Türkiye’de Yapımı Süren ve Planlanan Nükleer Santraller

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
4734 sayılı Kamu İhale Kanununa Göre
LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ
Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
TÜRKİYE’DE RES PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
NÜKLEER SANTRALLERİN LİSANSLANMASI İÇİN YASAL VE DÜZENLEYİCİ ÇERÇEVE
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
YARIŞMA NÜKLEER GÜÇ SANTRALI KURUP İŞLETECEK VE
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
Nükleer Santrallerde Enerji Üretimi ve Personel Eğitimi
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Strateji Geliştirme Başkanlığı
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
Yeni Nükleer Reaktörler: Tasarım Kriterleri
İdris Küpeli 26 Nisan Taşıtanlar Forum
LİSANSSIZ HİDROELEKTRİK SANTRALLER
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
NÜKLEER ENERJİ AKKUYU NÜKLEER GÜÇ SANTRALİ
Yenilenebilir Enerji Dün, Bugün ve Yarın
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Projelerin inşaat ihalesine hazır duruma getirilmesini sağlamak, yatırımcı kuruluşlardan gelen projelerin tetkik ve tasdik işlemlerini yürütmek, devam.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
Hizmetlerimiz Enerji Üretim Projeleri Kapsamında Danışmanlık ve Denetim Hizmeti Verilebilecek İş ve İşlemler; EPDK nezdinde Enerji üretimi için önlisans/lisans.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
2016 YILI OKUL SÜTÜ PROGRAMI
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
Türkiye Elektrik Piyasaları CIGRE 2015
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
Türkiye’de Elektrik Üretim ve Tüketiminin Gelişimi DAKA Yenilenebilir Enerji Sempozyumu – 3 / VAN 28 Kasım 2013.
AKENERJİ Elektrik Üretim A.Ş.,1989 yılında kurulmuştur ve Türkiye’nin ilk özel elektrik üretim şirketlerinden birisidir. Çerkezköy, Bozüyük, İzmir-Kemalpaşa’da.
Türkiye ve Nükleer Enerji
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) 24/12/09.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
BAKANLIK UYGULAMALARI VE MEVZUAT
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Çevreye duyarlılık ve enerji gereksinimi günümüz insanını artık çok daha yakından ilgilendiren bir konu haline gelmiştir.İnsanın konforu artarken buna.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
Uzun vadeli kredilerin döviz kompozisyonu
Uzun vadeli kredilerin döviz kompozisyonu
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Türkiye’de Yapımı Süren ve Planlanan Nükleer Santraller 19 Ocak 2019 Fuat TİNİŞ, Makina Yüksek Mühendisi ODTÜ Mezunları Derneği, Enerji Komisyonu Üyesi ABT , Kurumsal Mühendislik Direktörü

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları 27.08.1956 da Başbakanlığa bağlı olarak Atom Enerjisi Komisyonu (AEK) Genel Sekreterliği kurulmuştur. 1957 de BM bir kuruluşu olan Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı’na (UAEA) üye olunmuştur. 1959 ile 1961 yılları arasında 7190, 7256 ve 234 sayılı yasalarla nükleer enerjinin yasal çerçevesi yönünde düzenlemeler yapılmıştır. 1962 yılında Çekmece Nükleer Araştırma ve Eğitim Merkezince (ÇNAEM) 1 MW gücünde TR-1 adında "Havuz" tipi bir deney reaktörü işletmeye alınmıştır. 

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları 1966 yılında Elektrik İşleri Etüt İdaresine (EİE) 300 MW'lık bir nükleer santral yapımı için fizibilite çalışmaları yapımı görevi verilmiştir. II. Beş Yıllık Kalkınma Planı (1968-1972) uyarınca ETKB ve EİE’nin yabancı bir müşavirlik grubuna hazırlattığı yapılabilirlik etütlerine göre 1977 yılında işletmeye girecek şekilde 300-400 MWe gücünde doğal uranyum yakıtlı "ağır-su" tipi bir nükleer santralin kurulması öngörülmüştür. Türkiye Elektrik Kurumuna (TEK) bağlı olarak kurulan Nükleer Enerji Dairesi 1972 yılı başında çalışmaya başlamıştır.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları III. Beş Yıllık Kalkınma Planında (1973-1977), Güney Anadolu’da 1983 yılında işletmeye alınacak şekilde 600 MWe gücünde bir nükleer santralin tatbikat projeleri ve yer temini ile ilgili çalışmaların tamamlanması yer almıştır. 1970'li yılların başlarında, nükleer santral sahası için fizibilite ve yer araştırmaları gerçekleştirilmiştir ve santraller için en uygun yerler olarak; ilki Mersin-Akkuyu olmak üzere Sinop-İnceburun ve Kırklareli-İğneada sahaları belirlenmiştir.   Lisanslama otoritesi AEK, 1976 yılında Akkuyu Sahası için "yer lisansı" vermiştir.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları Yer lisansı alınmasından sonra, santralin projelendirilebilmesi için gerekli olan deprem, zemin, jeolojik, meteorolojik, hidrolik, çevre ve oşinografik etütler yapılırken, ODTÜ, Hacettepe Üniversitesi, Ege Üniversitesi, İTÜ, Boğaziçi Üniversitesi’nin çeşitli bölümleriyle işbirliği yapılmış, Deprem-Araştırma Enstitüsü, DSİ, EİE, MTA ve Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü gibi devlet kuruluşları çeşitli araştırmaları yürütmüşlerdir. 1976 yılı içinde bir müşavir-mühendislik konsorsiyumu ile işbirliği halinde ihale şartnameleri hazırlanmış, 1977 yılı başında nominal 600 MWe gücünde bir santralın nükleer ve türbin adaları ve yakıt teminiyle ilgili teklifler istenmiştir.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları Verilen tekliflerden İsveç Asea-Atom firmasının teklifi olduğu uygun bulunmuş ve firma ile detaylı sözleşme görüşmeleri ile kredi değerlendirmeleri yapılmış olsa da, 1980 askeri müdahalesi üzerine İsveç Hükümeti’nin firma kredisi üzerindeki devlet garantisini kaldırması nedeniyle proje askıya alınmıştır. 1981 yılında ÇNAEM’de, TR-1 araştırma reaktörü havuzunun bir diğer köşesinde, TR-2 araştırma reaktörü kurulmuştur. 1982 yılında Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK) Başbakanlığa bağlı olarak kurulmuş ve lisanslama otoritesi olarak görevlendirilmiştir.  1983 yılında bir kez daha nükleer santral ihalesine çıkılmış ancak 1986 yılı başına kadar süren ihale görüşmelerinden bir sonuç çıkmamış ve ihale iptal edilmiştir.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları Nükleer santral yerlerinin tespiti ve ilgili araştırmalar çok uzun zaman aldığı gerekçesi ile, TEK tarafından, ikinci santral yeri olarak seçilmiş olan Sinop-İnceburun mevkii için ön araştırmalar tamamlanmış, fakat deprem açısından ortaya çıkan sorunlar nedeniyle Sinop’taki araştırmalar durdurulmuştur. 1988 yılında TEK Nükleer Santraller Dairesi Başkanlığı kapatılmıştır. 1989 yılında Arjantin’le ortak bir proje yürütmek amacıyla çalışmalar başlatılmışsa da çeşitli hukuki, mali ve teknolojik nedenlerle 1991 başlarında bu girişimden vazgeçilmiştir.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları Ekim 1992’de TEK, dünyadaki belli başlı nükleer santral imalatçısı firmalara mektup yazarak, 2002 yılında devreye girecek şekilde, 1000 MW gücünde bir veya iki üniteli nükleer santralin Türkiye’de anahtar teslim veya Yap-İşlet-Devret olarak kurulması için teknik ve mali konularda bilgi istemiştir. Ocak 1993’de, Akkuyu Nükleer Santrali Projesi Resmi Gazete’de yayınlanıp tekrar yatırım programına alınmıştır. Ocak 1994’te, nükleer santral ile ilgili olarak, dünyadaki güncel durumu değerlendirmek, Türkiye için öneride bulunmak ve teknik şartnameleri güncelleyip hazırlamak üzere bir danışman firma seçimi için teklif istenmiştir.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları TEK, 12.08.1993 tarihinde, Türkiye Elektrik Üretim-İletim A.Ş. (TEAŞ) ve Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) adı altında iki ayrı İktisadi Devlet Teşekkülü olarak yeniden yapılandırılmıştır. 1994 yılından sonra, nükleer santral çalışmalarına TEAŞ bünyesinde devam edilmiştir. Şubat 1995 tarihinde, ihale öncesi çalışmaları gerçekleştirmek için G.Kore’nin KAERI ve Türkiye’nin GAMB firmaları ile bir sözleşme imzalanmıştır. 17 Aralık 1996 tarihinde Akkuyu Nükleer Santrali için uluslararası ihaleye çıkılmıştır.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları 16 Haziran 1997 tarihinde tekliflerin değerlendirilmesi ve sözleşme görüşmeleri müşavirlik  hizmetleri  için  davet usulü  ile  uluslararası ihaleye  çıkılmıştır. 15 Ekim 1997 tarihinde Akkuyu Nükleer Santrali için, NPI (Fransa-Almanya), WESTINGHOUSE (ABD-Japonya) ve CANDU (Kanada-Japonya) konsorsiyumlarından teklif alınmıştır. Şubat 1998 tarihinde tekliflerin değerlendirilmesi ve sözleşme görüşmeleri  müşavirlik hizmetleri için İspanyol "Empresarios Agrupados Internacional S.A." firması ile sözleşme imzalanmış ve Mart 1998'de tekliflerin değerlendirilmesine başlanmıştır.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları 25 Temmuz 2000’de bu ihale de Bakanlar Kurulu Kararı ile iptal edilmiş ve ikinci defa kurulmuş olan TEAŞ Nükleer Santrallar Dairesi Başkanlığı tekrar kapatılmıştır. 2002 yılı sonlarında, Başbakanlığa bağlı olarak görev yapmakta olan TAEK, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına bağlanmıştır. 2004 yılında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Nükleer Santral kurulması ile ilgili TAEK’in görevlendirildiğini açıklamıştır. Bu kapsamda, halkı bilgilendirmek amacıyla, TAEK altında "Nükleer Bilgi Birimi" oluşturulmuştur.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları Kasım 2004’te, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve TAEK,  inşasına 2007 yılında başlanacak ve ilk ünite 2012 yılında devreye girecek şekilde toplam 5000 MWe'lik üç nükleer reaktör yapılacağını açıklamıştır. 2006 yılında TAEK, nükleer santralin nereye yapılacağı konusunda Türkiye genelinde detaylı teknik incelemelerde bulunduğunu,  43 kriteri dikkate alarak, santral kuruluş yeri olarak  8 yer  belirlendiğini ve 2006 Nisan ayında Türkiye'nin ilk nükleer santral sahası olarak Sinop'un seçildiğini açıklamıştır.

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları 20 Kasım 2007’de "Nükleer Güç Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına İlişkin Kanun Tasarısı" yasası Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. 24 Mart 2008’de TETAŞ Genel Müdürlüğü, Mersin Akkuyu'da kurulacak nükleer güç santrali için elektrik satın alma ihalesine çıkmıştır. 24 Eylül 2008’de yapılan ihaleye Rus şirketi Rus Atomstroyexport’un liderjiğindeki konsorsiyum dışında kimse teklif vermemiştir. İhale iptal edilmiştir.  

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları İlgili Yönetmelikler (Belli Başlı) 13 Mart 1997’de Nükleer Tesislerde Kalite Temini ve Denetimi Yönetmeliği (R.G. No. 22932) 25 Şubat 2000’de Nükleer Güç Tesislerinde Yer Seçimi ile İlgili Genel Güvenlik Kuralları Yönetmeliği (R.G. No. 23975) 12 Mart 2000’de Nükleer Tesisler İçin Kalite Temin Programı Temel Esaslar Yönetmeliği (R.G. No. 23991) 26 Mayıs 2002’de Nükleer Güç Tesislerinin Yer Seçimi ile İlgili Etüt ve Değerlendirme Çalışmalarında Kalite Temini Yönetmeliği (R.G. No. 24766)

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları İlgili Yönetmelikler (Belli Başlı) 13 Eylül 2007’de Nükleer Güvenlik Denetimleri ve Yaptırımları Yönetmeliği (R.G. No. 26642) 13 Eylül 2007’de Nükleer Tesislerin Güvenliği için Kalite Yönetimi Temel Gerekleri Yönetmeliği (R.G. No. 26642) 19 Mart 2008’de Nükleer Güç Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına İlişkin Kanun Kapsamında Yapılacak Yarışma ve Sözleşmeye İlişkin Usul ve Esaslar ile Teşvikler Hakkında Yönetmelik” (R.G. No. 26821) 17 Ekim 2008’de Nükleer Güç Santrallerinin Güvenliği için Özel İlkeler Yönetmeliği (R.G. No. 27027)

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları İlgili Yönetmelikler (Belli Başlı) 17 Ekim 2008’de Nükleer Güç Santrallerinin Güvenliği için Tasarım İlkeleri Yönetmeliği (R.G. No. 27027) 30 Temmuz 2010’da Nükleer Yakıt Çevrimi Tesislerinin Güvenliği için Özel İlkeler Yönetmeliği (R.G. No. 27657) 9 Mart 2013’te Radyoaktif Atık Yönetimi Yönetmeliği (R.G. No. 28582) 9 Mart 2013’te Nükleer Tesislerde Serbestleştirme ve Sahanın Düzenleyici Kontrolden Çıkarılmasına İlişkin Yönetmelik (R.G. No. 28582)

Türkiye’de Nükleer ile İlgili Önemli Kilometre Taşları İlgili Yönetmelikler (Belli Başlı) 31 Mart 2017’de Nükleer Santrallerin Yapı Denetimi Yönetmeliği (R.G. No. 30024) 8 Nisan 2017’de Nükleer Tesislerde Yönetim Sistemi Yönetmeliği (R.G. 30032) yayımlanmıştır. Son olarak da dün 18 Ocak 2019’da Nükleer Güç Santrallerinin Proje ve Kabul Yönetmeliği 30659 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 12.05.2010’da T.C. Hükümeti ile Rusya Federasyonu Hükümeti Arasında Akkuyu Sahasında Bir Nükleer Güç Santralı Tesisine ve İşletimine Dair İşbirliğine İlişkin Anlaşma imzalanmıştır. Bu anlaşma 27.08.2010 tarihinde Bakanlar Kurulunca onaylanarak 06.10.2010 tarih ve 27721 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. 21.07.2010’de Hükümetlerarası Anlaşma’nın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun, Resmi Gazete’de yayımlanarak Türkiye’de yürürlüğe girmiştir. 12.11.2010’de Rusya Hükümeti proje katılımcılarını belirlemiştir.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 03.12.2010’da Rusya Federasyonu’nda Hükümetlerarası Anlaşma’nın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun yürürlüğe girmiştir. (322-FZ sayı ve 29.11.2010 tarihli Federal Kanun). 13.12.2010’da Rus tarafı reaktörleri inşa etmek, işletmek ve işletmeden çıkarmak için “Akkuyu NGS Elektrik Üretim A.Ş.”yi (Akkuyu Proje Şirketi-APŞ) kurmuştur. 2011 yılından itibaren Akkuyu NGS inşaatı ve işletmesi için Akkuyu NGS Elektrik Üretim A.Ş’ye arazi tahsis edilmiştir. 26.05.2011’de Akkuyu NGS sahasında tam kapsamlı mühendislik araştırmalarına APŞ tarafından başlanmıştır. 21 Mayıs 2012’de Akkuyu NGS, Yer Lisansı'na temel teşkil eden güncellenmiş yer raporunın ilki TAEK’e sunulmuştur.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 16 Ağustos 2012’de Novovoronej NGS-2’nin TAEK tarafından, Akkuyu NGS için referans santral olarak kabul edilmiştir. 2 Kasım 2012’de Akkuyu NGS için mevzuat veri tabanı TAEK tarafından kabul edilmiştir. 9 Temmuz 2013’te Akkuyu Nükleer Santrali Projesi’ne ilişkin ÇED Raporu,  APŞ tarafından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na sunulmuştur. 6 Aralık 2013’te Akkuyu NGS Elektrik Üretim A.Ş. tarafından sunulan Akkuyu Güncellenmiş Yer Raporu TAEK tarafından uygun bulunmuştur.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 1 Aralık 2014’te Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından, Akkuyu NGS inşaat projesi ile ilgili ÇED Raporuna yönelik olumlu karar alınmıştır. 14 Nisan 2015’te Akkuyu NGS İnşaat Projesi Deniz Hidroteknik Yapılarının Temel Atma Töreni'ni yapılmıştır. Akkuyu NGS'nin deniz yapılarının anahtar teslimi projelendirilmesi ve inşası bir Türk firması tarafından yapılmaktadır. 25 Haziran 2015’te EPDK tarafından, Akkuyu Nükleer AŞ’ye 36 aylığına ön lisans verilmiştir. 09 Şubat 2017’de TAEK tarafından, Akkuyu NGS Saha Parametreleri Raporuna onay verilmiştir.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 2 Mart 2017’de Akkuyu Nükleer Santrali 1. Ünite için Akkuyu Nükleer A.Ş. tarafından inşaat lisansı başvurusu yapılmıştır. 15 Haziran 2017’de EPDK, Akkuyu Nükleer A.Ş’ye 15 Haziran 2066 (49 yıl) tarihine kadar geçerli olmak üzere Elektrik Üretim Lisansı vermiştir. 19 Ekim 2017’de TAEK tarafından, Akkuyu Nükleer A.Ş’ye Akkuyu NGS 1. Ünitesi için sınırlı çalışma izni verilmiştir. 27 Mart 2018’de Mersin ili Gülnar Belediyesi İdaresi tarafından, Akkuyu NGS reaktör binasının 1. Ünitesinin inşaatına ilişkin inşaat lisansı verilmiştir.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali 2 Nisan 2018’de Türkiye Cumhuriyeti Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından, Akkuyu Nükleer A.Ş.’ye stratejik yatırım statüsü verilmiştir. 2 Nisan 2018’de TAEK tarafından, Akkuyu NGS’nin 1.Ünitesi inşası için ‘İnşaat Lisansı’ verilmiştir. 3 Nisan 2018’de Akkuyu NGS’nin inşaatının başlanmasına ilişkin resmi tören, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya Federasyonu Devlet Başkanı Vladimir Putin’in katılımıyla gerçekleşmiştir.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali Eylül 2018’de, Concern Titan-2 AŞ'nin Akkuyu NGS'nin katılımcıları arasında yer alarak, Rosatom'un Mühendislik Bölümü bünyesindeki şirketi Atomstroyexport AŞ'nin (ASE) ana yüklenicisi olarak faaliyette bulunacağı belirtilmiştir. Rus Concern Titan-2'nin yaptıgı ilk iki ünitenin nükleer ada temel ve yardımcı tesisler insaat ve montaj isleri ile kazı ve donatı işleri yerli firmalarca yapılacaktır. 30 Kasım 2018’de TAEK tarafından, Akkuyu NGS’nin 2.Ünitesi için sınırlı çalışma izni verilmiştir.

Akkuyu Nükleer Güç Santrali

Akkuyu Nükleer Güç Santrali Akkuyu NGS Projesi, 4 üniteden oluşmaktadır. Her bir ünitenin gücü 1200 MWe olacaktır. Akkuyu NGS’de kullanılacak 3. nesil basınçlı su reaktörlerinin (PWR) modeli VVER-1200 olacaktır. Akkuyu Nükleer Santrali’nin işletme ömrü 60 yıl olacaktır. Yakıt türü hafif zenginleştirilmiş uranyum dioksittir (LEU).

Akkuyu Nükleer Güç Santrali Akkuyu NGS’ye ilişkin elektrik fiyat bilgileri: Alım garantisi : 15 yıl (İlk 2 reaktörün %70 üretimi, son iki ünitenin %30 üretimi) Üretim kapasitesi: %92 Yıllık üretimi: 38.6 milyar kWh Alım garantisi fiyatı:12,35 Dolar cent/kWh 15 yıl ortalaması (maks:15,33 Dolar cent/kWh, KDV dahil değildir.)

Sinop Nükleer Güç Santrali

Sinop Nükleer Güç Santrali Fransız AREVA ve Japon Mitsibushi şirketleri bir araya gelip yanlarına Fransız GDF-Suez (sonradan Engie) ve Japon Itochu şirketlerini de alarak bir konsorsiyum oluşturdular ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile görüşmelere başladılar. Sonuçta Sinop’ta AREVA’nın tasarladığı her biri 1120 MW gücünde dört reaktörden oluşacak toplam 4480 MW gücünde bir nükleer santralın Sinop’ta yapılması yönünde prensip anlaşmasına vardılar. Bu santralı yapacak şirkette bu konsorsiyumun %51, Türk tarafının da %49 payı olmasında mutabık kalınmıştır.

Sinop Nükleer Güç Santrali Yapılmış olan görüşmeler sonunda mutabık kalınan genel hususlar “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Japonya Hükümeti arasında Türkiye Cumhuriyetinde Nükleer Güç Santrallerinin ve Nükleer Güç Sanayisinin Geliştirilmesi Alanında İşbirliğine İlişkin Anlaşma” adı altında, Japonya hükümeti adına Dış İşleri Bakanı tarafından 26 Nisan 2013’te Tokyo’da ve Türkiye Cumhuriyeti adına Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı tarafından 3 Mayıs 2013’te imzalanmıştır. 25 Şubat 2011’de Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransa Cumhuriyeti Hükümeti Arasında ‘Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlı Kullanımı İçin İşbirliği Anlaşması’ Resmi Gazetede yayınlanmıştı. Bu anlaşma ile Fransa ile nükleer enerji santralı kurulması konusunda işbirliği için yasal süreç gerçekleşmişti.

Sinop Nükleer Güç Santrali 22 Nisan 2014’te Resmi Gazetede yayınlanan 2014/6209 sayılı karar ile “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Japonya Hükümeti Arasında Nükleer Enerjinin Barışçıl Amaçlarla Kullanımına Dair İşbirliği Anlaşması” onaylanmıştır.. İşbirliği anlaşması detaylandırılarak ticari ve finansal hususlar üzerinde mutabık kalındı ve “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Japonya Hükümeti arasında Türkiye Cumhuriyetinde Nükleer Güç Santrallerinin ve Nükleer Güç Sanayisinin Geliştirilmesine dair İşbirliği zaptı” 2 Ağustos 2014’te Ankara’da, 27 Ağustos 2014’te Tokyo’da imzalanmıştır.

Sinop Nükleer Güç Santrali 10 Nisan 2015’te Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Japonya Hükümeti arasında ‘Türkiye Cumhuriyetinde Nükleer Güç Santrallerinin ve Nükleer Güç Sanayisinin Geliştirilmesi Alanında İşbirliğine İlişkin Anlaşma ile Türkiye Cumhuriyetinde Nükleer Güç Santrallerinin ve Nükleer Güç Sanayisinin Geliştirilmesine dair İşbirliği zaptının onaylanmasının uygun bulunduğuna dair kanun’ 6642 sayı ile Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Sinop NGS ile ilgili olarak saha çalışmaları yapılabilmesi için, santral için ayrılan saha geçici olarak ETK Bakanlığına tahsis edilmiş, karada ve denizde sondaj çalışmaları EÜAŞ ve Japon firmaca yapılmıştır. EÜAŞ ve TETAŞ’ın yıllık faaliyet raporlarında Sinop NGS yapımı ile ilgili gelişmelere yer verilmekle birlikte santral ile ilgili yasada belirtilen diğer hususlar henüz tamamlanmamış, anlaşmanın ayrıntıları hakkında verilecek kararlara esas olacak fizibilite raporu henüz kamu oyuna açıklanmamıştır.

Sinop Nükleer Güç Santrali Gençleştirme amaçlı olarak santrala ayrılan sahada çok miktarda ağaç kesilerek sahanın ağaçsızlaştırılarak santral yapımına hazırlandığı basında yer almakla birlikte, santralin yapılacağına ilişkin somut bir hareketlilik henüz yoktur. Son günlerde bizim basınımızda ve Japon medyasında santral maliyetlerinde oluşan artışlardan dolayı projenin geleceği ile ilgili çeşitli haberler yer almaktadır.

Sinop Nükleer Güç Santrali

Sinop Nükleer Güç Santrali Sinop NGS Projesi, 4 üniteden oluşmaktadır. Her bir ünitenin gücü 1150 MWe olacaktır. Sinop NGS’de kullanılacak 3. nesil basınçlı su reaktörlerinin (PWR) modeli, dünyada ilk defa Fransız (Areva)-Japon (Mitsubishi) şirketlerinin ortak tasarımı ATMEA-1 olacaktır. Sinop Nükleer Santrali’nin işletme ömrü 60 yıl olacaktır. Yakıt türü hafif zenginleştirilmiş uranyum dioksit (LEU) veya karışım (uranyum-plutonyum) oksittir (MOX).

Sinop Nükleer Güç Santrali Sinop NGS’ye ilişkin elektrik fiyat bilgileri: Alım garantisi : 20 yıl tüm üretim Üretim kapasitesi: %90 Yıllık üretimi: 35,3 milyar kWh Alım garantisi fiyatı:10,80/10,83 Dolar cent/kWh Yakıt fiyatı ayrıca eklenecektir. (KDV dahil değildir.)

İğneada Nükleer Güç Santrali

İğneada Nükleer Güç Santrali Ekim 2015’te seçim hükümetinin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, İğneada’da üçüncü bir nükleer santral yapılacağını ve bunun için bazı şirketler ile işbirliği protokolü imzalandığını açıklamıştır. Yapılan açıklamalara göre Çin devlet kuruluşu Chinese State Nuclear Power Technology Corporation (SNPTC) ve Amerikan Westinghouse firmasının oluşturduğu bir grup ile EÜAŞ arasında görüşmeler yapılmış ve sonrasında bir işbirliği anlaşması imzalanmıştır. Bu anlaşma ile EÜAŞ ve Westinghouse –SNPTC arasında dört reaktörden oluşan bir nükleer santral kurulması için ileri görüşmelere başlanmıştır.

İğneada Nükleer Güç Santrali Amerikan şirketi olarak tescilli olan Westinghouse Electric Company LLC’nin çoğunluk hisseleri Japon Toshiba Grup’a aittir. Westinghouse şirketi payları %87 oranında Japon Toshiba, %10 oranında Kazakistan kuruluşu Kazatomprom ve %3 oranında Japon şirketi IHHI Ltd’ye aittir. Dolayısıyla Sinop Nükleer Santralı gibi İğneada Santralini yapmaya da Japon sermayesi talip olmuştur. İğneada NGS hakkında zaman zaman basında yapımla ilgili bazı haberler çıkmakla beraber, somut olarak bir yapım bilgisi bulunmamaktadır.

İğneada Nükleer Güç Santrali

İğneada Nükleer Güç Santrali İğneada NGS Projesi, 4 üniteden oluşmaktadır. İlk iki ünitenin gücü 1250 MWe, diğer iki ünitenin gücü 1400 MWe olacaktır. İğneada NGS’de kullanılacak 3. nesil basınçlı su reaktörlerinin (PWR) ilk ikisinin modeli, Westinghouse teknolojisine dayanan AP 1000, diğer ikisinin modeli, bu Westinghouse modeli üzerine Çin’de SNPTC firması tarafından geliştirilmiş CAP 1400’dür. (Bugün için Çin ve ABD’de sekiz adet AP 1000 tipi reaktör inşa halindedir. CAP 1400 tipi reaktörün yapımına henüz daha yeni Çin’in Shidaowan bölgesinde başlanmıştır.)