UZAKTAN EĞİTİMİN TEMELLERİ
Uzaktan Eğitim Nedir?
Uzaktan Eğitim Nedir? Tanım 1: İçinde öğrencinin öneride bulunduğu, öğrenme materyallerinin sunulduğu, her birinin ayrı bir sorumluluğu bulunan bir öğretim elemanı grubunun öğrenci başarısını gözetleyerek ve koruyarak sağladığı, sistematik olarak düzenlenmiş bir tür kendi kendine çalışmadır. Tanım 2: Uzaktan öğretim/eğitim, özellikle çok sayıdaki öğrencinin aynı zamanda kendi yaşadıkları yerde öğretilmesini mümkün kılan yüksek kaliteli öğretme materyallerinin üretilmesi amacıyla, en az teknik ortamların kapsamlı kullanımı kadar iyi olan iş bölümü ve düzenleme ilkelerin uygulanması ile rasyonelleştirilen bilgi, beceri ve tutumları içeren bir yöntemdir.
Uzaktan Eğitim Nedir? Tanım 3: Birçok öğretim işlevinin, eğitici ve öğrencinin birbirinden uzakta oldukları bir ortamda yapıldığı, resmi eğitim biçimidir. Tanım 4: Uzaktan öğretim, öğrencinin varlığı ile sürekli yerine getirilmesi gereken öğrenme davranışlarını içeren, öğrenme davranışlarından ayrı bir biçimde gerçekleştirilen öğretme davranışlarındaki öğretim yöntemleri ailesi olarak tanımlanabilir; yani öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişim, basılı; elektronik; mekanik ya da başka aygıtlarla kolaylaştırılmalıdır.
Uzaktan Eğitim Nedir? Tanım 5: Uzaktan eğitimin, sınıflarda ya da aynı bina içinde öğreticilerin, anında ve sürekli bir biçimde, öğrencileri gözetim altında bulundurmadığı, öğretimi gerçekleştiren kurumun planlama, rehberlik ve öğretim olanaklarından yararlanmaya dayalı, tüm öğretim kademelerinde çok çeşitli çalışma biçimlerini içerdiğini ifade etmiştir. Tanım 6: Geleneksel öğrenme-öğretme yöntemlerinin sınırlılıkları nedeniyle sınıf içi etkinlikleri yürütme olanağının bulunmadığı durumlarda eğitim etkinliklerini planlayıcılar ile öğrenciler arası, iletişim ve etkileşimin özel olarak hazırlanmış öğretim üniteleri ve çeşitli ortamlar yoluyla belirli bir merkezden bir öğretme yöntemidir.
Uzaktan Eğitim Nedir? Tanım 7: Uzaktan eğitim, öğretim elemanı ya da öğretim elemanlarının mekan ve zamanlarından farklı olarak planlanmış öğrenmeye katılan kişilere, basılı ya da elektronik iletişim ortamları ile öğretim sağlayan tüm düzenlemelerdir. Tanım 8: Uzaktan eğitim, öğretmen ve öğrenci(ler) arasında sürekli olmayan eğitim amaçlı iletişlimin çokluğunu ifade etmektedir. Eğitim sürecini kolaylaştırmak ve desteklemek amacıyla öğretmen ve öğrenci(ler) arasında iki-yönlü iletişim içermelidir. Uzaktan eğitim terimi, coğrafik olarak ayrı öğretim elemanı ve öğrenci ya da öğrencilerin öğretme ve öğrenme durumlarından bahsetmektedir, böylece öğretim dağıtımı elektronik aygıtlara ve basılı materyallere bağlıdır.
Uzaktan Eğitim Nedir? Tanımların Ortak Özellikleri: Öğretmen ve öğrencinin ayrılığı İletişim teknolojilerinin kullanılması Kuruma dayalılık İki yönlü iletişim şartı Özel ders programları ve içerik Özel yöntemler ve araç- gereçler Bireysel eğitim - Kitle eğitimi
Neden gerek duyulmuştur? Tüm bireylere temel eğitim Yaşam boyu eğitim Tüm eğitim basamaklarında ulusların coğrafi, ekonomik ve toplumsal gerçeklerini göz önünde bulundurarak öğrencilerin koşul ve gereksinimlerine uyarlanmış eğitim Tüm eğitsel amaçların ekonomik olarak gerçekleşmesini hedef alan eğitim Tüm ülkelerin ortak görüşleri
Neden gerek duyulmuştur? Az gelişmiş ülkeler: Çocuk sayısı fazla Çocukların okula gitme süresi az Kapalı alanlardaki çocuk sayısı fazla Mezun öğrenci sayısının düşüklüğü Öğretmen sayısı az Öğretmenlerin niteliği düşük Bir öğretmene düşen öğrenci sayısı çok Öğretim basamaklarına göre okullaşma oranının dengesizliği Okulların dengesiz dağılımı Anne babaların eğitimin önemini konusundaki bilinçsizliği
Neden gerek duyulmuştur? Geleneksel Çözüm: Daha Çok... Öğretmen yetiştirme Yeni okul inşa etme Öğrenim süresi İkili öğretim Gece öğretimi
Neden gerek duyulmuştur? Yeni arayışların sebepleri: Aynı anda büyük kitlelere eğitim Bireylerin ilgi ve yeteneklerini yeterince dikkate almaması Bireyler için gerekli olan bilgi miktarının ve bilginin belirlenememesi Uygun yöntem ve teknik kullanılmaması Bilginin etkili ve kısa sürede kazandırılamaması
Neden gerek duyulmuştur? Yeni arayışların sebepleri: Eğitimin yaygınlaştırılamaması Fırsat ve olanak eşitsizliği Kaynakların verimli kullanılamaması İstem sunu dengesizliği Eğitimin yeterince işlevsel olmaması Eğitimde nitelik düşüklüğü Eğitimde standardın sağlanamayışı
Neden uzaktan eğitim? İnsanlara değişik eğitim seçeneği sunar, Öğrenme ve öğretme olanaklarına erişimi artırır, Fırsat eşitsizliğini ortadan kaldırır ya da en aza indirir, Kitle eğitimini kolaylaştırır, Eğitim programlarında standart sağlar, Eğitimde maliyet düşürür, Eğitimde niteliği arttırır, Eğitim sürecini demokratikleştirir, Yaşam boyu öğretim olanağı sağlar,
Neden uzaktan eğitim? Öğrenciye serbesti sağlar, Öğrenciye serbest bir öğretim ortamı sağlar, Belli bir zamanda ve belli bir kapalı alanda bulunma zorunluluğunu ortadan kaldırır, Bireysel öğrenmeyi sağlar, Bireye öğrenme sorumluluğu sağlar, İlk kaynaktan bilgi sağlar, Uzmanlardan çok sayıda kişinin yararlanmasını sağlar, Öğrenmede özel yetenekler geliştirir, Esnek ve objektif ölçme sağlar.
Sınırlılıkları Yüz yüze eğitim ilişkilerinin kolay sağlanamaması, Öğrencilerin sosyalleşmelerini engellemesi, Yardımsız ve kendi kendine öğrenme alışkanlığı olmayan öğrencilere yeterince yardım sağlayamama, Çalışan öğrencilerin dinlenme zamanını alma, Uygulamaya yönelik derslerden yeterince yararlanamama, İletişim teknolojilerine bağımlı olması, Beceri ve tutuma yönelik davranışların gerçekleştirilmesinde etkili olamama.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Basılı Materyaller Televizyon Video konferanslar Bilgisayar İnternet
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Basılı Materyaller: Kitaplar Çalışma Rehberleri Ders İçerikleri Durum Çalışmaları
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Basılı Materyaller: Avantajları Doğaldır. Öğrencinin dikkatini içerik üzerine yoğunlaştırır. Tanıdıktır. Kullanımı kolaydır. Kolayca gözden geçirilebilir. Ucuzdur. Güncellenmesi kolaydır.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Basılı Materyaller: Üretilirken dikkat edilmesi gereken noktalar: Kısa cümleler kullanılmalıdır. Birleşik cümleler kullanılmamalıdır. Bir cümlede aşırı bilgi vermekten kaçınılmalıdır. Cümlelerde aktif yapılar kullanılmalıdır. Kişisel zamirler kullanılmalıdır. Durumlar ayrı ayrı listelenmelidir. Öğrencilerin alışkın oldukları örnekler kullanılmalıdır. Konuşma dili yazıya dökülmelidir. Gereksiz ve zor kelimelerden kaçınılmalıdır. Gerekli olmadıkça teknik terimler kullanılmamalıdır. Cümleler ve paragraflar mantıksal bir sıra içinde sunulmalıdır.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Televizyon: Etkileşimli televizyon yayınları Öğrencinin pasif olduğu yayınlar
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Televizyon: Yararları Ortam tanıdıktır. Hareketli ve hareketsiz görüntüler kolaylıkla tek bir biçim içersinde birleştirilebilir ve yayınlanabilir. Öğretimsel programlar yardımıyla izleyiciler farklı ortama götürülebilir. Zaman ve ortam farklılıkları ortadan kaldırılabilir. Kavramların tanıtılmasında, özetlenmesinde ve gözden geçirilmesinde kolaylıkla kullanılabilir. Motive edici araç olarak kullanılabilir.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Televizyon: Sınırlılıkları Televizyon programlarının hazırlanması ve yayınlanması pahalıdır. Televizyon programlarının hazırlık aşaması zaman ve teknik olarak özel yetenekleri olan personelin işe koşulmasını gerektirmektedir. Etkileşimli televizyon yayını yapılacaksa eğitime katılacak bireylerin özel donanıma ihtiyaçları vardır. Televizyon programları ortalama öğrencilere göre hazırlandığı için özel gereksinimleri olan öğrencilerin televizyon programlarından yararlanmaları zordur. Pasif olarak tasarlanan televizyon programlarının öğretimsel verimliliği düşük olabilir.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Video konferanslar: Noktadan noktaya konferanslar: Örnek: Sınıf ortamına alan uzmanının bağlanması Tek noktadan çok noktaya konferanslar: Örnek: Alan uzmanının farklı noktalarda bulunan öğrencilere ders anlatması
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Video konferanslar: Yararları Öğrenci- öğretim elemanı, öğrenci – öğrenci ve öğrenci- alan uzmanları arasında gerçek zamanlı sanal iletişim sağlar. Farklı ortamlarında kullanılmasına olanak sağlar: beyaz tahta uygulaması, el yazısı dökümlerinin paylaşımı. Farklı coğrafik bölgelerde bulunan alan uzmanlarına erişim olanağı sağlar. Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin derse erişimini sağlar.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Video konferanslar: Sınırlılıkları Video konferans sistemlerinin kurulum maliyeti hem öğretimi sağlayan kurum için hem de öğretim alacak öğrenciler için pahalı olabilir. Farklı şirketler tarafından üretilen sıkıştırma protokollerinin kullanılması protokollere sahip olmayan öğrencilerin dersleri izleyememesine yol açabilir. Ders için hazırlanan görsel materyaller video konferanslara uygun olarak hazırlanmaz ise öğrenciler görsel materyalleri izlemekte ve görmekte zorlanabilirler. Ses sistemleri uygun bir biçimde tasarlanmazsa ses aktarımında sorun yaşanabilir ve öğrenciler sesleri yankılı olarak duyabilirler.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Bilgisayarlar: Bilgisayar destekli öğretim Bilgisayar yönelimli öğretim Bilgisayar ortamlı iletişim
Uzaktan Eğitim Teknolojileri Bilgisayarlar: Yararları Bireysel öğrenmeyi destekler. Bilgisayarlar ile öğretmenlerin sağladığı dönütler çabuk bir şekilde öğrencilere iletilir. Resim, yazı, ses ve hareketli görüntüleri birleştirme özelliği ile dersler daha dikkat çekici bir şekilde hazırlanabilir. Bilgisayarlar etkileşimi sağlar. Bilgisayarlar derslere erişim olanağını arttırır.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri İnternet: Dünya üzerinde birçok bilgisayarı birbirine bağlayan ağ sistemidir. Yararları: E-posta aracının kullanarak kurs/ders içerisinde bulunan bireyler yazışabilirler. Ders forumları kullanarak öğrencilerin öğretim elemanları ve öğrenci arkadaşları ile ders konuları dışında konuşmaları, tartışmaları sağlanabilir. Öğrenciler öğrenci arkadaşları, öğretim elemanlarının yanı sıra diğer araştırmacılar ve alan uzmanları ile iletişime girme konusunda cesaretlenecektir.
Uzaktan Eğitim Teknolojileri İnternet: Dikkat edilmesi gerekenler: Ders/ kurs içersinde bulunan her bireyin internet erişiminin olması gerekmektedir. Ders/ kurs içerisinde bulunan her bireyin interneti kullanabilecek düzeyde temel bilgisayar becerisi olmalı, yazılımları kullanabilmeli ve çevrimiçi iletişim becerilerine sahip olmalıdır. Öğrenciler bilgisayar konferanslarına katılmaktan ya da e-posta göndermekten çekinebilirler. Öğretim elemanları öğrencilerin motivasyonlarını arttırmak için e- posta kullanmalıdır.