NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AD:AYBERK - ERAY SOYAD:AKTAY – ÇELEBİ NUMARA: SINIF:8-B
Advertisements

ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Prof. Dr. Rana Özen Kutanis İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ A.Kişi-Kişi (İnsan - İnsana) İletişim B.Kişilerarası İletişim C.Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim D.Örgüt.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
GÖRGÜ KURALLA RI. Ahmet evlerine ders çalışmaya gelen arkadaşına ‘’hoş geldin’’ dedi ve tokalaştı. Ders çalıştıktan sonra da acıkınca arkadaşına pasta.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
EĞİTİMDE DRAMA.
Ne kadar yaşadığımız değil nasıl yaşadığımız önemlidir
TELEFONDA İLETİŞİMDE ADAB-I MUAŞERET.
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Kişisel-Sosyal Rehberlik
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Yrd. Doç. Dr. Muzaffer Şahin
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
7-14 YAŞ DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
REHBERLİK SERVİSİ.
İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
DEĞERLER EĞİTİMİ NEZAKET
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
DÜNYA ENGELLER GÜNÜ.
Bilinçli Tercih Seminerine
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ETKİLİ DİNLEME.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sınıfın İlişki Düzeni.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ iletişim becerileri Kişilerarası İletişimde Saygı ve Nezaket NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr

Kişilerarası İletişimde Saygı ve Nezaket Kibar ve Geçimlik Olma Konuşma (Kullanılan Dil, Hitap, Ses Tonu, Beden Dili, Konu, Telefonda Konuşma vs.) Dinleme (Dinleme Süreci, Dinleme Türleri, Dinlemenin Önemi vs.) NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Görgü Kuralları Çeşitli durumlarda uyulması gereken ayrıntılı formalitelerdir. Bu kurallar toplumsal kesimleri ve grupları birbirinden ayırma ve yaşamı kolaylaştırma, ilişkileri düzenleme işlevine sahiptir; Yasal hiçbir yaptırımı olmayan görgü kuralları çiğnendiği zaman, uyumsuz sayılan bireyler toplum tarafından dışlanır; Görgü kurallarına uymak diğer insanlara saygı göstermektir ve onların duygularına önem verdiğiniz mesajını göndermek demektir. Toplum hayatının düzenlenmesinde etkili olan genel görgü kurallarına uyan kişileri; terbiyeli, saygılı, kibar, nazik v.s. şeklinde nitelemek mümkündür. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Görgü Kuralları İnsanın bencil, kaba düşüncelerden sıyrılarak, başkalarına karşı davranışlarını bir düzene koyması, onun duyarlı ve nazik olmasını sağlar. Bu da insanların birbirleriyle olan ilişkilerini sağlıklı ve tutarlı olmasına neden olur. Görgü kuralları, bir toplumun ayrı ayrı bölgelerinde farklı olduğu gibi değişik uluslarda da farklılıklar gösterir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Genel Kurallar Hoşgörülü ve iyimser olmak Eleştiriyi yerinde ve zamanında yapmak Olgun bir kişiliğe sahip olmak, olgun davranmak (yaşına uygun olgunlukta olmak) Giyime önem vermek, Giysinin mevki yer ve zamana uygun olmasına özen göstermek Başkalarını rahatsız edici davranışlardan sakınmak Ziyaretin kısa ve zamanlı olmasına özen göstermek NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Genel Kurallar Oturuş ve kalkışlarda hareketlere özen göstermek Gerektiğinde özür dilemesini bilmek Özel konuşma yapanların yanına gitmemek Verilen sözü tutmak Uygun olmayan el ve sözlü şakalardan kaçınmak NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Kuralların Faydaları Kurallar belirsizliği azaltarak öngörülebilirlik ve istikrar sağlar, Kurallar insan davranışlarına denetim ve sınırlama getirirler, böylece insanı ve çevresini o insanın zaaflarından (zayıf yönlerinden) ve hatalarından korurlar. Kurallar bireyi özgür kılarlar, çünkü neyi özgürce yapabileceklerini, neyi yapmaları halinde kimsenin karışamayacağını belirler NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Görgülü İnsanın Özellikleri Bir toplulukta aynı statüde olan insanlardan bazıları çok sevilirken bazıları daha az sevilmektedir. Bunun nedeni, bu insanların gösterdikleri sevgi, terbiye, saygı ve nezaket seviyelerinin farklı olmasıdır. İnsanların sevilmesi, sayılması, aranılır olması nezaket kurallarını ne ölçüde bildiği ve ne kadarını uyguladığı ile alakalıdır. İnsanı diğer biyolojik canlılardan ayıran temel özellik, toplu halde yaşaması değil, toplu halde yaşamanın inceliklerini bilmesidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Sosyal İletişim Kuralları İletişim hem beden hareketlerini hem de sözlü ifadeyi kapsar. Konuşurken karşınızdaki insana bakın ve kollarınızı kavuşturmayın (kızgınlık ifadesi). Eğer utangaç biriyseniz bunu kabul etmekten ve söylemekten çekinmeyin. Dürüstlük insanların rahatlamalarını sağlar. Normal hızda konuşun ne çok hızlı ne çok yavaş. Karşınızdaki kişi üzerinde bıraktığınız izlenimi fazla düşünmeyin. Konuşmayı bitirirken geçerli bir neden öne sürün ve kişi ile konuşmaktan keyif aldığınızı belirtin. Karşınızdakine iltifat ederken içten ve samimi olun. Karşılaştırma ya da değerlendirme yapmamaya özen gösterin; örneğin, "Kazağının ne kadar eski olduğu düşünülürse gayet iyi duruyor ." NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Sosyal İletişim Kuralları İltifat aldığınızda fazla alçak gönüllü olmayın ve iltifatın gerekmediğini açıklamaya çalışmayın. Basit bir "teşekkürler" hem yeterli hem de kibarcadır. Birisini eleştireceğiniz zaman karşınızdaki insanın duygularını göz önünde bulundurun ve kişi ile özel olarak konuşmaya özen gösterin. Yakıştırma yapmaktan kaçının ve sorunu kişiselleştirmeyin. Birisi sizi eleştirdiğinde sakin olun. Savunmaya geçmemeye özen gösterin. Eğer kişi sizi insanların içinde ve kabaca eleştiriyor ise içgüdüsel olarak reaksiyon göstermek isteyebilirsiniz fakat en iyisi basitçe "Düşünceni özel olarak bana iletmeni tercih ederdim" deyin. Her zaman "Lütfen" ve "Teşekkür ederim" demeyi unutmayın Öksürürken ya da esnerken ağzınızı kapatmayı unutmayın ve hemen elinizi yıkamaya özen gösterin. Bu hem görgü hem de temizlik kuralıdır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Konuşmada Nezaket “Sen” yok, “siz” var… Emir vermemek… İyi bir dinleyici olmak… NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Kullanılan Dil İsmi bilinmeyen kişilere “bakabilir misiniz beyefendi/hanımefendi” gibi ifadelerle seslenilmelidir. Konuşurken ortamda olmayan kişilerden veya ortamda olsa dahi birden fazla kişiye birinden bahsederken o kişi için ”Hanım/Bey” denilmelidir. “Aysel hanım görevliden kapıyı kapatmasını rica etti.” gibi. Unvanı olan kişilere unvanları ile hitap etmek de mümkündür. “Doktor”, “profesör”, “albay” gibi… Bir kadın kendi seviyesinde olan biriyle konuşurken kocasından, “kocam” , “eşim” veya; “Ahmet” diye bahsedebilir. Erkek ise, “karım” veya “eşim” ya da “Aysel” diyebilir. Fakat sosyal durumu daha aşağı biriyle konuşurken kadın kocasından, “Ahmet Bey”, erkek ise karısından, “Aysel Hanım” diye söz etmelidir. Bir anne ya da baba; oğlunu veya kızını, şöhret veya rütbesi ne olursa olsun, daima adı ile çağırır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Konu Bir konuşmaya hal hatır sorularak başlanmalıdır. Konuşmayı her zaman rütbece, sosyal durumca ve yaşça büyük olan açar. Yapılmaması Gerekenler: Kendinden çok bahsetmek Konuşmayı tekeline almak Başkasının konuşmasını alaya almak Hiç konuşmamak Söz kesmek Karşıdakine “Anladın mı?” diye sormak Karşıdakini dürtmek Boğaz temizlemek İkiden fazla kişinin bulunduğu ortamlarda bir kişi ile köşeye çekilmek Kişinin kendi yaptığı esprilere gülmesi Söylenen sözleri tekrar ettirmek Argo konuşmak Öğüt vermek NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Ses Tonu-Vücut Dili Gülümseyerek, Yumuşak bir ses tonu ile, Konuşulan kişinin yüzüne bakarak ve göz teması kurarak, Konuşulan kimselerin işiteceği ses tonu ile bağırmadan veya kısık olmayan bir sesle konuşulmalıdır. Uzun cümlelerden sonra soluk almak için durulmalıdır. Duyma problemi olan biri varsa duyan kulağının o tarafta konuşulmalıdır. Konuşurken bakışları bütün salondakiler üzerinde gezdirilmelidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Ses Tonu-Vücut Dili Yapılmaması gerekenler: Masaya yumruk vurmak vb. sert hareketler Aşırı el kol hareketleri Gözleri yerlerde, havalarda veya eşyaların üzerinde gezdirmek Kolları göğse yakın bağdaştırmak Güneş gözlüğü ve şapka ile konuşmak Omuz silkmek Bir kadınla birlikte gezen bir erkeğin kadını yalnız bırakarak başka bir kadınla ya da erkekle konuşmaya dalması doğru değildir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Telefonda Konuşma Sabah saat 10:00 dan önce akşam saat 22:00 dan sonra telefon edilmez. Telefonu kim ettiyse, konuşmaya onun son vermesi gerekir. Dinlemede Nezaket Konuşan kişinin gözüne bakılmadır. Yapılmaması Gerekenler: Başkalarının kendi aralarında alçak sesle konuşmalarına kulak kabartmak Gözleri yerlerde, havalarda veya eşyaların üzerinde gezdirmek Esnemek Söz kesmek NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©