Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
Advertisements

KUR'AN-I KERİM'İ TANIYALIM
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
HZ. ÖMER.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Kur’ân Doğru Bilgiye Önem Verir
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla Hz Muhammed’in Örnek Kişiliğinden Kesitler Aşırılıklar Karşısındaki Tutumu.
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Kur'an Doğru Bilgiye Önem Verir
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
İncil kelime olarak müjde, talim ve öğretici anlamlarına gelmektedir. Allah (C.C.) Teala Hz. İsa aracılığıyla Yahudilere gönderilmiştir. Ancak Yahudiler.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Alevilik.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
İBADET: ORUÇ İBADETİ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
Peygamberimiz ara sıra etrafında bu- lunanlara bir konuyu öğretmek için soru sorardı. Nitekim Muaz bin Cebe- l’i, Yemen’e, vali olarak gönderirken bu yöntemi.
DİNLER EVLİLİĞE ÖNEM VERİR
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
Hıristiyan Mezhepleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası

Me’mûn hariç erken dönem Abbâsî halîfeleri, Sünnî (ehl-i sünne/ ehl-i hadîs) anlayışı içeren dinî bir politika güderek Sünnî inancın koruyucusu oldular ve Sünnî ulemayı koruyan bir tavır sergilediler. Bu dönemde ehl-i sünne kavramı ile ifade edilen Sünnîlik, ehl-i bid’a’nın karşısında olmak anlamını geliyordu. Ehl-i bid’a ise sünnette olmayan yeni doktrinler ortaya atan kişiler için kullanılan bir terimdi. Kaderiyye, Rafiza, Haricîlik ve Mürcie taraftarları ehl-i bid’a olarak adlandırıldı. Ehl-i sünne’ye göre özellikle Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer’i tenkit eden herhangi bir yaklaşım sapkınlık olarak addediliyor ve onları sevme Sünnet’in gereği olarak görülüyordu. Hz. Osman’ın da halîfeliği genelde kabul edilirken Hz. Ali ile ilgili görüş farklılıkları mevcuttu. Kimi ehl-i sünne mensupları Hz. Ali’nin meşru halîfe oluşunu tartışabiliyordu

Halîfe Mansûr’un, Mâlik b. Enes’in (ö Halîfe Mansûr’un, Mâlik b. Enes’in (ö. 179/795) Muvatta adlı eserini, devletin resmî hukuk kodu olarak uygulamaya koymak istediği ile ilgili de rivayetler vardır. Bu rivayetlere göre Mansûr’un teklifini reddeden Mâlik b. Enes gerekçe olarak, her âlimin kendisine ulaşan Sünnet mirası ve yaşadığı çevrenin şartlarına bağlı olarak farklı görüşler taşımasının tabii olduğunu, aksi bir görüş ve uygulamaya zorlamanın doğru sayılmadığını ileri sürdü.

Me’mûn O, Mu’tezile tarafından benimsenen Kur’an’ın yaratılmış (mahlûk) olduğu hakkındaki düşüncesini Abbâsî Devleti’nin her yanında benimsenmesi gereken bir inanç olarak 212/827 tarihinde ilân eder. Me’mûn aynı zamanda Hz. Ali’nin de diğer sahabeden daha efdal (daha üstün, faziletli) olduğuna inanmayı da devletin resmî inancı haline getirir.

Me’mûn 212//827 yılında resmîleştirdiği Halku’l- Kur’an fikrinin kendi bakış açısıyla teolojik temellerini, 218/833’te, Tarsus’a doğru Bizans seferine çıkmış olduğu sırada Bağdat’taki vekili İshâk b. İbrahim’e gönderdiği mektubunda ortaya koyar. O, vekiline yazdığı ilk mektubunda, Müslüman imamları ve halîfelerinin; Allah’ın kendilerinden korumasını istediği dinin uygulanmasında ve kendilerine bırakılmış olan peygamberlik mirasında içtihatta bulunmaları, üzerlerine aldıkları ilmi nakletmeleri, vatandaşlarına doğrulukla muamele etmeleri hususlarında Allah tarafından görevli kılındığını bildirir.

“Biz onu Arapça Kur’an kıldık “Biz onu Arapça Kur’an kıldık.” âyetini yorumlayarak, “Allah’ın kıldığı her şey, O’nun mahlûkudur.” der. Bu görüşüne de şu âyeti delil gösterir: “Semavat ve arzı, karanlık ve nuru yaratan Allah’adır hamd.” Zuhruf, 43/3. En’âm, 6/1.

Üçüncü mektup:Ona göre, Allah’ın halîfeleri üzerinde olan haklarından bir kısmı halîfelerin kendilerini Allah’a adamaları, Allah’ın yerine getirilmesini istediği hususlarda öğütte bulunmaları, Allah’ın kendilerine verdiği ilim ve marifet ayrıcalığını kullanarak insanları yönlendirmeleri, doğru yoldan ayrılanlara hakikat yolunu göstermeleri, Allah’ın emrinden yüz çeviren kimseleri geri döndürmeleri, halkı yönetmeleri, Allah’ın hükümlerini yerine getirmeleri, Allah’ın adaletini uygulamaları, halkın kurtuluşunu sağlamaları, halkı iman sınırında ve kurtuluş yolunda tutmaları, halkın kalplerindeki şüpheyi yok ederek onları karanlıklardan kurtarmaları

Me’mûn, Kur’an’ın ezelî olduğunu söyleyenleri bu sözleriyle Hıristiyanlara benzemekle de itham etmiştir. Bu suçlamayı dayanak yaptığı düşünce, Kur’an’ın ezelî olarak kabul edilmesi durumunda Hz. İsa da ezelî olmaktadır. Çünkü Kur’an’da belirtildiği üzere Hz. İsa, Allah’ın kelimesi (sözü), Kur’an ise Allah’ın kelâmıdır Bkz. Al-i İmran, 3/39, 45; Nisa 4/171.

“Biz Kur’an’ı Arapça okunan bir kitap kılmışızdır (ce’elna) “Biz Kur’an’ı Arapça okunan bir kitap kılmışızdır (ce’elna).” âyetini yorumlarken; “Onda ‘sükun bulup durulmanız için, size kendi nefislerinizden eşler yaratması ve aranızda bir sevgi ve merhamet kılması (ce’ele) da O’nun ayetlerindendir.”., “Geceyi bir örtü kıldık, gündüzü de bir geçim vakti kıldık (ce’elna).” Zuhruf, 43/3. Rûm, 30/21. Nebe, 78/10-11.

“Canlı her şeyi sudan kıldık (ce’elna).” Enbiya, 21/30. Bu dönem halîfelerinin zındıklara karşı yürüttükleri kovuşturma da dikkat çekicidir. Zındık, İslâm toplumu içinde ortaya çıkan, Sâsânî döneminde dualist (ikici) bir inanç sistemi geliştiren ve yayan Zerdüşt, Mazdek ve özellikle Mani’ye meyleden kişilere verilen isimdi. Zendeka da bu tür görüşlerin temsil edildiği inanç ve fikirlerin adıydı.

Bu dönemde zımmî olarak kabul edilen Yahudi, Hıristiyan, Mecûsî (Zerdüştî), Hindu, Budist ve Sabiî’lere yönelik muamele ise, genel olarak daha önce belirlenen hukukî çerçeveyle sınırlanmıştı. Zımmîler, devlete cizye verme karşılığında koruma altına alınıyor, dinî inançlarının gereğini serbestçe yerine getirip mülkiyet edinebiliyordu.