SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yönlendirilmesi ve Motive Edilmesi
Advertisements

TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
KUVVET MAKSİMAL %100-1TEKRAR %90 - 2TEKRAR %80- 3TEKRAR %70- 4TEKRAR
SPORDA (BASKETBOLDA) TEKNİK & TAKTİK ÖĞRETİM METODLARI
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
FUTBOLDA YAŞ GRUBU ANTRENMAN İLKELERİ
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
Dr.ŞABAN ACARBAY SPORCU SAĞLIK MERKEZİ BAŞHEKİMİ 2003
HENTBOLDA ALTYAPI KONDİSYON ÇALIŞMALARI Prof.Dr. Yaşar SEVİM.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KUVVET ANTRENMANININ METODİK SIRALAMASI
HENTBOLDE ADAMA DÖNÜK 3:2:1 SAVUNMA SİSTEMİ VE İLKELERİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
FUTBOLDA KOORDİNASYON ÇALIŞMALARI
HENTBOLDE TEMPOLU OYUN VE SÜRAT ÇALIŞMALARI
OLİMPİYAT SPORCU EĞİTİM MERKEZİ
ANTRENMAN BİLİMİ Hazırlayan Prof. Dr. Mustafa Ferit ACAR
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
FUTBOLDA ANTRENMAN PLANLAMASI VE PERİYOTLAMASI
REHBERLİK DERSİ III.
Dikkat Edilmesi Gerekenler
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM.
YILLIK ANTRENMAN PLANLAMASI
KULÜPLERDE MAÇ ANALİZİ
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
TÜRK YÜZME SPORUNDA YAŞANAN EROZYON
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KUVVET YETENEĞİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
DERS NO: 1 ANTRENMANIN TEMELLERİ
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
OLİMPİYATLAR.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
Futbol da Sistemlerin Tarihçe Özeti
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. EĞİTİMDE OYUNUN KULLANILMASI  Oyun, bir eğitim aracıdır. Öncelikle temel eğitimin bütün dallarında ve beden eğitimi ve sporda.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
ANTRENMAN BİLGİSİ “Bilim Konusu Olarak Antrenman”
Öğretimin Planlanması
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
Sporcuların performanslarını artırma düşüncesi geçmişten günümüze uzanan süreçte bilim adamları ve antrenörlerin en önemli çalışma konularından birini.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
İRFANLI ANADOLU LİSESİ ADI : Bartu Eren SOYADI : ÖZGAYA SINIFI : 9-D NO : F U T B O L DERS : TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMEN: Zafer Ender ETLİ.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
SPORDA MÜSABAKA ANALİZİ ve DEĞERLENDİRİLMESİ
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
REAKSİYON ZAMANI VE ÖLÇÜLMESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REHBERLİK DERSİ III.
KOORDİNASYON (BECERİ)
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GELİŞİM.
TAEKWONDONUN TANIMI Taekwondo 20 yüzyılı aşkın bir zamandan beri Kore’de bağımsız olarak geliştirilmiş ve uluslararası çağdaş bir nitelik kazanmış bir.
Sunum transkripti:

SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Taktik Eğitim ve Taktik Antrenman 6. hafta Antrenörlük Eğitimi Bölümü Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Dönemlere Göre Taktik Eğitim Sportif taktik antrenman, deneyimlerin, becerilerin, yeteneklerin, bilgilerin kazanılması ve amaca yönelik kullanılmasını kapsar. HIZLI ALGILAMA EĞİTMEK, AMAÇTIR GÜVENLE KARAR VERME TEKNİK DAVRANIŞLARDA ZAMAN BASKISI RAKİBİN YARATTIĞI ETKİLER YORGUNLUĞA RAĞMEN BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Dönemlere Göre Taktik Eğitim SONUÇ OLARAK: Teknik gelişmelere paralel olarak taktik eğitime mümkün olduğunca ERKEN bir dönemde başlanmalıdır. Burada özellikle çok yönlü TEKNİK ve TAKTİK EĞİTİM ve motorik özelliklerde mükemmelleşmeye yönelik çalışmaların ağırlıklı olarak yapılması gerekmektedir. Bunun yanı sıra çocuk ve gençlerde teknik ve taktik eğitim sürecinin yanı sıra ‘ZEKA’nın geliştirilmesine yönelik çalışmalara ağırlık verilmelidir. Burada özellikle kuralları kavrayabilmek ve önemli ile önemsizi birbirinden ayırt edebilmek büyük önem taşır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Dönemlere Göre Taktik Eğitim Birincil okul çocuğu dönemi taktik eğitim Temel hazırlıkları içerir. Basit tepkiler aranmalıdır. Takım arkadaşının ya da rakip sporcunun davranışlarını GÖZLEME, ANALİZ ETME ve ARAŞTIRMA, HIZLI BİLGİ EDİNME yollarının öğrenilmesi temel amaçlardan biridir. Antrenman aracı olarak ‘eğitsel oyunlar’ kullanılabilir. Bunlara ek olarak; ikili mücadeleler, reaksiyon alıştırmaları da kullanılabilir. Bu dönem taktik eğitimde düzeltmeler yapılırken yanlış davranıştan çok doğrusunu gösterip uygulama yapmakta yarar vardır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Dönemlere Göre Taktik Eğitim İkincil okul çocuğu dönemi taktik eğitim Giderek artan zorlayıcı koşullarda taktik eğitime devam edilir. Bunun üzerine taktik eğitim spor dalına özgü tekniklerle bağlantılı yapılmaya başlanır. Çocuğun ‘Niçin’ sorularına uygulamalı cevaplar verilmeye çalışılır. Geniş açılı teorik açıklamalardan kaçınılmalı ve çocuk motive edilmelidir. Sözel eğitimin gösterimler ve uygulamalı olarak desteklenmesi gerekir. Öncelikle müsabaka kuralları ve temel taktik kurallar öğretilmelidir. Bu taktik bilgilerin pekiştirilmesi ise MÜSABAKA karakterindeki uygulamalarla sağlanır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Dönemlere Göre Taktik Eğitim Ergenlik ve Gençlik Dönemleri Taktik Eğitimi Ayrıntılı ve derin çalışmalar giderek önem kazanır. Zorlaştırılmış koşullarda teknik-taktik repertuarın değişkenlik içerisinde geliştirilmesi gerekir. Bu yöndeki gelişmeler, bilgilere hakimiyet, kondisyonel kalite ve müsabakalarda istenilen kişiliğin oluşmasıyla gerçekleşir. Taktik eğitimini geliştirmeye sistematik şekilde; bilgi edinme, yetenek ve becerilerin geliştirilmesi ve deneyim kazanma amacıyla yapılan çalışmalara devam edilir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Taktik Eğitim İçin Metodik Öneriler Antrenman içeriklerinin uygulanmasında sporcunun dikkati taktik amaca yöneltilmelidir. Çünkü yeni başlayanlar ya da çocuklar bunun ayrımına pek varamazlar. Burada sporcunun, önlemlerin belirleyici etkileri ve rakibin beklenen davranışları hakkında bilgilendirilmesi gerekir. Görsel eğitim, gözlem ve uygulamalarla (göstererek) desteklenmelidir. Müsabaka karakterinde alıştırmalarla görevin sorunları konusunda sporcu bilinçlendirilir. Antrenmana, açık şekilde belirtilen durumlar (pozisyonlar) ve çözüm yollarının gösterildiği sistematik bir sıra ile başlanır. Çok uzun teorik açıklamalarla, yoğun olmayan uygulamalı eğitim birimi yerine; antrenman serileri ya da birim antrenmanları arasında sporcuyla konuşarak düşünce desteği vermeli, çözüm yollarını düzeltme ve bilgiyi kontrol etmelidir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Taktik Eğitim İçin Metodik Uyarılar Taktik eğitimde TEORİ ve UYGULAMA bütünleşmelidir. Teknik ve taktik eğitim paralel olarak geliştirilmelidir. Teknik eğitimin kalitesi, taktik seçim olanaklarını zenginleştirir. Taktik davranışlar kademeli olarak zorlaştırılmış şartlar altında eğitilmeli ve geliştirilmelidir. Örneğin takım sporlarında: Uygulama Savunmasız yapılır. Pasif savunmaya karşı Yarı aktif & Aktif savunmaya karşı Müsabaka şartlarında Taktik çalışmalarda önce temel taktik davranış ve uygulama biçimleri eğitilir, daha sonra varyasyonlar ve alternatif uygulamalar çalışılır. Görsel yeteneğin gelişimi taktik uygulama yeteneğinin gelişimi üzerinde çok etkindir. Bu nedenle gözlem ve değerlendirme yapmak, video ile eğitim taktik gelişime katkı sağlayacaktır. Taktik eğitimde şu yöntemler uygulanır: Bütünden parçaya Parçadan bütüne Bilinenden bilinmeyene Kolaydan zora BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Bazı Taktik Öğretim Metodları OYUN METODU DENEME METODU ALIŞTIRMA METODU ANTRENMAN METODU YARIŞMA METODU BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

= TAKTİK ANTRENMAN TAKTİK DAVRANIŞ SPORTİF TAKTİK TEMELLERİ Bir taktik konseptin ortaya konması şu değişkenlere bağlıdır: SPORTİF TAKTİK TEMELLERİ Kondisyonel Yeterlilik Teknik Beceri Kognitif Özellikler TAKTİK DAVRANIŞ = BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

TAKTİK ANTRENMAN Temel İlkeler Taktik antrenman ile ilgili çok fazla bilimsel araştırma bulunmamaktadır. Bunun en önemli nedenlerinin başında taktiğin farklı spor dalları için farklı anlamlar taşımasıdır. Bu açıdan bakıldığında taktik özellikle rakiple temasa olanak sağlayan spor dallarında büyük önem taşımaktadır. Taktik antrenman, bir müsabakada taktik davranışı gerçekleştirebilmek için gereken önemli becerilerin ve yeteneklerin sistematik olarak geliştirilmesi ve yerleştirilmesi amacıyla yapılan antrenman olarak tanımlanabilir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

TAKTİK ANTRENMAN Bir müsabakanın planlanmasında ve sürdürülmesinde nelere dikkat etmek gerekir? Spor tesisinin durumu Antrenörle işbirliği Rakip (Rakip takım) Teknik kadro ve kendi takımınız Dış etkenler (Hava durumu) Hakem Seyirci BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

TAKTİK ANTRENMAN Karar vermeye yönelik eğitimi etkileyen faktörler Stratejik-taktik karar Duygusal özellikler ve Kişilik İnsiyatif, Karar verme becerisi, kabul ettirebilme Müsabaka duygusu Düşünsel yeterlilik Stratejik- Taktiksel Bilgi BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Sportif Taktiğin Antrenmanı Taktik Anlayışın Temel İlkeleri Kinematik ve dinamik hareket parametrelerinin yönetilmesi Cimnastik Artistik Cimnastik Ritmik Cimnastik Kule Atlama Dinamik hareket parametrelerinin yönetilmesi Kürek Atletizm Halter Kayak Bisiklet Yüzme Taktik görevlere yönelik farklı davranışların seçimine yönelik uygulama Eskrim Takım oyunları Güreş Boks İlk grupta taktik düşüncenin amacı belirlenen bir zaman dilimi içerisinde hareketi tamamlamaktır. 2. Grupta ise taktik düşünce, tamamen gücü doğru yönlendirme ve kullanma üzerine yoğunlaşmıştır. 3. Grupta ise taktik düşüncede bir müsabakaya, değişen şartlara ve durumlara uygun olarak müdahale edebilmek üzerine bir yoğunlaşma söz konusudur. Bu ayrım, 3. grupta taktik anlayışın büyük bir önem taşıdığını ve özel taktik anlayışın geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Diğer iki grupta ise genel taktik anlayışın geliştirilmesi yeterli olacaktır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Taktik Anlayış Harre taktik anlayışı, müsabakada organizasyon ve yönetim olarak ikiye ayırmaktadır. Sportif mücadelenin organizasyonu dediğimizde, sporcuyu optimal performansa ulaştırmak amacıyla, müsabaka öncesinde yapılan tüm hazırlıklar anlaşılmaktadır. Özellikle taktiksel eğitimde davranış açısından karar verme ve hareket organizasyonu büyük önem taşımaktadır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

Kontroller ve Testler Taktik yeterlilik, düzenli intervallerle test edilebilir ve böylece teknik ve taktik anlayışta başarılı olunabilir. Deneyimi arttırmak içinse pratik ve teorik deneyler uygulanabilir. Oyuncularla oyun ve müsabaka şartlarıyla ilgili görüşmeler yapılabilir. Özellikle alternatif çözümler üretilebilir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ

ÖZEL TEŞEKKÜR BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ