İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
DONANIM VE YAZILIM.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Tssb un tedavisi. HİPNOZLA PSİKOTERAPİNİN İLKELERİ Bu tip psikoterapinin prensipleri aşağıda anlatılan sekiz C ile özetlenebilir: Yüzleştirme (Confrontation).
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
Metinlerin Sınıflandırması
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
PSİKOLOJİK DANIŞMA Yrd. Doç. Dr. Sinem TARHAN
Program Tasarım Modelleri
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Etkili Öğretmen Kimdir?
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
KENDİNİ TANIMA.
KABUL DİLİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ETKİLİ DİNLEME.
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
DİNLEME.
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR Tedavi Edici (Terapötik) Teknikler

Tedavi Edici (Terapötik) Teknikler Hemşire, danışana/hastaya karşı sorumluluğunu yerine getirebilmek için onu tanımak, sorunlarının neler olduğunu anlamak, çözüm yolları bulmasına yardım etmek durumundadır. Bu görevini yerine getirirken elindeki en önemli araç iletişim teknikleridir. İletişim tekniklerinin bir kısmı tedavi edici (terapötik),bir kısmı ise tedavi edici değildir (non-terapötik).

Tedavi edici iletişimde Tedavi edici iletişimde bireyin, duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmesi kolaylaştırılır. Bireyin, duygu ve düşünceleri yüzünden kendisine kızılmayacağından, alaya alınmayacağından, eleştirilmeyeceğinden emin olması sağlanır.

KONUŞMAYI CESARETLENDİRME “Özellikle ilişkinin başlangıç evresinde yararlı olur. “Sizi dinliyorum» “Sonra ne oldu?” Baş sallama, gibi sözsüz davranışlarla dinleme isteği belirtilir.

KEŞFETME Hastayı, sorununu daha derinlemesine tanıması için cesaretlendirir. “Bana işinizden söz eder misiniz?” Özellikle bireyin özel yaşamıyla ilgili bilgilerin toplanması, hemşirenin merakından değil, hastaya yardım etmek için kullanılacaksa araştırılır.

KABULLENİCİ DAVRANMA Bireyin hissettiği gibi hissetmeye ve davrandığı gibi davranmaya hakkı olduğunu kabul etmek demektir. Kişi kınanmayacağından, yargılanmayacağından emin olursa olumsuz davranışını değiştirip düzeltme gücü bulabilir.

DUYGULARA YOĞUNLAŞMA Hastayı, duygularını ifade etmeye cesaretlendirmek için yapılır. Hemşire, hastanın duygularının ne olabileceğini ortaya koymaya çalışır. Bireyin önemli olan konu üzerine yoğunlaşmasına yardımcı olacak biçimde sorular düzenler.

AÇIKLIĞA KAVUŞTURMA Hastanın söyledikleri net olarak anlaşılmadığında kullanılır. Hastanın sözleri yoğun duygularla ilgili olduğunda her zaman açık seçik anlaşılmaz. Bu durumda: “Şu anda sıkıntılı olduğunuzu söylüyorsunuz. Neler hissediyorsunuz?” gibi ifadeler ile hastanın kendisini ifade etmesi istenir.

ÖZETLEME Özetleme, tartışmadaki temel fikirleri vurgulamadır. Hem danışanın hem hemşirenin konuşmada geçen temel konuları gözden geçirmelerini sağlar.

DİNLEME Tedavi edici ilişkinin ilk kuralı danışanı/hastayı dinlemektir. Dinleme, söylenenleri işitmekten öte bir şey, anlamı yakalama eylemidir. Dinleme, hemşirenin ilgi ve kabulünü sözsüz olarak hastaya ilettiği yollardan biridir.

KAPSAMIN YANSITILMASI Hemşire, danışanın anlattığı kapsamdaki temel düşünceyi yineler. Danışanın söylediklerinin açıklığa kavuşturulması ve hemşirenin anladığıyla danışanın anlatmak istediği arasında uygunluk olup olmadığını belirlemek için kullanılır.

DUYGULARIN YANSITILMASI Danışanın ifadelerindeki duyguların dile getirilmesidir. Hastanın yaşadığı duygular hemşire tarafından isimlendirildiğinde empati, ilgi ve saygı iletmiş olur.

BİLGİ VERME Danışan, özellikle servise yeni yattığında bu yeni ortam ve kendisine yapılacaklarla ilgili bilgi alma gereksinmesi vardır. Bireyin ortama uyumunu sağlayacağı için bu tür bilgilerin verilmesi yararlıdır.

KENDİ SÖZCÜKLERİYLE YİNELEME Hemşire, danışanın anlattıklarının içindeki temel düşünceyi kendi sözcükleriyle yineler. Hemşirenin dinlediğini gösterir.

SORU SORMA Danışanla ilişkide uygun ve anlamlı soru sorma oldukça önemlidir ve göründüğü kadar kolay değildir. Bu nedenle hemşirenin işlevlerini yerine getirebilmesi ve bireye yardım edebilmesi için, anlamlı soru sormayı öğrenmesi gerekecektir.

YAPISALLAŞTIRMA Hemşire danışanın, sorunlarının farkına varmasına ve bunlarla baş edebilmesi için sıraya koymasına yardım eder.Danışan, birkaç konudan söz edip,hangisinden başlayacağını bilemediğinde bu teknik yararlı olur.

BAĞLANTI KURMAK Hemşirenin, danışana tepki verirken olayları, deneyimleri, duyguları veya kişileri birbirine bağlayarak yanıt vermesidir. Geçmiş yaşantılarla şu andaki davranışlar arasında bağ kurulduğunda kullanılabilir.

GERİBİLDİRİM’DE (FEEDBACK) BULUNMAK Geribildirim, bireye davranışlarının başkaları üzerindeki etkisi hakkında bilgi verir, güven verici ve açık ilişkileri geliştirir. Bireyin başkalarıyla ilgili duygularını, düşüncelerini ve ondan ne şekilde etkilendiğini ona geri bildirmesi demektir.

YÜZLEŞTİRMEK Yüzleştirme, kişiyi söyledikleriyle yaptıkları arasındaki zıtlığı incelemesi amacıyla tartışmaya davet etmektir. Yüzleştirme, yani kişiler arasındaki sözsüz iletişimlere, sözlü ve sözsüz mesajlar arasındaki zıtlıklara bireyin dikkatinin çekilmesi, incelikle ve özenle yapılmalıdır.

SÜREÇ En karmaşık tekniktir. Hemşireyle danışan arasındaki kişiler arası dinamiklere dikkati çeker. Bunlar, kapsam, duygu ve davranışla ilişkilidir. Danışanla terapötik yakınlık kurulduktan sonra bu teknik, yararlıdır.