AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI
Advertisements

NASIL SENDİKACILIK YAPMALIYIZ?.
Avrupa Birliği.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORGANLARI.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Güvenlik Kültürü ile İSG Politikaları Oluşturulmasında ve Uygulamalarında Sosyal Diyalogun Rolü Prof. Dr. Serpil AYTAÇ.
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
AVRUPA BİRLİĞİ PARLAMENTOSU & AVRUPA BİRLİĞİ KONSEYİ
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
AB Hukuku I.Hafta Tarihsel Süreç.
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
1 U.A SİYASİ KURULUŞLAR HAFTA 2 TANIM VE SINIFLANDIRMA.
Küreselleşme ile Ulus Devlet Ölüyor mu?
Avrupa Birliğinin Kurumları
T.C. AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
Özlem Keçim.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
Toplu pazarlık gücü.
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
İNSAN KAYNAKLARI İŞLEVİNİN TANIMI VE AMAÇLARI
Müzakere Sürecinin Aşamaları
AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK
AB ve EKONOMİK ÖRGÜTLER
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
Coğrafya Performans Ödevi
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
OECD : Yapısı, Amaçları ve Mali Piyasalardaki Rolü
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
6.1. Sendikalar ve toplu sözleşme
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
AVRUPA BİRLİĞİ`NİN ORGANLARI  Korucular Roma Antlaşması`nda, AB`yi siyasal bir birlik ya da devlet benzeri olarak düşünmüşler ve bu doğrultuda ona yasama,yürütme,
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI Ders Notları - 5

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI Avrupa Birliği’nin kurumsal yapılanması, aynen bir ulus-devletler sistemi gibi yasama, yürütme ve yargı erklerinden oluşmaktadır. Birbirlerinden bağımsız olarak görev yapan bu kurumlar dışında başka bir örgütlenme de mevcut değildir.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 1- Avrupa Parlamentosu Günümüzde yaklaşık 510 milyona ulaşan bir nüfusu temsil eden ve siyasi bir güç olarak Birlik politikalarının hazırlanmasında belirleyici olan organizasyondur. Üye ülke sayısının 28’e yükseldiği son genişlemenin ardından, üye ülkeler parlamentoda 751 vekil tarafında temsil edilmektedir. Bu rakam 750 üye ve bir başkanı içermektedir. Üye ülkenin kaç vekile sahip olacağı, nüfus büyüklüğüne göre belirlenmektedir.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 1- Avrupa Parlamentosu Avrupa Parlamentosunun amacı, Avrupa Birliği içerisinde komisyon ve konsey arasında paylaşılmış yasama ve yürütme yetkilerinin kullanılmasının demokratik biçimde denetlenmesidir. Avrupa Parlamentosunun yetkileri ise; Avrupa Topluluklarının yasama görevini yerine getirmesinde yardımcı olmak ve bu göreve katılmak, Bütçeyi görüşmek ve kabul etmek, Komisyon ve Konseyi denetlemektir.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 2- Bakanlar Konseyi Yasama faaliyetlerini nihai olarak gerçekleştiren kurumdur. Komisyonlar tarafından hazırlanan tasarıların yasalaştırılmasını sağlar. Konsey kararlarını basit çoğunluk, nitelikli çoğunluk veya oy birliği ile almaktadır. Parlamenter demokrasilerde, parlamento yetkilerine eşdeğer yetkilere sahiptir. Parlamentonun değişiklik önerilerini karara bağlarken Birliği şekillendiren, yöneten ve dış politikasını belirleyen etkinliğe sahiptir.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 3- Komisyon Komisyon Toplulukların icra organı olarak Avrupa’nın bütünleşme sürecini görev edinmiştir. Bu görev, komisyonların devletlerin talimatlarından bağımsız kalmalarını gerekli kılmaktadır. Komisyonun esas işlevi; antlaşmalara uyulmasını sağlamak, antlaşmalarla yürürlüğe giren kuralların uygulanmasını denetlemek ve uyulmaması halinde harekete geçerek Avrupa Birliği Adalet Divanı’nda dava açmaktır.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 4- Avrupa Birliği Adalet Divanı Birliğin en yüksek yargı organıdır. Avrupa Antlaşmalarının üye devletler tarafından hukuka uygun ve ulusal hukukun üstünde uygulanmasını sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Birlik ve üye ülkeler arasında, üye ülkelerin kendi aralarında ve Birlik ile şahıslar arasındaki anlaşmazlıkları görüşerek karara bağlar.

AVRUPA BİRLİĞİNİN YAPISI 5- Diğer Organlar Avrupa Birliği Konseyi Daimi Temsilciler Komitesi Ekonomik ve Sosyal Komite Avrupa Sayıştayı Avrupa Yatırım Bankası Avrupa Para Enstitüsü Avrupa Merkez Bankası

AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASININ KAPSAMI 1- Hukuki Temeller a) Sosyal Politikaya İlişkin Kural Koyma Yöntemleri Avrupa Birliği’nde hukuk alanın oluşumu genellikle üç yöntem aracılığı ile gerçekleşmektedir. Bu yöntemler; Koordinasyon Yöntemi, Uyumlaştırma Yöntemi, Mevzuatların Birleştirilmesi Yöntemi.

AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASININ KAPSAMI 1- Hukuki Temeller b) Yetki Paylaşımı Avrupa Birliği organlarının kural koyma yetkilerini kullanmalarında iki ilke söz konusudur. Bunlar; Sınırlı yetki ilkesi, İkincilik ya da ikame etkisi.

SOSYAL POLİTİKANIN HUKUKİ KAYNAKLARI Asli hukuk kuralları; kuruluş anlaşmaları ve ekleri, kuruluş anlaşmalarını değiştiren antlaşmalar, katılma antlaşmaları, genel hukuk kuralları ve yazılı olmayan teamüli hukuktur. Birlik hukuku, Birlik ile üye devletler arasındaki ilişkileri tanımlamaktadır. Komisyon ve Bakanlar Konseyi görevlerini yerine getirirken, antlaşmalarda yer alan ve tali hukuk kuralları olarak ifade edilen imkânlardan yararlanırlar. Tali hukuk kuralları içerisinde “tüzük”, “yönerge” ve “karar” bağlayıcı nitelik taşırken, “öneri” ve “görüş”ler bağlayıcı nitelik taşımaz.

SOSYAL POLİTİKANIN HUKUKİ KAYNAKLARI Avrupa Sosyal Politikasının temelini oluşturan dört temel uluslararası sözleşme vardır. Bunlar; 1957 tarihli AET Antlaşması, 1986 tarihli Avrupa Tek Senedi, 1989 tarihli Çalışanların Temel Sosyal Haklarına ait Topluluk Şartı, 1992 tarihinde Birliği kuran Avrupa Birliği Antlaşması’dır.

AVRUPA ANAYASASI Haziran 2004’te Brüksel Zirvesi’nde Avrupa Birliği devlet ve hükümet başkanları tarafından kabul edilen Avrupa Birliği Anayasası, sosyal politika açısından da önemli bir belgedir. Sosyal politika açısından Anayasayı önemli bir düzenleme haline getiren unsur, “Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı”’nın Anayasanın ikinci bölümüne aktarılmış olmasıdır.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 1- Hükümetler ve Siyasi Partiler Sanayi Devrimi’nin başlarında ahlaki kaygılar taşıyan, paternalist nitelikli düzenlemeler, demokrasinin gelişimi ve sosyal haklarda sağlanan ilerlemeler neticesinde, devletin sosyal niteliğini ön plana çıkarmıştır. Özellikle Avrupa’da güçlü sınıfsal yapının temsil ettiği siyaset anlayışı, sosyal politikaların kapsamının ve niteliğinin sürekli genişlemesine ve sosyal devletin refah devletine dönüşmesine yol açmıştır.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 2- İşçi Sendikaları Sanayi Devrimi’nden itibaren çoğulcu demokratik sistem içerisinde sürekli gelişim gösteren işçi hareketi, Avrupa’nın savaş sonrası yenilenmesinde en büyük katkıyı sağlayan gruplardan biri olmuştur. II. Dünya Savaşı’nın ardından kitle üretim teknolojilerinde yaşanan gelişim, örgütlenme eğilimini ve ihtiyacını artırırken, ücretlilerin sosyal yapı içerisindeki payının artması, ulus devletin bu süreçte sendikal hareketin meşruluğunu desteklemesi ve toplu pazarlık hakkının gelişimi ile sendikal örgütler önem kazanmıştır. Avrupa İşçi Hareketi, savaş sonrasında, ulusal ekonomilerin yükselmesine ve sosyal yapının da bu gelişmeye eklemlenmesine büyük katkı sağlamıştır.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 2- İşçi Sendikaları Petrol krizlerinin yarattığı ekonomik durgunluk dönemlerine kadar Avrupa’da sürekli güç kazanan işçi sendikacılığı, ulusal düzeyde yaşamış olduğu deneyimleri ile dünya sendikacılık hareketine örnek olmuştur. Durgunluk süreci ile başlayan çözüm arayışları, bütünleşme düşüncesini doğurmuş ve 1973 yılında on beş ülkeyi temsil eden on yedi kuruluşun katılımı ile “Avrupa Sendikalar Konfederasyonu” (ETUC) kurulmuştur.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 2- İşçi Sendikaları Avrupa’da örgütlü işçi sendikalarının, Avrupa bütünleşmesine verdiği tepkiler farklı olmuştur. Hıristiyan düşünce geleneğinden beslenen Hıristiyan sendikalar birlik düşüncesini desteklerken, hür sendikalar ayni coşkuyu göstermemekle birlikte, bütünleşme sürecini desteklemişlerdir. Marksist düşünce geleneğinden beslenen radikal sendikalar ise bütünleşme karşıtı bir yol izlemişlerdir.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 3- İşverenler Sanayi Devrimi’nin ve kapitalist ekonomik anlayışın temel unsuru olan işverenler (sermaye sahipleri), ulus devletin oluşumundan itibaren devlet üzerindeki en etkin baskı grubu olmuştur. Çalışma koşullarındaki olumsuzluğun giderilmesi yönündeki hümanist çabalar, sendikaların güç kazanmaları, çoğulcu demokratik yapılanmaların siyasal sisteme hakim olması türündeki gelişmeler, işverenlerin Sanayi Devrimi’nin başlangıcındaki güçlerini refah devleti sürecine taşımalarına engel olmuştur.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 3- İşverenler 1958 yılında Avrupa Birliği üyesi devletlerin yanı sıra EFTA VE OECD üyesi ülkelerin sanayici ve işveren konfederasyonlarını da kapsayan Avrupa Sanayici ve İşveren Konfederasyonları Birliği (UNICE) kurulmuştur.

AVRUPA SOSYAL POLİTİKASININ TARAFLARI 3- İşverenler Küresel dünyada etkili bir ekonomik aktör olabilmenin yolunun rekabet gücünün geliştirilmesine bağlı olduğu yaklaşımını savunan UNICE, Avrupa’nın ekonomik potansiyelinin gelişimini engelleyen sorunların ortadan kaldırılması gerekliliğini savunmaktadır. Bu çerçevede tespit edilen beş öncelikli alan şu şekilde ifade edilmektedir: Girişimciliğin etkin ve küçük bir devlette geliştirilmesi, Yeniliklerin artırılması, İstihdam koşullarının geliştirilmesi, Ürün piyasalarına ilişkin reformların tamamlanması, Rekabetçi çevre politikası çözümlerinin bulunması.

Dersimiz tamamlanmıştır…