Ne tüketirsen sen osun “ucuz bir ceket ucuz bir adam demektir” Veblen (1934)
Sürekli olarak bir şeylerin alınması mutluluk hissi yaratıyor. Gerçekte satın alınan nedir? Gerçekte satın alınması gereken nedir? Özellikle gelişmekte olan ülkelerde sürekli olarak tüketim gerçekleştirilmektedir. Amerika’da neredeye iki kişiden biri obez. Obezite bir yandan da yeni bir pazar olarak değerlendiriliyor.
Seçeneklerin artması mutlu ediyor mu? Seçeneklerin artması karmaşıklığa yol açmaktadır. Değerlendirmede sınırlılık söz konusu Temel sonucu rasyonelliğin kaybolması.
Tüketim fizyolojik psikolojik iletişim aracı business class Tüketimin ne için yapıldığı tüketici davranışlarının belirleyicisi durumunda. Kaysei Doğumevi Hastanesi örneği
Birbirinin aynı ürünler-marka Campell (1987) Fayda Haz Karşıt durumlardır Birbiriyle iç içe midir? Hedonizm-Weber’in protestan ahlakı/tutumluluk
Tüketici Davranışlarına Ait Özellikler Güdülenmiş bir davranıştır Dinamik bir süreçtir Çeşitli faaliyetlerden oluşur Karmaşıktır ve zamanlama açısından farklılık gösterir Farklı rollerle ilgilenir Çevre faktörlerinden etkilenir Farklı kişiler için farklı etkiler gösterir
Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler Kültür Mitler Din Popüler kültür-elit kültür Toplumsal sınıf Marksist Pozitivist (servet, gelir, eğitim vb. ile) Yaşam tarzı Aile Sosyal gruplar Referans grupları
Güdülenmiş bir davranış Amaç, karşılanmadığında gerilim yaratan ihtiyaç ve istekleri tatmin etmektir Tüketicilerin sorunlarına çözüm getirme amacı vardır
Dinamik Süreç Satın alma Öncesi Faaliyetler Satın Alma Faaliyetleri
Satın alma öncesi Satın alma Satın alma sonrası İhtiyacı hissetmek (açlık hissetmek) Seçenekleri aramak (restoran önerisi almak) Seçenekleri değerlendirmek (mönüleri incelemek) Satın alma Satın ama ve kullanma (X restoranda yemek yemek) Satın alma sonrası Tüketim deneyimi ve değerlendirme (yemeğin sizi tatmin edip etmediğine karar vermek) Geribildirimi sağlama (memnuniyetin bildirilmesi) Satın alma sürecini tamamlama (hesabı ödeyerek gitmek)
Farklı Roller Başlatıcı (öneren kişi) Etkileyici (kararı etkileyen kişi) Karar verici (finansal güç ve otoritesi olan kişi) Satın alıcı (eylemi gerçekleştiren kişi) Kullanıcı (tüketim eylemini gerçekleştiren kişi)