İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
Head Start programının Okul Olgunluğu Hareketi kapsamında, erken çocukluk döneminde programda çocuğun kazanması beklenen beceriler Dil bilgisi ve dil becerileri; sözlü dil ve dinlemeyi kavrama Okuma öncesi bilgi ve becerilerin çocuğa kazandırılması; fonolojik duyarlık, yazıya yönelik duyarlık, yazmaya yönelik beceriler ve alfabetik bilgi Matematik öncesi bilgi ve beceriler; sınıflandırma, sıralama, sayı, mekanda konum ilişkileri ve zaman
Çocuğun gelişimi ve akademik başarıyla ilgili bilişsel beceriler Erken öğrenme, okul başarısı, sürekli akademik kazanımlarla ilişkili sosyal duygusal gelişim Öğrenim dilinin etkili ve uygun kullanılması
Hazır Bulunuşluğu Açıklayan Modeller ve Değerlendirmeye Yansımaları Olgunlaşma modeli Çevreci model Yapılandırmacı model Birikmiş beceriler modeli İşlemsel-Etkileşimci-Ekolojik model
Çocuğu değerlendirmede kullanılan alanlar Fiziksel sağlık ve motor gelişim Sosyal-duygusal gelişim Öğrenmeye yönelik yaklaşım Dil gelişimi Bilişsel gelişim ve genel bilgi
Testler: Başarı testleri, psikolojik testler (genel yetenek testleri, kişilik testleri) Anket - Vaka incelemesi Gözlem - Oyun Görüşme - Çocukların yaptıkları resimler Problem tarama listesi - Performans değ. Sosyometrik teknikler - Çalışma modelleme sistemi
Çocuğun kendi kendini yansıtması Spektrum modeli
İlköğretime Hazırlıkta Öğretmenin Görevleri Okula hazırlığın ne olduğu ve nasıl olması gerektiği konusunda yeterli bilgiye sahip olmalı Ses ve çizgi çalışmalarını doğru bir şekilde uygulamak için ilköğretim programlarındaki okuma yazma sistemi hakkında doğru bilgiye sahip olmalı İlköğretime hazırlık çalışmalarını bütün bir seneyi kapsayacak biçimde planlamalı İlköğretime hazırlık çalışmalarını sadece okuma yazmaya hazırlık adı altında sınırlı bir etkinlikle yapmamalı, tüm gelişim alanlarını desteklemeli
Programının tamamına ilköğretime hazırlık çalışmaları olarak bakmalı, okula hazırlığı bir seneye yayılan çalışmalar bütünü olarak görmeli Çocukları, ilköğretimin nasıl bir ortam olduğu ve ilköğretimde yapılan çalışmalar hakkında bilgilendirmeli Çocukları birçok teknikle değerlendirerek her gelişim alanında ailelerin anlayabileceği gelişim raporları hazırlamalı Değerlendirme sonuçlarını program çalışmalarında etkin olarak kullanmalı
Kaynaklar: Alisinanoğlu, F. (edt.) (2013). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Oktay, Ayla (edt.) (2013). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. MEB (2017). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326 MEB (2017). Matematik dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329 MEB (2017). Türkçe dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332