Dokumacılık, İ şleme, Örme ve Basma İ şleri. HALK SANATLARı İ nsano ğ lunun varoldu ğ u tarihten günümüze kadar uygarlık el sanatlarıyla içiçe yaşamıştır,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKÇENİN GÜCÜ.
Advertisements

ETKİLEDİK, ETKİLENDİK AMA NASIL?
MADDENİN DEĞİŞİMİ.
Buharla Çalışan Su Pompaları
HAZIRLAYAN : EBRU ÖZÇİFTÇİ NO: 1257 SINIF: 6-B
Müze Nedir?.
İlk Türk Devletlerinde Sanat
İRAN UYGARLIĞI.
TEZYİNAT ÖRNEKLERİ.
1.
YÜN KAZA Ğ IN HAYATI Hazırlayanlar:Gökhan Y İĞİ T Özgür KARABULUT Emrah BAYDENK Eda SAVUK.
YOZGAT İLİ “NİZAMOĞLU KONAĞI” MÜZESİ EL SANATLARI VE GİYİM KUŞAM KÜLTÜRÜ ÖRNEKLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA TANITILMASI YRD.DOÇ.DR.LALE ÖZDER YRD.DOÇ.NURSEL.
5.Sınıf 4.Ünite ÜRETTIKLERIMIZ
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
C İ HAN KOCABIYIKO Ğ LU CAN MANDEV Uluda ğ Üniversitesi Gemlik Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu Bahçe Tarımı Programı Gemlik/Bursa.
1.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
Halk Kültürü Türkiye’deki Geleneksel giyim-kuşam-süsleme Hazırlayan:
TÜRKLERDE EKONOMİ 1- İLK TÜRK DEVLETLERİNDE EKONOMİ
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
Bana göndermekte oldu ğ unuz… Çok ho ş uma giden.
1.İnsanlar işleyerek maddeyi değiştirirler
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Prof.Dr.Mustafa Kaymakçı
Mehtap İŞMARCI Görsel Sanatlar Öğretmeni
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
Uygarlık Düzeyi Açısından Eğitimin Kısa Tarihi. Günümüzde e ğ itim bir sistem olarak ele alınmaktadır. Sistem, birbiri ile ilişkili olan ve birlikte çalışan.
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
ZAMANDA YOLCULUK YAPMAK İSTER MİSİNİZ?
KAVİMLER GÖÇÜ (375).
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
EKONOMİK FAALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
SBEP TARİHİ İPEK YOLU
Buharla Çalışan Su Pompaları
3. ÜNİTE: İLK TÜRK DEVLETLERİ
-Dövme kimine göre süs kimine göre uğur, şans kimine göre ise yaşamın evrelerinde ki duyguları simgeler. -Dövme insan ruhunun tene yansımasıdır. -Yüzyıllardır.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
Düğüm çeşitleri.
ANA ÖRGÜLER.
(TEKSTİL TEKNOLOJİSİ)
BEZAYAĞI ÖRGÜSÜ VE BEZAYAĞI ÖRGÜSÜNDEN TÜRETİLMİŞ ÖRGÜLER
Halı ile ilgili genel kavramlar
TARİHİ ÇEVRE VE MÜZE BİLİNCİ
SANAT NASIL DOĞMUŞTUR ?.
Turistik Hediyelik Eşya’da Kimlik Oluşturma
Çözgü Çözme.
KÜLTÜR TURİZMİ.
BİTKİSEL LİFLER (Kenevir, Jüt, Rami)
TANZ İ MAT FERMANI. TANZ İ MAT NED İ R ?  Tanzimat kelimesi “düzenleme” anlamına gelmektedir.
TRABLUSGARP VE BALKAN SAVA Ş LARI AFYONKARAH İ SAR NASUF TANRIVERDİ.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
Geleneksel Türk Görsel Sanatları
Resimle İlgili Meslekler
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK KENT VE KENTLİLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Anadolu Türk kültürünün yüzlerce yıllık mirası 1930 yılından beri faaliyet gösteren Etnografya Müzesi'nde, Türk Sanatının Selçuklu Devrinden günümüze.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
MODERN B İ REY VE TOPLUMUN ZAMAN ANLAYI Ş I a)Günlük Yaşam  Günlük yaşamda,alışkanlıklarda,bakış açısında,ilgi alanlarında değişiklikler öne çıktı. 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇİN HALK CUMHURİYETİ. Başkenti: Pekin Çin Halk Cumhuriyeti, yüzölçümü itibariyle dünyanın üçüncü, nüfus itibariyle en büyük ülke. Güney Doğu Asya'da.
1. Ders içerik Dokumacılıkta kullanılan bazı terimler (halı, kilim, kumaş, tekstil, bez gibi), farklıkları, benzerlikleri Halı koruma ve onarımın Türkiye.
KIZ KULESi.  Tarihi ve farklı objektiflerden manzaralar...Geçmişi 2500 yıl öncesine dayanan bu eşsiz yapı, İstanbul`un tarihine eş bir tarih yaşamış.
Sunum transkripti:

Dokumacılık, İ şleme, Örme ve Basma İ şleri

HALK SANATLARı İ nsano ğ lunun varoldu ğ u tarihten günümüze kadar uygarlık el sanatlarıyla içiçe yaşamıştır, yaşamaktadır. İ nsanlar gittikleri, egemen oldukları bölgelerde kendine özgü sanatlarını, bu sanata ilişkin kültürlerine de beraberlerinde götürmüşlerdir. Türkler de tarihin her devresinde, dünya uygarlı ğ ına de ğ erli sanat eserleri arma ğ an etmiş bir ulustur. Türk kültürünün en büyük özelli ğ i binlerce yıl boyunca Orta Asya'dan, Orta Avrupa'ya uzanan geniş bir bölgede etkili olması ve bu bölge kültürlerinden etkilenmesidir.

Anadolu'ya gelişte konar-göçer özellikler taşıyan Türkler'in hayvancılık ve tarımla u ğ raştıkları bilinmektedir. Günümüzde çeşitli nedenlerden dolayı azalan hayvancılık, tarımda uygulanan sınırlı ekimler (kendir, kenevir gibi), yaşanan hızlı göç olgusu, de ğ işen yaşam şartları, hızlı nüfus artışı, üreticilerin yeterince desteklenmemesi, sentetik ürünlerin ortaya çıkması gibi nedenlerden dolayı geleneksel sanatlarımızda hızlı bir kayıp gözlenmektedir. Geçmişten günümüze ulaşabilen halk sanatları, toplumun yapısına göre oluşmuş, yerel özellikler gösteren, etnografik de ğ er kazanmış; ço ğ u sanatsal boyutta ve işlevsel olan, halk tarafından üretilen, kullanılan, alınıp satılan, üretimi bugün gelir getirebilen, kültürel özellik taşıyan ürünlerdir.

DOKUMA Dokuma; e ğ irme veya başka yollarla iplik haline getirilerek veya elyafı birbirine de ğ işik metotlarla tutturularak bir bütün meydana getirme yoluyla elde edilen her cins kumaş, örgü, döşemelik, halı, kilim, zili, cicim, keçe, kolan vb.dir. Geleneksel halk sanatlarımızdan dokumaların hammaddeleri yün, tiftik, pamuk, kıl ve ipekten sa ğ lanmaktadır. Dokumacılık, yapım teknikleri, kullanılan araçlara göre; mekikli, kirkitli, mekiksiz olarak üç grupta incelenebilir. Mekikli dokumalar gücüler yardımıyla gruplar halindeki çözgüler arasında oluşturulan aralıktan, atkı ipinin mekikle geçirilmesi sonucunda elde edilen düz yüzeyli dokumalardır. Ahlat'ta eskiden yünden, günümüzde yün, orlon, söküntü iplerden yapılan dokumalar, genellikle namazlık, mafraş ve yolluklar, mekikli dokumalardır.

HEREKE HALILARI Santimetrekaresinde 100 "DÜ Ğ ÜM" olan hereke halıları En eski örneklerine saraylarda rastladı ğ ımız Hereke halılarının en önemli özelli ğ i, inceli ğ i ve bu inceli ğ i sa ğ layan dü ğ üm sayısı ile tekni ğ i. Bugün en eski örnekleri Topkapı Sarayı Müzesi'nde ve birkaç sarayda bulunan Hereke halılarının tarihi, 1843'te, Sultan Abdülmecid döneminde Osmanlı sanayisinin ilk modern fabrikalarından biri olarak kabul edilen Hereke Fabrika-i Hümâyûnu'nun kurulmasıyla başlar. Bu fabrika; başta, saraylar olmak üzere dönemin eşraf evlerinin döşemelik kumaş, perde ve halı ihtiyacını karşılamak üzere kurulur. 1878’de bir yangınla kullanılamaz hale gelen fabrika, 1882'de yeniden açılır. Sultan II. Abdülhamid devrinde sarayların ihtiyacını karşılamak üzere 1891 yılında halı üretimine başlar. Zamanla dokumaların çeşit ve miktarı artırılır; kalite açısında Avrupa halıları ile rekabet edebilecek düzeye getirilir. Hereke halıları aynı zamanda Osmanlı İ mparatorlu ğ u'nun ilk ihraç ürünlerindendir. Avrupa sarayları onunla süslenir. Girdi ğ i tüm uluslararası fuarlarda birincilik ödülleri ve başarı madalyaları alır.

ÖRME  Geleneksel halk el sanatları içerisinde el örücülü ğ ünün yeri tartışılamayacak kadar önemlidir. Süslemeye ve süslenmeye yönelik bir el sanatı olan örücülük, özellikle Anadolu’da kadınlarımızın boş zamanlarını de ğ erlendirmek için çeşitli basit araçlar kullanarak birbirinden güzel motifler, desenler oluşturmasıyla çok büyük aşama kaydetmiştir.  Örgü’nün Türkler’de kullanıldı ğ ını gösteren ilk tarihi belgeler, M.Ö yüzyıllar arasında, Orta Asya’da Hun Devri’nde görülmektedir. Arkeolojik kazılarda, Hun döneminde kullanılan yün çorapların konç kısmının, koç boynuzu motifleriyle süslenmiş oldu ğ u görülmektedir.  İ nsanlık tarihi kadar eski olan örme sanatı, insan yaşamının geçirdi ğ i gelişim dönemlerine paralel de ğ işiklikler göstermiştir. İ htiyaçların karşılanmasında, giyecek, ev eşyası ve süs eşyalarının yapımında kullanılan bu teknik, geçmişte oldu ğ u gibi günümüzde de önemini korumaktadır.

 Bugün örme teknikleri halk arasında önemini hala korumakta ve yaygın uygulama alanları bulmaktadır. Örgü tekniklerinin ö ğ renilmesi sonrasında mekan sıkıntısının yaşanmadan örgü örülmesi ve moda akımları ile de desteklenmesi, örgünün her dönem ilgi duyulan bir sanat olmasını sa ğ lamaktadır.  Örme işlemine dayanan çalışmalar genellikle kullanılan basit aracın ismini almaktadırlar, bunlar; Şiş Örücülü ğ ü, Tı ğ örücülü ğ ü, İğ ne Oyası, Mekik Oyası, Makrame (Makrome) Örücülü ğ ü’dür

İ ŞLEME İ şleme; ipek, yün, keten, pamuk, metal vb. ipliklerle, çeşitli i ğ neler, uygulama biçimleri aracılı ğ ıyla; keçe, deri, dokuma vb. materyaller üzerinde yapılan bezemelerdir. Türk işleme sanatı çok eski tarihlere dayanmaktadır."Bezemek" sözcü ğ ü, giyim kuşam, ev eşyalarının süslenmesinde kullanılmıştır. Sarayda başlayan işleme sanatı, daha sonraları gerçek bir halk süsleme sanatı haline gelmiştir. İ şleme teknikleri, i ğ neler co ğ rafi, sosyal, ekonomik şartlar, estetik de ğ erler do ğ rultusunda yüzyıllardır de ğ işiklik göstererek günümüze ulaşmıştır.

Türk işlemeleri teknikleri uygulanan i ğ ne biçimine göre; dokumanın iplikleri üzerinde yürütülen (Çin i ğ nesi, Romanya i ğ nesi, Girit i ğ nesi, Fransız dü ğ ümü, hesap i ğ nesi, balıksırtı, susma, civan kaşı vb.), dokumanın iplikleri çekilerek (fisto nakışı, ci ğ er deldi çeşitlemeleri), dokumanın iplikleri kapatılarak (Buhara atması, Jakobyen atması, Maraş işi, aplike, boncuk işi, pul işi vb.), dokumaların iplikleri ba ğ lanarak (yama işi, kumru gözü, Antep işi, geçme işi vb.) yapılan i ğ neler olmak üzere gruplanabilir.