Sorumluluk Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Ankara Örneğinde Medya Okuryazarlığı Dersi Süreci ve Yaygınlaştırılması Çalışmaları İçin Öneriler 1.
AHLAK FELSEFESİ.
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
AHLAK Güzel Söz; Anlam ve Mâhiyeti
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Temel Eğitici Nitelikleri
REHBERLİK.
KAZA VE KADERE İMAN.
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Türk insanı; İstikrarlı, kararlı ve azimli olmalıdır
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
ORUÇ İBADETİ.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
Kur'an Doğru Bilgiye Önem Verir
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
Çevreyi Korumak.
İslam’da Bilginin Kaynakları
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
İSKENDERUN SAHİL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
ADALETLI OLMAK.
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
ZEKAT. Paylaşma ve Yardımlaşma İbadeti Olarak Zekat Zekatın terim anlamı: Zengin Müslümanların yılda bir kez malının veya parasının belli bir miktarını.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
DEMOKRATİK VATANDAŞLIK BİLİNCİ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Bugün neler öğreneceğiz?
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
KAZA VE KADER.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
Berat MİDİLLİ 11/B 263 Gıybet Nedir? Bir insanın arkasından konuşmak,duymaktan hoşlanmayacağı sözler söylemek gibi anlamlara gelmektedir. Toplum için.
-Güven Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
SORUMLULUK ;). SORUMLULUK,HERKESIN YAPMAK ZORUNDA OLDUĞU HER BIR IŞE DENIR Sorumluluğa 5 tane örnek verirsek, //Çevremizi temiz tutmak. //Ödevlerimizi.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
2.ÜNİTE: ZEKAT,HAC,KURBAN
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

Sorumluluk Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi-

SORUMLULUK KAVRAMI Sorumluluk kavramı genellikle kişinin kendi davranışlarının veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın farkında olması ve davranışlarının ve durumların sonuçlarını üstlenmesi olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca, kişinin kendi davranışlarının ve yetki alanına giren olayın sorumluluğunu hem ahlaki, hem de yasal boyutta üstlenmesi beklenmektedir. Bir başka tanımlamada ise sorumluluk, seçimler yapmak ve bu seçimlerin sonucunu ve etkilerini kabullenmek olarak tarif edilmiştir.

Kişinin kendisine ve başkalarına özen ve bakım göstermesini, yükümlülüklerini yerine getirmesini, toplumsal sürece katılmasını, acıları dindirmeye çalışmasını ve de daha iyi bir dünya için çaba harcamasını sorumluluk olarak tanımlayanlar da olmuştur. Sorumluluk denilince akla yükümlülük, ödev, görev, mükellefiyet, mesuliyet gibi benzer anlamları da gelmektedir.

Sorumluluk kavramlarının tanımlarından hareketle sorumluluğun bazı temel ilkelerle oluştuğunu ve işlediğini belirleyebiliyoruz. Bunları şu şekilde kategorize edebiliriz: -Sorumluluğun ilk boyutu: Yaptığım her şeyden sorumluyum. Eğer iyi yaparsam itibar görürüm. Eğer yapamazsam, kendim yapamadığımı kabul eder suçu başkalarına atmam. -Sorumluluğun ikinci boyutu: İyi bir iş ve hayat tarzı için eğitimimden ben sorumluyum, dolayısıyla benim yapmam gerekenleri kapasitem yeterli olduğu ölçüde kendim ve çevrem için ben yaparım. -Sorumluluğun üçüncü boyutu: Ailem ve çevremdeki diğer kişileri anlayış ve saygı çerçevesinde eğitmekten sorumluyum. Farklı olsak, farklı görünsek ve farklı düşünsek bile bu önemli olmamalı. Önemli olan her birimizin değerli bir insan olmasıdır. -Sorumluluğun dördüncü boyutu: Halkıma, uluslara ve dünyaya destek olmaktan sorumluyum. Bu her bireyi daha adil, daha demokratik ve daha misafirperver olmaya götürür. -Sorumluluğun beşinci boyutu: Dünyayı sevgiyle umursamak ve daima korumaktan sorumluyum. Bu sorumluluğun beşinci prensibidir.

Sorumluluk, ödev ve görev kavramlarını aşar Sorumluluk, ödev ve görev kavramlarını aşar. Bu kavram kişinin Yaradan'a inanması, bağlanması işle birey olarak özgürlüğü arasında yaşadığı iç gerilimini davranış düzeyinde ifade eden kavramdır. Sorumluluk üstlenmek bir taraftan özgürlüğün gerçekleştirilmesi anlamına gelirken öbür taraftan dinin buyruklarını yerine getirmek ve hayatı çeşitli anlam bağlarıyla birlikte kabul ederek düzenlemektir.

Sorumluluk, özgür seçmeye dayanan bir istemdir Sorumluluk, özgür seçmeye dayanan bir istemdir. Tek seçenek olduğunda özgürlükten söz edilemez. Kendisine gösterilen yollardan birini seçmek insana ait olduğu gibi seçimin sonunda meydana gelecek sonuçtan da insanın kendisi sorumludur.

İnsanın başta kendisine olmak üzere ailesine, çevresine, doğaya, devletine olmak üzere pek çok sorumluluğu vardır. Kendimize karşı sorumluluğumuz başta gelen sorumluluğumuzdur. Kuran bize bunun bilgisini çeşitli örnekler kullanarak verir. Mesela duyu organlarımızla elde ettiğimiz algılamalarımızın doğru olup olmadığından birey olarak biz sorumluyuz. “Hakkında bilgi sahibi olmadığın şeyin peşine düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp ondan sorumludur.« (İsra/36).

Kuran’da ise sorumluluk şu şekillerde geçmektedir: Enbiya 23: “Allah yaptıklarından sorumlu tutulamaz, ancak onlar yaptıklarından sorumludur.” İsra 36: “Hakkında bilgi sahibi olmadığın şeyin peşine düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp ondan sorumludur." Bakara 286: “Allah hiçbir kimseyi, gücünün yetmediği bir şeyle yükümlü kılmaz; lehinde olanı da kendi kazandığıdır, aleyhinde olanı da kendi kazandığıdır. Rabbimiz! Unutur veya yanılırsak bizi sorumlu tutma! Bizden öncekilere yüklediğin gibi bize de ağır yük yükleme.”

Ayrıca “eğer tevbe ederseniz kurtuluşa erersiniz Ayrıca “eğer tevbe ederseniz kurtuluşa erersiniz.” ya da “Bundan böyle her kim, Rabbinden kendisine gelen bir öğüt üzerine faizciliğe son verirse, geçmişte olanlar kendisine ve hakkındaki hüküm de Allah'a kalmıştır. Her kim de yeniden faize dönerse işte onlar cehennem ehlidirler ve orada süresiz kalacaklardır.” şeklindeki ayetler de insana ait olduğu gibi seçimin sonunda meydana gelecek sonuçtan da kendisi sorumludur. Özgürce tercihler yapabilen birey sorumlu olur.

Öğrencilere neden sorumluluk ağır bir yük olarak geliyor Öğrencilere neden sorumluluk ağır bir yük olarak geliyor? Bunun sebeplerinden biri; davranışları anlam bağından kopuk olarak sunmamızdır. Yalıtık enformasyon ya da verilerin bilinmesi yetersizdir. Sorumluluk bilinci, hayattan kopuk ve giderek soyutlaşan davranış modellerini sıralayarak değil bağlamları içine oturtulmuş ve eylemlilik formuna bürünmüş davranışlar üzerinde düşünme becerisi gerçekleştirdiğimiz zaman gelişir.

Sorumluluk duygusu her mesleğin icrasında önemlidir Sorumluluk duygusu her mesleğin icrasında önemlidir. İster öğretmen olsun ister sürücü toplumda yaşanan her istenmeyen durumun meydana gelmesinde bir mesleğin icrasının sorumluluk duygusundan uzak yapılmasında rol oynadığı bilinci kazandırılmaya çalışılmalıdır.

Sorumluluk Bilincinin Eylemlilik Boyutu: Salih Amel Allah, Kur’an’da ölümü ve hayatı insanların en güzel eylemlilik içinde bir ömür sürdürmeleri için yarattığını belirtir. (Mülk/2). İlgili ayette geçen «amel» kelimesi Arapça ’da sürekliliğe işaret eder. Kelime aynı zamanda her türlü eylemliliği gösterir.

Eylemlilik ise her türlü faaliyeti içine alır Eylemlilik ise her türlü faaliyeti içine alır. Bu iç dünyamızda olabilir veya bedensel olabilir yani kalbimizin eylemi olabilir, her türlü düşünsel ve bilişsel eylemliliklerimiz olabilir veya bedensel olabilir. Bunların hepsinin amel kelimesinin anlam içeriğinde görülmesi gerekir. Örneğin imanımız bir eylemliliktir çünkü imanımız öncelikle bilgiye dayanır. Neye ve kime inanacağımıza karar verme sürecimiz bir eylemliliktir.

İlgili ayetteki en güzel (ahsen) kelimesi ise güzelliğin üst sınırlarına atıfta bulunur. Buna göre insan için her türlü güzel eylemlerin sürekliliği amaçlanmaktadır. Bu ayetten eylemle ilgili üç temel nitelendirme vardır. Bunlar çeşitlilik, süreklilik ve güzelliktir. Başta pek çok ayette hep övgü alan ve Allah’ın hoşnutluğunu doğuran davranışların genel nitelemesi amel ve salih/salihat/salihun kelimeleriyle gerçekleşiyor.

İyiliği Emretme ve Kötülükten Alıkoyma ya da Sosyal Sorumluluk Bilinci Kur’an, toplumun kendini iyiye, doğruya, güzele yüzünü çevirerek yürümesini öğütlemektedir. Değerlerin yaşatılması ve zamanın şartlarına uygun formlarla hayata katılması toplumların kendi dinamiklerini harekete geçirmeleriyle mümkün olabilir. Toplumların sahipleri o toplumun bireyleridir. Bireyler toplumun değerleriyle oluşur ve o değerleri çeşitli formlarla yine topluma verirler.

Sorumluluk kavramının, kavramsal netlik modeli içinde ifade ettiği anlama yollarına işaret etmek amacıyla hazırlanan bu dersin kurulumu aşağıdaki kaynaklara dayanmaktadır: Hamidullah, İslam Peygamberi Selçuk, Albayrak, Bozkurt. Kuran ve Birey