YÖNETİM ORGANİZASYON GİRİŞİMCİLİK İŞLETME DENETİM PLANLAMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK SÜREÇ YÖNETİMİ RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK İbrahim GÜMÜŞ 1 radardanismanlik.com.tr SÜREÇ YÖNETİMİ.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Spor tesis işletmesi-2.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Proje Entegrasyon Yönetimi
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
FİNANSAL PLANLAMA.
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İK MAKALESİ.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yönetimin temel fonksiyonlari
İnsan Kaynakları Yönetiminin
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Yönetimde Vaka Analizleri
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

YÖNETİM ORGANİZASYON GİRİŞİMCİLİK İŞLETME DENETİM PLANLAMA LİDERLİK ORGANİZASYON ORGANİZASYON KOORDİNASYON LİDERLİK İŞLETME YÖNETİM ÖRGÜTLEME LİDERLİK PLANLAMA YÖNETİM YÖNETİM İŞLETME KOORDİNASYON DENETİM PLANLAMA DENETİM KOORDİNASYON DENETİM YÖNETİM GİRİŞİMCİLİK PLANLAMA LİDERLİK DENETİM LİDERLİK PLANLAMA İŞLETME YÖNETİM GİRİŞİMCİLİK İŞLETME İŞLETME ORGANİZASYON PLANLAMA YÖNETİM LİDERLİK ÖRGÜTLEME LİDERLİK DENETİM DENETİM KOORDİNASYON KOORDİNASYON LİDERLİK ÖRGÜTLEME DENETİM ORGANİZASYON LİDERLİK LİDERLİK PLANLAMA YÖNETİM İŞLETME LİDERLİK İŞLETME ÖRGÜTLEME PLANLAMA Dr. Öğr. Gör. Mustafa Doruk MUTLU

TEMEL SORULAR Organizasyon Nedir ve Ne İşe Yarar ? İşletme Nedir ? Özellikleri Nelerdir ? Yönetici ile Girişimci Arasında Ne Gibi Farklar Vardır ? Yöneticiler Ne Yapar ? Yönetim Fonksiyonları Nelerdir ?

ORGANİZASYON NEDİR? Organizasyon nedir? Açık sistem olarak örgütler Organizasyon kelimesinin kökü nereden gelir? Latince musiki anlamına gelen «organan» sözcüğünden türetilmiştir. Bu kelime kökü zaman içinde doğal bilimlere geçerek organ haline gelmiş ve insan vücudu uzuvlarına verilen isim olmuştur. Daha sonra parçalar bütünü organizma olarak adlandırılmaya başlanmıştır. Yani tüm canlıları ifade eden organizma kavramı ile organizasyon arasında yakın bir ilişki vardır. Organizasyon bir yapıyı ve tasarımı ifade etmektedir. Ayrıca organizasyon yönetim biliminin bir fonksiyonu olan örgütlenme ve organize etme anlamında da kullanılmaktadır. Organizasyonun oluşturulabilmesi için öncelikli olarak faaliyette bulunacak insanların olması gerekmektedir. Daha da önemlisi birden fazla insanın birlik olabilmesi ve birlikte hareket edebilmeleri için tek başlarına gerçekleştiremeyecekleri bir amacın olması gerekir. Organizasyon (Örgüt) Tanımı: Belirlenen amaçların gerçekleştirilmesi için bireylerin karşılıklı etkileşimleriyle bilinçli olarak oluşturulmuş, yapılandırılmış, sınırları belirlenmiş ve koordine edilmiş yapılar ya da birimlerdir. Bir organizasyonun oluşabilmesi için gerekli olan temel özellikler: Bireylerin tek başlarına gerçekleştiremeyecekleri bir amacın olması Birden çok insanın bu amacı gerçekleştirebilmek için bir araya gelmesi «Skype» Örneği: Temel Amaç: İnsanların görüntülü olarak bedava konuşabilmelerini sağlama amacı şirketin çalışanlarını bu amaca kanalize etmeye yetti. Açık Sistem Olarak Örgütler: Bu amaç doğrultusunda şirket sahipleri insanları, parayı, fiziki materyalleri, teknoloji ve bilgi kaynaklarını bir araya getirdi ve «skype» şirketi doğdu.

VAR OLUŞ NEDENLERİ AÇISINDAN ÖRGÜTLER Kar Amacı Olmayan Örgütler Devlete ait örgütler (Kamu Kuruluşları) Devlet dışı örgütler (Sivil Toplum Örgütleri vb.) Kar Amacı Olan Örgütler Kar amacı olmayan örgütler: Devlete ait ve devlet dışı örgütler olarak ikiye ayırmak mümkündür. Devlete ait örgütler: Eğitim, sağlık gibi bir takım ürün ya da hizmetleri, vatandaşların faydalanabilmesi amacıyla kar amacı taşımadan yerine getirmektedir. Devlet dışı örgütler: Kar elde etmek gibi ekonomik bir amacı olmayan, yerine sosyal içerikli bir amaç gerçekleştirmeye çalışan örgütlerdir. Kar amacı taşımayan vakıflar, dernekler, sendikalar, meslek kuruluşları genel olarak sivil toplum örgütleri adı altında toplanmaktadır. Bu kuruluşlar bir toplumun gelişmişliğini sağlamada çok önemli yere sahiptirler. Gelişmiş devletlerde sayıları oldukça fazladır ve etkin bir şekilde çalışırlar. Ör: Deniz kirliliğini önlemek, insan haklarını korumak gibi amaçlarla kurulan dernekler ve vakıflar kar amacı olmayan örgütlere örnek verilebilir. Kar amacı olan örgütler: Ekonomik girişimler sonucunda meydana getirilen örgütlerdir. Her hangi bir sektörde faaliyet gösteren ekonomik değere sahip bir ürün/hizmet üretimi ve/veya pazarlamasını yapan işletmeler bu grupta yer almaktadır. Sosyal Girişimciler: Bir girişimcinin ürün/hizmet üretmek ve/veya pazarlamak amacıyla kurduğu ancak sosyal amaçlı olarak kendisine kar payı almadığı örgütler de, kar amacı olan örgütler sınıflandırmasına girmektedir. Ancak sosyal amaçlı bir girişimcilik olduğu için sosyal girişimcilik olarak adlandırılmaktadır.

İŞLETME NEDİR ? ÖZELİKLERİ NELERDİR ? Kar amacı taşıması. Gerekli üretim faktörlerini bir araya getirmesi, İnsan ihtiyacını karşılayacak mal ve hizmet üretecek katma değer yaratma, İşletme: Kar amacı olan tüm ekonomik girişimlere işletme denir. İşletmenin Özellikleri: Katma Değer Yaratma: Çevrede özel mülkiyet olmayan her şey kamuya dolayısıyla da topluma aittir. Doğa kaynakları kıt, başka değişle kısıtlıdır. Şu anda kısıtlı olduğu düşünülmeyen su, hava gibi kaynaklar bile sınırsız değildir, tükenebilir. İşletmeler de ürün/hizmet üretimi yaparken topluma ait kıt kaynakları kullanırlar. Buna karşılık olarak da ürettikleri veya pazarladıkları mal ve hizmetle bir katma değer yaratırlar. Amaçlar hiyerarşisinde de ele alınacağı gibi işletmenin temel felsefesi üretim faktörü olarak topluma ait kıt kaynakları kullanmasıdır. İşletmecilikte katma değer, az ekonomik değeri olan girdilerin, üretim sürecinden geçirildikten sonra daha fazla ekonomik değer kazanmış çıktılara dönüştürülmesi süreci sonucu oluşan bir kavramdır. Bir üretim sürecinde çıktı ile girdi arasındaki fark, üretim sürecinde ürüne eklenen değerdir. Örneğin 10 TL girdi sonucunda 50 TL değerinde bir ürün üretiliyorsa, katma değer 40 TL’dir. 2) Üretim Faktörlerini bir araya getirme: Üretim faktörleri, işletmenin üretim faaliyetlerini gerçekleştirebilmesi için gerekli olan faktörler; hammadde kaynakları Doğa: Üretim için gerekli araç, bina, teçhizatlar Sermaye: Üretim için gerekli hammaddeyi satın alabilmek için Emek: İşletmenin üretim sürecinde alt sistemlerinden biri olan ve faaliyetlerini sürdürecek olan emek Girişimci: İnsan ve diğer tüm üretim faktörlerini bir araya getirip, riski üstlenen girişimci 3) Kar amacı taşıma: İşletmeler tanımları gereği kar amacı taşıyan iktisadi birimlerdir.

İŞLETMENİN FONKSİYONLARI Temel Fonksiyonlar Üretim Pazarlama Genel Fonksiyon Yönetim Destekleyici Fonksiyonlar Finans & Muhasebe İnsan Kaynakları Araştırma Geliştirme (Ar-Ge)

YÖNETİCİ VE GİRİŞİMCİ Girişimci Nedir ? Yönetici Nedir ? Profesyonel Yönetici Nedir, Ne Zaman İhtiyaç Duyulur ? Yönetici ile Girişimci Arasındaki Fark Nedir ? İç Girişimci Nedir ? Yönetici: İnsanlar aracılığıyla işleri yaptıran kişilerdir. Kendisine bağlı çalışanların toplam performanslarından sorumludurlar. Bu sebeple çalışanlarıyla iyi ilişkiler kurup iyi çalışabilmeleri için uygun ortamı sağlamalıdırlar. Girişimci: Var olan üretim faktörlerini bir araya getirerek yeni iş veya işlerin yaratılmasında tüm riskleri üstlenerek girişimcilik ruhu taşıyan kişidir. Ör: Vehbi Koç Profesyonel Yönetici: İşletmenin risk dışındaki sorumluluklarını taşıyan ve işletmenin ve işletmenin amaçlarını gerçekleştirmek için girişimciye karşı sorumluluk sahibi olan başkaları aracılığıyla iş yapan işletme çalışanlarıdır. Apple Şirketi Kurucu ortaklarından Steve Jobs’un şirketi yönetmesi için Pepsi’den getirttiği John Scully. İç girişimci: Şirketin içinde gelişen girişimcilik etkinliği olup yeni bir ürün geliştirilmesinde girişimci gibi davranıp var olan üretim faktörlerini bir araya getirerek yeni iş veya işlerin yaratılmasında aktif olarak rol oynayan kişi ya da gruplardır. Ör: Google Glass, Boğaziçi Üniversitesi: Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü

YÖNETİCİLERİN SINIFLANDIRILMASI Sorumlulukları Açısından Yöneticiler Genel Yönetici Fonksiyonel Yönetici Proje Yöneticisi Hiyerarşik Açısından Yöneticiler Üst Düzey Yönetici Orta Düzey Yönetici Alt Düzey Yönetici Yetkinlikleri Açısından Yöneticiler Kavramsal Yetkinliğe Sahip Yöneticiler Beşeri Yetkinliğe Sahip Yöneticiler Teknik Yetkinliğe Sahip Yöneticiler Sorumlulukları Açısından Yöneticiler Genel Yönetici (CEO): İşletmenin bütün fonksiyonlarından sorumludur. Örneğin: Fabrikanın, mağazanın, deponun yöneticisi fabrikaya mağazaya, depoya dair her şeyden sorumludur. Fonksiyonel Yönetici: İşletmenin bir fonksiyonundan (bölümünden) sorumludur. Ör: İnsan kaynakları Yöneticisi, Pazarlama Yöneticisi Proje Yöneticisi: Bir projenin gerçekleşmesinden ve proje ekibinde yer alan kişilerden sorumludur. Müşteri Memnuniyeti Projesi Yöneticisi, Yeni Ürün Geliştirme Yöneticisi Hiyerarşik Açıdan Yöneticiler: Üst düzey Yönetici: Örgüt yapısında en üst kademede yer alan ve sayıları diğer kademedeki yöneticilere göre daha az olan yöneticilerdir. Orta Düzey Yönetici: Fonksiyonel yönetici ve bölüm yöneticisi olarak da adlandırılmakla birlikte örgüt yapısında ikinci kademededir. Ör: pazarlama, muhasebe-finansman, halkla ilişkiler, üretim departmanları yöneticileri Alt Düzey Yönetici: Yönetim piramidinin en alt kademsinde yer alan yöneticilerdir. Ör: Kalite yönetcileri, ofis yöneticileri, birim amirleri gibi Yetkinlikleri Açısından Yöneticiler: Kavramsal yetkinliğe sahip yönetici: Örgüt ve çevresiyle olan ilişkilerini bir bütün olarak kavrayabilme yeteneğidir. Kavramsal yetkinlik, yöneticilerin düşünme, bilgiyi kullanma süreçleri ve planlama gibi zihinsel faaliyetlerini kapsamaktadır. Örgütün tümü içinde bir departmanın konumunun ve endüstri içinde örgütün konumunun nasıl olduğunu, paydaşların, iş çevresinin ve sosyal çevrenin nasıl değişim gösterdiğini ve gelecekte gösterebileceğini anlayabilme yeteneğidir. Strateji geliştirebilme, soyut düşünebilme, geleceğe yönelik ön görülerde bulunabilme ve düşünceleri yönetebilme kavramsal yetkinlikler arasındadır. Beşeri yetkinliklere sahip yönetici: İnsanlarla verimli çalışabilme, iletişim kurabilme, onları motive edebilme ve yönetebilme yeteneğidir. Yöneticilerin motive etme, koordine etme, iletişim sağlama ve çatışmalara çözüm getirme becerileri ve insanlarla iletişim kurmadaki başarıları sahip oldukları beşeri yetkinlik düzeyine bağlıdır. Teknik Yetkinliğe sahip Yönetici: Mühendislik, üretim ve finans gibi spesifik fonksiyonları içeren ekipmanların, tekniklerin ve yöntemlerin verimli bir şekilde yönetilebilmesini içermektedir. Ör: Bir makineyi kullanabilme, finansal tablo ya da bir bilgisayar programı hazırlayabilme

İşletme Organizasyon Şeması

YÖNETİCİNİN GÖREVLERİ TEMEL SORUMLULUK: İşletmenin amaçlarına ulaşabilmesi için astlarının gösterdiği performanstan sorumludur. İYİ BİR YÖNETİCİNİN 2 TEMEL ÖZELLİĞİ: Astlarının bir taraftan yüksek performansla çalışırken diğer taraftan çalıştıkları kurumda mutlu olmalarını sağlamaktır. Çalıştığı kurumun yaşamını devam ettirebilmek için gerekli önlemleri alabilmektir. Yöneticilerin oturduğu yerden yönlendirme ve emir verme pozisyonları geçmişte kaldı. Günümüzde kaliteli iş yaşamının olduğu bir çok kurumda (çalışanların yüksek performans ve iş tatminine sahip oldukları organizasyonlar) yöneticiler ’»Astlarına yardım eden ve yaptıkları işte onları destekleyen» pozisyonundadırlar.

YÖNETİCİNİN ROLLERİ Bireylerarası Rolü Bilgi Rolü Karar Verme Rolü Temsilcilik Rolü Liderlik Rolü İlişki Rolü Bilgi Rolü Gözlemci Rolü Yayma/Duyurma Rolü Sözcülük Rolü Karar Verme Rolü Girişimci Rolü Sorun Çözme Rolü Kaynak Bulma Rolü Müzakereci Rolü Rol: İnsanların ilişki içinde olduğu bireylerden bekledikleri kanıksanmış davranışlardır. Yöneticilerin Bireylerarası Rolleri: Temsilcilik Rolü: Bu rol ile yönetici; dışarıda, çalıştığı kurumu statüsüne ve yetkilerine dayanarak çeşitli törenlerde ve özel günlerde temsil eder. İçeride ise, orta kademe yöneticileri bu rol kapsamında kendilerine bağlı çalışanları üst yönetime karşı temsil ederken aynı zamanda üst yönetimi de çalışanlar arasında temsil etmektedir. Liderlik Rolü: Yönetici ile çalışan arasındaki ilişkiyi tanımlar. Yöneticiler, ast’ları için yüksek performans sergileyebilecekleri çalışma koşullarını yaratmaktan sorumludurlar. Çalışanların faaliyetlerini izleyip, operasyonel süreçlerin verimliliği, etkinliği ve iktisadiliği doğrultusunda sistemin işleyişini geliştirirken, çalışanların ve örgütün beklentilerini karşılıklı olarak dengelemeye çalışırlar. İrtibat Rolü: Bu rolde yönetici kendi çalışma arkadaşları ve örgüt dışında kişiler arasında yer alarak bilgi kaynakları oluşturmakta ve iletişim merkezi görevini üstlenmektedir. Başka değişle iç ve dış temasları doğrultusunda yönetici bilgi sağlayabileceği bir ağ oluşturmakta; üst düzey yöneticiler bu rolü bilgi elde etmek içi kullanırken, orta düzey yöneticiler günlük iş akışının sağlanmasında kullanmaktadır. Bilgi Rolü: Gözlemci Rolü: Yönetici işletmenin gerçek kurumsal performansını değerlendirebilmek için farklı kaynaklardan bilgiye ulaşmaya çalışır ve bilgi toplar. Faaliyet raporları ve dış çevreyle ilgili analizler yöneticilerin verecekleri kararlar ve işletmenin kurumsal performansının değerlendirilmesi açısından çok önemlidir. Böylece işletmeninde yer aldığı dış çevredeki değişim takip edilebilmekte, riskler ve fırsatlar değerlendirilebilmekte ve karar verme aşamasında senaryolar üzerinde çalışılabilmektedir. Yayma/Duyurma Rolü: Yönetici, dış kaynaklı bilgi, görüş ve düşünceleri işletmenin bünyesine taşır ve dağıtır. İşletmeyle ilgili bilgilerin çalışanlara hangi yollardan, hangi içerik ve formatta iletileceğine karar verir ve çalışanlar arasındaki bilgi akışının aksamadan yürütülmesini destekler. Bu amaçla, politikalar, prosedürler ve yönetmelikler yayınlar. Sözcülük Rolü: Yöneticinin işletmenin faaliyetleri, politikaları ve planlarıyla ilgili olarak dışarıdaki kişi ve kurumlara bilgi ve açıklamalarda bulunma rolü ile ilgilidir. Karar Verme Rolü: Girişimci Rolü: Bu rolde yönetici, örgüt içinde bir değişimi başlatma, yeni bir iş kurma kararı verme, kurumsal performansı yükseltecek faaliyetleri tanımlama görevini üstlenmektedir. Bu rolü üstlenen yönetici girişimci gibi davranır. Sorun çözen rolü: Bu rolde yönetici, ortaya çıkan beklenmedik çatışmalara ve anlaşmazlıklara çözüm getirmek zorundadır. Sorun; çalışanların hatasından, mevcut kaynakların yanlış dağılımından, rakiplerden, teknolojideki değişmelerden, yaşanan ekonomik krizlerden kaynaklanıyor olabilir. Kaynak Bulan Rolü: Yönetici, amaçlar doğrultusunda kaynakların nerede ve nasıl kullanılacağına karar verir. Çalışanların, zamanın, araç ve gereçlerin, paranın ve diğer kaynakların bulunması ve dağıtılması konusunda sorumluluk üstlenir ve bu rolü doğrultusunda bütçenin önceliklerini belirleyerek katkıda bulunur. Müzakereci Rolü: Yönetici işletme adına üçüncü şahıslar ve kurumlarla satın alma, satış, toplu sözleşmenin bağıtlanması gibi konularda müzakere masasına oturur. Yönetici gün içinde bu rollerin bir çoğunu birçok kez gerçekleştirir. Araştırmacıların gözlemlerine göre yöneticinin genelde her günü yoğun, sorun çözme odaklı ve toplantılara katılıp, kritik telefon görüşmeleri yapmakla geçmektedir.

İŞLETME YÖNETİMİNİN ÖZELLİKLERİ İşletme amaçlarının gerçekleştirilmesi (Etkinlik) İşletmenin mevcut kaynaklarının verimli kullanılması (Verimlilik) Planlama, örgütleme, yöneltme, koordinasyon ve kontrol sürecini içermesidir. Etkinlik: Bir işletmede belirlenen amaçların ne kadarının gerçekleştirildiğinin bir göstergesidir. İşletme yaptığı stratejik planlamada saptadığı amaçları gerçekleştirdiği kadar etkindir. Etkinlik = Gerçekleşen / Planlanan Verimlilik: En az girdi ile en çok çıktıyı elde etmek olarak ifade edilir. Verimli olabilmek için işletmede eldeki kaynakların doğru kullanılması gereklidir. İşletme yönetimi toplumun kıt kaynaklarını kullanarak faaliyette bulunmakta ve bunun karşılığında da topluma mal/hizmet sunmaktadır. Makineler, hammaddeler, teknoloji, insan gücü işletmenin kullandığı kaynaklara örnek olarak verilebilir. Verimlilik = Çıktı / Girdi ya da Çıktıların Parasal Değeri / Girdilerin parasal değeri Ör: Bir hastane aylık 1.000.000 TL ciroya sahipse ve bu hizmetleri verebilmek için 800.000 TL’lik maliyete katlandıysa 1.000.000 / 800.000 = 1.25 verimlilik oranına sahiptir. Örgütsel performans: Örgütsel Performans: Etkinlik + Verimlilik

YÖNETİM FONKSİYONLARI PLANLAMA ÖRGÜTLEME YÖNELTME (LİDERLİK) KOORDİNASYON DENETİM Yönetim Fonksiyonları: Planlama: İşletme amaçlarının belirlenmesi ve belirlenen amaçların gerçekleştirilebilmesi için nelerin yapılması gerektiğinin tasarlanması ve kararlaştırılması sürecidir. Bir başka değişle, planlama ile yönetici işletmenin sağlıklı bir şekilde hayatına devam edebilmesi için gereken sonuçları ve bunlara ulaşma yollarının belirlenmesini sağlar. Örgütleme: Kimin, neyi, ne kadar yetkiyle ve hangi fiziksel ortamda gerçekleştireceğinin belirlenmesidir. Bir başka değişle planlanan amaçlara ulaşabilmek için gerekli olan araç – gereç, kaynak ve insanların organize edilmesi sürecidir. Örgütleme süreci ile yöneticiler planları hayata geçirmek için gerekli olan ilk adımı atarlar. Amaçlara ulaşmak için yapılacak işleri tanımlarlar. Bu İşleri yapacak çalışanları belirlerler. Çalışanları işlerini verimli ve etkin şekilde yapabilmeleri için teknoloji ve diğer kaynaklarla desteklerler. Yöneltme (Liderlik): Planlanmış amaçları olan ve örgütlenmiş bir işletmede işbirliği ve ekip çalışmasının nasıl sağlanacağının belirlenmesi sürecidir. Yöneltme fonksiyonu örgütün çalışma butonuna basılması gibidir. Planlanan ve örgütlenen unsurların harekete geçirilmesi aşamasıdır. Liderlik ederek yöneticiler personelin çalışma şevkini arttırırlar ve planlarla belirlenen hedeflere ulaşmak için çalışanları motive ederler. Koordinasyon: İşlerin birbirini bütünler ve tamamlar şekilde nasıl düzenleneceğinin belirlenmesidir. Koordinasyon sayesinde, her bölüm diğerinin ne yaptığından haberdar ve diğer bölümlerle uyumlu şekilde faaliyette bulunmaktadır. Denetim: Planlanan amaçlar ile gerçekleşen sonuçlar arasındaki uyumun değerlendirilmesidir. Yönetim sürecinin neyi, nasıl, hangi ölçüde başardığını tespit etmektir. Denetleme sürecinde yöneticilier, çalışanlarla işlerini yaparken aktif iletişimde bulunur, çalışanların iş performansı hakkında raporları toplar ve elde ettiği bilgileri kullanarak ilk başta yapılan plana kıyasla daha yapıcı planlar yaparak bir yandan performansı artırırken diğer yandan da gereken alanlarda örgüt içi değişimi körükler. Yönetme süreci sürekli olarak devam eder.

HAKAN MI? ESİN Mİ?

HAKAN BİR YÖNETİCİ MİDİR? Hakan, orta ölçekli bir donanım (hardware) imalatçısının satış yöneticisidir. Tüm satış elemanlarının maaşları, direkt satışlardan gelen paranın belirli bir yüzdesi alınarak hesaplanmaktadır. Hakan’ın maaşı ise belirli sabit bir miktarın üzerine, diğer elemanların sattıklarının %1’i ile kendi satışlarının %15’inin toplamından oluşmaktadır. Hakan sadece Pazartesi günleri ofisinde bulunup yazışmalarla ilgilenip, satış ekibiyle görüşmeler yapmaktadır. Haftanın diğer günleri ise satış yapmaktadır. Hakan görevini şöyle tanımlar: ‘‘Yanımdakileri motive etmeme gerek yok onlar ne yapacaklarını biliyorlar. Görevim ofis işleriyle ilgilenmek ve sonra çıkıp maaşıma ek gelir olacak satışlar yapmaktır’’ Cevap: Hakan bir yöneticidir fakat Hakan’ın iyi bir yönetici olduğu söylenemez. Kendi söylemlerinden de anlaşılacağı üzere çalışanlarını kendi hallerine bırakmış bir yöneticidir. Kendini bir yöneticiden çok satış uzmanı olarak görmekte ve satışlarını arttırarak maaşını arttırmayı hedeflemektedir.

ESİN BİR YÖNETİCİ MİDİR? Esin büyük bir bankanın ticari krediler bölümünden sorumludur. Görevi var olan hesaplarla ilgilenip, bir yandan da ticari hesap sayısını artırmaktır. Bölümünde çalışan 16 kişi vardır ve işi gereği zamanının çok büyük kısmını ofiste geçirmektedir. Ayrıca, müşterilerle ilgilenmek, bankacılık gereksinimlerini çözüme kavuşturmak, istedikleri hizmetleri sağlamak, öğle ve akşam yemeklerinde müşterileri ağırlamak Esinin sorumlulukları arasındadır. Zaman gerektiren bir çok işi olması nedeniyle bu sorumlulukların çoğunu Esin’in yardımcıları yerine getirmektedir. Diğer sorumlulukları arasında; astlarıyla işle ilgili tartışmalar yapmak, onları görevlendirmek ve yönlendirmek, banka toplantılarına katılmak, bölümün ihtiyaçlarını ve çalışanların performanslarını değerlendirmek yer almaktadır. Esin de bir yöneticidir. Hatırlayacağınız gibi en kısa ifadeyle yöneticiyi, insanlar aracılığıyla işler yaptıran kişi olarak tanımlamıştık. Yukarıda Esin hakkında verilen bilgilere baktığımızda yardımcılarını etkin olarak kullandığını anlıyoruz. Bunun yanı sıra astlarına zaman ayırıp, onlarla tartışıp düşüncelerini dinlemesinin yanında performanslarını da takip ediyor olması Esinin iyi bir yönetici olduğu kanısına varmamızı sağlamaktadır.

LİDER İLE YÖNETİCİ ARASINDAKİ TEMEL FARK SORULAR Bu resim size ne ifade ediyor? Bu sorunun cevabını da benden beklemeyin! ;) 2) Sizce lider bir yönetici olabilir mi? Olabilir. Liderlik en basit ifadeyle belirli bir amaç doğrultusunda insanları etkileme ve yönlendirme sürecidir. Bir örgütte liderlik için gerekli koşular ortaya çıktığında yöneticinin liderlik görevini üstlenmesi beklenir. Örneğin, astlarının üstesinden gelemediği bir problem ortaya çıktığında soruna el atıp astlarına ilham verip onları yönlendirerek birlikte sorunun çözümünde etkin rol oynarsa liderlik yapmış olur. 3) Sizce bir yönetici sürekli lider olabilir mi? Bir vizyon ve hedefe ulaşabilmek için takipçilerini sürekli motive ve amaca ulaşma yönünde istekli bir şekilde tutabildiği sürece kişinin liderliği devam eder. 4) Sizce bir organizasyonda bir yönetici varken bir başkası lider olarak ortaya çıkabilir mi? Çıkabilir. Yukarıdaki örnekten devam edersek bir işletmede ortaya çıkan bir problemi çözebilmek için yönetici yerine örgüt içinden bir çalışanın kontrolü ele alıp sorunu çözebilmek için diğer bazı çalışanları da ikna edip problemin çözümünde aktif rol oynarsa bu sorunun çözümü için ekibe liderlik etmiş olur. 5) Sizce bir grup içerisinde lider değişebilir mi? Değişebilir. Yeni bir tablet üretmek için bir araya gelmiş mühendis, tasarımcı ve pazarlamacılardan oluşan uyumlu bir takım düşünün. Bu takımın içinde yazılım mühendisi, elektronik mühendisi, tasarım uzmanı, pazarlamacılar bir arada bulunmaktadır. Ürün ortaya çıkarılırken mühendislerin, ilk prototip ortaya çıktıktan sonra tasarımcılar, ürün tam olarak üretildikten sonra pazarlamacılar ürünün müşteriye ulaştırılması için liderlik görevini üstleneceklerdir. 6) Yönetim işlevinin yerine getirilebilmesi için bir işletmenin ya da bir örgütün mevcut olması gerekir mi? Gerekmez. İnsan kendi kendini de yönetebilir. Yapabiliyorsa şayet!!

SORULAR Bu resim size ne ifade ediyor? Bu soru sende! 2) Bu arkadaşlar başka koşullar altında yer değiştire bilir mi? Bir başka değişle girişimci bir lider olabilir mi? Evet değiştirebilir. Girişimci, kurduğu şirketin CEO’su olabilir ve aynı işletme çalışanlarını bir hedef doğrultusunda kenetlemiş onlara liderlik yapıyor olabilir. 3) Bir organizasyonda girişimci aynı zamanda bir profesyonel yönetici olabilir mi? Hayır Olamaz! Profesyonel yönetici zaten bir girişimci ya da girişimci ortakların uğraşıp kurduğu şirketi yönetmesi için kendi iradeleriyle işe aldıkları yöneticidir.

Detaylı bilgi için aşağıdaki siteyi ziyaret edebilirsiniz. http://www.bilgin.net/07muhan.htm