Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME"— Sunum transkripti:

1 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD

2 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Konu Başlıkları Madde ve test Madde puanları matrisi Varyans ve standart sapma Madde güçlüğü Madde ayırt ediciliği Madde güvenirliği Ölçmenin standart hatası

3 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ve Madde Analizi Bir test geliştirilirken madde istatistiklerine bakılarak hangi maddelerin test içinde yer alması, hangi maddeler üzerinde düzeltmeler yapılması ve hangi maddelerin testten çıkarılması gerektiği gibi kararlar verilebilir. Test ve madde analizleri ile şu sorulara cevap verilebilir: “Testte, sadece çok az sayıda öğrencinin doğru yanıtlayabildiği maddeler var mı?” “Testten yüksek puan alan öğrencilerin yanlış yanıtladıkları maddeler var mı?” “Testte çok sayıda öğrencinin boş bıraktığı ya da yanlış yanıt verdiği maddeler var mı?” “Öğrencilerin testten aldıkları ham puanların dağılımı nasıl?

4 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde puan matrisi

5 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde güçlüğü Madde güçlük indeksi, bir maddeyi doğru yanıtlayan öğrencilerin sayısının testi alan öğrenci sayısına oranıdır Ya da öğrencileri başarısına göre alt %27 ve üst %27 olarak ayırdıktan sonra alt ve üst gruplar üzerinden ortaya koyulan orandır Bu index p ile gösterirlir ve aşağıdaki gibi hesaplanır

6 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde güçlüğü örneği

7 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde güçlüğü Madde güçlük indeksi, bir maddeyi doğru yanıtlayan öğrencilerin sayısının testi alan öğrenci sayısına oranıdır p1=? p7=?

8 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ayırt ediciliği Madde ayırt edicilik indeksi bir testle ölçülmek istenen özelliğe sahip olan öğrencilerle bu özelliğe sahip olmayan öğrencileri ayırt etmek için kullanılır. Bu nedenle madde geçerliği olarak da adlandırılır Eğer bir madde öğrencilerin okuma becerilerini ölçmeye yönelik ise, madde ayırt ediciliği iyi okuma becerisine sahip olanlarla bu konuda zayıf olanları ayırabilmesi bakımından niteliğini göstermektedir.

9 Madde ayırt ediciliği örneği
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği örneği

10 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ayırt ediciliği

11 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ayırt ediciliği Korelasyona bağlı olarak da madde ayırt ediciliği hesaplanabilir nokta iki serili korelasyon Bu yöntem testten alınan toplam puanlarla madde puanları arasındaki ilişkiye dayanmaktadır Test puanı yüksek olan bireylerin maddeyi doğru cevaplamaları, düşük puanlı bireylerin de maddeden puan almaması beklenir Bu nedenle bir maddeden alınan puanlarla testin tamamından alınan puanlar arasındaki pozitif yönde ilişki maddenin ayırt ediciliğinin yüksek olduğu hakkında bilgi verir Korelasyona dayalı ayırt edicilik yönteminde verilerin tamamı analize dahil edilebilir

12 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ayırt ediciliği Korelasyona bağlı olarak da madde ayırt ediciliği hesaplanabilir nokta iki serili korelasyon

13 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Madde ayırt ediciliği r1=? r7=?

14 Nihai test için madde seçimi
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Nihai test için madde seçimi Öncelikle ayırt edicilik gücü incelenmelidir Eğer deneme formuna aynı davranışı yoklayan birden fazla madde alındıysa, madde analizi sonucunda ayırt ediciliği en yüksek olan nihai teste alınmalıdır

15 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Çeldirici Analizi Bir maddede alt grubun çeldiricilere, üst grupta yer alanların da doğru cevaba yönelmesi beklenir İstenen ve en ideal olanı alt gruptaki öğrencilerin tamamı tarafından çeldiricilerin eşit sayıda işaretlenmesidir. Ancak uygulamada bu durum çok mümkün değildir Çeldiricilerin işaretlenme oranı birbirine ne kadar yakınsa maddenin niteliği artmış sayılır Örneğin beş seçenekli bir maddede çeldiricilerden biri kimse tarafından işaretlenmediyse bu madde dört seçenekli olarak işlemiş sayılır ve öğrencinin şans başarısının artmasına neden olur Yine çeldiriciler alt grup yerine üst grup tarafından daha çok işaretlendiyse çeldirici ve maddenin doğru cevabı yeniden gözden geçirilmelidir

16 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Çeldirici Analizi Çeldiricilerin daha çok alt gruptaki öğrencileri çekmesi istenir Çeldiricilerin işaretlenme oranının birbirine yakın olması maddenin niteliğini arttırır Beş seçenekli bir maddede çeldiricilerden biri kimse tarafından işaretlenmediyse bu madde dört seçenekli olarak işlemiş sayılır ve öğrencinin şans başarısının artmasına neden olur Yine çeldiriciler alt grup yerine üst grup tarafından daha çok işaretlendiyse çeldirici ve maddenin doğru cevabı yeniden gözden geçirilmelidir

17 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Çeldirici Analizi

18 Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi
Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD


"EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları