başlamasından 1 saat önce (Saat 07.00 de) Oluşur. Sandık kurulu oy verme günü, oy verme saatinde, en az 1 saat önce sandık başında toplanarak genelgenin 11. Maddesinde gösterilen şekilde yemin eder. Sandık kurulu; sandık kurulu bir (1) başkan ve üç (3) üyenin hazır olması halinde sandık kurulu kurulmuş sayılır, eksik üyelerin tamamlanması yoluna gidilmez. Sandık kurulu başkanı dahil dört (4) üyenin altına düşerse, etrafta bulunan okur yazar kişiler tarafından bu eksiklik kapatılır. Bu noktada müşahitler sandık kuruluna girme talebinde bulunmalıdır.

SANDIK KURULU BAŞKAN VE ÜYELERİNDEN GELMEYEN OLURSA! Sandık kurulu başkanının göreve gelmemesi halinde; Kamu görevlileri arasında belirlenen bir üye, Bu üyenin de bulunmaması durumunda En yaşlı üye kurula başkanlık eder. Eğer sandık kurulu üyelerinden eksik varsa; Gelmeyen üye yerine, ayni partinin gönderdiği yedek üye geçer.

SEYYAR SANDIK ! Hastalığı veya engeli sebebiyle yatağa bağlı olan seçmenlerden sadece il ve ilçe merkezlerinde ikamet edenlerden seyyar sandık kurulu seçmen listesine kayıtlarını yaptıranlar seyyar sandıklarda oy kullanabileceklerdir. Bir sandıkta oy kullanacak azami seçmen sayısı 20 olarak belirlenmiştir. Oy vermenin bitiş saati geldiği halde seyyar sandık seçmen listesinde yer almasına rağmen adresine gidilemeyen seçmenler varsa bu seçmenlerin adreslerine gidilerek oy vermeleri sağlanır, sabit sandıklarda oy verme işlemi 17:00’da bitmesine rağmen seyyar sandıklarda saat sınırlaması yok. Adreste seçmenin bulunmaması veya makul sürede kapının açılmaması durumunda, bu husus sandık seçmen listesine şerh düşülür ve aynı zamanda tutanak defterine işlenerek imza altına alınır. Bu durumda seçmenin adresine tekrar gidilmez.

SEYYAR SANDIK KURULLARI İlçe seçim kurulu üyeleri normal sandık kurulu üyeleri gibi belirlenir. İlçe Seçim Kurulu, kurulan her seyyar sandığı, o ilçede bulunan bir sabit sandık ile ilişkilendirir. Seyyar sandık kurulu, seçmenin adresine göre bir güzergâh belirler ve sandık seçmen listesinde kayıtlı olan tüm seçmenlerin belirledikleri adreslere tahsis edilen araçla gider. Parti müşahitleri araçta yer yoksa kendi araçlarıyla sandığa eşlik eder. Onaylı seyyar sandık seçmen listesinde yazılı her seçmen, oy verme yetkisine sahiptir. Seçmenin gizliliği ihlal etmeyecek şekilde oy vermesi sağlanır.

OY VERME GÜNÜNDE SANDIK KURULUNUN TOPLANMA ZAMANI VE HEMEN YAPACAĞI İŞLER Sandık Kurulu Başkanı YSK’nın bina sorumluları tarafından binalara getirilen mühür, sandık, oy pusulaları ve zarfları sabah saat 05:00’te teslim alır. Teslim almış olduğu torbayı tüm sandık kurulu üyelerinin önünde açar, içerisinde bulunan sandık kurulu mührünü ve ayrıca “TERCİH” veya “EVET” mührünü masanın üzerine koyar. (ÖNEMLİ: Torbanın daha önce açılmış olması halinde tutanak tutmak gerekmektedir. )

Seçim sandığının boş olduğunu orada bulunan sandık kurulu üyeleriyle müşahitler önünde tespit ederek sandığın kapağını kapatır ve kapağı mühür bozulmadan açılamayacak şekilde sandık kurulu mührü ile mühürler.

OY VERME GÜNÜNDE SANDIK KURULUNUN TOPLANMA ZAMANI VE HEMEN YAPACAĞI İŞLER Seçim kurulu başkanlığından teslim aldığı ve filigranlı kâğıttan üretilmiş, üzeri Yüksek Seçim Kurulunca numaralanıp mühürlenerek paketlenmiş birleşik oy pusulası paketini açıp, tümünü sayar; birleşik oy pusulalarının her birinin arkasını sandık kurulu mührü ile mühürler ve birleşik oy pusulalarının sayısı ile her birinin arkasının sandık kurulu mührüyle mühürlenmiş olduğunu tutanak defterine geçirir. Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu amblemi ve ilçe seçim kurulu başkanlığı mührünü taşıyan sarı renkte bastırılmış olan oy zarflarını sayar, her zarfın üzerine sandık kurulu mührünü basar ve zarfların sayısı ile her birinin ön yüzünün sandık kurulu mührüyle mühürlenmiş olduğunu tutanak defterine geçirir. Zarf ve pusulalar sayıldıktan sonra bu hususun tutanağa geçirilmesi yeni düzenlenmiştir.

OY VERME GÜNÜNDE SANDIK KURULUNUN TOPLANMA ZAMANI VE HEMEN YAPACAĞI İŞLER Seçim sırasında kimlik kontrolü yapar, seçmenin adının seçmen listesinde bulunup bulunmadığını kontrol eder, Oy pusulasını ve zarfı vatandaşa verir, gerekirse nasıl oy kullanacağını seçmene açıklar, Oy verme işleminden sonra seçmenin imzasını alır, Seçim bitiminde sandığı açıp oyları sayar, Sandık seçim sonuç tutanağını düzenler, Şikayetleri karara bağlar, Yapılan her işlemin tutanaklarını düzenler, Sonuç tutanağı, diğer malzemeler ve belgeleri İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı’na ulaştırır.

OY VERME İŞLEMİNİN BİTECEĞİ SAAT GELDİĞİNDE HALA SEÇMEN VARSA NE OLACAKTIR? Bitiş saati geldiği halde, sandık başında oy vermek için bekleyen seçmen varsa, bunlar sandık başkanı tarafından sayılır, kimlikleri tespit edilir ve sıra ile oyları kullandırılır. Oy verme bitiş saatinden (saat 17.00) sonra sandık başına gelen seçmen oy kullanamaz. (135 Sayılı Genelge 25 md.) 

PUSULA ZARF Filigranlı Arkası Sandık Kurulu Mühürlü Yüksek Seçim Kurulu Amblemli İlçe Seçim Kurulu Mühürlü Sandık Kurulu Mühürlü ÖNEMLİ: Pusulanın arkasına basılan Sandık Kurulu Mührünün pusulanın önünde verilen oyda karışıklığa sebep olabilecek veya oyu geçersiz kılabilecek şekilde basılı olmamasına dikkat edilmeli. ZARF

SANDIK KURULU Oy vermeden en az 1 saat önce Genelge 11. Maddeye göre yemin eder İlçe Seçim Kurulundan aldığı keseyi açar “Tercih” ya da “ Evet” müdürünü masaya koyar Sandığın boş olduğunu oradaki Sandık Kurulu üyeleri ve müşahitler huzurunda tespit eder, kapağını kapatır, bozulmayacak şekilde mühürler. Birleşik oy pusulası paketini açar Sayar Her birini sandık kurulu mühürü ile mühürler Bu işlemlerin yapıldığını tutanak defterine geçirir Oy zarflarını Zarfların sayısını ve mühürlendiğini tutanak defterine geçirir Oy pusulası ve zarfları masaya koyar Sandık numarası etiketini sandığın önüne yapıştırır Tüm bu yaptığı işlemleri tutanak defterine geçirir Oy verme sırasında kimlik kontrolü yapar, oy vermek için gelen kişinin adının seçmen listesinde bulunup bulunmadığını kontrol eder Oy pusulası ve zarflarını verir, nasıl oy kullanacağını açıklar Oy vermeden sonra seçmenin imzasını alır Seçim bittiğinde sandığı açıp oyları sayar

ÖNEMLİ: Yüksek Seçim Kurulu “Sandık Kurulu ihmali” ile oy pusulası ve zarflarının mühürsüz olmasının oyları geçersiz hale getirmeyeceğine karar vermiştir. *** Bu nedenle ihmali ortadan kaldırmak için sandık kurulunun oy verme öncesindeki hazırlıklarını denetlemek oldukça önemlidir ***Sandık Kurulunun ihmalini ortadan kaldırmak için Sandık Kurulunun oy pusulası ve zarflarının sayılması sandık kurulu mühürü ile mühürlenmesi ve zarf sayısı ile zarfların mühürlendiğinin tutanağa geçirtilmesi oldukça önemlidir.

KİMLER OY KULLANABİLİR ? Onaylı sandık seçmen listesinde adı yazılı olanlar ( 298 sayılı Yasada belirtilen istisnalar haricinde) hangi sandık seçmen listesinde kayıtlı ise ancak o sandıkta oy kullanır. Kesinleşen muhtarlık bölgesi askı listelerinde adı yazılı olduğu veya bu listelere yazılması için askı süresi içinde başvurduğu ve listeye kaydedilmesine karar verildiği halde , sandık kurullarına verilen sandık seçmen listesinde ismi yer almayan seçmenlerin Muhtarlık askı listesinin kesinleşmesine bakılmaksızın İlçe seçim kurulundaki liste ile oy verecekleri sandık seçmen listesine ilave edilmelerine ilçe seçim kurulu başkanı tarafından karar verilir Seçmene bu yolda verilecek bir yazı ile sandık kuruluna başvurması ve adını listeye dahil edilmesi suretiyle, seçmenin oy kullanması sağlanır.

İSTİSNALAR: SANDIK SEÇMEN LİSTESİNDE ADI YAZILI OLMADIĞI HALDE; Sandık Kurulu Başkan ve üyeleri, bina sorumluları Seçimin güvenliğini sağlamakla görevli kolluk güçlerinin İlçe seçim kurulu tarafından sandık kurulu üyelerini görev yerlerine ulaştırmak için görevlendirilmiş kişiler ***Yukarıda 3 maddede belirtilen kişilerin her birine seçmen olduğunu ve seçimde oy kullanabileceğini gösteren ve sandık seçmen listesindeki bilgileri kapsayan ilçe seçim kurulu başkanı tarafından 142 Belgesi düzenlenir .

MÜKERRER OY KULLANMAYI ÖNLEMEK İÇİN ! ! ! Sandık kurulu, 142 belgesi ile oy kullananların ilgili belgelerini oy verme işleminden önce alır, seçmen listesinin sonuna adları yazılarak karşısına imzalarını alır. ! ! ! Asıl kayıtlı olduğu sandık seçmen listesi bilgi verilmek üzere kayıtlı olduğu sandık kurulu başkanlığına durumu yazı ile bildirir. ! ! ! 142 Belgesi ile oy kullanmaya gelenlerin ibraz ettiği belge kontrol edilmeli. 4 - Milletvekilleri (aday olduklarına ilişkin meşruhatli seçmen bilgi kağıdı göstererek) 5 - Cumhurbaşkanı adayları

OY VERME TC Kimlik Numarası Taşıyan TC Kimlik Kartı Geçici Kimlik Belgesi Nüfus Cüzdanı Resmi Dairelerce Verilmiş Soğuk Damgalı Kimlik Kartı Pasaport Evlenme Cüzdanı Sürücü Belgesi Avukatlık Belgesi Hakim ve Savcılar Yüksek Yargı mensuplarına verilen kartlar Noter ve Askeri Kimlik Kartı Bu belgelerden birini vermeyen seçmen oy kullanamaz.

Üzerinde TC Kimlik numarası olmayan, resimli bir kimlik belgesi ibraz eden seçmen bu belgenin yanında ayrıca seçmen bilgi kağıdını veya nüfus müdürlüklerince verilmiş nüfus kayıt örneğini ibraz etmesi şarttır. Ceza infaz kurumunda tutuklu ya da taksirli suçlardan hükümlü bulunan seçmenlerden yukarıda sayılan belgeler bulunmayanlar ceza evi idaresince verilmiş belge, kimlik belgesi yerine geçer.

A) ENGELLİLERİN OY KULLANMASI Görme Engelliler Felçliler Elleri Eksik Olanlar Bedeni Engelleri Açıkça Belli olanlar !!! Sandık Kurulu başkanı veya üyeleri engelli seçmene yardım etmek amacıyla oy verme kabinine giremez, yardım edemez. !!! Sandık çevresinde bulunan akrabalarının yardımı ile !!! Akrabası yoksa diğer herhangi bir seçmen yardımı ile oylarını kullanırlar yardım isterler

B)OKUMA YAZMA BİLMEYEN SEÇMENİN OY KULLANMASI Okuma- yazma bilmeyen vatandaş istediği taktirde oy pusulasını ve nasıl oy vereceğini ve sonrasında yapması gerekenler hususunda sandık kurulu başkanı bilgi vererek anlatır. Okuma – yazma bilmeyen seçmenlere oy verme sırasında yardım etmek amacıyla oy verme yerine kendisinden başka kimse giremez.

C)FİİL EHLİYETİ BULUNMAYAN YAŞLILAR, ZİHİNSEL ENGELLİLER Fiil ehliyeti olmayanlar oy kullanamaz. !!! Eğer şüpheleniliyorsa bizzat kendisine soru sorulması ve kendisinin cevap vermesine dikkat edilmeli.

OY SAYIM VE DÖKÜM Oy verme işlemi bitince kurul başkanı bunu yüksek sesle ilan eder. Oy vermenin bittiği saat tutanağa geçirilir. Sandıklar oy verme bitiş saatinden önce açılamaz. Seyyar sandık kurulu ile ilişkilendirilen sandık, seyyar sandık gelmeden ve uygunluk teslim tutanağı tutulmadan, seyyar sandıktan zarflar alınmadan açılamaz Seçmen listesinde yazılı seçmen toplamı ile oy vermiş olanların toplamı sonuç tutanağına yazılır. Kullanılmayan zarf ve oy pusulaları sayılır. Oy kullanan seçmen sayısına eklenerek sandık kuruluna teslim edilen zarf ve oy pusulası toplamına eşit olup olmadığı kontrol edilir. Tutanağa yazılır. SAYIM DÖKÜM DÜZENİ -Sayım döküm açık yapılır . - Oy verme yerinde bulunanlar izleyebilir. - Sayım döküm sırasında odanın kapısı açık tutulur.

Sayım ve döküm işlemlerinde yapılan tespitler, ayrı ayrı Milletvekili Seçimi Sandık Sonuç Tutanağına, Cumhurbaşkanı Seçimi Sandık Sonuç Tutanağına ve Sandık Kurulu Tutanak Defterine işlenir. Milletvekili Seçimi ve Cumhurbaşkanı Seçimi Sandık Sonuç Tutanaklarının Sol Üst Köşesinde Sandığın bulunduğu il, ilçe, seçim çevresi ve mahalle adı, ve sandık numarası ve sandığa kayıtlı toplam seçmen sayısı önceden matbu olarak basılmış halde olur.

HANGİ ZARFLAR GEÇERSİZ? Sandık kurulunca verilen biçim ve renkte olmayan Üzerinde Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu filigranı olmayan Üzerinde İlçe Seçim Kurulu mühürü bulunmayan Üzerinde Sandık Kurulu mühürü bulunmayan ( oy verme işleminden önce sayılıp, sandık kurulu mühürü vurulup, tutanağa geçirilmiş ise) Tamamı yırtılmış olan Üzerinde İlçe ve Sandık Kurulu mühürleri dışında farklı bir mühür, imza, yazı, parmak izi veya herhangi bir özel işaret bulunan Bu zarflar geçersizdir. Geçersiz zarflar paketlenir ve kesinlikle açılmaz.   ZARF sayısı oy kullanan seçmen sayısından fazla ise eşitliği sağlamak için önce geçersiz zarf sayısı düşülür. Eşitlik yine sağlanamıyorsa başkan zarflar arasından gelişi güzel çekerek zarfı açmadan yakarak imha eder. Sonuç tutanağına işlenir.

Kullanılmayarak artan oy pusulaları ve zarflar, ayrı ayrı paketlenir Kullanılmayarak artan oy pusulaları ve zarflar, ayrı ayrı paketlenir. Paketlerin üzerine sayıları yazılır ve mühürlenir. Sandık başkanı, oy verme işleminde kullanılan “tercih” veya “evet” mühürlerini, bir zarfa koyar. Zarfın ağzını kapatıp, mühürler. Kullanılmayarak artan paketlenmiş oy pusulaları ve zarflar ile ayrıca zarfa konulmuş “tercih”/ “evet” mührü İlçe Seçim Kuruluna teslim edilecek çuvalın alt kısmına koyulur ve bu kısım sicimle bağlanarak mühürlenir.

Sandık başında yapılan iş ve işlemlerin usullere uygun olmadığını tespit eden müşahit: Önce sandık kuruluna şikayetini sözlü olarak dile getirir. Sandık kurulu sözlü şikayet sonucunda uygulamayı düzeltmez ise; şikayet dilekçesi yazarak kurula sunar. Şikayet dilekçesi iki nüsha halinde hazırlanır. Araya karbon kağıdı konulabilir; ancak, her nüsha ayrı ayrı imzalanmalıdır. Şikayet dilekçesi, kurulda görüşülüp karara bağlanır. Sandık başında yapılan iş ve işlemler ile ilgili olarak, sandık kurulu arasında anlaşmazlık çıkarsa, kurul içerisinde oylama yapılır. Oyların eşit olması halinde, sandık başkanının bulunduğu tarafın görüşü üstün tutulur. Şikayet dilekçesinin bir örneği, seçimden sonra tutanakla birlikte Parti İlçe Başkanlığına teslim edilir.

Kurul şikayet dilekçesi sonucu, usule uymayan uygulamayı düzeltmez ve şikayeti reddeder ise, İlçe Seçim Kuruluna itiraz dilekçesi yine iki nüsha halinde sunulur. Bu tür durumlarda, okul sorumlusundan ve bağlı bulunduğunuz Parti İlçe Teşkilatının itiraz için yetkilendirilmiş avukatları veya yöneticilerinden yardım istenmelidir. Müşahitler, seçim günü öncesinde temin edecekleri şikayet dilekçesi ve itiraz dilekçesi örneklerini kullanabilir. Sandık kurulunun aldığı bütün kararlar Sandık Kurulu Tutanak Defterine işlenir.

KİMLER İTİRAZ VE ŞİKAYET EDEBİLİR?

OY PUSULALARININ SAYIMI: Sandık Kurulu başkanı, sayım ve döküm cetvellerinin boş ve yazısız olduğunu gösterir ve görev dağılımı yapar. Bir üye zarfları sandık başkanına verir. İki üye okunan oy puslalarını sayım döküm cetveline işler. Bir üye, okunan oy puslalarını ve zarfları, düzenli bir şekilde masanın üzerine yerleştirir.

. Milletvekili seçimi sayım döküm cetveline (çetele) siyasi partilerin ve bağımsız adayların adları oy pusulasındaki sırayla yazılır. . Milletvekili seçimi sayım döküm cetveline siyasi parti belirtmeksizin ittifaka verilen ortak oylar için de iki sütun ayrılır. . Cumhurbaşkanı seçimi sayım döküm cetveline (çetele) adayların adları oy pusulasındaki sırayla yazılır.

Zarflardan sorumlu üye, açarak sandık başkanına verir . Zarflardan sorumlu üye, açarak sandık başkanına verir. Zarftan çıkan milletvekili ve cumhurbaşkanı oy pusulaları okunmadan, ters şekilde seçim türüne göre ayrılarak masanın üzerine konur. . Açılan zarflar, hiçbir şekilde atılmaz, imha edilmez. Düzenli bir şekilde masa üzerine yerleştirilir. . İçinde el ilanı, broşür gibi, oy pusulası dışında bir madde bulunan zarftan çıkan oy pusulaları hesaba katılmaz. . İçinde aynı türde iki oy pusulası bulunan zarftan çıkan, aynı oy pusulaları hesaba katılmaz. Diğer seçim türünün oy pusulası varsa hesaba katılır.

. Hesaba katılmayan oy pusulası sayısı her iki tür Sandık Sonuç Tutanağında da 13 numaralı boşluğa ve Tutanak Defterine işlenir.

. İçinden Milletvekili Seçimi oy pusulası çıkmayan zarf sayısı tespit edilir. .Sadece Milletvekili Seçimi Sandık Sonuç Tutanağında 11 numaralı boşluğa ve Tutanak Defterine işlenir.

İçinden Cumhurbaşkanı oy pusulası çıkmayan zarf sayısı tespit edilir. . Sadece Cumhurbaşkanı Seçimi Sandık Sonuç Tutanağında 11 numaralı boşluğa ve Tutanak Defterine işlenir.

. Önce Cumhurbaşkanı Seçimi oy pusulaları sayılır. . Sandık başkanı, oy pusulalarının ön yüzünü göstererek, oyun verildiği adayın ismini yüksek sesle okur. . Arkasını çevirip sandık kurulu mührünün bulunduğunu gösterir. . Oylar her iki görevli tarafından da sayım döküm cetveline işlenir. . Geçerli olduğunda tereddüt edilen, itiraza uğrayan oy pusulaları, daha sonra değerlendirilmek üzere ayrılır ve kurulca değerlendirilerek karara bağlanır. . Okunan oy pusulaları, masa üzerine düzenli bir şekilde yerleştirilir.

X HANGİ OY PUSULALARI GEÇERSİZDİR ? . Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu Filigranı bulunmayan oy pusulaları ve; X Sandık kurulunca verilen biçim ve renkte olmayan Hiç bir adaya mühür basılmamış olan Sabah basıldığı halde sandık kurulu mührü bulunmayan Birden fazla adaya mühür basılmış olan

X HANGİ OY PUSULALARI GEÇERSİZDİR ? Hayırlı pazarlar! Mührün, birden fazla adaya ayrılan alana taştığı Üzerinde slogan, isim, yazı, işaret vb. bulunan Herhangi bir aday üzerinde karalama yapılmış Yırtılarak ayrılmış olan

Cumhurbaşkanı Seçimi Oy Pusulası; . Zarf açılırken veya oy pusulası okunurken kazara yırtıldıysa geçerlidir. . Üzerinde çizik vb. varsa; ancak kasten yapılmadığı belliyse geçerlidir. . Katlama nedeniyle, “evet” veya “tercih” mührü bulaşmışsa, tersinden okunacak şekilde görünüyorsa geçerlidir. . Mühür, başka bir adayın alanına geçmeden taştıysa, oy pusulası geçerlidir. . Başka bir adayın alanına taşmadan birden fazla mühür basıldıysa geçerlidir.

. Daha sonra Milletvekili Seçimi oy pusulaları sayılır. . Sandık başkanı, oy pusulalarının ön yüzünü göstererek, oyun verildiği siyasi partinin veya siyasi parti belli değilse ittifakın ismini yüksek sesle okur. . Arkasını çevirip sandık kurulu mührünün bulunduğunu gösterir. . Oylar her iki görevli tarafından da sayım döküm cetveline işlenir. . Geçerli olduğunda tereddüt edilen, itiraza uğrayan oy pusulaları, daha sonra değerlendirilmek üzere ayrılır ve kurulca değerlendirilerek karara bağlanır. . Okunan oy pusulaları, masa üzerine düzenli bir şekilde yerleştirilir.

X HANGİ OY PUSULALARI GEÇERSİZDİR ? Sandık kurulunca verilen biçim ve renkte olmayan Hiç bir siyasi parti/ittifaka mühür basılmamış olan Sabah basıldığı halde arkasında sandık kurulu mührü bulunmayan İttifak alanı dışında, birden fazla siyasi parti/ittifaka basılmış olan

X HANGİ OY PUSULALARI GEÇERSİZDİR ? Hayırlı günler! Mührün, ittifak dışında birden fazla siyasi partiye ayrılan alana taştığı Üzerinde slogan, isim, yazı, işaret vb. bulunan Herhangi bir siyasi parti üzerinde karalama yapılmış Yırtılarak ayrılmış olan . Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu Filigranı bulunmayan oy pusulaları geçersizdir.

Oy pusulası; . Zarf açılırken veya oy pusulası okunurken kazara yırtıldıysa geçerlidir. . Üzerinde çizik vb. varsa; ancak kasten yapılmadığı belliyse geçerlidir. . Katlama nedeniyle, “evet” veya “tercih” mührü bulaşmışsa, tersinden okunacak şekilde görünüyorsa geçerlidir. . Mühür, ittifak alanı içinde taştıysa, oy pusulası geçerlidir. Oy ittifaka yazılır. . İttifak alanı içinde birden fazla siyasi partiye mühür basıldıysa geçerlidir. Oy ittifaka yazılır. . İttifak alanı içinde bir siyasi partiye birden fazla mühür basıldıysa geçerlidir. Oy siyasi partiye yazılır.

ÖRNEĞİN: . Bu oy pusulasındaki oy, sayım ve döküm cetvelinde sadece CHP sütununa yazılır. Millet İttifakı sütununa ayrıca yazılmaz!

ÖRNEĞİN: . Bu oy pusulasındaki oy, sayım ve döküm cetvelinde sadece İTTİFAK sütununa yazılır. Saadet Partisi ve/veya CHP alanına yazılmaz!

imza imza imza imza imza imza imza . Tutanak üzerindeki bütün bilgiler tamamlandıktan sonra, 2 nüsha halinde hazırlanan Milletvekili Seçimi Sandık Sonuç Tutanağı ve 2 nüsha halinde hazırlanan Cumhurbaşkanı Seçimi Sandık Sonuç Tutanağı altına sandık başkanı bütün sandık kurulu üyeleri imza atar. Sandık kurulunun oluşması için yeter sayı 3+1=4 olduğundan, en az 4 imza bulunmalıdır. . Bütün tutanak nüshaları Sandık Kurulu mührü ile mühürlenir. . Bütün bu işlemler Sandık Kurulu Tutanak Defterine işlenir.

. Sandık sonuç tutanağı yeteri kadar çoğaltılarak sandık kurulu başkanı ve üyelerince imzalanır ve mühürlenir. . Kopya kağıdı kullanılarak hazırlansa dahi, her bir nüsha ayrı ayrı imzalanır ve mühürlenir. . Bir nüsha herkesin görebileceği bir yere asılır. . Sandık kurulu üyelerine, Siyasi parti ve bağımsız adaylar ile cumhurbaşkanı adaylarının müşahitlerine verilir. . Aynı siyasi partinin hem sandık kurulu üyesi, hem de müşahidi varsa, sandık başkanı, sadece bir sandık sonuç tutanağı verebilir.

. Geçerli ve geçersiz oy pusulaları . Geçerli ve geçersiz zarflar . Hesaba katılmayan oy pusulaları ve zarflar . İtiraza uğrayan oy pusulaları ve zarflar . Sayım döküm cetvelleri (bir nüshası zarf içinde) . Sandık sonuç tutanağı ve diğer tüm evraklar ayrı ayrı paketlenir, üzeri mühürlenir. Sayıları yazılır ve torbaya konulur. Sandık çevresinde, seçimle ilgili hiçbir seçim evrakı bırakılmaz. Torbanın ağzı bağlanır ve mühürlenir.

Sandık başkanı, sandık kurulu tarafından hazırlanan sandık kurulu mühürlü torba ve sandık kurulu mührü sandık başkanı tarafından İlçe Seçim Kuruluna teslim edilir. Sandık başkanına, ismi ad çekilerek belirlenen siyasi partili en az iki üye eşlik eder. Sandık başkanını ve torbayı taşıyan araç, İlçe Seçim Kuruluna giderken duramaz, duraklama yapamaz. Sandık kurulunun diğer üyeleri ile müşahitler de isterlerse ve taşıtta yer varsa, veya taşıt kendileri tarafından sağlanırsa başkanla birlikte gidebilir.

İlçe Seçim Kurulu torbayı ve sandık kurulu mührünü alır Üyeler önünde açar. İçindekiler hakkında 3 nüsha tutanak düzenler. Bu tutanak, torbayı ve mührü teslim edenlerle ilçe seçim kurulu başkanı ve üyelerden biri tarafından imzalanır. Bu tutanağın bir nüshası İlçe Seçim Kuruluna gönderilecek evraka bağlanır. Bir nüshası sandık kurulu başkanına verilir. Sandık kurulu üyeleri ve müşahitler, tutanakları Okul sorumlularına veya Parti İlçe Başkanlıklarına teslim eder.

Sandık sonuçlarına seçimden sonraki gün saat 17 Sandık sonuçlarına seçimden sonraki gün saat 17.00’a kadar İLÇE SEÇİM KURULLARINDA itiraz edilebilir. İtirazın süresinde yapılabilmesi için Milletvekili Seçimi Sandık Sonuç Tutanağı ve Cumhurbaşkanı Seçimi Sandık Sonuç Tutanağının 1) Akıllı telefonlardaki ADİL SEÇİM / İYİ SEÇİM / T3 TUTANAK uygulamasına işlenmesi 2) İmzalı ve mühürlü orijinal nüshasını müşahidi olduğunuz siyasi partinin okul sorumlusuna iletilmesi ZORUNLUDUR!