MUHTEVA…Ne öğretelim?
Muhteva … Ne Öğretelim? Bir eğitim programında amaçlara erişmek için, ne öğretelim? Sorusunun cevabını veren boyut «muhtevadır». Muhteva seçiminde; KAVRAMSAL ÇERÇEVELERİN TEMEL KONULAR VE FİKİRLERİN ALTERNATİF VE ÖRNEKLERİN VERİLMESİNE DİKKAT EDİLMELİDİR.
MUHTEVA SEÇİMİNDE ARANMASI GEREKEN KRİTERLER; GEÇERLİLİK VE GÜVENİLİRLİK BİLİMSELLİK ÖĞRENCİ İLGİ VE İHTİYAÇLARINI KARŞILAMA FAYDALILIK ÖĞRENEBİLİRLİK SOSYAL GERÇEKLERLE TUTARLILIK
Öğretilecek muhtevanın hem geçerli hem de güvenilir olması gerekir Öğretilecek muhtevanın hem geçerli hem de güvenilir olması gerekir. Gerçek bilgi doğru bilgidir.. Güncel, doğru ve kullanılan bilgi geçerli bilgidir.
1)GEÇERLİK MUHTEVANIN AMAÇLA BAĞLANTISINI KURMAKTIR. GÜVENİRLİK MUHTEVANIN GÜVENİRLİĞİ, TUTARLILIĞIDIR. Birbiri ile tutarlı olmayan bilgi güvenilir değildir.
2)BİLİMSELLİK YENİ BİLGİLER ARAŞTIRMAYA TEŞVİK ETMELİ VE YENİ FİKİRLERE TEMEL OLUŞTURMALIDIR. GENİŞ PROBLEMLERE BİLİMSEL CEVAPLAR ARAMAYA YARDIMCI OLMALIDIR. Muhteva bilimsel anlamda da bir başka muhtevaya geçiş sağlamalıdır.
3) ÖĞRENCİ İLGİ VE İHTİYACINI KARŞILAMA ÖĞRENCİNİN İLGİ VE İHTİYACI, YANLIZCA MUHTEVANIN SEÇİMİNİ DEĞİL, EĞİTİM PROGRAMLARININ TEMELİNİ DE OLUŞTURUR.
4)FAYDALILIK ÖĞRENCİYE ÖĞRETİLEN MUHTEVA ONUN MEVCUT VE GELECEKTEKİ PROBLEMLERİNE DE CEVAP VERMELİDİR.
5) ÖĞRENEBİLİRLİK MUHTEVANIN GÜÇLÜĞÜ İLE İLGİLİDİR. MUHTEVANIN GÜÇLÜK DÜZEYİ ÖĞRENCİNİN ÖZELLİĞİNE UYGUN OLMALIDIR.
6) SOSYAL GERÇEKLERLE TUTARLILIK Öğrencilere muhteva olarak en gerekli bilgiler verilmelidir. ÖĞRENCİ KONUYU ÖĞRENMEMELİ, KONULARDAN ÖĞRENMELİDİR.
MUHTEVANIN DÜZENİNDE İKİ KRİTER VARDIR MUHTEVANIN DÜZENİNDE İKİ KRİTER VARDIR. Yani muhtevanın, - Hangi düzey ve sistematikle verileceği, - Hangi öğrenci grubuna verilmesinin uygun olduğu hususu, muhtevanın düzeninde iki kritere dikkati çekmektedir; MUHTEVANIN LOJİK YAPISI MUHTEVANIN PSİKOLOJİK YAPISI
Somuttan soyuta dizilişidir. Muhtevanın lojik yapısı, muhtevanın dizilişidir. Yani muhtevanın; Basitten karmaşığa, Somuttan soyuta dizilişidir. Mesela öğrenciye iki bilinmeyenli denklem öğretilecekse, önce tek bilinmeyenli denklem öğretilmelidir. Ancak 7 yaşındaki öğrencilere tek bilinmeyenli denklem öğretilebilir mi? Bu sorunun cevabı da muhtevanın psikolojik yapısıyla ilgilidir.
Öğrencinin öğrenmeye yönelik psikolojik hazır oluşu, Uygun muhteva seçiminde önemli rol oynar. Psikolojik yapı öğrencinin yalnız yaşına ve öğrenme gücüne bağlı olmayıp, aynı zamanda öğrencinin fikri olgunluğu ve tecrübeleriyle de bağlantılıdır.
ÖĞRETİM SÜREÇLERİ…Nasıl Öğretelim? Öğretim süreci , tanınan zaman diliminde muhtevanın öğretilebilmesi için yapılabilecek her türlü etkinliği kapsar. Mesela : Sınıf atmosferi, sınıf içi yönetim Öğretim ilke (Öğrenciye görelik, Yakından uzağa, Bilinenden bilinmeyene, Somuttan soyuta ilkesi), yöntem ve teknikler Öğretim stratejileri (Sunuş yolu, Buluş yolu, Araştırma-İnceleme yolu) Öğretimin planlanması Görsel işitsel araçlar
DEĞERLENDİRME SÜREÇLERİ…Ne kadar öğrettik? Bir eğitim programının en son aşaması değerlendirme süreçleridir .Programın amacına ulaşıp ulaşmadığı burada anlaşılır. Değerlendirme, programın amacına ve özelliğine göre değişiklik gösterir. Nitekim bir programda belli konuların öğretimi söz konusu ise başarıya dayalı bir değerlendirmenin yapılması gerekir. Mesela pedagojik formasyon programının sonunda başarıya dayalı bir değerlendirmeye ihtiyaç vardır.
Oysa bir programın görüşüldüğü bir programda başarıya dayalı bir değerlendirmenin yerine katılanların hazırlayacağı bir rapor da aynı amaca hizmet edebilir. Bazen de birden çok değerlendirme süreci uygulanabilir. Mesela Hizmet İçi Eğitim programlarında genellikle iki tür değerlendirme yapılır: Başarıya dayalı değerlendirme, Program değerlendirmesi gibi.
Sizce bazı ehliyetlerin elde edilmesinde yaş sınırı konmasının, mesela sürücü ehliyet yaşının 18 olmasında, bunun muhtevasının LOJİK ve PSİKOLOJİK yapısıyla ilişkisi var mıdır? Tartışınız.