Osman ÖZKARACA Gazi Üniversitesi, Elektronik-Bilgisayar Eğitimi Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Bir asistanın, asistanlık dönemimdeki bilgilerinin sistem üzerinden takibinin yapılmasını sağlamak.
WhatsApp,Instagram,Skype ile Kurulan İletişim Hazırlayan İlker Kireççi
EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA)
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
UZAKTAN EĞİTİM Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
DONANIM VE YAZILIM.
Bölüm I Hüseyin İlhan.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Program Tasarım Modelleri
EQUIZSHOW.
BBY469 Öğretim Yönetim Sistemleri Turgay Baş 1.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
UZAKTAN E Ğİ T İ M – 2 “Internet’e Dayalı UE” “E-Ö Ğ RENME”  E-Ö ğ renme  Temel Kavramlar  Tanımı  E-ö ğ renme Ortamları  Ö ğ renme Yönetim Sistemi.
İnternet Nedir Bilgisayar Ağları Ağ Çeşitleri
WEB TABANLI ÖĞRENME.
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
KA1 – Yüksek Öğrenimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği
EBA GÖRSEL Eğitimi daha görsel hale getirmek için öğretmen, öğrenci ve velilerin kullanımına açılan bir modüldür. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel.
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
DİJİTAL VATANDAŞLIK ve E – DEVLET
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
İnternet ve WEB Tanımları Html Temel Etiketleri
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Ağ İşletim Sistemleri Öğr. Gör. Arif DAŞ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
VELİLER İÇİN ANKET GİRİŞİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
Dilek YURTSEVEN Ezgi Arzu GÜNEŞ
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
İNTERNETTE ARAMAYI ÖĞRENİYORUM
İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilişim Teknolojileri Araçlarında
BİLGİ GÜVENLİĞİ Bilgi Gizliliği ve Güvenliği Zararlı Yazılımlar
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Temel Bilgisayar Bilgileri
Hazırlık Sınıfı Hazırlık Sınıfı 1. Kurs Olarak Uygulama
Düşük Maliyetli Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemi Uygulaması
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Doç. Dr. Fevzi HANSU
UZEM KULLANIM KILAVUZU
DÖNEMİ FAALİYET RAPORU Sunucu: Yrd. Doç. Dr. Fevzi HANSU
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
UZAKTAN EĞİTİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersinde Online Sınav Uygulaması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
“Kimlik Bilgileri” kısmında Kişisel Bilgiler girilir ve “Kaydet” butonuna basılarak,bilgiler kaydedilir. Tüm Bilgilerin girişi eksiksiz yapılmadır.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Sunum transkripti:

Web Tabanlı Eş Zamanlı (Senkron) Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi Osman ÖZKARACA Gazi Üniversitesi, Elektronik-Bilgisayar Eğitimi Bölümü Abdulkadir KARACI Kastamonu Üniversitesi, BÖTE Serdar BİROĞUL Muğla Üniversitesi, Elektronik-Bilgisayar Eğitimi Bölümü Ali Hakan IŞIK Akademik Bilişim,2010 Muğla

Uzaktan eğitimin kalitesi; Öğrenciler arasındaki iletişimin kalitesine Öğrenme materyalinin tasarım ve kalitesine Teknik alt yapı ve öğitmene bağlıdır. Öğrencilerin deneyimleri, Geliştirilmiş eğitim materyalinin dağıtımı Daha iyi iletişim, duyurular ve öğrenme kaynaklarına erişimin geliştirilmesi İle güçlendirilir. Bu yüzden iletişim kavramı uzaktan eğitimde çok önemlidir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Kişisel bilgisayar ve bilgisayar ağları vasıtasıyla öğrenilen çevrimiçi öğrenme uzaktan eğitimde çokça kullanılan bir yoldur. Bu noktada E-mail ve tartışma forumları çoğu kez etkileşim araçları olarak benimsenmiştir. Asenkron Eğitimde Ortak tartışma forumları ile uzaktan eğitimin sadece etkileşim mekanizması sağlanmış olunur, fakat ne öğretmenler, tartışma sürecini yönetmek adına öneri vermek durumundadırlar nede öğrencileri tartışmaya katmak için öğrencileri teşvik etmek adına geri bildirim vermek durumundadırlar. Akademik Bilişim,2010 Muğla

İnternette bilgi en kolay biçimde web sayfaları aracılığıyla sunabilmektedir. Bunların hazırlanması için hazır İçerik Yönetim Sistemlerinden (CMS – Content Management System) yararlanmaktayız. Bu tarz yazılımlar; Genel olarak “Portal” olarak tanımlanmaktadır. CMS belli bir programlama dilleriyle yazılmış bir yazılımdır. CMS en az düzeyde kod bilgisi ile fonksiyonel siteler yapmamızı sağlamaktadır. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Öğretim Yönetim Sistemleri, Ağ üzerinden; Eğer eğitimde İnternet’ten yararlanacaksak CMS yazılımları yetersiz kalırlar. Eğitimde içeriğin paylaşılması ve yönetilmesi için “Öğrenme Yönetim Sistemi” (LMS – Learning Management System) yazılımları geliştirilmiştir. Öğretim Yönetim Sistemleri, Ağ üzerinden; Eş zamanlı olmayan öğrenme materyali sunma, Sunulan öğrenme materyalini değişik biçimlerde paylaşma ve tartışma, Derslere kayıt olma, Ödevler alma, Sınavlara girme, Bu ödev ve sınavlara ilişkin dönüt sağlama, Öğrenme materyallerini düzenleme, Öğrenci ve öğretmen ve sistem kayıtlarını tutma, Raporlar alma gibi olanakların ağ üzerinden otomatik olarak gerçekleşmesini sağlayan yazılımlardır”. Başka bir ifadeyle; “Öğrenme Yönetim Sistemleri, öğrenci ile eğitim materyalleri ve öğrenci ile öğretmen arasındaki etkileşimi izleyen yöneten ve raporlayan yazılımlardır”. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Eş zamanlı ve Eş zamansız Eğitim Eş zamansız eğitim(Asenkron) platformları eğitim alan, eğitim veren taraftan bağımsız olarak istediği zaman eğitime başlayıp istediği zaman bitirebileceği şekilde hazırlanmış olan eğitim platformudur. Senkron eğitim, eğitim alan ve eğitim veren tarafların çeşitli yöntemler aracılığı ile bir arada oldukları sanal bir sınıf sistemidir. Senkron etkileşim denilince, genellikle zamana bağımlı, aynı mekânda ve yüz yüze gerçekleşen eğitim süreci akla gelmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Burada yaşanan sorunlardan birisi mevcut teknolojik alt yapı içerisinde, tüm kullanıcıların yeteri seviyede bir teknik donanım, alt yapı ve teknolojiyi kullanabilme yetisine ihtiyaç olmasıdır. Aynı zamanda bu tür bir eğitimde her zaman için internet bağlantısı olarak sürekli ve geniş bir bant aralığı gereksinimi bulunmaktadır. Yapılmış olan çalışmada Gazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim Platformunda kullanılan senkron eğitime örnek olacak nitelikte sınıf ortamını webe aktaran bir teknoloji olan Adobe Connect yapısı ile gene aynı işlev için kullanılabilecek Dim Dim programları arasındaki farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırılmıştır. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Dimdim Dimdim ücretsiz online telefon veya chat’in dışında fotoğraflar, Power-Point slaytları, PDF dosyaları, videolar veya masaüstü paylaşımlarına izin vermektedir. Daha etkileyici olan bu tür paylaşımları gerçekleştirmek için bilgisayarınıza hiçbir şey indirmenize gerek olmamasıdır. Dimdim video ve ses iletişimini sağlayan web üzerinden online konferans aracıdır. Dimdim’in ücretsiz sürümü 20 kullanıcıyı destekler. Dimdim vasıtasıyla aşağıdaki işler gerçekleştirilebilir: Belirli bir programın nasıl kullanılacağını gösterme Power point ve pdf dosyalarını yada masaüstünü paylaşarak gerçek zamanlı online sunumlar yapma. Beyaz tahta(whiteboard) uygulamasını kullanarak çizim ve yorum yapma. Dimdim’de gerçekleştirilebilecek paylaşımlar Şekil 1’de gösterilmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Şekil 1. Dimdim’de gerçekleştirilebilen paylaşımlar Akademik Bilişim,2010 Muğla

DimDim Kurulum Gerektirmez Dimdim web tabanlıdır. Herhangi bir program yüklemeye gerek kalmadan dökümanlar, web kamerası, beyaz tahta(whiteboard) paylaşılabilir hatta görüşme kaydedilebilir. Tüm bu işlemler browser ve flash kullanılarak Mac, Windows yada Linux üzerinde gerçekleştirilebilir. DimDim Dökümanları Paylaşma ve Sunma Sabit diskteki herhangi bir PPT, PDF dosyası upload edilir ve hemen flash dosyasına çevrilir. Daha sonra lazer pointer, ek açıklama ve zoom araçları kullanılarak doküman sunulur. DimDim Bilgisayar Ekranını Paylaşma Küçük bir plug-in vasıtasıyla bilgisayar ekranındaki etkinlikler hemen paylaşılır. Katılımcılar sizin ekranınızı zoom yaparak ya da tam ekran olarak görebilir. Bilgisayar ekranının paylaşımı Şekil 2’de gösterilmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Şekil 2. Dimdim’de bilgisayar ekranının paylaşımı Akademik Bilişim,2010 Muğla

DimDim’le Web Sayfası Paylaşma İstenilen web sayfası katılımcılarla paylaşılabilir. Siz ekranda ne görürseniz katılımcılarda aynısını görecektir. Bu web tabanlı araştırmaların, anketlerin hatta kendi sahip olduğunuz web sitesinin sunumu için en iyi yoldur. İstenirse kilitleme özelliği kullanılarak katılımcıların web sayfası üzerinde gezinmeleri engellenebilir. Böylelikle sadece dersi anlatan kişinin gösterdiklerini izlemek zorunda kalırlar. DimDim’le Beyaz Tahta (Whiteboards) Paylaşımı Bir tıklama ile çok sayfalı ve işbirliğine dayalı olarak çalışan beyaz tahta başlatılabilir. Beyaz tahta uygulamasında herhangi bir katılımcı herhangi bir içerik üzerinde değişiklik yapabilir ya da yeni içerikler ekleyebilir. Ders anlatan kişi isterse beyaz tahta uygulamasını kilitleyebilir. Bu durumda katılımcılar içerik ekleyemez ve içerik üzerinde değişiklik yapamaz. Ayrıca beyaz tahta birden fazla sayfadan oluşmaktadır. Beyaz tahta paylaşımı Şekil 3’de gösterilmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Şekil 3. Beyaz Tahta Paylaşımı Akademik Bilişim,2010 Muğla

DimDim’le Ses Paylaşımı Dimdim IP üzerinden ses iletimi için kullanılan bir protokol olan VoIP vasıtasıyla bilgisayar mikrofonlarının paylaşılmasını sağlar. Dimdim Pro kullanılarak 4 kişiyle ses paylaşımı sağlanırken Dimdim’in ücretsiz sürümünde 3 kişiyle ses paylaşımı sağlanır. DimDim’le Video Paylaşımı Sadece dersi anlatan kişiyi katılımcılar görebilmektedir. Katılımcıları dersi anlatan kişi görememektedir. DimDim’le Olayları Kaydetme İstenirse dimdim üzerindeki olayların hepsi bir .flv uzantılı video olarak kaydedilir ve bu video kayıtlı olan e-mail adresine otomatik olarak gönderilir. Ayrıca yapılan chat’lerde ayrı bir html dosya olarak kaydedilir. İstenirse bu kayıtlar katılımcılarla paylaşılabilir. DimDim’le Genel ve Özel Bildiri Gönderme (Chat) Genel bildiri gönderildiğinde tüm katılımcılar yazılanları görür. Özel bir bildiri ise kişisel olarak konuşmak için kullanılır. Özel bildiri vasıtasıyla sorulan sorulara katılımcıların ayrı, ayrı cevapları alınabilir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Adobe Connect Yapısı Adobe Connect ile derslerin daha iyi anlaşılması ve öğretim elemanı ile öğrencinin bir araya gelmesini sağlayan ayrıca özel bir yazılım üzerinden senkron (eş-zamanlı) ve görüntülü olarak sohbet ortamı sağlayan programdır. Bu yazılım; Anlık sunu paylaşımı, Ofis vb. programlar anlatılırken masaüstünün paylaşımını, Dosya paylaşımını, Web adresi paylaşımını, Beyaz tahta uygulamasını, Görüntülü ve sesli sohbet ile örgün eğitimin tüm özelliklerini web tabanlı olarak gerçekleştirilebilmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Adobe Connect öğrencilerin ilgisini çeken ve bu ilgiyi koruyan etkili içerikleri çabucak tasarlamaya yarayan bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Akademik Bilişim,2010 Muğla

Şekil 5. Görüntülü Sohbet Yazılımı Akademik Bilişim,2010 Muğla

Adobe Connect ve Dim Dim Karşılaştırılması Adobe Connect Pro Dim Dim Ücretli mi değil mi? Ücretli Anlık 100 kullanıcıdan sonra ilave ücret verilmelidir. Ücretsiz(20 kullanıcıya kadar) Çevrimiçi (Online) Görüntü paylaşımını destekliyor mu? Evet Çevrimiçi (Online) Ses paylaşımını destekliyor mu? Çevrimiçi (Online) Yazı (Chat)paylaşımını destekliyor mu? Moodle ile Entegre mi? Hayır Beyaz tahta uygulamasını destekliyor mu? Çevrimiçi (Online)Power Point, Flash paylaşımını destekliyor mu? Çevrimiçi (Online) Pdf paylaşımını destekliyor mu? Dokümanların(ppt,pptx,flash) Paylaşımını destekliyor mu? Bilgisayar Ekranını Paylaşımını destekliyor mu? Web Sayfası Paylaşma Sanal sınıf dersi kaydedilebilir mi? Çevrimiçi (Online) Ofis Uygulamalarının (Word,Excel )Paylaşımını destekliyor mu? Sadece Power Point ve PDF dosyaları destekleniyor. Katılımcı Listesinin Görüntülenmesini Destekler mi? Çevrimiçi (Online) Anket yapılmasını destekliyor mu? Web sayfası paylaşımını destekliyor mu? Kullanıcılar Görüntü paylaşabilir mi? Kullanıcılar sesini paylaşabilir mi? Evet (3 kullanıcıya kadar) Toplantı başlamadan önce web tabanlı ses ve görüntünün çalışıp çalışmadığı denenebilir mi? Akademik Bilişim,2010 Muğla

Sonuç ve Öneriler Yapılan bu çalışmada öğretim yönetim sistemlerinden eş zamanlı(senkron) eğitime örnek olabilecek Adobe Connect Pro Meeting ile Dim Dim programları karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler ışığında programların özellikleri karşılaştırmalı bir şekilde tablo halinde verilmiştir. Büyük çapta, özelliklede resmi anlamda uzaktan eğitim verecek olan veya sanal sınıf uygulaması gerçekleştirilecek eğitim ortamlarında Adobe Connect yapısının kullanılması daha uygun olduğu düşünülmektedir. Fakat küçük çaplı 20 kullanıcılı bir eğitim düşünülüyorsa Dim Dim kullanılması bu durumda daha uygun olabilir. Adobe Connect yapı itibari ile pek çok farklı öğrenme şeklinden faydalanmayı ve öğrenilen bilgilerin kalıcı olmasını sağlayan sanal sınıf ortamları veya katılımcı kontrollü kurslar için uygun bir programdır. Dinamik sanal sınıf yönetimi araçlarıyla eğitmenlerin etkinliğini arttırmak adına ve sürekli gelişim sağlamak için kursların etkinliğini izlemek adına uygun bulunmuş ve Gazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim alt yapısında kullanılmaya başlanmıştır . Eş zamanlı(senkron) uzaktan eğitimde bu tür programlar, anlık görüntü, ses, dosya paylaşımının sağlandığı geleneksel uzaktan eğitimin eksiklerini tamamlamada önemli etkilerinin olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda çalışmada analiz edilen iki farklı eş zamanlı uzaktan eğitim programının bu konuda çalışma yapacak üniversite ve özel sektör çalışanlarına ışık tutacağı düşünülmektedir. Akademik Bilişim,2010 Muğla

TEŞEKKÜRLER Akademik Bilişim,2010 Muğla