Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I"— Sunum transkripti:

1 ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I

2 Abbâsîlerde düşüncenin ve bilimin gelişmesine etki eden faktörler:
1. fethedilen ülkelerin entelektüel birikimine ilgi duyma İranlılar vasıtasıyla Sâsânî (İran) bürokrasisi ve kültürü yeni imparatorluğa taşındı. İbnü’l- Mukaffa (ö. 140/757) tarafından Siyeru Muluki’l- Acem, Farsçadan Arapçaya tercüme edildi. Yine İbnü’l- Mukaffa, Hind masallarını içeren Kelile ve Dimne’yi de çevirdi. 2. zındıklığın büyük bir suç kabul edilmesi, kelâmcıları, zındıklar hakkında reddiye yazmaya götürdü

3 3. Şuûbiyye 4. tercümeler 5. Düşünce ekolleri (mezhepler) Bilimler: Kur’an: Mukatil b. Süleyman (150/767): Kur’an’ı baştan sona tefsir eden ilk müfessir. Kur’an’ın tamamının ayetlerinin sırasına göre tefsiri, ilk defa bu dönemde el-Ferrâ (ö. 207/824) : Meani’l-Kur’an Taberî’nin rivayet tefsiri olarak kabul edilen Câmiu’l-beyân fî tefsîri’l-Kur’an

4 Dirayet tefsirleri: Mahmud ez-Zemahşerî (ö
Dirayet tefsirleri: Mahmud ez-Zemahşerî (ö.538/1144)’ye ait olan el-Keşşâf’tır. Fahreddin er-Râzî (ö. 606/1209)’nin Mefâtîhu’l- gayb adlı dirayet tefsiri, Tahavî, Cessâs ve Ebû Bekîr İbnü’l-Arabî’nin Ahkâmü’l-Kur’an adlı fıkıh tefsirleri, Sehl et-Tüsterî’nin Tefsîr adlı tasavvufî tefsiri, Sülemî’nin Hakâiku’t-tefsîr adlı tasavvufî tefsiri, Kuşeyrî’nin Letâ’ifül-işârât adlı tasavvufî tefsiri.

5 Hadis: eserler Buharî (ö. 256/869), Müslim (261/874), Ebû Dâvûd (ö
Hadis: eserler Buharî (ö. 256/869), Müslim (261/874), Ebû Dâvûd (ö. 275/888), Tirmizî (ö.279/892), Nesâî (ö. 302/815) ve İbn Mâce (ö. 273/886) adlı bilim insanlarına aitti. Buharî ve Müslim’e ait olan ve adları el-Câmi’u’s- Sahîh olan iki mecmua, sahih/sahihayn olarak otorite kabul edildi. Mâlik b. Enes(ö.179/795) Muvatta Ahmed b. Hanbel (ö.241/855), Müsned Kuleynî (ö.329/941) el-Kâfî’/Şiî

6 Fıkıh:Ebû Hanife (ö. 150/767), İmam Mâlik (ö. 179/795), Şafiî (ö
Fıkıh:Ebû Hanife (ö. 150/767), İmam Mâlik (ö. 179/795), Şafiî (ö. 204/819) ve Ahmed b. Hanbel (ö. 241/855) Dâvûd b. Ali (ö.270/884) Zâhiriyye Ebû Yusuf (ö. 182/798) Kitâbu’l-Harac (Vergiler Kitabı), devlet yönetimi hakkında bir fakih (dinî hukuk bilgini) tarafından yazılmış ilk eser

7 Kelâm: Mu’tezile kelâmcıları :Câhız(ö.255/869), Ebü’l- Huzeyl el-Allâf (ö.235/850), Ahmed b. Ebî Duâd (ö.240/854), Nazzâm(ö.231/845), Bişr el- Merisî(ö.218/833), Bişr b. Mu‘temir (ö.210/825), Ahmed b. Ebî Duâd(ö.240/854), Semarkantlı Ebû Mansûr el-Mâtürîdî (ö.333/944) tarafından başlatılan Hanefî-Maturidî geleneği ile Ebü’l-Hasan el-Eş’arî (ö. 330/941) tarafından kurulan Eş’arî ekolü kelâm ilminin en büyük okulları haline geldi.

8 Tarih ve Tarih Yazıcılığı: İbn İshâk (ö. 152/769)’ın Sire’sidir
Tarih ve Tarih Yazıcılığı: İbn İshâk (ö. 152/769)’ın Sire’sidir. İbn Hişâm (ö. 218/833)’ın Siretu’n- Nebeviyye’sidir. Yazar bu eserdeki tarihi bilgileri ağırlıklı olarak Ziyâd b. Abdullah (ö.183/799) kanalıyla İbn İshâk’tan edinmiştir. Vâkidî (ö.207/ 822) de bu dönemin önemli tarih yazarları arasında yer alır. Bağdat’ta 231/ 845 yılında vefat eden ve Vâkidî’nin kâtipliğini yapmış olan İbn Sa’d’ın, Hz. Muhammed ve arkadaşlarının hayatı ve yaşayışlarından bahseden Tabakat adlı eseri alanında ilktir.


"ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları