Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Erişi Testleri Okul eğitiminde öğrenci başarısı ve öğrencilerin derslere ilişkin öğrenmelerinin belirlenmesi önemlidir. Erişi testleri eğitimin her kademesinde kullanılmaktadır. Başarı testlerinin eğitim sürecinin değerlendirilmesi, öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi gibi birçok amacı vardır. Uygulanan testlerden elde edilen bilgiler, öğrenme ve öğretme sürecine ışık tutar (Thorndike ve Hagen, 1969).
Bir sınavın planlanmasında izlenecek yollar şöyle sıralanmıştır: 1 Bir sınavın planlanmasında izlenecek yollar şöyle sıralanmıştır: 1. Sınavın amacı, sınavdan elde edilecek puanların hangi amaçlarla kullanılacağı saptanır. 2. Sınavda yoklanacak davranışlar listelenir. 3. Sınavın kapsayacağı konular listelenir. 4. Sınavda kullanılacak belirtke tablosu hazırlanır.
5. Ölçme aracında kullanılacak soru tipleri belirlenir. 6. Sınavda kullanılacak soruların ortalama güçlüğü ve güçlük dağılımı belirlenir. 7. Soruların yazımında ve redaksiyonunda ve teste alınacak soruların seçiminde izlenecek yöntem belirlenir 8. Ölçme aracını yazma yöntemleri belirlenir. 9. Sınavı puanlama ve uygulama yöntemleri belirlenir.
Çoktan Seçmeli Testler Bir sorunun yanıtını verilen seçenekler arasından bulunmayı gerektiren sınav türüdür. Yazılması uzmanlık gerektirir ve zaman alır. Puanlanması diğer sınavlara göre daha kısa sürede kolayca ve nesnel biçimde yapılabilir. Çok sayıda soru sorulabilmesi testin güvenirliğinin ve geçerliğinin artmasına neden olur.
Doğru yanıt seçeneklerin arasında verildiği için, seçenek sayısına bağlı olarak şansla (belli bir yüzdeyle) bulunma olasılığı vardır. Çok çeşitli madde biçimleri olduğu için, birbirinden farklı yapıda sorular oluşturulabilmektedir (Haladyna, 1994).
Kısa Yanıtlı Sınavlar Yanıtı bir ya da birkaç sözcükten en çok birkaç cümleden oluşan sorulara kısa yanıtlı soru, böyle sorulardan oluşan sınavlara da kısa yanıtlı sınavlar denir. Yanıtların kısa olması nedeniyle, fazla sayıda sorunun sorulabildiği ve öğretilen konulardan daha çok davranışın yoklanabildiği bir sınav türüdür. Daha kolay puanlanabildiği için, puanlama hataları daha azdır. Yararlarına rağmen hazırlanması emek gerektiren ve zaman alan bir sınavdır.
Diğer Madde Yapıları Eşleştirme Maddeleri Doğru Yanlış Maddeleri Açık Uçlu Maddeler
Kaynakça Haladyna, T. M. (1994). Developing and validating multiple-choice test items. NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Thorndike, R. L. ve Hagen, E. P. (1969). Measurement and Evaluation in Psychology and Education. USA: John Wiley & Sons Inc