TANIMLAR Kamuda İşveren veya İşveren Vekili: 6331 Sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde: “İşveren - Çalışan istihdam eden gerçek veya tüzel kişi yahut tüzel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLIĞI 1. İş Güvenliği Uzmanı Nasıl Olunur? İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevli iş güvenliği uzmanlarının nitelikleri, eğitimleri.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HUKUKU Arş. Gör. Yusuf GÜLEŞCİ Arş. Gör. İlayda GÜLLÜ.
KARS İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ. 2 İşyeri Sağlık ve Güvenlik Mevzuatına Göre Okul/Kurumlarımızda Kurulması Gereken Kurullar.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNDE RİSK YÖNETİMİ VE DEĞERLENDİRMESİ
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Sosyal Güvenlik Hukuku
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
Konu; İşyeri Etiği 1.SORU 98 2.SORU 99 3.SORU SORU 98 2.SORU 99 3.SORU 100.
Gazi Üniversitesi Bilgi Paketi Süreç Bilgilendirme Toplantısı 25 MART 2014.
MADDE 10 – (1) İSGB; en az bir işyeri hekimi ile işyerinin tehlike sınıfına uygun belgeye sahip en az bir iş güvenliği uzmanının görevlendirilmesi ile.
Gıda Mühendisli ğ i Laboratuvarlarının İ ş Sa ğ lı ğ ı ve Güvenli ğ i Açısından De ğ erlendirilmesi Mehmet Akif Erkan 1, Gizem Yaylı 2, Emine Rabia Karpuzoğlu.
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve İşverenin Sorumlulukları
KAMUDA İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARI DERNEĞİ BİLİM KURULU (KİGUDER)
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
U Ş AK FAT İ H ORTAOKULU MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K KURULU.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HAKKINDAHazırlayan Hamdi KARAMUSTAFA Fatsa T.S.O. Genel Sekreteri Fatsa T.S.O. Genel Sekreteri Aralık 2012 Aralık 2012FATSA.
#Geçici Koruma GEÇİCİ KORUMA SAĞLANAN YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİNE DAİR YÖNETMELİK ve UYGULANMASI.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MEVZUATI İLE İLGİLİ BİLGİLER
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TIBBİ ATIK KAZALARI ANKARA’DA HASTANE ÖNÜNDE TIBBİ ATIK TAŞIYAN KAMYONDA PATLAMA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nin.
Ünite 2.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
VARDİYALI ÇALIŞMA VE GECE ÇALIŞMASI
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ACİL DURUM PLANI.
RİSK YÖNETİMİ, DEĞERLENDİRİLMESİ VE METODOLOJİLERİ
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanlığı Eğiticisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
İŞYERİNDE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ (İME)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN
İŞYERLERİNDE İLKYARDIM EĞİTİMİ VE ÖRGÜTLENMESİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ UYGULAMALARI
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ 2019
Sunum transkripti:

TANIMLAR Kamuda İşveren veya İşveren Vekili: 6331 Sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde: “İşveren - Çalışan istihdam eden gerçek veya tüzel kişi yahut tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşları,” şeklinde tanımlanmıştır. Aynı maddenin ikinci fıkrasında da “ İşveren Vekili - İşveren adına hareket eden, işin ve işyerinin yönetiminde görev alan işveren vekilleri, bu Kanun bakımından işveren sayılır.” denilerek işin ve işyerinin yönetiminde görev alan işveren vekillerinin işveren sayılacağı hüküm altına alınmıştır. Buna göre kamu kurum ve kuruluşlarında işin ve işyerinin yönetiminde görev alan kamu görevlileri Kanunun uygulanması bakımından işveren gibi muhatap alınacaklardır. Örneğin: Gerek 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununda, gerekse 4857 sayılı İş Kanununda işveren kavramı açık bir biçimde tanımlanmıştır, bu tanım çerçevesinde Devlet tüzel kişiliğinin bir parçası olan Marmara Üniversitesi işveren olarak kabul edilecek, 6331 sayılı Kanunun uygulanması bakımından ise, Üniversiteyi temsile ve bütününü sevk ve idareye yetkili en üst amiri olan ‘Rektör’ ile rektörün emrinde ve onun yardımcısı olup direktif ve emirleri yönünde mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlemek ve yürütmekle yükümlü olan ‘Diğer Yöneticiler’in de kendi sorumluluk alanlarında Devlet tüzel kişiliği adına hareket ederek işin ve işyerinin yönetimine katıldıklarından sorumluluk alanlarıyla sınırlı olmak üzere işveren vekilidirler.

İSG KANUNUNDA KAMU 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili yönetmelikler kamu sektörüne ait bütün işlere ve işyerlerine, bu işyerlerinin işverenleri ile işveren vekillerine, çırak ve stajyerler de dâhil olmak üzere tüm çalışanlarına faaliyet konularına bakılmaksızın uygulanır.

KAMU KURUMLARI NE YAPACAK? İşverenin işyerinde sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamını sağlayabilmesi için ilgili mevzuat işverene çeşitli yükümlülükler getirilmiştir. Kamu kurumlarında ilgili kurumun en üst idari amiri işveren olarak değerlendirilmekle birlikte, idari yapılanmaya göre birimlerin yönetiminde görev alan amirler de işveren olarak sayılabilecektir. İşverenin iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel görevleri şu şekildedir. İSG Hizmetleri İSG Profesyonelleri görevlendirme Risk Değerlendirmesi Çalışanların İSG Eğitimleri Çalışanların Sağlık Gözetimi Acil Durum Planları ve Destek Elemanları Kayıt ve Bildirim İş Ekipmanlarının Periyodik Kontrolleri Doğrudan temin ve hizmet alımı ile yapılan işlerde dışardan gelen çalışanların İSG Dökümanlarının işe başlamadan önce istenmesi

Çalışan Sayınızı Belirleyiniz İSG HİZMETLERİ İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerinin Amacı İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin iki temel amacı vardır: ▶ Mesleki risklerin önlenmesi ve ▶ Mesleki risklerden korunma Bu iki amaç işyerinde güvenli bir çalışma ortamının oluşturulması ve sürekliliğinin devam etmesini sağlayacaktır. İSG Hizmeti Sunmadan Önce Tehlike Sınıfı Çalışan Sayısı Tehlike Sınıfınızı Belirleyiniz Çalışan Sayınızı Belirleyiniz İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulabilmesi için öncelikli olarak; ▶ Tehlike sınıfınızı ve ▶ Çalışan sayınızı belirlemelisiniz.

Çalışan Sayısı Nasıl Belirlenir Kurumunuzda; İSG hizmetleri kapsamında yapılacak görevlendirme süresinin belirlenmesinde 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ile 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu kapsa-mındaki öğrenci statüsünde olan çırak ve stajyerler, çalışan sayısının toplamına dâhil edilmeyecektir. Çalışan Sayısı Nasıl Belirlenir Kurumunuzda; ▶ 4857 Sayılı İş Kanunu kapsamında çalışan kişileri/sayılarını belirleyin. ▶ 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında çalışanları/sayılarını belirleyin. ▶ Kurumunuz içerisinde faaliyet gösteren hizmet sağlayıcı firmaların çalışanlarını/sayılarını belirleyin. Hizmetlerin sağlanmasında, temel yaklaşım personelin bağlı bulunduğu kurum veya birim esaslı değerlendirme yapılmasıdır. Hizmetin sunumunda veya harici olarak sağlanmasında Kanunda yapılmış olunan işyeri tanımı dâhilinde yer alan tüm personelin kapsanacak şekilde planlamanın yapılması gerekmektedir. Sağlığın ve güvenliğin sağlanması ile ilişkili tüm personelin verdiği hizmetler, yaptığı işler ve çalışma alanları değerlendirilmeli, hizmet buna göre sağlanmalıdır.

İSG PROFESYONELLERİNİN GÖREVLENDİRİLMESİ İş sağlığı ve güvenliği profesyonelleri görevlendirilirken: ▶ İş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve on ve daha fazla çalışanı olan çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde diğer sağlık personeli çalışanlar arasından görevlendirebilir. Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden veya toplum sağlığı merkezlerinden hizmet alarak yerine getirebilir. ▶ İSG Profesyonelinin Görevlendirilmesi Dışarıdan Görevlendirme Personel Görevlendirilmesi TSMB'den Hizmet Alımı OSGB'den Hizmet Alımı Çalışanlar Arasından Görevlendirme Farklı Kurumdan Görevlendirme İşverenin Görevi Üstlenmesi

Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşyerlerinde İş Güvenliği Uzmanı ▶ 250’ den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 40 dakika iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ Her 250 çalışan için tam süreli iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ 250 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 40 dakika olacak şekilde iş güvenliği uzmanı görevlendirir. İşyeri Hekimi ▶ 750’den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 15 dakika işyeri hekimi görevlendirir. ▶ Her 750 çalışan için tam süreli işyeri hekimi görevlendirir. ▶ 750 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 15 dakika olacak şekilde işyeri hekimi görevlendirir. Diğer Sağlık Personeli Tam süreli işyeri hekimi bulunduran işyerlerinde ve 10 dan az çalışanı olan işyerlerinde diğer sağlık personeli görevlendirilmesi zorunlu değildir. ▶ 10 ila 49 çalışanı olan işyerlerinde çalışan başına ayda en az 10 dakika, ▶ 50 ila 249 çalışanı olan işyerlerinde çalışan başına ayda en az 15 dakika, ▶ 250 ve üzeri çalışanı olan işyerlerinde çalışan başına ayda en az 20 dakika, diğer sağlık personeli görevlendirilir.

Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşyerlerinde İş Güvenliği Uzmanı ▶ 500’den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 20 dakika iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ Her 500 çalışan için tam süreli iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ 500 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 20 dakika olacak şekilde iş güvenliği uzmanı görevlendirir. İşyeri Hekimi ▶ 1000’ den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 10 dakika işyeri hekimi görevlendirir. ▶ Her 1000 çalışan için tam süreli işyeri hekimi görevlendirir. ▶ 1000 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 10 dakika olacak şekilde işyeri hekimi görevlendirir. Diğer Sağlık Personeli Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde diğer sağlık personeli görevlendirme yükümlülüğü bulunmamaktadır

Az Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşyerlerinde İş Güvenliği Uzmanı ▶ 1000’den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 10 dakika iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ Her 1000 çalışan için tam süreli iş güvenliği uzmanı görevlendirir. ▶ 1000 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 10 dakika olacak şekilde iş güvenliği uzmanı görevlendirir. İşyeri Hekimi ▶ 2000’ den az çalışanı bulunan işyerleri, çalışan başına ayda 5 dakika işyeri hekimi görevlendirir. ▶ Her 2000 çalışan için tam süreli işyeri hekimi ▶ 2000 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı için çalışan başına ayda 5 dakika olacak şekilde işyeri hekimi görevlendirir. Diğer Sağlık Personeli Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde diğer sağlık personeli görevlendirme yükümlülüğü bulunmamaktadır.

İDARİ PARA CEZASI

RİSK DEĞERLENDİRMESİ TEHLİKE: İşyerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek, çalışanı veya işyerini etkileyebilecek zarar veya hasar verme potansiyelidir. RİSK: Tehlikeden kaynaklanacak kayıp, yaralanma ya da başka zararlı sonuç meydana gelme ihtimalidir. Örnek: Çalışma ortamında yerde düzensiz kabloların bulunması bir tehlike iken, burada yürürken kablolara takılıp düşmek bir risktir. Bir tehlike birden fazla risk doğurabilir. TEHLİKE RİSK Kapağı açık bırakılan elektrik panosunda açık uçlu elektrik kablosu bulunması Elektrik çarpması sonucu yaralanma veya ölüm Elektrik panosunda yangın-can ve mal kaybı RİSK DEĞERLENDİRMESİ: İşyerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi, bu tehlikelerin riske dönüşmesine yol açan faktörler ile tehlikelerden kaynaklanan risklerin analiz edilerek derecelendirilmesi ve kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması amacıyla yapılması gerekli çalışmalardır.

Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği RİSK DEĞERLENDİRMESİ MEVZUATI 6331 Sayılı İSG Kanunu Risk değerlendirmesinin yasal dayanağı 20.06.2012 tarihli ve 6331 sa yılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 10. maddesidir. Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Risk değerlendirmesinin usul ve esaslarını düzenlemek üzere 29.12.2012 tarih ve 28512 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. 6331 sayılı Kanun ve ilgili Yönetmelik kapsamında tüm kamu kurumların da risk değerlendirmesi yapılması zorunludur. İşveren Yükümlülükleri Kamu kurumlarında; ▶ İşveren, risk değerlendirmesi yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür. ▶ Risk değerlendirmesinin yapılması, işverenin İSG yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. ▶ İşveren görevli kişilere (Örnek: Risk Değerlendirmesi Ekibi) her türlü bilgi ve belgeyi temin eder. Kamu kurumlarının risk değerlendirmesi yapmak için herhangi bir onay almalarına gerek yoktur.

Risk Değerlendirmesi Adımları Risk değerlendirmesi, tüm işyerleri çin tasarım veya kuruluş aşamasından başlar ve; ▶ Tehlikeleri tanımlama ▶ Riskleri belirleme ve analiz etme ▶ Risk kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması ▶ Dokümantasyon ▶ Çalışmaların güncellenmesi ve gerektiğinde yenilenmesi aşamalarını içerir.

İDARİ PARA CEZASI

ÇALIŞANLARIN İSG EĞİTİMİ ▶ Tüm kamu ve özel işyerleri 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamına alınması ile birlikte birçok düzenleyici yönetmelik yayımlanmış ve ilgili mevzuatlarla işyerlerinin sağlaması gereken iş sağlığı ve güvenliği hizmetleriyle ilgili çeşitli zorunluluklar getirildiği daha önce konu edilmiştir. Bu zorunluluklardan en önemlilerinden biri çalışanların eğitimleridir. Çalışanlara verilecek iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin usul ve esasları 28648 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri- nin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’te belirtilmiştir. Yönetmelik, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında bulunan kamu dâhil tüm işyerlerini, bu işyerlerinde çalışanlara eğitim verecek kişi, kurum ve kuruluşları kapsamaktadır. ÇALIŞANLARIN EĞİTİMİ İSG Eğitimleri Mesleki Eğitimler İSG eğitimleri (Tüm tehlike sınıfları) Yapılan işle ilgili mesleki eğitim (Çok tehlikeli ve tehlikeli sınıf) ▶ Kamu kurumları, işçi-memur veya işyerinin tehlike sınıfının ayrımı olmaksızın tüm çalışanlarına iş sağlığı ve güvenliği eğitimini aldırmak ile yükümlüdür. İSG eğitimi özellikle; işe başlamadan önce, çalışma yeri veya iş değişikliğinde, iş ekipmanının değişmesi hâlinde veya yeni teknoloji uygulanması hâlinde verilir. Eğitimler, değişen ve ortaya çıkan yeni risklere uygun olarak yenilenir, gerektiğinde ve düzenli aralıklarla tekrarlanır. Mesleki eğitim alma zorunluluğu bulunan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işlerde, yapacağı işle ilgili mesleki eğitim aldığını belgeleyemeyenler çalıştırılamaz.

Çalışanlara verilecek iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri tehlike sınıfına göre süre olarak değişmektedir. Kurumlar çalışanlarına, az tehlikeli sınıfta 3 yılda en az bir defa ve en az 8 saat, tehlikeli sınıfta 2 yılda en az bir defa ve en az 12 saat, çok tehlikeli sınıfta ise 1 yılda en az 1 defa ve en az 16 saat iş sağlığı ve güvenliği konusunda eğitim vermek zorundadır. Bu eğitimlerin 4 saat ve katları şeklinde farklı zaman dilimlerinde de değerlendirilebileceği Yönetmelik ile hüküm altına alınmıştır. Az tehlikeli işyerleri 8 saat / 3 yılda Tehlikeli işyerleri 12 saat / 2 yılda Çok tehlikeli işyerleri 16 saat / 1 yılda İSG EĞİTİMLERİ İşyerinde görevli İSG profesyonelleri, ÇSGB tarafından yetkilendirilen eğitim kurumları ve OSGB' ler, Üniversiteler, Kamu kurumlarının eğitim birimleri, Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, İşçi, işveren ve kamu görevlileri kuruluşları İş kazası geçiren veya meslek hastalığına yakalanan çalışana işe dönüşünde çalışmaya başlamadan önce, kazanın veya meslek hastalığının sebepleri, korunma yolları ve güvenli çalışma yöntemleri ile ilgili ilave eğitim ve herhangi bir sebeple altı aydan fazla süreyle işten uzak kalanlara, tekrar işe başlatılmadan önce bilgi yenileme eğitimi verilir.

İSG EĞİTİM KONULARI Tablo 1 Genel konular Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler, Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları, İşyeri temizliği ve düzeni, ç) İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar Sağlık konuları Meslek hastalıklarının sebepleri, Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması, Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri, ç) İlkyardım Teknik konular Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri, Elle kaldırma ve taşıma, Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma, ç) İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, Ekranlı araçlarla çalışma, Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri, İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması, Güvenlik ve sağlık işaretleri, ğ) Kişisel koruyucu donanım kullanımı, İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü, ı) Tahliye ve kurtarma ▶ Düzenlenen eğitimler belgelendirilmelidir ve bu belgeler çalışanların özlük dosyalarında saklanmalıdır. Eğitim sonrası düzenlenecek belgede, eğitime katılan kişinin adı, soyadı, görev unvanı, eğitimin konusu, süresi, eğitimi verenin adı, soyadı, görev unvanı, imzası ve eğitimin tarihi yer almalıdır. ▶ Eğitimlerin işyeri dışındaki bir kurum tarafından verilmesi durumunda bu kurumun unvanı da düzenlenen sertifikada yer almalıdır.

İDARİ PARA CEZASI

ÇALIŞANLARIN SAĞLIK GÖZETİMİ Çalışanların büyük bir bölümü iş sağlığı hizmetlerinden tam anlamı ile yararlanmadan çalışmaya devam etmektedir. Değişen çalışma koşulları, iş sağlığı hizmetlerine olan ihtiyacı da artırmaktadır. Temel iş sağlığı hizmetleri; ekonomi sektörüne, işletme büyüklüğüne, coğrafi alana veya iş sözleşmesinin içeriğine bakılmaksızın dünyadaki her çalışan birey için gerekli ve kamu kurumları içinde bir zorunluluktur. İş sağlığı hizmetleri önceden sağlanmamışsa, tüm kurumların bir hazırlık yönelimine ihtiyacı vardır. Çalışma ortamının gözetimi ile çalışan sağlığı gözetimi temel iş sağlığı hizmetlerinin önemli bir parçasıdır. İş Sağlığı Gözetimi Kavramı Bu kavram, çalışma ortamının gözetimi ile çalışanın sağlık gözetiminin bileşkesidir. Çalışanların sağlığının korunması ve geliştirilmesi amacıyla mesleki hastalıkları önlemeye yönelik yapılan tıbbi muayene ve tetkikler ile tüm çalışmaların kayıt altına alınmasını, değerlendirilmesini ve bildirimini de içeren sağlığı koruyucu tüm çalışmalar, ilkyardım, acil tedavi, rehabilitasyon ve sağlığı geliştirme bu kavramın içindedir.

Çalışanın mesleği, eğitimi, becerileri, öz geçmişi, aile yapısı, soy geçmişi, alışkanlıkları, fizik ve psikolojik yapısı bir bütün olarak ele alınmalıdır. Çalışma ortamı da bir bütün olarak değerlendirilmelidir. Fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik pek çok sorun bir arada çalışanın sağlığını tehdit etmektedir. Bir başka deyişle fiziksel, psikososyal ve kültürel yapısıyla bir bütün olarak ele alınan çalışanın etrafındaki tüm risk etkenleri bir bütün olarak değerlendirilmelidir. Kamuya ait birimlerde sağlık gözetiminin yerine getirilmesinde idari amir asıl sorumlu olmakla birlikte, üst yönetim de gerekli çalışmaları yapmak ve yapılan çalışmaları izlemekten sorumludur. Bu kapsamda işverenin Sağlık Gözetimi ile ilgili olarak 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 15. Maddesinde de belirtilen 2 temel görevi vardır: Çalışanların sağlık gözetimine tabi tutulmalarını sağlamak Aşağıdaki hallerde sağlık muayenelerinin yapılmasını sağlamak İşe girişlerde İş değişikliklerinde İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaşmalarından sonra işe dönüşlerinde talep etmeleri hâlinde. İşin devamı süresince, çalışanın ve işin niteliği ile işyerinin tehlike sınıfına göre Bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla. Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde çalışacaklar, yapacakları işe uygun olduklarını belirten sağlık raporu olmadan işe başlatılamaz. Alınması gereken sağlık raporları, işyeri sağlık ve güvenlik biriminde veya hizmet alınan ortak sağlık ve güvenlik biriminde görevli olan işyeri hekiminden alınır. Raporlara itirazlar Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen hakem hastanelere yapılır, verilen kararlar kesindir.

Çalışanların sağlık (periyodik) muayeneleri Az tehlikeli işyerleri çalışanları Tehlikeli işyerleri çalışanları Çok tehlikeli işyerleri çalışanları Özel politika gerektiren grupta yer alan çalışanlar 5 yılda bir 3 yılda bir 1 yılda bir 6 ayda bir Yenilenir İşyeri hekiminin gerek görmesi halinde bu süreler kısaltılabilir.

İDARİ PARA CEZASI

TAHLİYE PLANI DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Acil durumların belirlenmesi Tatbikat Acil durum planlarının yenilenmesi Önleyici ve sınırlayıcı tedbirlerinin alınması Dökümantasyon Görevlendirilecek kişilerin belirlenmesi Müdahale ve tahliye yöntemlerinin oluşturulması DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Risk değerlendirmesi sonuçları Yangın ve kimyasal maddelerden kaynaklı yayılım ve patlama ihtimali İlkyardım ve tahliye gerektirecek olaylar Doğal afetler Sabotaj

Arama kurtarma ve tahliye ACİL DURUM İÇİN ÇALIŞAN GÖREVLENDİRİLMESİ Arama kurtarma ve tahliye Az tehkikeli Tehlikeli 30 çalışana kadar 50 çalışana kadar 40 çalışana kadar 1 kişi Çok Tehlikeli Yangınla Mücadele Az tehkikeli Tehlikeli 30 çalışana kadar 50 çalışana kadar 40 çalışana kadar 1 kişi Çok Tehlikeli İlkyardım Az tehkikeli Tehlikeli Her 10 çalışan için Her 20 çalışana için Her 15 çalışan için 1 kişi Çok Tehlikeli

İş Kazasının Tanımı ve Kapsamı 5510 sayılı Kanuna göre is kazasının tanımı şöyledir: A- Bir hizmet akdi ile işveren tarafından çalıştırılan isçilerle ilgili iş kazası: 1) İsçinin, işyerinde bulunduğu sırada, isçi kaza anında çalışsın, çalışmasın, mesai dahilinde olsun, olmasın, işyerinde olması yeterli ve aranan tek şarttır. 2) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş dolayısıyla, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda, 4) Emziren kadın sigortalının, iş mevzuatına tabi olup olmadığına bakılmaksızın yine bu mevzuatta belirtilen sürelerde çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda, 5) Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında meydana gelen kazalar, B- 5510 sayılı Kanunun (b) bendi kapsamında, kendi nam ve hesabına bağımsız çalışan sigortalıların (Eski Bağ- Kur’luların) iş kazası 1) İşyerinde bulunduğu sırada ve yürütmekte olduğu iş nedeniyle işyeri dışında, meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen özre uğratan olaylar, İŞ KAZASI olarak sayılmaktadır.

Meslek Hastalığının Tanımı ve Kapsamı Sigorta İşlemleri Yönetmeliğine göre meslek hastalığı, 5510 sayılı Kanunun 4/ a ve b bentleri kapsamındaki sigortalının çalıştığı veya yaptığı işin niteliğinden dolayı tekrarlanan bir sebeple veya işin yürütüm şartları yüzünden uğradığı geçici veya sürekli hastalık, bedensel veya ruhsal özürlülük halleri olarak tanımlanmıştır, Meslek hastalığının Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesi, iş kazasının bildirimi ile ilgili usul ve esaslara ve aynı sürelere tabi olup, keza yasal bir zorunluluktur.

İs Kazası ve Meslek Hastalığının Bildirilmemesi Sonucu Sorumluluk 1- İşyerinde meydana gelen iş kazasını en geç kazadan sonraki üç iş günü içinde, işveren tarafından Kuruma bildirilmemesi halinde, bildirim tarihine kadar geçen süre için sigortalıya ödenecek geçici iş göremezlik ödeneği, Kurumca işverenden tahsil edilecektir. 2- Çalışma mevzuatında sağlık raporu alınması gerektiği belirtilen işlerde, böyle bir rapora dayanılmaksızın veya eldeki rapora aykırı olarak bünyece elverişli olmadığı işte çalıştırılan sigortalının, bu işe girmeden önce var olduğu tespit edilen veya bünyece elverişli olmadığı işte çalıştırılması sonucu meydana gelen hastalığı nedeniyle, Kurumca sigortalıya ödenen geçici iş göremezlik ödeneği Kurumca işverenden tahsil edilecektir. 3- İş kazası ve meslek hastalığı, işverenin kastı veya sigortalıların sağlığını koruma ve iş güvenliği mevzuatına aykırı bir hareketi sonucu meydana gelmişse, Kurumca sigortalıya veya hak sahiplerine kanun gereğince yapılan veya ileride yapılması gereken ödemeler ile bağlanacak gelirin başladığı tarihteki ilk peşin sermaye değeri toplamı, sigortalı veya hak sahiplerinin işverenden isteyebilecekleri tutarlarla sınırlı olmak üzere, Kurumca işverenden tahsil edilecektir.

İS KAZASI VE MESLEK HASTALIĞI BİLDİRİMİ NASIL YAPILIR? İş Kazası geçiren çalışan geçici yada sürekli işçi kadrosundaysa önce görev yaptığı birim tarafınfan iş kazası tutanağı doldurularak (İSG web sitesi/ iş kazası tutanak formu) kadrosunun bulunduğu birime gönderilecek (Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü- Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı- Personel İşleri Daire başkanlığı) ve ilgili birimin e bildirge yöneticisi tarafından aşağıdaki aşamalar takip edilerek yapılacaktır. İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu İslemlerine giriş yapmak için www.sgk.gov.tr adresinden E-SGK baslığında “Diğer Uygulamalar” seçeneği seçilir.

Gelen ekrandan “Çalısılmadığına Dair Bildirim Girisi” linki ile ana sayfaya yönlendirilmiş olacaksınız. İsveren kullanıcı girişi ekranında, SGK tarafından size verilmis olan Kullanıcı Kodu ve İsyeri Şifresini gerekli alanlara girilmelidir.

Doğru kullanıcı adı ve sifreyi girdikten sonra uygulamanın ana sayfasına yönlendirileceksiniz. Gelen sayfada ”İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim İşlemleri” menüsü kullanılarak İş Kazası Bildirimi, Meslek Hastalığı Bildirimi ve yapılan bildirimlerin görüntüleme işlemleri yapılabilir.

İş Yeri Bilgileri İş Kazası Bildirim Girişi linki tıklandığı zaman ilk önce işyeri ve bildirimi yapan kişinin bilgilerinin girildiği ekran gelir. Sistem giriş sayfasındaki kullanıcı kodu bilgisini kullanarak sistemde işyerine ait bulduğu tüm bilgileri ekrana yansıtır. Kullanıcı, İş yeri bilgilerini doğru bir şekilde girdikten sonra “Devam Et” butonu yardımıyla, İş Kazası ile ilgili genel bilgilerin girildiği bir diğer sayfaya yönlendirilir.

Kaza Arama Ekranı Kaza Arama Ekranı, girilen kriterlerde sisteme daha önce aynı kazanın kaydedilip edilmediğine dair bilgi verir. Kaza il, ilçe ve tarih bilgileri girilerek “Detay Getir” butonu tıklanarak bu kazaya detaylı bilgiler listelenir. Girilen kriterlere göre daha önce sisteme benzer bir kazanın kaydedildiğini gösterir. Burada gelen liste incelenmeli ve kaydetmek istenilen iş kazasının adres ve saat bilgisi, listede gelenlerden herhangi birisi ile uyumlu ise o seçilir. Eğer listede istenen adres ve saat bilgisi bulunamazsa "Kaza Saati ve Adres Tanımla" butonu tıklanarak yeni bilgiler girilir. Eğer bu kazayı ilk defa siz kaydediyorsanız liste boş gelecektir. Bu durumda yine "Kaza Saati ve Adres Tanımla" butonu tıklanarak yeni bilgiler girilir

3.3. Kaza Bilgileri Kaza Bilgileri Ekranı kazaya ait ayrıntılı bilgilere dair bilgi verir.

İDARİ PARA CEZASI

İş Kazası geçiren çalışan memur yada akademik personelse kadrosunun bulunduğu birimin yöneticisi tarafından aşağıdaki aşamalar takip edilerek yapılacaktır. Memur ve akademisyen kadrosunda çalışan personel henüz İSG Katip sistemine tanımlı olmadığından e- bilgirge yapılamamaktadır. Bu nedenle web sitemizde yüklü olan İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim formunun doldurularak bölge SGK’ya posta yada elden 3 iş günü içinde gönderilmesi gerekmektedir.

TEŞEKKÜRLER………………… Uzm. Jeo Müh. Güliz BÜLBÜL A Sınıfı İGU Belge No: 44161 İnfo: www.isg@marmara.edu.tr E-mail: isg@marmara.edu.tr