Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İncelenmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Advertisements

DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
SOSYAL BİLGİLER NEDİR?.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Karşılaştırmalı Tarih Eğitimi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Bilgisayar Destekli Eğitim
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
TERCAN M.KUTSİ BEĞDEŞ İLKOKULU
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Sosyal bilgiler tarihi Sosyal bilgiler kavramı ilk kez Amerika Birleşik Devletlerinde, 1916 yılında toplanan Millî Eğitim Konseyi tarafından ele alınmıştır.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Sosyal bilgiler tarihi Sosyal bilgiler kavramı ilk kez Amerika Birleşik Devletlerinde, 1916 yılında toplanan Millî Eğitim Konseyi tarafından ele alınmıştır.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNDE KAZANDIRILMAYA ÇALIŞILAN AHLAKİ DEĞERLER
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Bölüm I Sosyal Bilgiler Öğretimine Giriş
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Programdan Sorular.
21. YY BECERİLERİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İncelenmesi Özel Öğretim Yöntemleri I Dersi 2. Hafta Sunumu Arş. Gör. Serkan Keleşoğlu

Konuşma Halkası İlkokulda öğrenci iken sosyal bilgiler dersiniz nasıl geçmekteydi? Bu ders ile ilgili bir anınızı paylaşır mısınız? 01.01.2019

Konuşma Halkası Sosyal bilgiler öğretmeniniz adı ne idi? Onun nasıl bir öğretmen olduğunu düşünüyorsunuz? 01.01.2019

Konuşma Halkası Sosyal bilgiler dersinde kendinizi nasıl bir öğrenci olarak tanımlarsınız? 01.01.2019

Konuşma Halkası Uygulanmakta olan sosyal bilgiler dersinde öğrencilik günlerinize göre nelerin değiştiğini düşünüyorsunuz? 01.01.2019

Metafor Çalışması Sosyal bilgiler alanını bir hayvana ya da bir nesneye benzetseniz neye benzetirdiniz? Neden? 01.01.2019

Sosyal Bilgiler Nedir? “Sosyal bilgiler, pedagojik amaçlarla basitleştirilmiş sosyal bilimlerdir.” (Wesley, 1950’den aktaran Shug ve Beery, 1987;7, Öztürk, 2009, s.3) “Sosyal bilgiler vatandaşlık eğitimi amacıyla sosyal bilimler ve beşeri bilimlerin kaynaştırılmasıdır” (Barr vd, 1978, s18, Akt: Öztürk, 2009, s.3). “Sosyal bilgiler, sosyal ve beşeri bilimleri vatandaşlık yeterliklerini geliştirmek amacıyla kaynaştıran bir çalışma alanıdır. Okul programı içinde Sosyal bilgiler, antropoloji, arkeoloji, ekonomi, coğrafya, tarih, hukuk, felsefe, siyaset bilimi, psikoloji, din ve sosyolojinin yanı sıra beşeri bilimler, matematik ve doğa bilimlerinden kendine mal ettiği içerik üzerinden sistematik ve eşgüdümlü bir çalışma sağlar. Sosyal bilgilerin öncelikli amacı, karşılıklı olarak birbirine bağlı bir dünyada, kültürel farklılıkları olan demokratik bir toplumda, genç inşalara bilgiye dayalı ve mantıklı kararlar alabilme yeteneklerini geliştirmede yardımcı olmaktır” (NCSS, 1994, Akt: Öztürk, 2009, s.4). 01.01.2019

Sosyal Bilgiler Nedir? Türkiye’deki sosyal bilgilerin tanımı; “Hayat bilgisi/sosyal bilgiler/vatandaşlık eğitimi programı; 1. Türk demokratik toplumundaki sorumluluk sahibi vatandaşların görevine uygun amaçlar üreten, 2. İçeriğini tarih, coğrafya ve vatandaşlık bilgisi konularını ilişkilendirerek oluşturan ve 3. Yaşam boyu sürecek vatandaşlık becerileri sunan bir eğitim planıdır (Barth ve Demirtaş -, 1997: 1.6.) (Akt: Kılıçoğlu, 2009). MEB (2005): bireyin toplumsal var oluşunu gerçekleştirebilmesine yardımcı olması amacıyla; tarih, coğrafya, ekonomi, sosyoloji, antropoloji, psikoloji, felsefe, siyaset bilimi ve hukuk gibi sosyal bilimleri ve vatandaşlık bilgileri konularını yansıtan; öğrenme alanlarının bir ünite ya da tema altında birleşmesini içeren; insanın sosyal ve fiziki çevresiyle etkileşiminin geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında incelendiği; toplu öğretim anlayışından hareketle oluşturulmuş bir ilköğretim dersidir. 01.01.2019

Sosyal Bilgiler Eğitimi Yaklaşımları Yansıtıcı araştırma olarak Sosyal bilimler olarak Kültürel mirasın aktarımı olarak 01.01.2019

Vatandaşlık Aktarımı Olarak Sosyal Bilgiler Öğretimi Sosyal bilgiler öğretimindeki en eski ve yaygın yaklaşımdır. Genel amaç, toplumun temel kurum, değer ve inançlarının öğretilerini telkin ederek, mevcut durumun devamını sağlamaktır. Barr ve arkadaşlarına göre bu yaklaşımın amacı, kültürel devamlılığı garanti edecek yeni nesiller yetiştirmektir. İçerik yetişkinler tarafından belirlenir. Geçmişi öğrenme, geçmiş ve geleneklerle gurur duyma, sorumluluk alma, uygun tutum ve davranışlar sergileme ve otoriteye bağlılık, gerçekleştirilmek istenen hedefler arasındadır. Öğretmen merkezli yöntemlerin uygulanması öngörülür (Öztürk, 2009). 01.01.2019

Sosyal Bilim Olarak Sosyal Bilgiler Öğretimi Sosyal bilimlere ait bilgi, beceri ve değerlerin kazanılmasının etkili vatandaşlık için en iyi hazırlık olduğu varsayımına dayanır. Bu yaklaşıma göre öğrenciler, sosyal bilimlerin yapısı (onların temel kavramları, genellemeleri ve kuramları) ile bilgi toplama ve yorumlama süreçlerini öğrenmelidir. Bu nedenle sosyal bilimciler tarafından tanımlanan önemli bulgular, bakış açıları ve sorunlar sosyal bilgiler programlarının içeriğini oluşturur. Bu özellikleri taşıyan öğretme-öğrenme süreçleri öğrencilerin karmaşık ve çoğu kez iç içer girmiş dünyalarında karşılaşacakları sorunlarla başa çıkabilmeleri için gerekli bilgi, beceri ve değerler ile donanmalarını sağlar (Öztürk, 2009). 01.01.2019

Yansıtıcı Araştırma Olarak Sosyal Bilgiler Öğretimi Bu yaklaşım John Dewey ‘in düşüncelerine dayanmaktadır. Birincil amacı, öğrencilerin problem çözme ve karar alma becerilerini öğrenip uygulamalarını sağlamaktır. Buna paralel olarak, öğrencilerin bireysel ve kamusal problemleri tanımlayıp analiz edebilecekleri ve bunlara yönelik bilgiye dayalı kararlar alabilecekleri öğrenme-öğretme süreçlerine ağırlık vermektedir. Önceden belirlenmiş ve mutlaka uygulanması gereken bir içerik söz konusu değildir. Yapılacak etkinliklerin öğrencileri doğrudan ilgilendiren, etkileyen ve kaygılandıran güncel konu ve sorunlara odaklanması istenir. Benzerlik ve statükonun vurgulanmasına karşın, öğrencilerde sağlıklı bir şüpheciliğin, yaygın/egemen inançlar, değerler, politikalar ve uygulamaları inceleme – araştırma becerisinin gelişimini öngörür. Bu yaklaşımın temel yöntemi araştırma – incelemedir (Öztürk, 2009). 01.01.2019

Sizce, Sosyal Bilgiler öğretiminde hangi yaklaşım izlenmelidir? 01.01.2019

Sizce, Sosyal Bilgiler öğretiminin amaçları nelerdir? 01.01.2019

Sosyal Bilgiler Öğretiminin Amaçları NCSS bu konuda bir uzlaşma sağlamak amacıyla 1970 yılında yayınladığı öğretim kılavuzunda sosyal bilgiler öğretimi için şu dört amacı önermiştir: İnsanın geçmiş, bugün ve gelecekteki durumu hakkında bilgi edinme becerisini geliştirme, Bilgiyi işleme için gerekli becerileri kazandırma, İnanç ve değerleri yorumlama becerisini geliştirme Yurttaş olarak aktif sosyal katılım için bilgiyi uygulama (Barth, 1991;8 Akt: Öztürk, 2009). 01.01.2019

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Vizyonu 21. yüzyılın çağdaş, Atatürk ilkeleri ve inkılâplarını benimsemiş, Türk tarihini ve kültürünü kavramış, temel demokratik değerlerle donanmış ve insan haklarına saygılı, yaşadığı çevreye duyarlı, bilgiyi deneyimlerine göre yorumlayıp sosyal ve kültürel bağlam içinde oluşturan, kullanan ve düzenleyen (eleştirel düşünen, yaratıcı, doğru karar veren), sosyal katılım becerileri gelişmiş, sosyal bilimcilerin bilimsel bilgiyi üretirken kullandıkları yöntemleri kazanmış, sosyal yaşamda etkin, üretken, haklarını ve sorumluluklarını bilen, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarını yetiştirmektir (MEB, 2005). 01.01.2019

Öğretim Programı İnceleme Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İnceleme Grup Çalışması 01.01.2019

Kaynakça Öztürk, C. 2009. Sosyal bilgiler öğretimi, Pegem Yayıncılık. Ankara ERG, 2005, Yeni öğretim programı değerlendirme raporu. http://ilkogretim- online.org.tr/vol5say1/yenimufredat_raporu%5B1%5D.pdf adresinden 11.2.2014 tarihinde indirilmiştir. Safran, 2009. Sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Yayıncılık. Ankara Kapapınar, Y. 2012. Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi: Ankara. MEB, 2012. Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara 01.01.2019