FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
DERS : HAYAT BİLGİSİ 2. SINIF
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Dünyamız belirli katmanlardan oluşmuştur.  Hava küre  Su küre  Yer kabuğu  Ateş küre  Çekirdek.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY BİLMECESİ. GÖK CİSİMLERİNİ TANIYALIM Bulutsuz bir gecede gökyüzünü gözlemlediğimizde irili ufaklı pek çok cisim görürüz.
PARAZİTOLO Jİ Para : Yanında Sitos : besin. Dünyadaki bütün canlılar beslenir, çoğalır ve soylarını devam ettirirler. Canlılar yaşayabilmek için çok defa.
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
4 oğul 4 mevsim... SLAYTCAFE.COM
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
KLASİK MANTIK Mantıkta anlam taşıyan en küçük birime Kavram (terim) denir. Kavramlarla yapılan bilgilendirme amaçlı ifadelere Önerme; önermelerden yeni.
Metinlerin Sınıflandırması
KIYAS. KIYAS Kıyasın tanımı Kıyas, öncül adı verilen birden çok önermeyle, sonuç adı verilen bir önerme arasında mantıkça geçerli bir ilişki kurmaktadır.
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
FOSİLLER (Özel Dicle Fırat Koleji)
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
GEZEGENLER bilgidagi.com.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Kozmik Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Problem Çözme ve Algoritmalar
Bölüm 2: Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Konusu Seçimi
AY.
HALİM GÜNEŞ.
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Buluş nedir?.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Pazarlama 3. Sınırlandırma Sorunu İnsan Kaynakları Reklam
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
BİYOLOJİ TARİHİ DR. N. OYA SAN KESKİN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÜŞÜNME.
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
HÜCRE VE HÜCRE ÇEŞİTLERİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Kozmik Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Hücre 1.Bölüm.
Sunum transkripti:

FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE

Akıl yürütme

Doğru kabul edilen yargılardan, yeni yargılar çıkarma işlemidir… Akıl yürütme Doğru kabul edilen yargılardan, yeni yargılar çıkarma işlemidir…

Akıl yürütme Akıl yürütmenin, yaygın üç türü vardır…

Tümdengelim (Dedüksiyon) Tümevarım (Endüksiyon) Benzeşim (Analoji)

Tümdengelim (Dedüksiyon) Tümel bir önermeden tümeli veya tümelden tikel bir önermeyi çıkaran akıl yürütme biçimidir. Günlük hayatta sıkça kullanılan pek çok akıl yürütmede tümdengelimden yararlanılır.  İlk Çağ düşünürlerinden Aristoteles'e göre, zihin hakikati bu yol ile arar…

Tümdengelim (Dedüksiyon) Örneğin Bütün işçiler üretkendir. Kemal bir işçidir. O halde Kemal üretkendir.

Tümdengelim (Dedüksiyon) Örneğin Bütün kuşlar kanatlıdır. Bütün kartallar kuştur. O halde bütün kartallar da kanatlıdır.

Tümevarım (Endüksiyon) Tek tek olgulardan genel önermelere geçmek için izlenen düşünme yoludur. Diğer bir deyişle özelden genele, tikelden tümele ulaşmaktır. Sonuçları kesin olmamakla birlikte güvenilirdir.

O hâlde tüm canlılar beslenir. Tümevarım (Endüksiyon) Örneğin 1.Öncül Önerme: İnsan canlıdır ve beslenir. 3.Öncül Önerme: Hayvan canlıdır ve beslenir. 2.Öncül Önerme: Bitki canlıdır ve beslenir. Sonuç Önermesi: O hâlde tüm canlılar beslenir.

Tümevarım (Endüksiyon) Örneğin 1.Öncül Önerme: Metal olan demir ısıtılınca genleşir. 2.Öncül Önerme: Metal olan bakır ısıtılınca genleşir. 3.Öncül Önerme: Metal olan alüminyum ısıtılınca genleşir. Sonuç Önermesi: O hâlde bütün metaller ısıtılınca genleşir. 

Benzeşim (Analoji) Aklın, bazı nesnelerin birbirine benzeyen özelliklerinden yola çıkarak özelden özele doğru izlediği yoldur. Benzeşimde ( Analojide ), genelleme yapılamaz. Analojide( Benzeşim) olgu veya nesnelerle ilişkin yargılardan yine olgu veya nesnelere ilişkin sonuçlara varılır…

Dünya ve Mars kendi çevresi etrafında döner. Benzeşim (Analoji) Örneğin 1.Öncül Önerme: 2.Öncül Önerme: Dünya ve Mars kendi çevresi etrafında döner. Dünya’da gece ve gündüz oluşur. Sonuç Önermesi O hâlde Mars’ta da gece ve gündüz oluşur.

Yeryüzünde atmosfer vardır ve burada canlılar Benzeşim (Analoji) Örneğin 1.Öncül Önerme: 2.Öncül Önerme: Yeryüzünde atmosfer vardır ve burada canlılar yaşar. Merih’te (Mars) de atmosfer vardır Sonuç Önermesi Öyleyse Merih’te de canlıların bulunması gerekir.

Tutarlılık ve Çelişiklik Tutarlılık, düşüncelerin ortak bir ilkeyle; bağıntı, düzen, kavram yada fikirle bir birine bağlanmış olması durumu; mantıklı bir bütünün parçaları, ögeleri arasında karşılıklı bağlantı ve uyumun bulunması halidir. Çelişiklik Birinin olumlanması, ötekinin yadsınmasını ve birinin yadsınması ötekinin olumlanmasını gerektiren kavramlardır.

Tutarlılık Tutarlılık Ders çalışmak bir sorumluluk işidir. Örneğin Ders çalışmak bir sorumluluk işidir. Tutarlılık Tutarlılık, düşüncelerin ortak bir ilkeyle; bağıntı, düzen, kavram yada fikirle bir birine bağlanmış olması durumu; mantıklı bir bütünün parçaları, ögeleri arasında karşılıklı bağlantı ve uyumun bulunması halidir. Bunu diyen kişinin ders çalışması gerekmektedir…

Koşul: Felsefe okudum. Tutarlılık Koşula Bağlı Olan: Örneğin Koşullu Öncül: Felsefe okursam sorgulayıcı olurum. Koşul: Felsefe okudum. Koşula Bağlı Olan: O hâlde sorgulayıcı oldum. 

Renkli Çelişiklik Çelişiklik Renksiz Birinin olumlanması, ötekinin yadsınmasını ve birinin yadsınması ötekinin olumlanmasını gerektiren kavramlardır. Renksiz Çünkü bir şey renkliyse mutlaka renksiz değildir, renkli değilse mutlaka renksizdir Bunların arasında üçüncü bir olanak yoktur…